Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
streep
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor streep » 07 Nov 2009, 19:33

Naar aanleiding van een post in een ander topic (viewtopic.php?f=17&t=259), heeft er iemand een idee wat voor soort glas het linkse is (of juiste benaming)? Slechte kwaliteit - I know - maar was snel met de GSM getrokken:
Afbeelding

Ik zoek dat glas eigenlijk in kristal, maar lijk het nergens te vinden... Mijn persoonlijke mening is dat dit echt goed in de hand ligt (beter dan met voet) en toch nog de juiste vorm heeft om de geur er te laten uitkomen. Maar ik vind het enkel in glas voorlopig. In dit topic lijkt het nog niet aan bod gekomen, dus voorlopig vind ik er niet echt veel over!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2009, 20:56

streep,
Ik zou dan zeker toch ook eens naar het Glencairn glas kijken. Dat lijkt eigenlijk veel op het glas op je foto, de rechter dan, maar dan op een klein voetje, en wordt door veel liefhebbers goed gevonden. Het voetje vind ik ook wel praktisch i.v.m. het bekijken en de invloed van je vingers en hand op de temperatuur en geur. Ikzelf drink meestal ui een Cognac glas (zie viewtopic.php?f=9&t=198&start=20#p837).
Er zijn verschillende dingen over gezegd. Ook links naar waar het te koop is.
Dit is de originele Glencairn site.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Nov 2009, 21:06

Streep,

wellicht even snuffelen door de Royal Leerdam/ Libbey.

Een dergelijk glas zoeken op basis van een foto is natuurlijk erg lastig... Wanneer je vaker bij de zaak / mensen komt waar je deze foto geschoten hebt is het natuurlijk het makkelijkst het hen zelf te vragen...

In de catalogus, pagina 9 onderaan is wellicht wat? Pagina 28 onderaan (ook genaamd "Whisky"). Een pagina verder met een minder dikke bodem; het is dan vaak een water glas. Nja... kijk er maar eens doorheen; genoeg glazen!
Laatst gewijzigd door Piet op 03 Mei 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Catalog link werkt niet meer
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2009, 11:01

streep,

In deze video-clip staan waterglazen die erg veel lijken op het glas van jouw keuze.
Zie: Leiden en de whisky awards.

Het wordt dus wellicht vooral, zoals John ook al aangaf, als waterglas gebruikt.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2009, 18:42

streep schreef:..... heeft er iemand een idee wat voor soort glas het linkse is (of juiste benaming)? ........ In dit topic lijkt het nog niet aan bod gekomen, dus voorlopig vind ik er niet echt veel over!

Ik zag dit glas zojuist bij Villeroy & Boch in de winkel Daar heet het een "White wine tumbler" zowel het linker als het rechter. Zijn te koop voor ongeveer € 5. Ik vind het wel een erg dun en lichtgewicht glas voor Whisky.

Ik heb ze inmiddels ook getraceerd op de website van Villeroy & Boch o.a. als "Schumann's Wine Tumbler Burgundy", "Schumann's Wine Tumbler Bordeaux" etc.

Je moet ze even opzoeken. In de link staan allemaal rechte haken en dat werkt hier niet. Klik op Tafelcultuur, Kristal en dan verder.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2009, 18:51

Piet schreef:Ik zag dit glas zojuist bij Villeroy & Boch in de winkel Daar heet het een "White wine tumble"

Goed bezig, Piet 8-)
Piet schreef:Je moet ze even opzoeken. In de link staan allemaal rechte haken en dat werkt hier niet. Klik op Tafelcultuur, Kristal en dan verder.

Wine Tumbler Universal

Ziet er leuk uit, kende het op die manier niet. Nu ben ik ook geen wijndrinker, dus...
0 x

streep
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor streep » 08 Nov 2009, 18:59

Piet schreef:
streep schreef:..... heeft er iemand een idee wat voor soort glas het linkse is (of juiste benaming)? ........ In dit topic lijkt het nog niet aan bod gekomen, dus voorlopig vind ik er niet echt veel over!

Ik zag dit glas zojuist bij Villeroy & Boch in de winkel Daar heet het een "White wine tumble" zowel het linker als het rechter. Zijn te koop voor ongeveer € 5. Ik vind het wel een erg dun en lichtgewicht glas voor Whisky.

Sterk!! Ik had eerlijk gezegd niet gedacht het te vinden, zeker niet zo snel - heel hard bedankt om het hier te posten :-)

Ik ga zeker eens kijken naar een winkel die Villeroy & Boch verdeelt dan, het glazen glas dat ik vasthad voelde wel zeer stevig aan. Ben benieuwd!
0 x

whisky-tastings
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whisky-tastings » 10 Nov 2009, 21:45

JayDie schreef:Allen,

ik ben op zoek naar een setje glazen om goed whisky te kunnen proeven. Eigenlijk gaat het er dan om wanneer je met meerdere bent. De glaasjes moeten dus niet te duur zijn.

Wanneer ik alleen een whisky proef, heb ik een aantal Glencairn glaasjes. Nu heb ik laatst wat whiskies geproefd uit een soort van port glaasjes: op een voetje.Naar deze glaasjes ben ik op zoek.

Nu heb ik er al veel gezien, maar ze moeten wel 'tulpvormig' zijn. Inhoud? 15cl-25cl? Wie weet een mooi adresje, en dan het liefst bij de Hema, Blokker, etc. Niet direct een speciaalzaak in het uiterste puntje van Nederland :-P

Hoi Jaydie,

Je moet inderdaad die tulpglaasjes hebben, en zeker niet die rechte glazen! Tenzij je Bourbon met ijsklontjes wil natuurlijk ;-)

Goedkoop en goed zijn die van merk Royal Leerdam, per 6 in een (ornaje) doosje. Voor zover ik weet zijn ze bij de meeste groothandels te koop, alleen niet bij de Makro. Ze kostne meen ik ca 11,50 per 6 inclusief BTW, bij een goede slijter kan je ze voor max ca 2,50 per stuk wel krijgen....

Succes, Arno
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Nov 2009, 22:10

He Arno,

dank voor je reactie: ik heb ze inmiddels al enige tijd in bezit 8-)
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 11 Nov 2009, 09:54

Afbeelding
Deze tumblers heb ik in Dld gekocht.
Voor NaT wat minder geschikt maar prima glazen voor de duitse slobberbourbon.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Nov 2009, 21:54

Nu ga je er op letten en zie ik in de aanbiedingen van Dirck III van komende tijd soortgelijke glazen als cadeau in een geschenkverpakking:
Connemara-Irish-Whiskey.gif
Connemara-Irish-Whiskey.gif (11.68 KiB) 4714 keer bekeken

Carolans-Irish-Cream.gif
Carolans-Irish-Cream.gif (15.6 KiB) 4714 keer bekeken
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Nov 2009, 19:35

Hier ook nog een interessante test van glazen op Malt Maniacs.

De eerder besproken tumbler staat er ook bij als "Maison du Whisky Glass". Komt als een goede 2de uit de test !

Er staan ook een paar van de beroemde (en hierin eerder besproken) Riedel glazen bij.
Ook goed te zien dat "mijn dagelijkse glas" er als nummer 1 uit komt :Tongue
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Nov 2009, 21:08

Interessant onderzoekje. Blijft natuurlijk ook weer persoonlijk :-)

Ik zou verwachten dat die Riedel Wine Degustation Glass het slechtst zou scoren. Dat Riedel Malt Glass heeft een collega onlangs gekregen. Mijn eerste reactie was: ontsnapt het bouquet dan niet? Nou... hij komt er in ieder geval het slechtst uit...

Jammer dat ze het Glencairn glass er niet bij hebben gezet (of bestond dat ten tijde van het schrijven van deze e-pistle (oktober 2002) nog niet?)

Afbeelding
Bron: MaltManiacs.org
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Nov 2009, 21:13

JayDie schreef:Jammer dat ze het Glencairn glass er niet bij hebben gezet (of bestond dat ten tijde van het schrijven van deze e-pistle (oktober 2002) nog niet?)

Wikipedia schreef:The glass first came into production in 2001 and since then it has been supplied almost exclusively to the whisky industry, with only a limited number of bars, restaurants and retailers being supplied.

Bron: Wikipedia

Net op het randje dus :-P
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 27 Dec 2009, 14:50

Ik heb net een set van 6 Riedel Port glazen gekregen. Echt gekregen van iemand die ik ken die een excursie van zijn werk had naar Riedel en hij kreeg ze daar en heeft ze aan mij gegeven.
Op mijn laatste video van Compass Box gebruik ik ze. Ik heb in een excusieve winkel in Arnhem ( Bakkerstraat) gekeken en ze kostten daar €59 per glas. Ik kreeg er 6. Ik moet zeggen at ze mij erg bekoren omdat ik echt alle geur naar mijn neus krijg door de vorm. Ze ogen net als glazen die door master blenders gebruikt worden en hebben er wat chic's over zich.
Ik ben er heel blij mee

Jock
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”