Tamnavulin Glenlivet - 8 years

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
streep
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Tamnavulin Glenlivet - 8 years

Ongelezen berichtdoor streep » 31 Okt 2009, 20:05

Ik heb net een Tamnavulin Glenlivet Whisky van 8 years gekregen. Hij is gebottled in 1978, dus zit al even in de fles ;-)

Voor ik de fles opendoe om eens te proeven, vroeg ik me af wat de beste manier is om hem ten volle te genieten. Ik dacht eraan om me zo'n tulp vormig glas te halen (kwestie dat deze fles een goed excuus is :-p)

Ik ken niet zoveel van whisky, dus was benieuwd naar zaken zoals:
- is er een grote kans dat de whisky slecht geworden is?
- ik heb reeds een beetje ge-Google'd, maar heeft er nog iemand leuke weetjes e.d. over deze fles?
- ik ga de fles niet verkopen, maar uit nieuwsgierigheid - wat zou hij waard zijn?
- nog ander advies over hoe deze whisky zich het best laat drinken? Eventueel iets van gepast eten dat erbij gaat?

Bedankt!
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Tamnavulin Glenlivet - 8 years

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 31 Okt 2009, 20:24

Ik kan niet zien welk jaar deze gebottled is maar toch knap aan de Prijs.
Pond is ongeveer 1,10

http://www.thewhiskyexchange.com/P-4924.aspx
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 31 Okt 2009, 21:16

Gebruik een Port of Sherry glas als je dat in huis hebt als je geen nosing en tasting glas hebt.Zie om goed te genieten mijn eerste V-Blog. Beetje water. Als het zo oud is en is gebotteld op 40%, dan heb je kans als er lucht bij is gekomen, het onder de 40% is gezakt. In dat geval doe minder water in. Begin met een druppel uit een rietje en voeg steeds meer toe, totdat je het lekker vindt.

Voor de video klik hier: http://www.youtube.com/watch?v=sD40ccyVP_w

Groet,

Jock
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Okt 2009, 21:33

Welkom op het forum streep.

Qua drinken en proeven gelden een aantal regels en adviezen die voor alle malts gelden.
Kijk met name even in De "Gouden Goden drank" in de volle breedte en in Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen daarin staan zaken als welk glas, wel of niet water toevoegen etc.

Tamnavulin(-Glenl.) spreek uit als Tamna-VOO-lin
De distilleerderij is Mothballed (een meestal tijdelijke productie stop) in 1995 na overname door Jim Beam.
De naam komt van “Tomnavoulin”, Gailic voor “molens op de heuvel”.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 31 Okt 2009, 22:36

En Jim Beam is weer van Ricard.
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 01 Nov 2009, 11:17

Hi Streep!

- is er een grote kans dat de whisky slecht geworden is?
De whisky verandert wel heel langzaam naargelang het op de fles zit. Meestal wordt hij er wat ronder, maar slecht zal hij niet snel worden.

- ik heb reeds een beetje ge-Google'd, maar heeft er nog iemand leuke weetjes e.d. over deze fles?
Is het een bottling van de distilleerderij zelf? Is het deze?

- ik ga de fles niet verkopen, maar uit nieuwsgierigheid - wat zou hij waard zijn?
Op whiskyauction.com doet hij tussen de 60 en 90 euro.

- nog ander advies over hoe deze whisky zich het best laat drinken? Eventueel iets van gepast eten dat erbij gaat?
Idd met een nosing en tasting glas. Bij zon oude whisky zou ik er niks bij eten. Je wilt er natuurlijk niets van missen. Eten zou ik organiseren rond whiskies die je zelf al goed kent, en niet al te speciaal zijn.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 01 Nov 2009, 12:19

streep schreef:Ik heb net een Tamnavulin Glenlivet Whisky van 8 years gekregen. Hij is gebottled in 1978, dus zit al even in de fles ;-)

Bedankt!

Met mensen die het waarderen!!!
0 x
Afbeelding

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 01 Nov 2009, 12:21

Waar woon je.... ;)
0 x
Afbeelding

streep
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor streep » 07 Nov 2009, 13:18

Bedankt allemaal voor de reacties totnogtoe! Heel nuttig :-)
Ik heb de links ook allemaal eens doorgelezen, o.a. de heel nuttige en lucratieve videoblogs!

Ondertussen heb ik besloten de fles te kraken bij een speciale gelegenheid, ik had eerst gepland ze ergens in de week te openen met een andere whisky-liefhebber - maar ik denk dat ik er liever een speciale gelegenheid van maak.

Dit geeft me dan ook de tijd om een mooie set glazen te zoeken. Zo ben ik eens bij een speciaalzaak rond Whisky gegaan en heb er naar enkele glazen gekeken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan uit naar een glas met volgende vorm (het linkse): Afbeelding
Foto is van uiterst slechte kwaliteit, maar was maar snel met de gsm genomen.

Nu vraag als eerste af wat de naam van zo'n glas heeft (als het al een specifieke naam heeft). De winkel had het enkel in normaal glas, maar ik zou het bij voorkeur in kristal nemen. Van wat ik gelezen en gezien heb, is dat toch net iets helderder en zelfs wat sterker. Echter, ik heb geen flauw idee waar ik zoiets kan vinden!

Een tweede vraag: op één van de video-blogs zag ik de tip om voor de goede/oude whisky een normale whisky te drinken, om wat op de whisky-smaak voor te bereiden. Mij lijkt echter dat je dan minder gaat proeven? Iemand hier een mening over?

Ook nog van de video-blogs die ik vond (geloof die van de site waar Jock zich op baseerde), ik zag een methode om de lucht uit de fles te halen door een soort pompje of zelfs de lucht erin te verbranden met een aansteker. Zou dat helpen om de smaak toch wat meer te bewaren na opening? Ik weet nu immers al dat ik de fles niet op een paar maanden ga leeg (willen) drinken, dus wil hem optimaal bewaren na opening :-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2009, 14:20

Onlangs las ik nog een artikel over de veel omstreden toevoeging "Glenlivit" bij Tamnavulin Glenlivet - 8 years. Dat zie je nu veel minder maar wilde vroeger veel merken er bij hebben staan
streep schreef:Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan uit naar een glas met volgende vorm (het linkse)

Glazen zijn natuurlijk voor een deel heel persoonlijk. Duidelijk onderscheid moet je wel maken tussen een "proefglas" of een "drinkglas". Het eerste moet gezien de kleine hoeveelheden echt kleiner zijn.
In Welk glas en waar te koop? is daarover al heel veel geschreven. Voor een specifieke glas-discussie en vragen zou ik daar even kijken en eventueel reageren omdat dat niet specifiek is voor een Tamnavulin Glenlivet. Daarin staan ook wat links naar shops.
.....de naam van zo'n glas..... wie het weet mag het zeggen.

streep schreef:Een tweede vraag: op één van de video-blogs zag ik de tip om voor de goede/oude whisky een normale whisky te drinken, om wat op de whisky-smaak voor te bereiden. Mij lijkt echter dat je dan minder gaat proeven? Iemand hier een mening over?

De meningen zijn kennelijk verdeeld. Ik ben het helemaal met jou eens. Ik weet 100% zeker dat alles dat ik er voor of erbij drink (los van water) mijn smaakbeleving verslechterd. Ik zou dus zeker niet "indrinken".

streep schreef:ik zag een methode om de lucht uit de fles te halen door een soort pompje of zelfs de lucht erin te verbranden met een aansteker. Zou dat helpen om de smaak toch wat meer te bewaren na opening?

Dit is erg afhankelijk van hoeveel er nog in zit. Er is een discussie gaande (niet afgerond) over dit onderwerp in Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Let wel streep, de verwijzingen zijn niet bedoeld om je te pesten of ontmoedigen hoor. Maar het voorkomt dat er veel doublure op het forum is en dat er informatie verloren gaat. Door die zaken in het betreffende onderwerp te vervolgen onder de meest relevante rubriek houden we het juist overzichtelijk en gaat er niets verloren voor het nageslacht. Bovendien is het dé manier om een slapend onderwerp weer leven in te blazen of een nog openstaande vraag beantwoord te krijgen. Al je vragen zijn zeer valide.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 07 Nov 2009, 15:11

Ik was het zeker niet die adviseerde om vuur in een fles te doen om lucht eerst eruit te krijgen. Dat zou ik denk ik nooit doen. Wel heb ik in een ver verleden een fles verzegeld met gesmolten kaarsvet om de fles luchtdicht te houden. Ik heb nog steeds een zeer oude collectors item thuis ( een Signatory Port Ellen in een keramike fles) die met was is verzegeld tot de tijd rijp is om hem te openen. Ik ga die fles niet verkopen, maar heb mijn kinderen beloft het echt open te maken als een van het gaat trouwen of dat ik opa word. Het eerste gelegenheid is de gelegenheid dat ik dat fles open en drink samen met anderen om te viren. ( einde off topic)

Over "indrinken" gesproken. Ik snap dat enigzsins wel. Niet echt indrinken, maar om mijn smaakpalet te openen en de receptoren op mijn tong de gelegenheid te geven om iets speciaals goed te proeven, wil ik welleens een "gewone" whisky eerst drinken om dan vervolgens de "speciale" te drinken. Ik heb het hier over een kleine slok dan.

Groet,

Jock
0 x

streep
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor streep » 07 Nov 2009, 20:12

Piet schreef:Onlangs las ik nog een artikel over de veel omstreden toevoeging "Glenlivit" bij Tamnavulin Glenlivet - 8 years. Dat zie je nu veel minder maar wilde vroeger veel merken er bij hebben staan

Kan je dat nog terugvinden, leuk om nog iets meer over de fles te leren!

Piet schreef:Let wel streep, de verwijzingen zijn niet bedoeld om je te pesten of ontmoedigen hoor. Maar het voorkomt dat er veel doublure op het forum is en dat er informatie verloren gaat. Door die zaken in het betreffende onderwerp te vervolgen onder de meest relevante rubriek houden we het juist overzichtelijk en gaat er niets verloren voor het nageslacht. Bovendien is het dé manier om een slapend onderwerp weer leven in te blazen of een nog openstaande vraag beantwoord te krijgen. Al je vragen zijn zeer valide.

Helemaal terecht hoor, ik heb nog niet de tijd gehad om heel het forum door te lezen - dus eventuele links naar bestaande topics over die vragen zijn heel bruikbaar!

Wederom uit interesse, wat betekent de tekst onderaan flessen whisky eigenlijk? Is dit het cask-nummer en de flesnummer van die cask ofzo?
Nu ik dan toch detailvragen aan het stellen ben: op de fles staat 43 G.L., ik neem aan dat dit dus 43% cask strength is, maar waarvoor staat "G.L."? Ongetwijfeld staat dit al beschreven, maar het is enorm moeilijk te zoeken op een zoekterm als 'G.L.' :-)

Zomaar, zonder reden - een fotootje van de fles & doos (kwestie van mijn aanwinst visueel te delen!):

Afbeelding
In het groot staat hij op http://www.pbase.com/image/119138142.jpg

Afbeelding
Wederom: http://www.pbase.com/image/119138340.jpg

Afbeelding
http://www.pbase.com/image/119138401.jpg
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2009, 21:24

Ik las dat, toevallig onlangs in Legendarische whiskyverhalen, Johannes van den Heuvel. Hoofdstuk "Pistolen George" die de eigenaar was van wat heet te zijn de eerste legale distilleerderij in Schotland, "The Glenlivet" (1884), geliefd door George IV.
Mede daardoor voegden later steeds meer distilleerderijen de naam "Glenlivet" aan hun eigen naam toe om zo mee te liften op de roem van de regio..... Dat weerhoudt de concurrentie er overigens niet van om de grenzen van het juridisch haalbare te blijven opzoeken. Er staat bijvoorbeeld nog een kitscherige fles "Tomintoul Glenlivet 12" uit de jaren '80 op mijn drankenplank en ook de verder weg gelegen Aberlour distilleerderij zette de naam "Abelour Glenlivet" op hun labels.
Kennelijk valt jouw fles hier ook onder.

streep schreef:Wederom uit interesse, wat betekent de tekst onderaan flessen whisky eigenlijk? Is dit het cask-nummer en de flesnummer van die cask ofzo?
Nu ik dan toch detailvragen aan het stellen ben: op de fles staat 43 G.L., ik neem aan dat dit dus 43% cask strength is, maar waarvoor staat "G.L."? Ongetwijfeld staat dit al beschreven, maar het is enorm moeilijk te zoeken op een zoekterm als 'G.L.

Wat onder in de fles staat heeft denk ik niets met de inhoud te maken maar met de fles. Wat betreft de inhoud staat alles op het label dan wel de labels. 43 G.L. staat voor 43° Gay Lussac (zie ook viewtopic.php?f=19&t=125&p=462&hilit=gay+lussac#p462 ) ook wel abv, alcohol by volume. Dat is geen cask strength want de inhoud van deze fles is al aangelengd bij het bottelen, om tot de 43° te komen.
Cask strength is boven de 50 en vaak zelfs boven de 60°, zoals de Whisky uit het vat komt. Ook die zijn te koop en vaak zeer geliefd onder de kenners.
Indien een Whisky op cask strength is en bovendien uit één of enkele vaten komt dan staat inderdaad dat vatnummer(s) op het label (dus niet op de fles). Vaak ook een flesnummer omdat er maar enkele honderden uit één vat gaan.
Laatst gewijzigd door Piet op 07 Nov 2009, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vatnummer toegevoegd
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2009, 21:46

Nog een klein wetenswaardigheidje. Niet zozeer over de fles maar wel over de distilleerderij.

Tamnavulin(-Glenlivet), spreek uit Tamna-VOO-lin. Mothballed in 1995. “Tomnavoulin” is Gailic voor “molens op de heuvel”.

Overigens staat hierin: viewforum.php?f=187 een lijst met sites met informatie over distilleerderijen. Daar is vast ook nog van alles uit te halen.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”