Bedankt allemaal voor de reacties totnogtoe! Heel nuttig

Ik heb de links ook allemaal eens doorgelezen, o.a. de heel nuttige en lucratieve videoblogs!
Ondertussen heb ik besloten de fles te kraken bij een speciale gelegenheid, ik had eerst gepland ze ergens in de week te openen met een andere whisky-liefhebber - maar ik denk dat ik er liever een speciale gelegenheid van maak.
Dit geeft me dan ook de tijd om een mooie set glazen te zoeken. Zo ben ik eens bij een speciaalzaak rond Whisky gegaan en heb er naar enkele glazen gekeken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan uit naar een glas met volgende vorm (het linkse):

Foto is van uiterst slechte kwaliteit, maar was maar snel met de gsm genomen.
Nu vraag als eerste af wat de naam van zo'n glas heeft (als het al een specifieke naam heeft). De winkel had het enkel in normaal glas, maar ik zou het bij voorkeur in kristal nemen. Van wat ik gelezen en gezien heb, is dat toch net iets helderder en zelfs wat sterker. Echter, ik heb geen flauw idee waar ik zoiets kan vinden!
Een tweede vraag: op één van de video-blogs zag ik de tip om voor de goede/oude whisky een normale whisky te drinken, om wat op de whisky-smaak voor te bereiden. Mij lijkt echter dat je dan minder gaat proeven? Iemand hier een mening over?
Ook nog van de video-blogs die ik vond (geloof die van de site waar Jock zich op baseerde), ik zag een methode om de lucht uit de fles te halen door een soort pompje of zelfs de lucht erin te verbranden met een aansteker. Zou dat helpen om de smaak toch wat meer te bewaren na opening? Ik weet nu immers al dat ik de fles niet op een paar maanden ga leeg (willen) drinken, dus wil hem optimaal bewaren na opening