4 smaakbommen voor niet whiskykenners
4 smaakbommen voor niet whiskykenners
Wie kan me helpen met info.
Ik zou graag voor een diner met familie een 4 tal whisky's laten proeven. Dit zijn geen whiskykenners, daarom zou ik hen de diversiteit aan smaken willen laten kennismaken.
Welke 4 zal ik aanbieden. Dus als kan 4 verschillende smaaksensaties die zo ver mogelijk uit elkaar liggen. Turf is geen optie.
Alsook flessen moeten redelijk courant verkrijgbaar zijn.
Alle tips welkom. Laat me weten welke 4 jullie zouden serveren
Ik zou graag voor een diner met familie een 4 tal whisky's laten proeven. Dit zijn geen whiskykenners, daarom zou ik hen de diversiteit aan smaken willen laten kennismaken.
Welke 4 zal ik aanbieden. Dus als kan 4 verschillende smaaksensaties die zo ver mogelijk uit elkaar liggen. Turf is geen optie.
0 x
-
Mvamelsfort
- Top bijdrager

Re: 4 smaakbommen voor niet whiskykenners
pieske86 schreef:Wie kan me helpen met info.
Glenfarclas 105
Clynelish 14
Bunnahabhain 12
...
Dan heb je er in ieder geval al 3 die ver uit elkaar liggen en betaalbaar zijn jammer dat turf weg valt anders word de keuze ineens reuze.
1 x
Ik snap je idee erachter en vind het ook heel leuk bedacht, maar ik vraag me af of je opzet echt zal slagen.
Mijn eigen ervaring is toch dat echte smaak'bommen' doorgaans met een hoog alcohol percentage gepaard gaan. En dat dit gelijk funest is voor niet-geoefende whisky drinkers.
In mijn ogen moet je whisky léren drinken en dan zou je met lichtere/toegankelijkere whisky's moeten beginnen, die zich daarom dan weer niet bepaald in de uithoeken van het smaakpalet bevinden.
Maar misschien dat echte kenners hier een ander idee over hebben
Mijn eigen ervaring is toch dat echte smaak'bommen' doorgaans met een hoog alcohol percentage gepaard gaan. En dat dit gelijk funest is voor niet-geoefende whisky drinkers.
In mijn ogen moet je whisky léren drinken en dan zou je met lichtere/toegankelijkere whisky's moeten beginnen, die zich daarom dan weer niet bepaald in de uithoeken van het smaakpalet bevinden.
Maar misschien dat echte kenners hier een ander idee over hebben
2 x
Oei, dat is een lastig vraagstuk. Whisky voorschotelen aan niet liefhebbers/kenners geeft altijd kans op teleurstelling. Ik zou het bij houden bij hele toegankelijke zachte whisky's. Wat wil je er aan uitgeven is natuurlijk de belangrijkste vraag. Een whisky die ik een beginner zou laten proeven is:
- The Macallan 12y Sherry wood, die vind ik heel erg zacht en toegankelijk. Wel aan de prijs.
Goedkopere alternatieven zijn:
- Dalwhinnie 15yo
- Cardhu 12yo
- Tullibardine Sauternes
- Aberlour 12yo
Wellicht een Bunnahabhain 12y gewoon omdat het moet, en om aan te tonen dat rook/turf wel degelijk lekker kan zijn. Samen met stukje chocola onovertroffen vind ik.
- The Macallan 12y Sherry wood, die vind ik heel erg zacht en toegankelijk. Wel aan de prijs.
Goedkopere alternatieven zijn:
- Dalwhinnie 15yo
- Cardhu 12yo
- Tullibardine Sauternes
- Aberlour 12yo
Wellicht een Bunnahabhain 12y gewoon omdat het moet, en om aan te tonen dat rook/turf wel degelijk lekker kan zijn. Samen met stukje chocola onovertroffen vind ik.
0 x
- Peter_vintage1992
- Senior

ik zou bij het toetje van je diner al beginnen met een monchou taart en daarnaast serveer je een Jura Superstition. Deze gaat heel goed samen met de smaak van kersen die op de monchou zitten.
Daarna zou ik verder gaan met een Old Pulteney 12
Gevolgd door Highland Park 12 (om ze aan turf te laten wennen) (waarom is turf uitgesloten?)
En daarna als bom de Glenfarclas 105 idd. Dat is er een die zoizo goed is in de line-up, bijna perfecte prijs/kwaliteit verhouding
Wanneer turf wel een mogelijkheid zou zijn zou ik i.p.v. Highland Park 12 een Laphroaig Quarter Cask aanraden.
Zet tijdens de rest van de whiskies een schoteltje chocolade die meer dan 80% puur is en een glas water voor iedereen. Zo kunnen ze hun smaakpallet wat reinigen voor de volgende en spelen met waterdruppels bij de whisky doen.
Zo heb je een combinatie van voedsel en whisky
Een paar leuke smaak experimentjes
en whiskies die qua smaak ver uit elkaar liggen. (waar je bij kunt uitleggen hoe deze verschillen onstaan)
(ik zou iig die Quarter Cask kopen en ernaast zetten, en gewoon laten ruiken. Kunnen ze altijd nog kiezen of ze die willen op een zeker moment
(waarschuwing: is al een stuk minder pittig na de Glenfarclas 105, dus denk goed aan het moment)
Slàinte mhath!
Daarna zou ik verder gaan met een Old Pulteney 12
Gevolgd door Highland Park 12 (om ze aan turf te laten wennen) (waarom is turf uitgesloten?)
En daarna als bom de Glenfarclas 105 idd. Dat is er een die zoizo goed is in de line-up, bijna perfecte prijs/kwaliteit verhouding
Wanneer turf wel een mogelijkheid zou zijn zou ik i.p.v. Highland Park 12 een Laphroaig Quarter Cask aanraden.
Zet tijdens de rest van de whiskies een schoteltje chocolade die meer dan 80% puur is en een glas water voor iedereen. Zo kunnen ze hun smaakpallet wat reinigen voor de volgende en spelen met waterdruppels bij de whisky doen.
Zo heb je een combinatie van voedsel en whisky
Een paar leuke smaak experimentjes
en whiskies die qua smaak ver uit elkaar liggen. (waar je bij kunt uitleggen hoe deze verschillen onstaan)
(ik zou iig die Quarter Cask kopen en ernaast zetten, en gewoon laten ruiken. Kunnen ze altijd nog kiezen of ze die willen op een zeker moment
(waarschuwing: is al een stuk minder pittig na de Glenfarclas 105, dus denk goed aan het moment)
Slàinte mhath!
1 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Noxa schreef:Wellicht een Bunnahabhain 12y gewoon omdat het moet, en om aan te tonen dat rook/turf wel degelijk lekker kan zijn. Samen met stukje chocola onovertroffen vind ik.
In de bunna 12 zit geen turf hoor.
En om smaken die ver uit elkaar liggen maar geen al te hoog alcohol percentage hebben maar toch nog goed zijn te vinden hoeft niet te moeilijk te zijn.
Old pulteney 17
Bunnahabhain 12
Glenmorangie quinta ruban
Glendronach 15 revival
1 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
Hp 12 ,licht rokerige whisky
Clynelish 14, lekker romige whisky
Aberlour abunadh, sherry bom
Benriach 13 virgin oak, fruit bom
Of laat ze kennis maken met de verschillende streken van schotland ?
Auchentoshan three wood ,lowlands
Springbank 12 ,campbeltown
Dalmore 12 ,highlands
Highland park 12 ,islands
Bunnahabhain 12, islay
Glendronach 15 , speyside
Clynelish 14, lekker romige whisky
Aberlour abunadh, sherry bom
Benriach 13 virgin oak, fruit bom
Of laat ze kennis maken met de verschillende streken van schotland ?
Auchentoshan three wood ,lowlands
Springbank 12 ,campbeltown
Dalmore 12 ,highlands
Highland park 12 ,islands
Bunnahabhain 12, islay
Glendronach 15 , speyside
1 x
Een blend (Johnnie Walker Black Label)
Een zachte single malt (Dalwhinnie 15yo / Glenfiddich 15yo Solera / Old Pulteney 12yo)
Een bourbon (Buffalo Trace / Four Roses Small Batch)
Een knaller (Aberlour A'Bunadh / Auchentoshan Valinch / Glengoyne Cask Strength)
of als je geen bourbon tussendoor wil:
Een blend
Een Ier (Writer's Tears)
Een zachte single Malt
Een knaller
En ik zou wel een fles peaty achter de hand houden voor een eventueel 5e glas. Altijd leuk om daar ook even kennis mee laten te maken.
Een zachte single malt (Dalwhinnie 15yo / Glenfiddich 15yo Solera / Old Pulteney 12yo)
Een bourbon (Buffalo Trace / Four Roses Small Batch)
Een knaller (Aberlour A'Bunadh / Auchentoshan Valinch / Glengoyne Cask Strength)
of als je geen bourbon tussendoor wil:
Een blend
Een Ier (Writer's Tears)
Een zachte single Malt
Een knaller
En ik zou wel een fles peaty achter de hand houden voor een eventueel 5e glas. Altijd leuk om daar ook even kennis mee laten te maken.
1 x
Keuze zat zoals hier boven vermeld
Misschien iets van Teeling, hun single grain of rum vat?
Direct een ier te pakken en net even anders.
0 x
- Peter_vintage1992
- Senior

Nino schreef:Keuze zat zoals hier boven vermeld![]()
Oe dat is een goed idee! Er is een blend van Teeling gerijpt op Rum vaten voor een lage prijs!
Of een Bushmills 10 is ook altijd lekker!
Als je iets typisch Iers wilt zou ik de Redbreast 12 y.o. aanraden. Dit is een Single Pot Still, een productie proces exclusief toegepast in Ierland

0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Peter_vintage1992 schreef:Nino schreef:Keuze zat zoals hier boven vermeld![]()
Oe dat is een goed idee! Er is een blend van Teeling gerijpt op Rum vaten voor een lage prijs!
Of een Bushmills 10 is ook altijd lekker!
Als je iets typisch Iers wilt zou ik de Redbreast 12 y.o. aanraden. Dit is een Single Pot Still, een productie proces exclusief toegepast in Ierland![]()
niet alleen de prijs is laag maar de kwaliteit ook
dit waren mijn tasting notes over deze whisky
Nose
at first a verry young burning alcohol nose , but after a few minutes in the glas you get a verry fruity nose apple , orange ,tangerine, pineappel, theres a sugar note as well it reminds me of cane sugar, vanilla ,
Taste
medium sweet taste but theres also a sour note , lemon, lime, vanilla , apple , again the sugar
Finish
the finish is verry spicy an in a way kinda sour its a verry young flavour again the lime , lemon , vanilla , pepper ,
Comments
it's a good blend but the finish bothers me a bit it taste to young an spicy 79/100
0 x
Smaak is zeer persoonlijk, dus tasting notes van één persoon zouden voor mij niet direct doorslaggevend zijn of iets wel of niet lekker of kwaliteitsspul is (tenzij je de persoon in kwestie 'kent' en weet of je smaakprofiel doorgaans in lijn ligt).
Bovendien moeten we niet vergeten wat de doelgroep van de topicstarter is: niet-geoefende whisky-drinkers. De kans is dan zéér groot dat deze de echte finesses van hoge kwaliteit whisky nog niet zullen herkennen (zie bijvoorbeeld het Topic over verandering van smaakprofiel, of kijk bij de 'Even voorstellen' hoe de meesten hier begonnen zijn, niet direct met de meest geavanceerde en complexe whisky's...).
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je dit gezelschap 'dus' maar gewoon goedkope bocht moet voorschotelen
, meer gewoon een kleine nuance
Bovendien moeten we niet vergeten wat de doelgroep van de topicstarter is: niet-geoefende whisky-drinkers. De kans is dan zéér groot dat deze de echte finesses van hoge kwaliteit whisky nog niet zullen herkennen (zie bijvoorbeeld het Topic over verandering van smaakprofiel, of kijk bij de 'Even voorstellen' hoe de meesten hier begonnen zijn, niet direct met de meest geavanceerde en complexe whisky's...).
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je dit gezelschap 'dus' maar gewoon goedkope bocht moet voorschotelen
, meer gewoon een kleine nuance
1 x
volledig mee eens smaken verschillen , maar ik ben niet de enige die hem matig vind 162 stemmen op wb
en hij haalt een score van 79.39
en hij haalt een score van 79.39

0 x
Nino schreef:Dre schreef:m'n achterliggende gedachte
ehhh, waar schreef ik dat? Of iets fout gegaan met citeren?

1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”