Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: springbank local barley 16 years / 12y cask strenght

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 24 Feb 2016, 16:03

Oogadal schreef:Ik ben dan ook geen slijter he... ;)

En ik verkoop hier nog wel degelijk flessen, alleen niet via het aanbod topic. Mijn flessen gaan naar liefhebbers die ze open trekken, of tenminste die intentie hebben.
Maar vergelijk het nu met mijn handel; ik had laatst als enige in NL en D een Makita setje waarvan ik er nog 40 had en die tot juli niet meer te krijgen zijn. Dan kan ik een hekel aan mezelf krijgen door die te gunnen aan de hoogste bieder of ik kan doen wat ik altijd doe; ik gun ze aan mijn vaste klanten. Voor dezelfde prijs als ze een maand geleden hebben betaald. Daar voelt mijn klant zich prettig bij en nog belangrijker, ik ook.
En dat is ook een belangrijke manier om een binding te krijgen met je klant. Ik zeg ook altijd 'ik heb mijn voorraad staan voor mijn klanten, niet voor passanten'. Liefde moet van 2 kanten komen en imho past een veiling daar niet tussen. Tenzij je de opbrengst boven je normale retailprijs aan een goed doel schenkt.

Zie je, voor hetzelfde geld is dat de redenering ook achter die veiling. Zijn vaste klanten zijn bediend en de rest is voor passanten. Aan de + prijs.

Nogmaals vermelden, de ALS fles is 100% (ook wat hij zelf betaalde aan inkoop) voor het goede doel.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Feb 2016, 16:12

Ja, dat kan natuurlijk. Maar dan zou ik het er wel bijzetten. En het staat er niet, dus dan denk ik dat hij zelf het goede doel is?

Voor iedereen die niet mee wil bieden:

http://www.whisky-europa.de/springbank-16-local-barley/
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 24 Feb 2016, 17:07

Jonadawi schreef:
jdoucet schreef:
Oogadal schreef:Ik ben dan ook geen slijter he... ;)

En ik verkoop hier nog wel degelijk flessen, alleen niet via het aanbod topic. Mijn flessen gaan naar liefhebbers die ze open trekken, of tenminste die intentie hebben.
Maar vergelijk het nu met mijn handel; ik had laatst als enige in NL en D een Makita setje waarvan ik er nog 40 had en die tot juli niet meer te krijgen zijn. Dan kan ik een hekel aan mezelf krijgen door die te gunnen aan de hoogste bieder of ik kan doen wat ik altijd doe; ik gun ze aan mijn vaste klanten. Voor dezelfde prijs als ze een maand geleden hebben betaald. Daar voelt mijn klant zich prettig bij en nog belangrijker, ik ook.
En dat is ook een belangrijke manier om een binding te krijgen met je klant. Ik zeg ook altijd 'ik heb mijn voorraad staan voor mijn klanten, niet voor passanten'. Liefde moet van 2 kanten komen en imho past een veiling daar niet tussen. Tenzij je de opbrengst boven je normale retailprijs aan een goed doel schenkt.

Zie je, voor hetzelfde geld is dat de redenering ook achter die veiling. Zijn vaste klanten zijn bediend en de rest is voor passanten. Aan de + prijs.

Nogmaals vermelden, de ALS fles is 100% (ook wat hij zelf betaalde aan inkoop) voor het goede doel.

Dus volgens deze logica hebben vaste klanten recht op een normaal prijs en zijn al niet vaste klanten goudzoekers? Ik hoop dat de bakker dat niet gaat doen met je brood. Hij heeft sowieso weinig vaste klanten als hij naast de beperkte uitgave nog over heeft voor veilingen.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Feb 2016, 17:45

De vergelijking met een bakker slaat niet echt ergens op toch? Want er is altijd een andere bakker die brood heeft en als je perse brood van die bakker wilt kom je de volgende dag terug.

Het gaat niet om recht hebben op, het gaat er om hoe je wilt omgaan met je klanten, vast en nieuw. Tenzij je denkt dat je middels een veiling nieuwe klanten aan je kunt binden?
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Feb 2016, 18:21

Oogadal schreef:Ja, dat kan natuurlijk. Maar dan zou ik het er wel bijzetten. En het staat er niet, dus dan denk ik dat hij zelf het goede doel is?

Voor iedereen die niet mee wil bieden:

http://www.whisky-europa.de/springbank-16-local-barley/

Dan moet je wel een adres in Duitsland hebben... Heb ze al gebeld ;)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Feb 2016, 18:22

Heb ik Paul. Roept u maar...
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 24 Feb 2016, 18:46

Oogadal schreef:De vergelijking met een bakker slaat niet echt ergens op toch? Want er is altijd een andere bakker die brood heeft en als je perse brood van die bakker wilt kom je de volgende dag terug.

Het gaat niet om recht hebben op, het gaat er om hoe je wilt omgaan met je klanten, vast en nieuw. Tenzij je denkt dat je middels een veiling nieuwe klanten aan je kunt binden?

Mijn vergelijking ging nergens over klopt. Had beter iets anders kunnen verzinnen :D .
Ik vind het alleen droevig hoe het nu aan toe gaat. Ook nog nu blijkt dat hij flessen bij andere slijters heeft opgekocht. Wat voor signaal geeft het nu aan de andere slijter als deze nu ook nog weet dat ze op zijn veiling € 165 opbrengen. Ik ben nieuwsgierig wat de volgende release met zich zal brengen. Straks moeten wij alles bij je bestellen vanuit Duitsland !
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Feb 2016, 18:52

Krijg het er nog druk mee :P

Ik hoorde al dat meneer Passievoorwhisky bezig is om overal deze op te kopen. Allemaal voor ALS zeker :nono

Het is te hopen dat ie er wat aan verdient want ik weet dat er al wat mensen zijn dit hierom zijn winkel voortaan lekker links laten liggen. Als je als slijter (want dat is ie) zo probeert een slaatje ergens uit te slaan dwing je weinig respect af bij je klanten.
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 24 Feb 2016, 19:09

Oogadal schreef:Het is te hopen dat ie er wat aan verdient want ik weet dat er al wat mensen zijn dit hierom zijn winkel voortaan lekker links laten liggen. Als je als slijter (want dat is ie) zo probeert een slaatje ergens uit te slaan dwing je weinig respect af bij je klanten.

Ik laat 'm voortaan lekker links liggen. Dit zijn geen toffe praktijken. Ben wel benieuwd welke prijs hij er gaat op zetten.

Maar we kunnen wel concluderen dat de gekte nog niet over is.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 24 Feb 2016, 19:21

Voor en net na de release gaat het meestal het hardst. Daarna zakken de marktprijzen meestal als bakstenen naar beneden. Ik weet niet of deze kwalitatief heel goed is en wat dat met de marktprijs doet maar ik zou me niet zo druk maken. In het begin rent iedereen erachteraan en later komen er meestal nog wel wat los aan normale prijzen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 24 Feb 2016, 19:22

It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you'll do things differently.

- Warren Buffett
8 x
2 ∞ & →

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 24 Feb 2016, 20:25

Spijker op z'n kop
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 24 Feb 2016, 20:47

Peter87 schreef:Voor en net na de release gaat het meestal het hardst. Daarna zakken de marktprijzen meestal als bakstenen naar beneden. Ik weet niet of deze kwalitatief heel goed is en wat dat met de marktprijs doet maar ik zou me niet zo druk maken. In het begin rent iedereen erachteraan en later komen er meestal nog wel wat los aan normale prijzen.

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar Springbank kennende zijn het niet zo'n marketeers als Ardbeg! ;)
Hij is trouwens echt wel heel goed :lekker
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 24 Feb 2016, 21:19

De speculanten zorgen hiervoor.
Nou wil ik niet zeggen dat ardbeg onschuldig is maar die hebben niet veel bijzonders hoeven doen om de perpetuum op te hypen. Die hype is met de jaren ontstaan en de speculanten springen er nu vanzelf op.
Met de perpetuum hebben ze hun neus gestoten maar ze hebben er niet van geleerd. En of het nou om een perpetuum, een Odin of een illicit stills gaat er zullen er altijd veel opgekocht worden om de volgende dag voor veel winst aan te bieden. En of Springbank nou wel of niet zo'n marketinggeil bedrijf is als Ardbeg maakt niet uit.
Zo gauw een fles een beetje een buzz heeft zal je deze praktijken bij ieder merk zien.

En dat het ook nog eens goede kwaliteit is maakt het alleen maar aantrekkelijker.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 24 Feb 2016, 22:04

Peter87 schreef:De speculanten zorgen hiervoor.
Nou wil ik niet zeggen dat ardbeg onschuldig is maar die hebben niet veel bijzonders hoeven doen om de perpetuum op te hypen. Die hype is met de jaren ontstaan en de speculanten springen er nu vanzelf op.
Met de perpetuum hebben ze hun neus gestoten maar ze hebben er niet van geleerd. En of het nou om een perpetuum, een Odin of een illicit stills gaat er zullen er altijd veel opgekocht worden om de volgende dag voor veel winst aan te bieden. En of Springbank nou wel of niet zo'n marketinggeil bedrijf is als Ardbeg maakt niet uit.
Zo gauw een fles een beetje een buzz heeft zal je deze praktijken bij ieder merk zien.

En dat het ook nog eens goede kwaliteit is maakt het alleen maar aantrekkelijker.

Dat was niet echt wat ik bedoelde hoor Peter. ;)
Ik bedoel ermee dat Springbank volgens mij niet erg berekend releases uitbrengt.
Het in batches op de markt brengen bijvoorbeeld. Eerst een lading en enkele maanden later nog een lading.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het lijkt me straf dat Springbank dit bij deze release doet/gedaan heeft.
Springbank heeft nu duidelijk 9000 flessen op de markt gebracht met een age statement.
Ardbeg is hier heel anders in (Highland Park de laatste tijd ook trouwens).
Ardbeg heeft bij hun laatste limited releases niet eens officieel bekend gemaakt over hoeveel flessen het gaat en het is telkens een NAS.
Ardbeg brengt z'n limited release effectief wel in golven op de markt om schaarste te creëren. Auriverdes, Perpetuum,...
Ik vind trouwens dat niet Ardbeg maar vooral de consument amper iets geleerd heeft van de Perpetuum.
Ardbeg heeft z'n naam gemaakt in de jaren zeventig maar sindsdien hebben ze niet echt nog iets wereldschokkends op de markt gebracht...
En toch koopt bijna iedereen de limited releases... :HitHead
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”