Michiel87 schreef:Ook ik wil met enkele vrienden thuis een whisky-proeverij organiseren en hoop daarvoor van jullie wat input te krijgen. Mijn vrienden drinken niet regelmatig whisky, en daarom denk ik dat een leuke insteek is om een breed scala de revu te laten passeren, bijvoorbeeld door (bijna) alle regio's aan bod te laten komen. Ik bezit alleen niet van iedere Schotse regio een fles, en daarom overweeg ik nog extra een fles Rosebank 1991 G&M aan te schaffen (http://www.whiskysite.nl/nl/Rare-Rosebank/Rosebank-1991-Gordon-MacPhail). Ik zou dan voor die Rosebank gaan omdat het een Lowland is, omdat de distilleerderij niet meer in werking is - wat m.i. een dergelijke fles nog meer bijzonder maakt, omdat de whisky drie keer gedistilleerd is en daarom heel ' licht' moet zijn en daarom wezenlijk anders dan de rest in mijn onderstaande lijstje. Het is ook de goedkoopste Rosebank die ik kan vinden, maar misschien komt dat wel omdat deze editie over het algemeen minder bevalt?
De whiskies die ik ter beschikking heb zijn:
- Aberlour A'bunadh, batch #31, Cask Strength, 60,50% - Speyside
- Ardbeg Uigeadall, Cask Strength, 54,2% - Islay
- Bowmore Legend, 40% - Islay
- Bruichladdich Peat, 46% - Islay
- Glenfiddich 18yo, 40% - Speyside
- Hazelburn 8yo, 46% - Campeltown
- Highland Park 18yo, 43% - Island
- Macallan, Fine Oak, 12yo, 40% - Speyside
- Springbank, 12yo, Cask Strength, 54,6% - Campeltown
Overige:
- Dimple 15yo
- Four Roses, Kentucky Straight Bourbon, 40% - Kentucky, U.S.A.
- Jack Daniel's Old No. 7, 40% - Tennessee, U.S.A
- Ben Bracken (LIDL Duitsland…), "Pure Malt", 40% - waarschijnlijk een Speyside, maar kwalitatief stuk minder dan de rest
- Een goedkope Ierse whiskey
* Welke whiskies kan ik naar jouw mening het beste in welke volgorde gebruiken?
* Kan iemand me een en ander over de Rosebank 1991 G&M vertellen?
* Welke whisky is eventueel nog interessant om vooraf aan te schaffen?
Groeten en alvast bedankt!
Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?
Re: Eigen proeverij met breed scala
Ik wou graag onderstaand bericht onder de aandacht brengen omdat ik er nog geen reacties op heb gehad
en toch wel erg benieuwd ben naar jullie input!
Hopelijk alvast bedankt!
0 x
Wat ik zou doen...
1. Macallan Fine Oak 12y
2.Glenfiddich 18y
( beiden speysiders , leuk om 2 zelfde stijlen maar 6 jaar verschil te vergelijken)
3.Hazelburn 8y
4. Springbank 12y CS
( zelfde distilleerderij , totaal verschillende whisky's)
5. Bruichladdich Peat
6. Ardbeg Uigeadail
( eerst kleine introductie tot islay&peat , daarna het stevige werk)
7. Aberlour A'Bunadh
( eventueel achteraf om wat na te praten , ideale "dessert" whisky )
1. Macallan Fine Oak 12y
2.Glenfiddich 18y
( beiden speysiders , leuk om 2 zelfde stijlen maar 6 jaar verschil te vergelijken)
3.Hazelburn 8y
4. Springbank 12y CS
( zelfde distilleerderij , totaal verschillende whisky's)
5. Bruichladdich Peat
6. Ardbeg Uigeadail
( eerst kleine introductie tot islay&peat , daarna het stevige werk)
7. Aberlour A'Bunadh
( eventueel achteraf om wat na te praten , ideale "dessert" whisky )
0 x
Ja, leuk lijstje van @Lagavulin!
Op het eind zou je dan nog de Four Roses en/of Jack Daniel's kunnen nemen om te laten zien hoe groot het verschil is met de Single Malts.
Overigens zit een Springbank qua smaak-type aardig in de richting van een Lowland. Ik meen dat de Hazelburn (ook van Springbank) tripple distilled is en distilleert men de Springbank 2 1/2 keer.
Op het eind zou je dan nog de Four Roses en/of Jack Daniel's kunnen nemen om te laten zien hoe groot het verschil is met de Single Malts.
Overigens zit een Springbank qua smaak-type aardig in de richting van een Lowland. Ik meen dat de Hazelburn (ook van Springbank) tripple distilled is en distilleert men de Springbank 2 1/2 keer.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:Overigens zit een Springbank qua smaak-type aardig in de richting van een Lowland. Ik meen dat de Hazelburn (ook van Springbank) tripple distilled is en distilleert men de Springbank 2 1/2 keer.
Dat een Springbank dicht bij een Lowland-smaakprofiel zit , daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik heb wel alleen nog maar de nieuwe 10y (opvallend veel rook , "vettig" in de mond,..) en de 10yo CS van 2006 ( heerlijk , nat hout/humus/bos/...) geproefd en gedronken dus het kan zijn dat ik een totaal verkeerd beeld heb van Springbank. Een lowland whisky , in hoeverre er nog van typische smaken gesproken kan worden met de huidige finishes e.d. , kenmerkt zich volgens mij toch eerder door zijn grassige , lichte , zachte , ... smaken?
Ik kan mis zijn , 't is maar een gedacht

0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Piet schreef:Overigens zit een Springbank qua smaak-type aardig in de richting van een Lowland.
Wel, Piet. Daar ben ik het ook niet echt mee eens. Ik ben nu geen Springbank drinker, maar er is naar mijn mening toch een duidelijk verschil tussen een whisky uit Campbelltown en een uit de Lowlands.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:... toch een duidelijk verschil tussen een whisky uit Campbelltown en een uit de Lowlands.
Kan en mag, maar ik had het ook specifiek over het merk Springbank (de enige Cambletowns die ik gedronken heb) en niet over de andere Springbank merken (Hazelburn, Longrow, allemaal Campbelltown) die peated kunnen zijn, finished etc.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?
Ik drink regelmatig een standaard Springbank (CS, CV, 100 proof of 10y), zijn trouwens allemaal erg lekker.
De smaak vind ik meer ziltig en soms sherry achtig als de lichte standaard lowlands.
De Hazelburn 8y daarentegen zit m.i. meer richting de lowlands alhoewel het echt een eigen profiel heeft. Ook erg goed te drinken gezien de leeftijd en prijsstelling (zie aanbiedingen op de diverse webshops).
Maar goed, iedereen zijn eigen mening en smaakbeleving.
Om on topic te blijven, het voorstel van Lagavulin levert een perfecte tasting op.
De smaak vind ik meer ziltig en soms sherry achtig als de lichte standaard lowlands.
De Hazelburn 8y daarentegen zit m.i. meer richting de lowlands alhoewel het echt een eigen profiel heeft. Ook erg goed te drinken gezien de leeftijd en prijsstelling (zie aanbiedingen op de diverse webshops).
Maar goed, iedereen zijn eigen mening en smaakbeleving.
Om on topic te blijven, het voorstel van Lagavulin levert een perfecte tasting op.
0 x
Jazeker, bedankt voor de reacties!
Maarrrrrrr, jullie begrijpen wel dat deze proeverij een uitstekend excuus is om een nieuwe fles aan te schaffen.
Dus wat is de "ontbrekende whisky" in dit geheel?
Maarrrrrrr, jullie begrijpen wel dat deze proeverij een uitstekend excuus is om een nieuwe fles aan te schaffen.
Dus wat is de "ontbrekende whisky" in dit geheel?
0 x
Je hebt een redelijk compleet plaatje. Je hebt sherry finishes, speyside, middle of the road whisky's en licht en zwaar geturft.
Wat je wellicht nog mist is een port of wine finish. Tevens zou je nog kunnen denken aan een frisse whisky alla clynelish of old pultney. De old pultney 12y is een perfect whisky voor ~30 euri. Qua prijs / kwaliteit heb ik die hoog staan.
Wat je wellicht nog mist is een port of wine finish. Tevens zou je nog kunnen denken aan een frisse whisky alla clynelish of old pultney. De old pultney 12y is een perfect whisky voor ~30 euri. Qua prijs / kwaliteit heb ik die hoog staan.
0 x
Michiel87 schreef:Jazeker, bedankt voor de reacties!
Maarrrrrrr, jullie begrijpen wel dat deze proeverij een uitstekend excuus is om een nieuwe fles aan te schaffen.Dus wat is de "ontbrekende whisky" in dit geheel?
Wel , als je een nieuwe wil aanschaffen...
7. Aberlour A'Bunadh ( sherry matured )
8. Glenmorangie Quinta Ruban ( port finish )
of ... Ik zou persoonlijk een Glenlivet Nadurra 16y aanschaffen, geen speciale finish maar wel een heerlijke cask strength whisky, één van mijn persoonlijke favorieten
0 x
Ik bedenk me net dat het mss nog leuker is als je er als verrassing eens een Indische whisky tussensteekt om je vrienden volkomen te verrassen , deAmrut Fusion is dan een optie ( en bovendien extreem lekker! )

0 x
Lagavulin! schreef:Ik bedenk me net dat het mss nog leuker is als je er als verrassing eens een Indische whisky tussensteekt om je vrienden volkomen te verrassen
Of dan een oude Jenever!
0 x
JayDie schreef:Lagavulin! schreef:Ik bedenk me net dat het mss nog leuker is als je er als verrassing eens een Indische whisky tussensteekt om je vrienden volkomen te verrassen
Of dan een oude Jenever!
Of een Red Label en zeggen dat we te maken hebben met een sublieme single malt... eens zien wie hem er uit haalt
0 x
Even voort borduren op dit onderwerp. In de kerstvakantie ga ik waarschijnlijk een kennis in aanraking laten komen met diverse whiskies vanuit mijn eigen collectie. Hij kent eigenlijk alleen The Antiquary en Famous Grouse (voor zover ik weet). Ik denk erover om hem de volgende te laten proeven en in deze volgorde:
- Berry's Best Lowland
- Aberlour 10y
- Glenfarclas 105
pauze
- Bruichladdich Peat
- Talisker 10
- Laphroaig QC
Wat denken jullie ? Is dit een aardige lay out of zeg je je kan die of die beter wijzigen in 1 van mijn andere flessen ?
- Berry's Best Lowland
- Aberlour 10y
- Glenfarclas 105
pauze
- Bruichladdich Peat
- Talisker 10
- Laphroaig QC
Wat denken jullie ? Is dit een aardige lay out of zeg je je kan die of die beter wijzigen in 1 van mijn andere flessen ?
0 x
GJR schreef:- Berry's Best Lowland
- Aberlour 10y
- Glenfarclas 105
pauze
- Bruichladdich Peat
- Talisker 10
- Laphroaig QC
Let wel op dat die Glenfarclas 105 vrij heftig is en misschien je smaakpapillen dermate verdoven...
En daarbij... Aberlour en Glenfarclas zijn beide gesherryde whiskies. Wellicht die Aberlour vervangen door een andere Speysider zonder sherry.
0 x