Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered
Re: Whisky gekleurd met karamel ?
Wel of niet proeven zullen de meningen vast over verdeeld zijn. Ik weet in ieder geval dat ik een aantal whiskies heb geproeft die ik echt smerig vond door een kunstmatige zoetheid. Iedere keer dat ik op onderzoek uitging kwam ik er achter dat er karamel meuk inzat.
Het kan ook zijn dat toevalligheden zijn en dat ik meer whiskies gedronken heb die gekleurd zijn en waarvan ik het niet eens weet. Een Talisker 10 en 18 jaar vind ik prima whiskies, nooit van gemerkt dat die gekleurd zijn (lees ik net in een post hierboven).
Wat ik ook heel lekker vind is een glenfiddich 21. Die zoetheid van de rumvaten vind ik lekker. Misschien is die ook wel gekleurd met karamel.
De whiskies die ik smerig vond hebben in ieder geval 1 ding gemeend. Allemaal karamel!
Het kan ook zijn dat toevalligheden zijn en dat ik meer whiskies gedronken heb die gekleurd zijn en waarvan ik het niet eens weet. Een Talisker 10 en 18 jaar vind ik prima whiskies, nooit van gemerkt dat die gekleurd zijn (lees ik net in een post hierboven).
Wat ik ook heel lekker vind is een glenfiddich 21. Die zoetheid van de rumvaten vind ik lekker. Misschien is die ook wel gekleurd met karamel.
De whiskies die ik smerig vond hebben in ieder geval 1 ding gemeend. Allemaal karamel!
0 x
rtbrouwer schreef:Ik weet in ieder geval dat ik een aantal whiskies heb geproeft die ik echt smerig vond door een kunstmatige zoetheid. Iedere keer dat ik op onderzoek uitging kwam ik er achter dat er karamel meuk inzat.
(...)
Ah, kijk! Om met het lijstje van Gerard door te gaan:
- Hadden ze allemaal een kurken stop? Misschien ligt het aan de kurk!
- Hadden ze allemaal een koker? Misschien hebben ze te weinig licht gehad!
Ooit gehoord, misschien staat het ook wel in een eerdere post, dat Ardbeg zijn whisky in groene flessen stopt, om zo in de winkel niet bevooroordeeld (door de lichte kleur) te worden!
En daarbij... of het 'echt' door de karamel komt, dan zou je blind dezelfde die niet gekleurd is en die wel gekleurd is moeten proeven. Wordt alleen erg lastig, denk ik...
Kan zo snel geen E150a kleurstof 'webshop' vinden, maar verwacht bij eoa betere kookwinkel of misschien de apotheek?
Vergeet trouwens ook niet dat E150a een kleurstof is en geen smaakstof...?
0 x
http://www.mijnreceptenboek.nl/e-nummers/e150a.html
De nummers E150a tot en met d bestaan uit een complex van bruine kleurstoffen. Door het verhitten van suiker, in combinatie met een base, ammonia en/of sulfiet, wordt een bruine tot zwarte kleurstof verkregen. Deze toevoeging dient niet alleen voor de kleur maar ook voor de smaak, die behalve zoet, ook bitter kan zijn.
0 x
Ik denk dat ik mijn mening over de caramel moet bijstellen. Ik lees dat de karamel kleurstof van zichzelf een bittere smaak heeft en dat er dusdanig wordt bijgedaan dat het niet te proeven is. Mocht er heel veel kleurstof inzitten dan zou je alleen een bitterheid proeven en de rest van de maak wordt platgeslagen.
DIe "smerige" zoetheid die ik proef is dus wat anders.
Dit vermoeden wordt nog eens bevestigd door een lijstje gekleurde single malts die ik hier vond. Onderstaande malts vond ik allemaal in het lijstje en vond ik allemaal lekker
- Balvenie Double Wood 40%
- Bowmore "Mariner" 43%
- Cragganmore 12y 40%
- Edradour 10y 40%
- Glenmorangie Sherry Wood Finish 43%
- Lagavulin (?) - Classic of Islay (Cask 4095) (JW) 58% (vond ik echt een topper!)
- Talisker 10y 45,8%
DIe "smerige" zoetheid die ik proef is dus wat anders.
Dit vermoeden wordt nog eens bevestigd door een lijstje gekleurde single malts die ik hier vond. Onderstaande malts vond ik allemaal in het lijstje en vond ik allemaal lekker
- Balvenie Double Wood 40%
- Bowmore "Mariner" 43%
- Cragganmore 12y 40%
- Edradour 10y 40%
- Glenmorangie Sherry Wood Finish 43%
- Lagavulin (?) - Classic of Islay (Cask 4095) (JW) 58% (vond ik echt een topper!)
- Talisker 10y 45,8%
0 x
Die zoetheid heeft misschien te maken met de (ex)Bourbon vaten en het branden (toasten) van vaten... Bij de een gebeurt dat meer dan bij de ander... Wellicht dat je daar eens op kan letten?
Nou, moet je eens kijken: komt er zomaar een bulk whiskies op je af die je, ondanks dat ze gekleurd zijn, wel kan gaan proeven
Nou, moet je eens kijken: komt er zomaar een bulk whiskies op je af die je, ondanks dat ze gekleurd zijn, wel kan gaan proeven

0 x
Heren, ik zie nu dat de link enkele berichten terug niet goed was. Nu wel.
Het gaat over de video-clip van Ralfy, die over deze invloed etc. gaat.
Zie enkele tientallen berichten terug hier viewtopic.php?f=9&t=36&start=30#p927
Het gaat over de video-clip van Ralfy, die over deze invloed etc. gaat.
Zie enkele tientallen berichten terug hier viewtopic.php?f=9&t=36&start=30#p927
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:Heren, ik zie nu dat de link enkele berichten terug niet goed was. Nu wel.
Ik vroeg me al af waar je op doelde, Piet

0 x
Okl nu ik weet dat het om een E nummer gaat kan ik daar wel wat mee.
Het goede nieuws? E150a heeft geen ADI indicatie
Het goede nieuws? E150a heeft geen ADI indicatie

0 x
ADI is toch het eerste wat je leert als je in de whiskyhobby stapt 

0 x
Re: Whisky gekleurd met karamel en Chill Filtered
Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Staat dat bijkleuren ergens op het label? Ik vond hem zelf bijhoorlijk helderlichtgeel van kleur, zodat ik dacht dat er geen extra kleur bij zat. Hij smaakt en vooral ruikt er i.i.g. niet minder om. Prijs-/kwaliteitsgewijs in orde inderdaad.
GJR schreef:De Moch is goed bevallen zeker voor die prijs, lichte kleur (ondanks bijkleuren), ...
Staat dat bijkleuren ergens op het label? Ik vond hem zelf bijhoorlijk helderlichtgeel van kleur, zodat ik dacht dat er geen extra kleur bij zat. Hij smaakt en vooral ruikt er i.i.g. niet minder om. Prijs-/kwaliteitsgewijs in orde inderdaad.
0 x
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
'T is misschien wat uitgebreid om in deze rubriek uiteen te doen:
Gisteren een "Asta Morris" tasting gehad in Gent.
Op het programma:
- Rasta Morris, Plantation Barbados Rum, 15y , 42% sherry cask finish.
- Deanston 1997-2013 Asta Morris 48,1 %
En daarna, 4 blinde samples, geproefd met lichten uit en zonnebrillen aan
.
Achteraf bleek dat we een uniek experiment hadden meegemaakt met zeer interessante conclusies.
We proefde 4 keer dezelfde whisky, Imperial 96-09 op een RF Bourbon vat, met telkens één subtiel verschil.
Sample 1 : Non Chill Filtered en Non coloured.
Sample 2 : Chill Filtered en non coloured
Sample 3 : Non Chill Filtered en coloured
Sample 4 : Chill filtered en coloured
Wat bleek :
Sample 1 had wel een goeie neus maar miste body.
Sample 2 bracht iets meer kracht en volheid. Beiden misten echter diepgang en vielen nogal snel 'plat'.
Sample 3 had volheid en kracht, NCF dus alle vetten etc. zijn nog aanwezig en had meer diepgang, was iets zoeter, fruitiger.
Sample 4 miste weer kracht en volheid, CF, maar was qua smaak ook wel zoeter, fruitiger.
Conclusie: Colouring/Caramel brengt smaak. Sowieso. Als de whisky-industrie stelt dat dat niet zo is liegen ze. Duidelijk. Maar, wat voor mij de belangrijkste conclusie was: Colouring hoeft niet negatief te zijn! Bij een dergelijke whisky die op RF Bourbon heeft gelegen brengt het diepgang en complexiteit, het voegt iets toe.
Let wel, een echte topwhisky kleuren heeft waarschijnlijk weinig zin/invloed, die zal uit zichzelf al voldoende diepgang hebben. Maar dergelijke whisky's , en dus ook veel standaard OB's, kunnen wel degelijk baat hebben bij deze toevoeging.
Oja, als dank voor deelname aan het experiment nog een :
-Benriach 77-11 Asta Morris. 93 op onversneden, 92 op whiskynotes en voor mij ook een echte Topper !

Gisteren een "Asta Morris" tasting gehad in Gent.
Op het programma:
- Rasta Morris, Plantation Barbados Rum, 15y , 42% sherry cask finish.
- Deanston 1997-2013 Asta Morris 48,1 %
En daarna, 4 blinde samples, geproefd met lichten uit en zonnebrillen aan
Achteraf bleek dat we een uniek experiment hadden meegemaakt met zeer interessante conclusies.
We proefde 4 keer dezelfde whisky, Imperial 96-09 op een RF Bourbon vat, met telkens één subtiel verschil.
Wat bleek :
Sample 1 had wel een goeie neus maar miste body.
Sample 2 bracht iets meer kracht en volheid. Beiden misten echter diepgang en vielen nogal snel 'plat'.
Sample 3 had volheid en kracht, NCF dus alle vetten etc. zijn nog aanwezig en had meer diepgang, was iets zoeter, fruitiger.
Sample 4 miste weer kracht en volheid, CF, maar was qua smaak ook wel zoeter, fruitiger.
Conclusie: Colouring/Caramel brengt smaak. Sowieso. Als de whisky-industrie stelt dat dat niet zo is liegen ze. Duidelijk. Maar, wat voor mij de belangrijkste conclusie was: Colouring hoeft niet negatief te zijn! Bij een dergelijke whisky die op RF Bourbon heeft gelegen brengt het diepgang en complexiteit, het voegt iets toe.
Let wel, een echte topwhisky kleuren heeft waarschijnlijk weinig zin/invloed, die zal uit zichzelf al voldoende diepgang hebben. Maar dergelijke whisky's , en dus ook veel standaard OB's, kunnen wel degelijk baat hebben bij deze toevoeging.
Oja, als dank voor deelname aan het experiment nog een :
-Benriach 77-11 Asta Morris. 93 op onversneden, 92 op whiskynotes en voor mij ook een echte Topper !

1 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
BWhisky schreef:'T is misschien wat uitgebreid om in deze rubriek uiteen te doen:
......
En daarna, 4 blinde samples, geproefd met lichten uit en zonnebrillen aan.
......
Hmm, dat is nog eens interessant. Temeer omdat je er inderdaad tegenstrijdige berichten over hoort. Kun je die 4 varianten van Imperial zo in de winkel vinden of hebben jullie die zelf achteraf ge-chillfiltered en/of gekleurd?
0 x
Re: Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered
De conclusies bij sample 2 en sample 4 lijken elkaar tegen te spreken? Bij 2 levert CF meer kracht en volheid op en bij 4 juist minder?
Oh, en ook belangrijk: wat was het percentage?
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Re: Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered
Matti schreef:De conclusies bij sample 2 en sample 4 lijken elkaar tegen te spreken? Bij 2 levert CF meer kracht en volheid op en bij 4 juist minder?
Hé , dat klopt, ik kijk m'n notes nog eens na ( heb ze niet bij me). Hoe dan ook was die sample 2 een beetje de vreemde eend in de bijt qua neus/smaak. NCF leidt normaalgesproken tot meer volheid en body, dat verschil was wel heel duidelijk te merken bij sample 3&4.
Opvallend ook dat wat de whiskywereld beschouwt als de ultieme vorm van whisky, NCF en NC, hier als minste uit de bus kwam, bij iedereen. Toch iets om vragen bij te stellen
Percentage, geen idee, dacht 46% maar zal eens navragen.
@Banzai : Flessen niet te koop, zijn nalv hetzelfde experiment in kleinere kring enkele jaren geleden gebotteld. Uitkomst was toen dezelfde als gisterenavond.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”