Kilchoman expressies en releases
Re: Kilchoman
@René: elders las ik dat je een sample Kilchoman Summer Release 2010 geproefd had. Je hebt andere Kilchoman's op je schapje staan; kun je een volgorde aangeven van welke je het lekkerste vond?
Ik heb alleen de Autumn Release 2009 geproefd; dat was al mooi spul!
Ik heb alleen de Autumn Release 2009 geproefd; dat was al mooi spul!
0 x
John, de eerste rel. - Inaugural '09 - is, imho, erg lekker: véél rokerige turf, medicinaal, vanille, fruit(sult. roz.), citoen, met 'n lange finish!
De tweede rel. - Autumn '09 - is, imho, ook erg lekker, misschien zelfs iets lekkerder: idem als boven, met 'n zeer angenaam toffee smaakje erbij én (m'n favoriete!) marmelade.(zit nog ca. 6 cl in fles -
).
De derde rel. - Spring '10 - is, imho, weer op 't niveau van de 1e. met nagenoeg dezelfde specificatie.
De vierde rel. - Summer '10 - is, imho, zo'n beetje als nr. 2, minder medicinaal, helder van smaak(!) én met kruidnagel.
Maar m'n voorkeur gaat uit naar.........de new spirit(voorloper op de 1e rel.), waarvan ik nog 'n 'hééeeel klein laagje in m'n sample flesje heb zitten! Die is zalig! Bourbon barrel, 63.5% - 2 maanden oud!!!!
Van de 4 volwassen whiskies hierboven vind ik de Autumn, samen met de Summer de lekkerste twee!
De tweede rel. - Autumn '09 - is, imho, ook erg lekker, misschien zelfs iets lekkerder: idem als boven, met 'n zeer angenaam toffee smaakje erbij én (m'n favoriete!) marmelade.(zit nog ca. 6 cl in fles -
De derde rel. - Spring '10 - is, imho, weer op 't niveau van de 1e. met nagenoeg dezelfde specificatie.
De vierde rel. - Summer '10 - is, imho, zo'n beetje als nr. 2, minder medicinaal, helder van smaak(!) én met kruidnagel.
Maar m'n voorkeur gaat uit naar.........de new spirit(voorloper op de 1e rel.), waarvan ik nog 'n 'hééeeel klein laagje in m'n sample flesje heb zitten! Die is zalig! Bourbon barrel, 63.5% - 2 maanden oud!!!!
Van de 4 volwassen whiskies hierboven vind ik de Autumn, samen met de Summer de lekkerste twee!
0 x
I_SPEY schreef:John, de eerste rel. - Inaugural '09 - is, imho, erg lekker: véél rokerige turf, medicinaal, vanille, fruit(sult. roz.), citoen, met 'n lange finish!
De tweede rel. - Autumn '09 - is, imho, ook erg lekker, misschien zelfs iets lekkerder: idem als boven, met 'n zeer angenaam toffee smaakje erbij én (m'n favoriete!) marmelade.(zit nog ca. 6 cl in fles -).
Maar m'n voorkeur gaat uit naar.........de new spirit(voorloper op de 1e rel.), waarvan ik nog 'n 'hééeeel klein laagje in m'n sample flesje heb zitten! Die is zalig! Bourbon barrel, 63.5% - 2 maanden oud!!!!![]()
Maakt met heel erg nieuwsgierig naar deze whisky. Heb zelf gisteren de Autumn Release gekocht voor nog geen 45 euro. Hij had ook nog 1 Spring release staan voor de zelfde prijs. Heb al gezien dat dit heel redelijke prijzen zijn, dus als er nog iemand een release wil hebben voor deze prijs, moet je even naar the world of drinks in Zierikzee gaan.
0 x
GJR schreef:Heb zelf gisteren de Autumn Release gekocht voor nog geen 45 euro. Hij had ook nog 1 Spring release staan voor de zelfde prijs.
Goede prijzen, Gert-Jan, en gelijk die spring release halen!!!
Zal volgende maand eens kijken of ik bij deze slijter langs kan
0 x
Net klein slokje van de Kilchoman Summer 2010 geproefd, veel rook/turf en inderdaad wat fruitigheid in de neus en smaak. Zéér lekker. Ben heel benieuwd naar de versies van 5 / 10 / ... jaar.
0 x
JayDie schreef:Lagavulin! schreef:Besteld
Zul je geen spijt van krijgen!
Lagavulin! schreef:Net klein slokje van de Kilchoman Summer 2010 geproefd, veel rook/turf en inderdaad wat fruitigheid in de neus en smaak. Zéér lekker. Ben heel benieuwd naar de versies van 5 / 10 / ... jaar.
Wat zei ik je
0 x
JayDie schreef:JayDie schreef:Lagavulin! schreef:Besteld
Zul je geen spijt van krijgen!Lagavulin! schreef:Net klein slokje van de Kilchoman Summer 2010 geproefd, veel rook/turf en inderdaad wat fruitigheid in de neus en smaak. Zéér lekker. Ben heel benieuwd naar de versies van 5 / 10 / ... jaar.
Wat zei ik je
Ik dank u op mijn blote knieën voor het aanraden van deze whisky

0 x
Re: Kilchoman Caskplan
Ben, op basis van een aandelenplan, mede-eigenaar van het eerste door Nederlanders aangekochte vat Kilchoman (vat 7 uit 2006, 1 van de 7 allereerste vaten Kilchoman ooit gevuld).
De jaarlijkse samples zijn tot nu toe meer dan prima te noemen...
Meer info: www.caskplan.nl en dan even navigeren naar Caskplan Kilchoman 2006 (of één van de andere aangeschafte vaten uiteraard)...
EDIT: Zie ook: Vatencollectieven en zo.
De jaarlijkse samples zijn tot nu toe meer dan prima te noemen...
Meer info: www.caskplan.nl en dan even navigeren naar Caskplan Kilchoman 2006 (of één van de andere aangeschafte vaten uiteraard)...
EDIT: Zie ook: Vatencollectieven en zo.
Laatst gewijzigd door Piet op 17 Sep 2010, 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
- Arnold1974
- Senior

Kilchoman verschil spring, summer en winter versie
Wil eigenlijk een Kilchoman gaan bestellen. Maar weet iemand of er veel verschil zit tussen de spring, summer en winter versie?
Arnold
Arnold
0 x
-
Doordrammer
- Actief lid

Re: Kilchoman verschil spring, summer en winter versie
Arnold1974 schreef:Wil eigenlijk een Kilchoman gaan bestellen. Maar weet iemand of er veel verschil zit tussen de spring, summer en winter versie?
Ik vind de spring release lekkerder dan de summer release; de summer release vind ik minder in balans en bij de spring release vind ik de rokerigheid eleganter. Anderen vinden de summer release lekkerder. Smaken verschillen, dat blijkt maar weer...
Een feit is dat de summer release en de winter release in tegenstelling tot de spring release volledig op bourbonvaten is gerijpt. Ik ga de winter release eerst proeven voordat ik 'm eventueel koop. Wellicht bevalt deze me weer wel; bij de kleine aantallen van Kilchoman maken de specifiek geselecteerde vaten volgens mij het grootste verschil. Juist daarom ben ik heel benieuwd naar de single cask release die ik zelf heb besteld.
Succes met je keuze; wellicht kun je eerst proeven bij je slijter...
0 x
Toegegeven, ik heb er nog niets van geproefd en hoor lyrische verhalen.
Maar 70 á 80 Euro voor een 3 jaar oude whisky ontgaat mij toch nog steeds, ondanks die lovende woorden die ik zie
Maar 70 á 80 Euro voor een 3 jaar oude whisky ontgaat mij toch nog steeds, ondanks die lovende woorden die ik zie

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
De 2010 releases kun je al vinden voor een Eurootje of 50... Dat is het zeker waard!
0 x
Okay, klinkt al redelijker. Zag een WIN versie van €85,- Die is dan wel op 61,8 %.
Maar toch. Ik heb altijd gedacht dat juist het ouderen zo'n grote kostenpost is die whisky duur maakt ... en complex en zacht. Qua kosten speelt dat hier dus niet. Vandaar.
Maar als ik jouw notitie lees: Kilchoman Autumn Release 2009 46% Islay Single Malt Whisky en andere recensies dan is al dat dure ouderen hier geheel overbodig gemaakt
Maar toch. Ik heb altijd gedacht dat juist het ouderen zo'n grote kostenpost is die whisky duur maakt ... en complex en zacht. Qua kosten speelt dat hier dus niet. Vandaar.
Maar als ik jouw notitie lees: Kilchoman Autumn Release 2009 46% Islay Single Malt Whisky en andere recensies dan is al dat dure ouderen hier geheel overbodig gemaakt

0 x
Re: Kilchoman expressies en releases
Piet schreef:Okay, klinkt al redelijker. Zag een WIN versie van €85,- Die is dan wel op 61,8 %.
Zelfs nu bij WhiskySite.nl in de aanbieding (46%)! Bij WIN heb je natuurlijk wel iets bijzonders in handen
Piet schreef:Maar als ik jouw notitie lees: Kilchoman Autumn Release 2009 46% Islay Single Malt Whisky en andere recensies dan is al dat dure ouderen hier geheel overbodig gemaakt
...of hij wordt nog beter
0 x
Re: Kilchoman expressies en releases
In de Malt Maniacs Award 2010 staat er een:
84 punten: Kilchoman 2007/2010 'Single Cask Release' (61.5%, OB, Fresh Bourbon Cask #211/07)
De waarderingen liggen wel heel ver uit elkaar met marges van 74 als hele lage uitschieter tot 90 als hoogste score.
Ik moet toch eerst maar eens een sample proeven voordat ik een fles 3yo ga kopen.
84 punten: Kilchoman 2007/2010 'Single Cask Release' (61.5%, OB, Fresh Bourbon Cask #211/07)
De waarderingen liggen wel heel ver uit elkaar met marges van 74 als hele lage uitschieter tot 90 als hoogste score.
Ik moet toch eerst maar eens een sample proeven voordat ik een fles 3yo ga kopen.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”