Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Hoe lang doen jullie nog mee aan de whisky hype?

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Feb 2016, 19:41

Jonadawi schreef:Het is niet persoonlijk Edwin. Ik heb alleen goede ervaring met deze forum.
Wat ik zo jammer vind is dat je tegenwoordig geen enkel bedenktijd meer hebt om een fles te kopen. Vele flessen zijn soms binnen enkele uren uitverkocht. Er zijn zoveel opkopers dat het echt niet meer normaal is. Als ik af en toe foto voorbij zie komen op Facebook met mensen die 5+ Glenmorangie Milsean hebben gekocht (de tijdelijk hype) puur voor de verkoop vind ik dit zeker jammer. Hierdoor zijn degene die niet 24/7 met whisky bezig de dupe en moeten vaak de hoofdprijs betalen.

Het liefst zou ik eerst een sample kopen en checken of ik de whisky lekker vind voor ik over ga tot aankopen maar dit begint tegenwoordig lastig te worden.
het is zelf nu zo dat als ik een leuke adresje weet met goede prijzen ik dat niet zal vertellen want een dag later zijn de leuke flessen op

Ik wou nog even reageren op het "euvel" en dacht dat het hier misschien wel paste.
Even ter verduidelijking: dit is een algemene opmerking en dit gaat niet over iemand persoonlijk!
Ik ben het met Jonadawi eens dat je tegenwoordig amper bedenktijd hebt!
Als het echt limited is, dan is het meestal weg als sneeuw voor de zon.
Ik weet dat je best je gezond verstand gebruikt maar ik denk dat "FOMO" in vele gevallen wint...
Het is al -tig keer voorgevallen op dit forum dat een fles voor de release tegen een serieuze meerprijs wordt aangeboden.
De ene keer wordt er al heftiger op gereageerd als de andere keer. Waarom weet ik niet...
Het feit is dat er meer en meer opkopers op het toneel verschijnen.
Die grote loten van zowel oude flessen als nieuwe releases opkopen om daarna tegen (forse) winst op de 2dehands markt te verkopen.
De taferelen die ik tegenwoordig in whiskyshops zie zijn schrijnend.
Mensen met een serieus budget stappen binnen en kapen alles weg wat er te rapen valt...
Ik zie ook meer het verschijnsel ik koop de koopjes op zodat ik ze 2dehands kan verder verkopen en andere liefhebbers er ook van kunnen genieten.
Ik snap het principe en kan er ook begrip voor opbrengen maar schilder het dan niet af als vriendendienst.
Als je de andere liefhebbers echt een plezier wil doen dan geef je deze toch beter een tip waar hij de fles kan kopen?
Als het dan toch als vriendendienst bedoeld is?!
De laatste tijd zie ik ook meer en meer personen die eerst pochen over hun aanwinsten (bijv. 4 flessen van whisky X tegen een spotprijs) wat ergens begrijpelijk is maar deze dan 1 dag later aanbieden tegen een flinke meerprijs...
Soit, het zal wellicht aan mij liggen maar uiteindelijk zorgt dit ervoor dat de whiskymarkt momenteel is wat ze is...
Ik ben nog steeds voorstander om pre-releases op dit aanbodforum te verbieden.

Hoe dan ook het verbaast me enorm dat inderdaad -tig mensen blindelings een fles kopen zonder er weinig of niets rond te weten...
Het gaat niet lang meer duren of er gaan malafide gasten effectief flessen vullen met god weet wat en er Littlemill, Port Ellen opplakken...
3 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Feb 2016, 19:52

De enige manier om gelukszoekers met allerlei hype flessen de wind uit de zeilen te nemen is het gewoon niet te kopen. Ik heb vandaag ook die LM bij Riegger besteld en er ook eentje voor MikerG besteld, dat heeft ie middels PB gevraagd. Voor mij een kleine moeite, komt bij mijn D afleveradres aan en 2 april zien we elkaar toch en dan is het klaar. Gewoon, voor de dezelfde prijs als waar ze bij Riegger voor stonden. Ik verdien m'n knaken met elektrisch gereedschap en aanverwante artikelen en voor whisky maatjes bestel ik wel eens flessen mee. Wil ik niet eens aan verdienen.
Maar wat hier soms aangeboden wordt, het gaat nergens over! Arran The Stills voor de 'vriendenprijs' van € 200? En zo staat 90% in het aanbod vol met (veel) te duren flessen. Ik bied niks meer aan, soms zie ik dat iemand iets zoekt en die stuur ik dan PB, mits het niet iemand is die zelf overal de hoofdprijs voor wil hebben.
Zo was er een tijd geleden iemand die uit een oude aanbieding een Benriach Alberiza wilde hebben en waarvan ik zag dat ie zelf de hoofdprijzen vraagt. Na mijn bericht dat ik deze nog had maar zonder box en licht beschadigd etiket niks meer gehoord. De box had ik natuurlijk wel en ook aan de fles mankeerde niks :bigsmile
Zo val je door de mand als amateur handelaar....

EDIT: sommige shops kunnen er ook wat van: zaterdag 2 stuks Miltonduff 1992 besteld bij worldspirits.de (nav sample Henri) die tot mijn stomme verbazing nog voor € 126 te koop stond. Een forumlid vroeg me middels PB er eentje voor hem mee te bestellen: prijs zomaar naar € 249,95!!! Met argument dat de 'aanbieding' tot en met afgelopen zaterdag was. :Cry
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 08 Feb 2016, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 08 Feb 2016, 19:56

Ik ben ook bang dat het bij de "Hype" hoort. Laat je vooral niet gek maken door personen die uitsluitend voor de snelle winst gaan, die zijn er overal.
Volgens mij worden er nog altijd zo veel mooie whisky's en dan ook zeker IB's aangeboden dat er voor ieder wat wils is en laat dan vooral de gehypte flessen links liggen. Laten we vooral proberen te genieten van onze mooie hobby. :goedgedaan
2 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 08 Feb 2016, 20:26

Oogadal schreef:De enige manier om gelukszoekers met allerlei hype flessen de wind uit de zeilen te nemen is het gewoon niet te kopen. Ik heb vandaag ook die LM bij Riegger besteld en er ook eentje voor MikerG besteld, dat heeft ie middels PB gevraagd. Voor mij een kleine moeite, komt bij mijn D afleveradres aan en 2 april zien we elkaar toch en dan is het klaar. Gewoon, voor de dezelfde prijs als waar ze bij Riegger voor stonden. Ik verdien m'n knaken met elektrisch gereedschap en aanverwante artikelen en voor whisky maatjes bestel ik wel eens flessen mee. Wil ik niet eens aan verdienen.
Maar wat hier soms aangeboden wordt, het gaat nergens over! Arran The Stills voor de 'vriendenprijs' van € 200? En zo staat 90% in het aanbod vol met (veel) te duren flessen. Ik bied niks meer aan, soms zie ik dat iemand iets zoekt en die stuur ik dan PB, mits het niet iemand is die zelf overal de hoofdprijs voor wil hebben.
Zo was er een tijd geleden iemand die uit een oude aanbieding een Benriach Alberiza wilde hebben en waarvan ik zag dat ie zelf de hoofdprijzen vraagt. Na mijn bericht dat ik deze nog had maar zonder box en licht beschadigd etiket niks meer gehoord. De box had ik natuurlijk wel en ook aan de fles mankeerde niks :bigsmile

EDIT: sommige shops kunnen er ook wat van: zaterdag 2 stuks Miltonduff 1992 besteld bij worldspirits.de (nav sample Henri) die tot mijn stomme verbazing nog voor € 126 te koop stond. Een forumlid vroeg me middels PB er eentje voor hem mee te bestellen: prijs zomaar naar € 249,95!!! Met argument dat de 'aanbieding' tot en met afgelopen zaterdag was. :Cry

Ik wil wel even zeggen dat ik dat geweldig van je vindt! Je hebt voor mij ook enkele flessen in Duitsland besteld zonder iets voor te vragen en dat verdient zeker een bedank :respect
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Feb 2016, 20:30

Je hebt ze nog niet he :P :P
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Feb 2016, 20:32

Jonadawi schreef:
Oogadal schreef:De enige manier om gelukszoekers met allerlei hype flessen de wind uit de zeilen te nemen is het gewoon niet te kopen. Ik heb vandaag ook die LM bij Riegger besteld en er ook eentje voor MikerG besteld, dat heeft ie middels PB gevraagd. Voor mij een kleine moeite, komt bij mijn D afleveradres aan en 2 april zien we elkaar toch en dan is het klaar. Gewoon, voor de dezelfde prijs als waar ze bij Riegger voor stonden. Ik verdien m'n knaken met elektrisch gereedschap en aanverwante artikelen en voor whisky maatjes bestel ik wel eens flessen mee. Wil ik niet eens aan verdienen.

Ik wil wel even zeggen dat ik dat geweldig van je vindt! Je hebt voor mij ook enkele flessen in Duitsland besteld zonder iets voor te vragen en dat verdient zeker een bedank :respect

Ja, wie denkt hij wel niet dat hij is ;)
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 08 Feb 2016, 20:41

Ik zit momenteel met 90% van mijn flesaankopen in het "middensegment" wat prijzen betreft: Tussen 80 en 170€ per fles meestal, vooral IB's dan. Ook hier merk ik al duidelijk dat de betere flessen veel,sneller uit de rekken verdwijnen. Ook binnen mijn budget moet je steeds meer gaan anticiperen op toekomstige releases, want IB's hebben vaak ook beperkte oplages in de Benelux. Voor het topsegment ben ik naar mijn gevoel enkele jaartjes te laat, want mooie flessen van 30-40-50 jaar zijn op twee jaar tijd zo spectaculair in prijs gestegen dat het voor de gemiddelde werkende mens haast onbetaalbaar is geworden. Bij mijn favoriete slijters heb ik tijdens mijn laatste twee bezoeken halflege rekken aangetroffen, iets wat ik nog nooit eerder had ervaren.
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Feb 2016, 21:09

Chapeau, voor je instelling! Zo zijn er niet veel.
Ik geef toe dat als ik al iets verkoop, ik het ook niet veel onder de marktprijs doe.
Het ene creëert het andere.
Als je ziet dat zelfs hier op het forum een vriendelijk geprijsde fles dadelijk weg is en
dezelfde fles iets erna door dezelfde koper tegen een veel hogere prijs verkocht wordt...
Tja, dan heb je 3 keuzes: je besluit niets meer te koop aan te bieden, je trekt het je niet aan of je vraagt zelf de marktprijs...

De reacties van de shops heb ik ook enkele malen mogen ondervinden.
Een bestelling geplaatst en dezelfde dag of de dag erna de prijs al verhogen...
Nogmaals zolang de 2dehands markt dit doet kan je het de handelaars moeilijk verwijten.
De groothandelaars doen het ondertussen ook al zo, jammer maar helaas...
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 08 Feb 2016, 21:13

ovanpuyvelde schreef:Bij mijn favoriete slijters heb ik tijdens mijn laatste twee bezoeken halflege rekken aangetroffen, iets wat ik nog nooit eerder had ervaren.

Dat is ook mijn ervaring het is huilen met de pet op!
Ik heb er al effectief bijgestaan als er iemand terwijl hij aan het telefoneren is voor duizenden euro's flessen naar de kassa laat brengen... :(
En dit is zeker geen éénmalig feit. Sterker nog de shopuitbaters lieten weten dat dit geregeld gebeurt.
Als je 12 flessen Hibiki 21yo koopt is dat niet voor de grote dorst hé ;)
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Feb 2016, 21:17

Meestal niet nee, hoewel de 18 flessen Strathclyde 2005 # 10867 toch echt voor eigen consumptie zijn :bigsmile Daar zal veel overredingskracht voor nodig zijn mij er eentje af te troggelen :P
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 08 Feb 2016, 21:29

ovanpuyvelde schreef:Voor het topsegment ben ik naar mijn gevoel enkele jaartjes te laat, want mooie flessen van 30-40-50 jaar zijn op twee jaar tijd zo spectaculair in prijs gestegen dat het voor de gemiddelde werkende mens haast onbetaalbaar is geworden.

Het is natuurlijk wat je onder topsegment wil kwalificeren. Ik heb me een single grain uit 1965, 47yo gekocht voor 198€. Best nog betaalbaar voor zo een oudje.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Feb 2016, 21:45

Jonadawi schreef:Ik wil wel even zeggen dat ik dat geweldig van je vindt! Je hebt voor mij ook enkele flessen in Duitsland besteld zonder iets voor te vragen en dat verdient zeker een bedank

Tom2 is ook zo iemand. :goedgedaan
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 08 Feb 2016, 21:49

Bram84 schreef:
ovanpuyvelde schreef:Voor het topsegment ben ik naar mijn gevoel enkele jaartjes te laat, want mooie flessen van 30-40-50 jaar zijn op twee jaar tijd zo spectaculair in prijs gestegen dat het voor de gemiddelde werkende mens haast onbetaalbaar is geworden.

Het is natuurlijk wat je onder topsegment wil kwalificeren. Ik heb me een single grain uit 1965, 47yo gekocht voor 198€. Best nog betaalbaar voor zo een oudje.

Klopt, er zijn prima single grains te koop voor acceptabele prijzen :goedgedaan
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 08 Feb 2016, 21:58

gelukkig zijn er nog heel erg veel mooie whisky's te verkrijgen die gewoon onder de radar van het grote geld blijven. Onafhankelijk van wat je lekker vind maar Caol Ila van G&M, Aberlour A'bunadh, Glendronach of Benriach single batches, Balvenie CS. Maar ook de IB zoals BlackAdder, Ultimate of Whiskybroker. Voorlopig valt er genoeg te genieten waar ze in Azie of Rusland nog nooit van gehoord hebben :Slainte
0 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 08 Feb 2016, 22:00

Bram84 schreef:

Ik kan er gewoon niet aan uit dat een Glenfarclas 40 minder dan een jaar geleden nog 200-250€ kostte overal waar ie te koop stond en nu minstens het dubbele (500€ en meer). Bovendien is dit dan ook nog eens een "gewone" OB en geen IB met zeer beperkte oplage. Af en toe kan je nog eens een "koopje" doen in het IB gamma, maar dan moet je meestal én goed anticiperen én een gezonde dosis geluk hebben dat de laatste fles niet net voor je neus weggekaapt wordt. Het lijkt wel alsof iedereen vandaag de dag een "koopjesjager" is geworden. Whisky kopen als investering begint mij steeds minder en minder te interesseren. Heeft me nooit echt geboeid trouwens, maar op een bepaalde moment toch even getwijfeld (wie niet?) maar ik ben er snel van terug gekomen. Lekker flesjes kopen voor mezelf en vrienden en zoveel mogelijk genieten.
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”