Scores zijn persoonlijk en dus subjectief is een vaak geziene opvatting. Ook wordt er vaak, niet voor een ieder onbelangrijk, de aanschafprijs bijgehaald.
Kwaliteits-scores zijn een hulpmiddel om de de kwaliteit van een Whisky eenvoudig en abstract weer te geven.
Doordat dit gebeurt met een nummer op een, ik ga hier uit van de veelvuldig gebruikte, schaal van 1-100, geeft dat nummer direct een absolute weergave van de kwaliteit, of beter het kwaliteitsoordeel van een persoon of panel. Voor iedereen moet dan ook gelden dat een score van 100, als ijkpunt, de hemel op aarde betekend wat betreft een Whisky-beleving, die kan wel geëvenaard maar niet verbeterd (maar wel anders) worden.
Sec genomen zou een kwaliteitsoordeel los moeten (kunnen) worden gezien van persoonlijke smaak en voorkeur. Dit is een complicerende factor. De een is daarin beter dan de ander. Het is interessant te weten dat dit bij Wijn beter lukt dan bij Whisky. Hierop wil ik later graag terugkomen.
Echter, t.o.z.v andere Whisky's geeft dit getal óók een relatief beeld. Namelijk hoe positioneert dit een Whisky t.o.z.v een andere, hoger of lager dus beter of minder goed (slechter), en hoeveel beter of slechter ?
De score van een panel is minder subjectief, dan wel objectiever, dan die van één persoon. Hoe groter het panel, en des te meer gemêleerd en ervaren het gezelschap, des te objectiever, en eigenlijk bruikbaarder en betrouwbaarder de score is, aangezien die gebaseerd is op een empirisch gemiddelde.
Een score, zeker van één persoon heeft dan eigenlijk alleen zin als de afkomst bekend is. Voor mij zijn mijn scores een uitstekend hulpmiddel. De scores van anderen helpen mij om mijn schaal te ijken met een kans daarmee herkenbaar te zijn op schalen van anderen. Het is dan van belang die "andere(n)" in zekere mate te kennen zodat je een eventuele ijkpuntdiscrepantie in je vergelijk kunt verwerken.
De persoonlijkheid van een score is een interessant punt. Het woord "marktconform" wordt ook genoemd.
De score van één persoon, zeker als dat een ervaren proever is, zou wel degelijk een goede kwantificering zijn voor de kwaliteit van Whisky's. Je mag in elk geval aannemen dat een groot en ervaren panel marktconforme scores biedt.
Scores van bekende Whiskyschrijvers zijn in dit kader eigenlijk vrij riskant aangezien deze een directe impact kunnen hebben op de verkoopresultaten. Vraag is dan ook hoe serieus je deze scores kunt nemen.
Ik gebruik al jaren scores van Michael Jackson en kan me daar goed in vinden. Meer recentelijk kijk ik naar de scores van maltmaniacs en omdat dat een ervaren panel is, hecht ik ook daar waarde aan, o.a. bij mijn aankoopbeleid.
De scores van Jim Murray ken ik nauwelijks maar wat ik zo nu en dan zie geeft mij geen gevoel van herkenning. Dus die ga ik dan ook niet gebruiken.
Het bovenstaande kwaliteitsoordeel heeft dus als zodanig niets te maken, en staat volledig los van de aanschafprijs van Whisky. Indien we die er bij betrekken gaat het over de Prijs/kwaliteit verhouding. Zeker zo nuttig maar minder gezien. Zie hierover de Prijs/Kwaliteit of W2vjG score op een schaal van 0-5 (of 0-10).
_________________________________________________________________________________________________
Ter ondersteuning en om het bovenstaande in de juiste context te plaatsen, heb ik hieronder wat van de meest relevante opmerkingen uit verschillende forumberichten geciteerd.
Jock schreef:Maar zoals jullie inmiddels van mij weten, doe ik niet aan scoren tenzij ik dat tezamen doe met anderen waardoor je een gemiddeld kan krijgen.
Piet schreef:Qua punten ben ik vooral (voor mezelf) aan het vergelijken. Wellicht is mijn ijkpunt wat aan de lage kant. Dat valt me wel meer op. Hoewel het vooral voor mezelf is, ter vergelijk, wil ik wel proberen, laat ik zeggen, "marktconform" te zijn met mijn scores.
Niet het kopen waard met 56 punten, geen karakter. Volgens mijn notities heeft deze een jaar of 6 geleden € 18 gekost (W2vjG 3,1. In dit geval lijkt de score goed maar gaat het dus zeker niet op.Mee eens, en dat is eigenlijk wat ik bedoel. Hoe meer detail hoe subjectiever. Maar zonder in details te treden met een beschrijving, zou ik bij 78 punten meer aan een "one-liner" denken zoals: "een goed (of lekker) glas om van te genieten met duidelijke eigen kenmerken" i.p.v. goed te drinken i.p.v. een blend (in de trend van wat onderaan staat in viewtopic.php?f=88&t=30#p59). Anders zitten we in een heel andere belevingswereld als we over punten praten, terwijl het doel, zoals je al aangeeft, toch is om een wat abstracter kwaliteitsoordeel te geven. Voor iedereen moet dan ook gelden dat een score van 100 de hemel op aarde betekend wat betreft een Whisky-beleving, die wel geëvenaard maar niet verbeterd (maar wel anders) kan worden. Begrijp wel dat ik hiermee alleen probeer op een lijn te komen.gadeweerd schreef:Daarom dus de score...een beschrijving is volledig subjectief
Dat is misschien wat voor jouw is "goed te drinken"... ik denk daar eigenlijk bij ... er is niks mis mee, maar het houdt niet over.
GA, ik begrijp dat geld voor jou ook een rol speelt. Zo zijn er meerDan gaat het over prijs/kwaliteit.
Mocht je dat nog niet gezien hebben daarover zijn we een interessante discussie begonnen. Quasi wetenschappelijk
de Whisky Waar voor je Geld indicator, ("W2vjG"). Er bleek al een "Bang-For-Your- Buck" list (BFYB) te zijn die nog beter wetenschappelijk is onderbouwd.
JayDie schreef:Jock, respect. Ik zit er sterk aan te denken 'mijn' score ook niet meer openbaar te maken... Alleen een proefnotitie wat ik er van vind. Mijn score is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk voor jullie, tenzij jullie dezelfde whiskies in dezelfde omstandigheden op dezelfde tijd geproefd hebben... Ik heb tenslotte vast andere whiskies geproefd dan jullie en heb daardoor hele andere ijkpunten.
Jim Murray geeft hem in de Whisky Bible 2010 92/100 punten.
MaltMadness.com; de shit-list
Hyves (Johan, 29 aug 2007, 21:20)
gadeweerd schreef:Daarom dus de score...een beschrijving is volledig subjectief, wat de een 'niet te drinken' noemt, zal de ander wellicht anders omschrijven. De score maakt de smaakbeleving enigszins objectief, met name wanneer je afzonderlijke pnt geeft voor de geur, smaak, finish en balans.
Piet schreef:JayDie schreef:Jock schreef:MAAR; voor die prijs, tussen de 25 en 26 Euro (...) zijn ze zeker top whiskies. Prijs/Kwaliteit zeker bij de absolute top.
Piet, past eigenlijk uitstekend bij jouw beoordelingsformule: op die manier kan een goedkope whisky dus heel hoog scoren, zonder echt bij de 'top' te horen (wanneer je de prijs niet meerekent)... Zo zijn we daar ook weer over uit.
Eens, maar dan moet het wel héél duidelijk zijn dat het een Prijs/Kwaliteit of W2vjG score is op een schaal van 0-5 (of 0-10), in plaats van een kwaliteits oordeel op een schaal van 1-100.
En als dat is wat Murray eigenlijk bedoelt dan zou hij daar wel eens duidelijkheid over mogen geven.