Glengoyne 15yo single cask 205

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glengoyne 15yo single cask 205

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Jan 2016, 16:07

wat ik bedoelde is dat ik vermoed dat ze met een leuke fles veel meer dan de verpakkingskosten doorberekenen. Dan heb je het eerder over (ik noem maar wat) € 40 ipv € 2 per fles. Het moet om de inhoud gaan, niet om de uitstraling.

Helemaal on-topic: kan het zijn dat deze botteling op "echte" sherryvaten heeft gerijpt ipv de steeds meer gangbare speciaal geprepareerde sherryvaten?
0 x
Affirmanti incumbit probatio

frenkb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor frenkb » 23 Jan 2016, 16:11

caskstrength schreef:Hoe zeer ik Glengoyne mag en hoe lekker de 25yo ook is, de prijzen van hun "specials" zijn echt over de top.
Ik hoop dat ik Glengoyne kan bezoeken dit jaar en zou deze 15 yo dan graag tegen de Teapot Dram willen proeven. Die is ook al aan de prijs, maar ca 100 pondjes goedkoper.

Die heb ik al eens gekocht en onlangs opengetrokken. Erg lekker! En voor 126 euro nog wel betaalbaar, al kun je voor die prijs lekkerder whisky kopen :)
1 x
Afbeelding

frenkb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor frenkb » 23 Jan 2016, 16:24

caskstrength schreef:Helemaal on-topic: kan het zijn dat deze botteling op "echte" sherryvaten heeft gerijpt ipv de steeds meer gangbare speciaal geprepareerde sherryvaten?

Goede vraag, daar zijn ze erg onduidelijk over. Zou wel iets van de prijs verklaren...
0 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 24 Jan 2016, 14:17

frenkb schreef:
caskstrength schreef:Helemaal on-topic: kan het zijn dat deze botteling op "echte" sherryvaten heeft gerijpt ipv de steeds meer gangbare speciaal geprepareerde sherryvaten?

Goede vraag, daar zijn ze erg onduidelijk over. Zou wel iets van de prijs verklaren...

Het moet inderdaad iets met de kwaliteit van de vaten te maken hebben. Maar waarom dan die onduidelijkheid? Ik denk ook dat het meer iets is voor relatiegeschenken of zoiets.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Jan 2016, 21:10

caskstrength schreef:wat ik bedoelde is dat ik vermoed dat ze met een leuke fles veel meer dan de verpakkingskosten doorberekenen. Dan heb je het eerder over (ik noem maar wat) € 40 ipv € 2 per fles. Het moet om de inhoud gaan, niet om de uitstraling.

Helemaal on-topic: kan het zijn dat deze botteling op "echte" sherryvaten heeft gerijpt ipv de steeds meer gangbare speciaal geprepareerde sherryvaten?

Tsja Paul, dan schieten ze zichzelf in de voet en gaat de marketing afdeling steigeren natuurlijk... Zeker de bekende hype merken (of in ieder geval degenen die zich aan schofterige prijsopjagende marketing schuldig maken) zullen geen € 40 willen zakken omdat ze een paar euro voordeel hebben aan de productie kant. Ik snap je insteek, maar we leven in een maatschappij waarin alles maar rücksichtslos wordt weggeflikkerd als het kapot is, ondanks de enorme milieu belasting die dit veroorzaakt. Tv kapot? Beter nieuwe kopen, is vaak goedkoper als repareren. Haakse slijper, boormachine, printer, huishoudelijke apparatuur idem.
Ik ben het met je eens dat je ergens moet beginnen, maar zolang de marges voor de whisky business zijn zoals ze nu zijn zul je altijd blijven houden dat OB's (zeker de mindere inhoud van de fles) hun toegevoegde waarde zoeken in een Ikea kistje, een fatsoenlijk houten kistje of een sjieke fles.

On topic: geen idee.... :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Jan 2016, 23:24

caskstrength schreef:wat ik bedoelde is dat ik vermoed dat ze met een leuke fles veel meer dan de verpakkingskosten doorberekenen. Dan heb je het eerder over (ik noem maar wat) € 40 ipv € 2 per fles. Het moet om de inhoud gaan, niet om de uitstraling.

Hier kan ik je tot op een bepaalde hoogte in volgen. Het moet uiteraard om de kwaliteit gaan.
Maar als je echt een top high-end whisky koopt en die zit dan in zo een eenvoudig kartonnen doosje dan is dat toch ook een beetje triest, niet?
Ik heb het dan natuurlijk wel over flessen die duizend of een paar duizenden euro's kosten.
Daarnet was er trouwens een programma op TV dat ging over verpakkingen.
Ze hadden het in dat programma ook over wijn. Ecologisch en het meest verantwoord is wijn kopen met het 'bag in a box' principe.
Spaart enorm veel uit aan verpakking, vervoer en is prima te recycleren.
Nu kende ik het principe wel en vind ik het prima op een festival of een barbecue...
Maar om nu echt een kwaliteitsproduct te kopen 'bag in a box', liever niet hoor...
Stel je voor: Highland Park 40yo tegen een iets goedkopere prijs en dan 'bag in a box'
Ik pas...
1 x

MarkM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MarkM » 26 Jan 2016, 00:19

De prijsstelling zit voor dit soort flessen denk ik niet in de kosten die gemaakt worden voor de luxe verpakking en de doorbelasting hiervan - al dan niet met een hoge markup, net zo min als de intrinsieke kwaliteit van het product, het vervoer, de marge van de detailhandel, enzovoorts. Een - al dan niet onjuist - gevoel van enigheid verkoopt. De meeste bedrijven zullen van dit gevoel willen profiteren en dat is wat Glengoyne klaarblijkelijk met (onder andere) dit product probeert. Ik ben het met Paul eens: de whisky zou zichzelf moeten verkopen - en liefst voor een redelijke prijs. Echter, winstmaximalisatie lijkt hier veelal de bovenhand te voeren met premiumization als gevolg.

En like it or not, er zijn nog steeds genoeg mensen die hieraan mee wensen te werken - anders zou de whisky met deze prijsstelling niet verkopen. Zolang er maar genoeg wel goed geprijsde whiskies voor ons over blijven vind ik het niet zo erg (hoewel ik steeds meer een aversie tegen het principe van premiumization begin te ontwikkelen). Helaas zie ik steeds minder goed geprijsde whiskies (op basis van intrinsieke kwaliteit) voorbij komen - zowel in de detail handel, auctions, whiskybase als hier.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Jan 2016, 00:35

Het laatste dat ik over het :offtopic deel meld is de volgende link: https://www.ilent.nl/actueel/nieuwsarch ... ingen.aspx.

Het is de Nederlandse wijnbranche al eens overkomen dat ze zijn gecontroleerd op het gewicht van hun flessen, dus zeg niet dat het niet gebeurt.

We leven juist steeds meer in een maatschappij waar niet iedereen alles maar wegflikkert, maar waar mensen wel nadenken over duurzaamheid. Maar ook in deze wereld moeten er mensen zijn die frontrunners zijn, en dat betekent ook dat er achterblijvers zijn ;)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Jan 2016, 08:12

:offtopic Ok, ook van mij de laatste; we zitten toch echt in een weg werp maatschappij waar producten die vroeger jaren lang werden gebruikt nu simpelweg worden weggegooid als ze defect zijn. In mijn branche is het volstrekt normaal om een haakse slijper met een aankoopprijs van amper 4 tientjes weg te gooien als ze defect zijn; kosten van administratieve rompslomp en het zonder zitten zijn hoger als een nieuwe pakken. Grote projecten wordt een pallet SDS+ boorhamers neergezet en deze wordt op 1 project afgeschreven. Ik ben het volledig met je eens dat dit te belachelijk voor woorden is en dat er best een heel stuk zuiniger met grondstoffen omgegaan zou moeten worden. But it's all about the numbers; grote aantallen, scherpe prijzen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

frenkb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor frenkb » 27 Jan 2016, 20:59

Ontopic ben ik wel benieuwd of iemand deze al geproefd heeft of een 'onafhankelijke' recensie heeft gevonden...
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Jan 2016, 21:04

Ben bang dat er geen ziel hier te vinden is die de gok gewaagd heeft voor die knaken... Je kunt het spits dus nog afbijten :gnif
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”