Verbod van gemeente op het verkopen van whisky via Ebay en Whiskybase

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Whiskyforlive
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Verbod van gemeente op het verkopen van whisky via Ebay en Whiskybase

Ongelezen berichtdoor Whiskyforlive » 23 Jan 2016, 18:14

Goedenavond,
Whisky liefhebbers ik heb een probleem
Ik verzamel sinds mij 18e whisky en ben nu ongeveer 12 jaar verder. Op dit moment heb ik een behoorlijke collectie opgebouwd.
Ongeveer 3 jaar geleden ben ik begonnen met het verkopen van whisky via whiskybase en EBay.

De reden hier voor was om mijn whisky collectie te verkleinen. En mijn 2e doel was het terug kopen van duurdere flessen. De afgelopen jaren is dit prima verlopen, soms verkocht ik een fles en kocht dan een duurdere fles terug.

Afgelopen maand werd ik gebeld door de gemeente. De ambtenaar die ik aan de lijn kreeg zij dat ik verdacht werd van het illegaal handelen in drank. Zij vertelden mij ook dat ik geen slijterij aan huis mocht hebben.

Op dat moment van het telefoontje dacht ik even wat is dit voor iets raars ik verzamel whisky en verkoop soms via whiskybase en EBay en ik bezit zeker geen slijterij aan huis. Ik verkoop collectors items via internet en ik ontvang niemand aan mijn thuisadres.

Uiteindelijk heb ik de gemeenteambtenaar gevraagd hoe hij aan deze wijsheid kwam. Hij vertelde mij dat hij getipt was door de slijtersunie. De slijteruni heeft deze zaken bij de gemeente aangegeven.

Tot nu toe heb ik niets meer vernomen van de gemeente.

Ik ben wel bang dat dit gaat gebeuren en weet niet precies wat mij te wachten staat. Ik wil gewoon whisky blijven verzamelen en soms een fles whisky verkopen. Wat is hier mis mee zou je denken.

Nu mijn vraag! heeft iemand hier ervaring mee en wat moet ik doen. Ik heb er zoveel overgelezen maar het blijft mistig. Ik weet gewoon niet wat ik nu wel en niet mag.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Verbod van gemeente op het verkopen van whisky via Ebay en Whiskybase

Ongelezen berichtdoor avdboom » 23 Jan 2016, 18:35

Dat is wel heel bizar zeg... Zeker weten dat niemand een grap uithaald? Je zou dit soort communicatie schriftelijk verwachten... Ik vraag mij ook af of en hoeveel hard bewijs ze zouden kunnen hebben? Misschien met whisky auction werken? Als ik mij niet vergis stuur je dan je fles eerst op naar Duitsland vanwaar het verstuurd wordt naar de koper, anoniem voor jou lijkt mij... Problem solved? Anoniem naar de koper verstuurd vanuit Duitsland?
0 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 23 Jan 2016, 18:42

Is je handel dusdanig lucratief dat je van een Fiat naar een Mercedes bent gegaan? :roll:
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Jan 2016, 19:24

Strikt gezien heeft de beller gelijk, maar je bent de eerste waarvan ik hoor dat hij daadwerkelijk gebeld is (overigens had ook ik dit eerder schriftelijk verwacht). Weet je 100% zeker dat je de gemeente aan de lijn hebt gehad en niet iemand van de slijtersunie zelf bijvoorbeeld? (Ik zie ze ertoe in staat).

Zoals jij het beschrijft (enkele flesjes per jaar) lijkt het me geen issue en moet je de gemeente ook best ervan kunnen overtuigen geen actie te ondernemen. mocht het nu wat meer zijn dan kom je inderdaad steeds dichter bij handel in sterke drank en daar is in NL gewoon een vergunning voor nodig. Die grens is vaag en handhaving zeer infrequent.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 23 Jan 2016, 19:27

Maar is het dan ook de gemeente die daar achteraan zit?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 23 Jan 2016, 19:43

Peter87 schreef:Maar is het dan ook de gemeente die daar achteraan zit?

Vraag ik me ook af. Wie verstrekt normaliteit een slijt vergunning? De gemeente?
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 23 Jan 2016, 20:15

Ik zou wachten totdat je terug gecontacteerd word. Indien ze je weer opbellen zou ik de naam van de beller vragen en zijn functie bij de gemeente. Dan kan je bij de gemeente zelf eens informeren of er iemand met die naam werkzaam is. Misschien is het idd allemaal bedoeld als afschrikmiddel van de slijtersunie zelf.
Hoe komen ze trouwens aan je telefoonummer?
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Jan 2016, 20:35

Hier bij ons in Wageningen moet je jezelf registreren als handelaar.
http://wageningen.nl/Wonen_milieu_en_verkeer/Veiligheid/Ondernemers_en_veiligheid/Registratie_door_handelaren
Maar er is niet bepaald een grens wanneer je een handelaar bent. Ja als je het doet als beroep of gewoonte. Nogal vaag.

Dat kan je aanvragen, je verkoopt dan whiskyflessen door op een website voor tweedehands artikelen. Misschien dat ze daar akkoord mee gaan in de woonplaats waar je woont.

Verder heb ik er nog nooit van gehoord.
0 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 23 Jan 2016, 23:24

Ik zeg gewoon even de gemeente bellen en zeggen, wat er gebeurd is..... in het ergste geval krijg je die ambtenaar aan de telefoon met de bevestiging.......
ik zeg die kans is zooooooooooooooo klein :)

dus gewoon door gaan, je doet dit niet voor winstbejag.
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Stormbringer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 23 Jan 2016, 23:51

Een stukje van internet, weliswaar van 2011 maar misschien toch nog relevant:

https://ictrecht.nl/webwinkels/de-regels-rondom-online-verkoop-van-alcohol-1/

Gr,
Stormbringer
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Jan 2016, 00:18

Je hebt pas een slijterij vergunning nodig indien je de voordeur openstelt voor publiek en/of mensen in de gelegenheid stelt whisky bij je te proeven. Ik neem aan dat je dat niet doet en je hebt dan geen slijterij vergunning nodig. D12 heeft ook geen verplichting tot een slijterij vergunning.
Buiten dat ik het bijzonder kleinzielig vindt dat je gebeld wordt door een Jandoedel van de gemeente die als marionet van de Slijtersunie optreedt lijkt mij het verzamelen van bewijs bijzonder lastig. Je kunt overwegen je waar aan te bieden als verzamel object/ collectors item.
Rest nog even de vraag wie er zo kinderachtig is geweest de slijters unie op je af te sturen... Mijn gok: de lokale slijter. Dat zou ik ook zeker vragen mochten ze weer contact opnemen.
Ik zou me er niet door laten weerhouden overigens, wellicht is het wel verstandig aan te geven dat je uitsluitend verkoopt aan personen van 18 jaar en ouder. Voor de rest: f**k 'm :bigsmile
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Stormbringer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 24 Jan 2016, 00:40

Wellicht dat hier iets bruikbaars in staat:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/geldigheidsdatum_24-01-2016

Gr,
Stormbringer
0 x

Stormbringer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Stormbringer » 24 Jan 2016, 09:22

Nog eens wat verder gezocht en ik kwam deze tegen:

http://www.ondernemersplein.nl/regel/alcohol-verkopen/

Ik denk trouwens zelf ook, net al avdboom, dat je dan geen telefoontje krijgt maar een brief.
Persoonlijk zou ik in elk geval niet gewoon doorgaan, maar zoeken naar een andere manier.

Succes.

Gr.
Stormbringer
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 24 Jan 2016, 12:03

Oogadal schreef:Je hebt pas een slijterij vergunning nodig indien je de voordeur openstelt voor publiek en/of mensen in de gelegenheid stelt whisky bij je te proeven. Ik neem aan dat je dat niet doet en je hebt dan geen slijterij vergunning nodig. D12 heeft ook geen verplichting tot een slijterij vergunning.
Buiten dat ik het bijzonder kleinzielig vindt dat je gebeld wordt door een Jandoedel van de gemeente die als marionet van de Slijtersunie optreedt lijkt mij het verzamelen van bewijs bijzonder lastig. Je kunt overwegen je waar aan te bieden als verzamel object/ collectors item.
Rest nog even de vraag wie er zo kinderachtig is geweest de slijters unie op je af te sturen... Mijn gok: de lokale slijter. Dat zou ik ook zeker vragen mochten ze weer contact opnemen.
Ik zou me er niet door laten weerhouden overigens, wellicht is het wel verstandig aan te geven dat je uitsluitend verkoopt aan personen van 18 jaar en ouder. Voor de rest: f**k 'm :bigsmile

Sorry, maar formeel heb je een slijterijvergunning nodig om te verkopen of je nu wel of niet je voordeur openstelt, in tegenstelling tot wat je aangeeft heeft D12 wel een slijterij vergunning cq gebruikt een vergunning van een reguliere slijter. Een webshop is formeel gekoppeld aan een fysieke slijterij. Drankgigant had eerst ook geen fysieke slijterij en dat is een rechtszaak geweest, waarna ze een fysieke winkel hebben moeten openen.

Ik vindt het hele verhaal nogal flauw, zeker van een gemeente, dat de fiscus je in de gaten houdt bij de handel via ebay en dergelijke is een feit.....
2 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Jan 2016, 12:23

Hmm, ik heb vrij recent gelezen dat je geen slijterij vergunning nodig hebt indien je klanten geen toegang geeft (magazijnfunctie) en dus ook niet de gelegenheid kunt bieden te proeven.
Op hun eigen website geeft D12 aan dat ze geen fysieke winkel(s) hebben. Heb het nog even nagekeken en je hebt gelijk, D12 heeft een slijterij vergunning, maar omdat ze publiek geen toegang geven hebben ze niet de verplichting een fysieke slijterij te openen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”