Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
Daarnaast is het een mogelijkheid om een single malt te proeven van distilleerderijen die zelf geen of amper zelf single malts bottelen. Deze distilleerderijen zijn door hun eigenaren nl aangewezen als "werkpaarden": het leveren van single malts voor blends.
Voorbeelden zijn Allt-a-Bhaine, Benrinnes en Blair Athol, en in zekere zin ook Mortlach en Glenturret (hoewel de laatste twee wat flessen onder eigen label op de markt brengen). Ook nieuwe distilleerderijen zoals Ailsa Bay en Roseisle zijn bedoeld om veel te leveren aan blends.
*EDIT: typos verwijderd*
Voorbeelden zijn Allt-a-Bhaine, Benrinnes en Blair Athol, en in zekere zin ook Mortlach en Glenturret (hoewel de laatste twee wat flessen onder eigen label op de markt brengen). Ook nieuwe distilleerderijen zoals Ailsa Bay en Roseisle zijn bedoeld om veel te leveren aan blends.
*EDIT: typos verwijderd*
2 x
Affirmanti incumbit probatio
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Augustus komt indd. de 12yo uit op mainland Europese bodem aldus Glengyle (bron: Glengyle distillery tour) 

1 x
2 ∞ & →
DiXi schreef:Om de één of andere reden snap ik het principe van de IB's niet zo... Als een Van Wees (Ultimate) of andere partij een vat bottled, wordt hij dan juist aantrekkelijker dan een OB of juist niet?... Ik snap de voor en nadelen niet zo goed...
Ik snap je twijfel wel. Toen ik net een beetje kennis maakte met alle verschillende OB's, zag het ik nut van IB's ook niet in. Er waren immers nog zoveel OB's te proeven, waarom zou ik dan aan IB's beginnen? Dat standpunt is intussen wel veranderd.
In mijn ogen is het belangrijkste voordeel van een IB dat het meestal een puurder product is. IB's zijn vaak op vatsterkte, unchillfiltered en er wordt geen gebruik gemaakt van caramelkleuring.
IB's bieden een mogelijkheid om veel verschillends van één distilleerderij te proeven. Neem bijvoorbeeld Clynelish: een distilleerderij met eigenlijk maar een officiële botteling. Toch is die distilleerderij heel populair onder liefhebbers, maar dat komt omdat er zoveel independent bottelingen beschikbaar zijn.
Dan is er nog zoiets als de prijs. De officiele 25-jarige Mortlach kost je klauwen met geld (600 euro). Een 25-jarige IB van Mortlach is voor een fractie van dat bedrag aan te schaffen.
2 x
- Peter_vintage1992
- Senior

Plus dat IBs zelf kunnen bepalen voor hoelang en in welke vaten ze de spirit laten rijpen! Bijvoorbeeld Glenlivet single malt OB is meestal een mix van ex bourbon gerijpt en ex sherry gerijpte whisky. Terwijl dus een single cask alleen ex bourbon of ex sherry kan zijn (correct me if im wrong)
Voorbeeld; The Ultimate Glenlivet 1998 (17 y.o.) is gerijpt op ex sherry vaten. Smaakt naar Glenlivet, maar dan meer kersen, rozijnen, rood fruit!
Voorbeeld; The Ultimate Glenlivet 1998 (17 y.o.) is gerijpt op ex sherry vaten. Smaakt naar Glenlivet, maar dan meer kersen, rozijnen, rood fruit!
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Peter_vintage1992 schreef:Plus dat IBs zelf kunnen bepalen voor hoelang en in welke vaten ze de spirit laten rijpen! Bijvoorbeeld Glenlivet single malt OB is meestal een mix van ex bourbon gerijpt en ex sherry gerijpte whisky. Terwijl dus een single cask alleen ex bourbon of ex sherry kan zijn (correct me if im wrong)
juist en niet juist je hebt ook, single casks die een finish hebben zoals de benriach single cask 1984 Peated, Tawny Port Cask Finish
https://www.masterofmalt.com/whiskies/b ... sh-whisky/
1 x
Peter_vintage1992 schreef:Plus dat IBs zelf kunnen bepalen voor hoelang en in welke vaten ze de spirit laten rijpen! Bijvoorbeeld Glenlivet single malt OB is meestal een mix van ex bourbon gerijpt en ex sherry gerijpte whisky. Terwijl dus een single cask alleen ex bourbon of ex sherry kan zijn (correct me if im wrong)
Ik snap wat je wilt zeggen, maar dat klopt toch niet helemaal.
Glenlivet kan natuurlijk net zo goed als een IB zelf bepalen hoe lang ze iets laten rijpen. En ze kunnen ook zelf bepalen of ze een puur op sherry-vaten gerijpte expressie uitbrengen. Sterker nog, dat doen ze al met de Glenlivet Nadurra Oloroso. En Glenlivet brengt ook soms een single cask uit, zoals deze.
1 x
- caskstrength
- Forum goeroe

De term single cask betekent dat de whisky die wordt gebotteld, op het moment van afvullen uit één vat komt. Wat Brecht terecht aanmerkt is dat dit niets zegt over de gehele levensduur van de whisky. Hij kan van tevoren uit een ander vat komen, of whiskies uit meerdere vaten kunnen worden samengebracht in dit ene vat. Je kunt dus bijv. toch een single cask whisky hebben die zowel op bourbon- als sherryvaten heeft gerijpt.
1 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Naast het "dubieuze" single cask verhaal is er blijkbaar ook een verschil tussen cask strength en natural cask strength.
Wat het steeds terugkerende alcoholpercentage bij Kavalan bijvoorbeeld zou verklaren.
Zo zie je maar: sommige dingen lijken duidelijk en transparant maar zijn het niet...
Wat het steeds terugkerende alcoholpercentage bij Kavalan bijvoorbeeld zou verklaren.
Zo zie je maar: sommige dingen lijken duidelijk en transparant maar zijn het niet...
2 x
DiXi schreef:Om de één of andere reden snap ik het principe van de IB's niet zo... Als een Van Wees (Ultimate) of andere partij een vat bottled, wordt hij dan juist aantrekkelijker dan een OB of juist niet?... Ik snap de voor en nadelen niet zo goed...
Het principe is: Geld verdienen !!! Niet meer,niet minder.
Althans,vanuit het oogpunt van de bottelaar. Zij kopen een vat (of meer), vullen flessen af en verkopen ze met winstmarge,
Of de whisky aantrekkelijker wordt ... tja, dat hangt van de smaak van ons als liefhebber af
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

caskstrength schreef:De term single cask betekent dat de whisky die wordt gebotteld, op het moment van afvullen uit één vat komt. Wat Brecht terecht aanmerkt is dat dit niets zegt over de gehele levensduur van de whisky. Hij kan van tevoren uit een ander vat komen, of whiskies uit meerdere vaten kunnen worden samengebracht in dit ene vat. Je kunt dus bijv. toch een single cask whisky hebben die zowel op bourbon- als sherryvaten heeft gerijpt.
Volgens mij is het toch niet helemaal correct wat je daar zegt. Voor zover ik weet zit de SWA bovenop dit soort dingen. Het "re-racken" van vaten gebeurd wel, dus het overgieten van een bepaalde cask in een ander. Maar daarbij mogen vaten niet gecombineerd worden. Single cask betekend dus wel degelijk dat de whisky in z'n geheel tezamen gerijpt heeft, maar niet noodzakelijk in 1 en hetzelfde vat. Maar nooit in 2 of meer vaten tegelijk. Voor zover ik weet iig.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Wat Paul zegt klopt wel. Er worden meerdere vaten samengevoegd en zodra deze nog een bepaalde periode verder gerijpt hebben in 1 vat mag het geheel als single cask gebotteld worden. Ik meen dat de periode minimaal 6 maanden moet zijn na het samen voegen van de vaten.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

jpvdw schreef:DiXi schreef:Om de één of andere reden snap ik het principe van de IB's niet zo... Als een Van Wees (Ultimate) of andere partij een vat bottled, wordt hij dan juist aantrekkelijker dan een OB of juist niet?... Ik snap de voor en nadelen niet zo goed...
Het principe is: Geld verdienen !!! Niet meer,niet minder.
Althans,vanuit het oogpunt van de bottelaar. Zij kopen een vat (of meer), vullen flessen af en verkopen ze met winstmarge,
Of de whisky aantrekkelijker wordt ... tja, dat hangt van de smaak van ons als liefhebber af
Dat ben ik toch niet met je eens, wel heel kort door de bocht. Vaak zijn de IB's eigenlijk small batches die voor de distillery niet interessant zijn om te bottelen vanwege de oplage. Bovendien heeft bijvoorbeeld Signatory Vintage een voorraad vaten welke de 10.000 royaal te boven gaat. En ja, natuurlijk moet er daar geld verdient worden. Maar ik weet zeker dat elke IB is begonnen met dit spelletje uit pure passie voor whisky en dan het betere spul. Niet die doodsaaie standaard expressies van de distillery's. Het mes snijdt aan meer kanten: naast de 5 of 6 standaard expressies kan een distillery middels IB's veel meer uitbrengen en over het algemeen van hogere kwaliteit. Beginners kopen veelal IB's en de wat ervarener liefhebbers vaak IB's; van mijn 70 open flessen zijn er hooguit 4 of 5 OB's...
2 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Hoe dan ook,is het zo transparant als een betonnen muur zoals Nigel ook al aangaf. Daarom zou ik het erg fijn vinden als ze de term "single cask matured" zouden introduceren om aan te geven dat een whisky maar in één vat heeft gerijpt.
3 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Oogadal schreef:Wat Paul zegt klopt wel. Er worden meerdere vaten samengevoegd en zodra deze nog een bepaalde periode verder gerijpt hebben in 1 vat mag het geheel als single cask gebotteld worden. Ik meen dat de periode minimaal 6 maanden moet zijn na het samen voegen van de vaten.
Inderdaad een voorbeeld hiervan is een hele tijd geleden hier gepasseerd.
Het ging toen om de GlenDronach 2002 for Whiskybase.
Een single cask van 11 jaar gerijpt in een Oloroso Sherry Butt (+/- 500L)
Iemand proefde duidelijk ook een bourbon invloed bij deze botteling en deed navraag bij GlenDronach zelf.
Daar gaven ze toe dat deze botteling gestart was in bourbon vaten (+/- 200L).
Om het uiteindelijke Oloroso vat te vullen zal je dus zeker meer dan 1 bourbon vat moeten gebruiken.
Het feit dat ze dit doen, daar heb ik geen problemen mee.
Maar het feit dat ze niet transparant zijn vind ik echt jammer en daar heb ik wel een probleem mee.
En als er dan al een bedrijf transparant wil communiceren zoals Compass Box dan worden ze teruggefloten...
2 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”