Ik ben Giel, dertiger, en sinds kort voornemens me wat meer te verdiepen in Whisky door een (achteraf beschamende) ervaring. Ooit eens een fles GlenDronach octarine gekregen voor mijn verjaardag terwijl ik nooit Whisky dronk (afgezien van Irish coffee). Op een koude dag leek het mij fijn om thuis eens een “Irish Coffee” te maken toen ik mij bedacht dat ik nog een fles Whisky had. Smaakte dat ff anders dan in het restaurant, blegh! Na een aantal verwoede pogingen met meer en minder Whisky erin, kwam ik tot de conclusie dat het wel door de Whisky moest komen, vast niet zo’n goede ofzo
. Toen de Whisky maar eens zonder koffie geproeft, en verdomd dat was lekker! Helaas was de fles toen al half leeg. Toen hij een paar maand geleden helemaal leeg was, miste ik de inhoud soms toch wel eens en besloot ik “even” een nieuwe te kopen... niet meer verkrijgbaar… of tegen heel veel geld… toen kreeg ik dus echt spijt van al die koffie Daarna geadviseerd door een niet nader te noemen slijterij keten om het maar eens met Monkeyshoulder te proberen. Leuk verhaal van die schouderblessure, maar het smaakte bij lange na niet zoals de Octarine van “vroeger” (Met ginger ale ging het nog het beste). Daarna eens een Laphroaig geproefd bij iemand, en dat was toch wel anders, maar ook wel lekker! Toen zelf een fles Bowmore 12y gekocht omdat ik die toevallig in de aanbieding zag en ook van Islay kwam, smaakt mij nog steeds prima. Verder ook nog een fles Jim Beam Devil’s Cut gekocht vanwege het grappige verhaal erachter, qua smaak best te doen maar niet heel bijzonder ofzo.
Uiteindelijk heb ik de GlenDronach Octarine ervaring niet meer gehad, ondanks dat ik de Bowmore ook erg goed vind smaken. Nu wil ik ook een beetje gaan hobbyen en twijfel ik of ik een GlenDronach 12y of 15y revival moet gaan kopen en of die vergelijkbaar zijn met de octarine. De 15y vind ik overigens wel aardig aan de prijs voor een beginner, had me voorgenomen om niet meteen als een gek flessen van meer dan 50 euro te gaan kopen
. Toch best een lang verhaal nu... maar goed lang verhaal kort: Absolute beginner, advies is welkom

, en ik ben benieuwd hoe snel je die 50 euro grens loslaat