Yamazaki 25 twijfel

Alles over Japanse Whisky (behalve proefnotities).
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Yamazaki 25 twijfel

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 12 Okt 2015, 23:26

Peter87 schreef:zo lang we geen glazen bol hebben kunnen we die vraag niet beantwoorden.

Heb de mijne gisteren laten vallen. Had 'k 't geweten... :bigsmile
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 12 Okt 2015, 23:26

Whiskywhisky schreef:In ieder geval ben ik veel wijzer geworden door alle posts. De vraag is natuurlijk of de bubbel barst en zo ja, wanneer?! :dancing

Wanneer weet niemand. Maar je zou verwachten dat hij uiteindelijk wel barst...
Nu moet ik zeggen dat ik bijna 1,5 jaar geleden ook dacht dat de bubbel zou barsten (en zeker bij de Japanse whisky's).
Helaas is het tot op heden alleen maar erger geworden... :(
De Yamazaki 25yo gaat altijd wel schaars blijven maar echt uniek is hij ook weer niet.
Als je dan toch zoveel geld uitgeeft aan een whisky dan kan je beter voor iets nog unieker, zeldzamer en meer iconisch gaan.
1 x

Whiskywhisky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Whiskywhisky » 12 Okt 2015, 23:48

nigel_tufnel schreef:
Whiskywhisky schreef:In ieder geval ben ik veel wijzer geworden door alle posts. De vraag is natuurlijk of de bubbel barst en zo ja, wanneer?! :dancing

Nu moet ik zeggen dat ik bijna 1,5 jaar geleden ook dacht dat de bubbel zou barsten (en zeker bij de Japanse whisky's).
De Yamazaki 25yo gaat altijd wel schaars blijven maar echt uniek is hij ook weer niet.
Als je dan toch zoveel geld uitgeeft aan een whisky dan kan je beter voor iets nog unieker, zeldzamer en meer iconisch gaan.

Welke zou je mij dan aanraden voor dergelijk bedrag? :goedgedaan
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Okt 2015, 09:42

nigel_tufnel schreef:
Yapi schreef:Als je nog steeds een brora 30 yo kunt kopen voor minder dan de helft van deze fles, ja, dan vind ik het een hype ;) een hype is prijs kwaliteit geen goeie aankoop maar wel goeie verkoop. Ik ken bv iemand die dit jaar al zijn Japanse whisky's heeft verkocht, maar geen enkele brora, caperdonich 72 of benriach 76... Die zijn hun prijs over het algemeen nog altijd waard

Dit zou volgens mij omgekeerd ook zo zijn hoor.
Moesten de Schotse klassiekers ineens de hype zijn en 2000 à 3000 euro waard zijn per fles in plaats van de Japanners
dan zouden er een hele hoop Schotse whisky's verkocht worden.
Het feit is gewoon dat de personen in kwestie (verkopers) deze Japanse en ook Schotse whisky's niet tegen deze waanzinnige prijzen gekocht hebben.
In verhouding kan je misschien inderdaad beter 2 Brora's kopen of 3 à 4 Benriach 76's, tja het is en blijft een kwestie van smaak.
Zou jij persoonlijk nu nog een oudere Brora OB kopen voor 1000 à 1200 euro, deze schappelijk van prijs noemen en openen?

het ging mij vooral om de verhouding momenteel. Idd, omgekeerd zou dat de perfecte logica zijn. Vandaar mijn antwoord. Koop eerder een paar Schotse flessen die hun prijs nog meer verantwoorden in kwaliteit, dan deze yamazaki. En eerlijk, ja, sommige Brora's vind ik echt wel 1000 euro waard. Alleen koop ik voor mezelf dan liever weer 6 littlemills, maar das een kwestie van smaak. Twijfel ik of die yamazaki die waarde behoudt? Ja. Twijfel ik of die Brora zijn waarde behoudt? Nee, die gaat nog stijgen. Een yamazaki 35? Das weer iets anders ;) Maar das natuurlijk allemaal oordeel hé, we hebben idd geen glazen bol!
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 13 Okt 2015, 12:33

Whiskywhisky schreef:
nigel_tufnel schreef:

Welke zou je mij dan aanraden voor dergelijk bedrag? :goedgedaan

Aanraden voor iemand anders is moeilijk hé.
Is het om te drinken, om te investeren,...
Ik persoonlijk zou eerder voor Karuizawa gaan als het Japans moet zijn.
Als het sherried whisky moet zijn kan je met dat bedrag makkelijk een GlenDronach 1972 kopen.
Het is zoals Yapi zegt voor dat bedrag heb je een heel resem aan topwhisky's: Brora, Port Ellen, Bowmore 60's,... En ga zo maar verder!
1 x

Whiskywhisky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Whiskywhisky » 13 Okt 2015, 12:39

Welke zou je mij dan aanraden voor dergelijk bedrag? :goedgedaan[/quote]

Aanraden voor iemand anders is moeilijk hé.
Is het om te drinken, om te investeren,...
Ik persoonlijk zou eerder voor Karuizawa gaan als het Japans moet zijn.
Als het sherried whisky moet zijn kan je met dat bedrag makkelijk een GlenDronach 1972 kopen.
Het is zoals Yapi zegt voor dat bedrag heb je een heel resem aan topwhisky's: Brora, Port Ellen, Bowmore 60's,... En ga zo maar verder![/quote]

Vanwaar de Karazuiwa eerder dan Yamazaki?
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Okt 2015, 13:17

Glendronach 72, mooie tip Nigel! Effe uit het oog verloren :D
Of een Longmorn 72, deze heb ik ook ooit nog in mijn bezit gehad… https://www.whiskybase.com/whisky/14155 ... n-1972-twa
Das dan de echte topkwaliteit, ook al kosten die flessen richting 750 - 1000 euro, als je die open doet is de kans erg klein dat je er triestig van wordt ;)

Ga eens de top 100 whisky's af bij whiskybase en kijk wat er nog te koop is. Met je 2000 euro geraak je toch waarschijnlijk wel aan een fles of 2 of zelfs 3!

Eerlijke correctie: bij nazicht ga je toch moeilijk 3 flessen van de top 100 kunnen vinden voor 2000 euro. 2 zou al super zijn, en kijk ook eens naar de 100-200 lijst. Nog duizelingwekkende scores genoeg daar.
1 x
Afbeelding

Whiskywhisky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Whiskywhisky » 13 Okt 2015, 15:28

Yapi schreef:Glendronach 72, mooie tip Nigel! Effe uit het oog verloren :D
Of een Longmorn 72, deze heb ik ook ooit nog in mijn bezit gehad… https://www.whiskybase.com/whisky/14155 ... n-1972-twa
Das dan de echte topkwaliteit, ook al kosten die flessen richting 750 - 1000 euro, als je die open doet is de kans erg klein dat je er triestig van wordt ;)

Ga eens de top 100 whisky's af bij whiskybase en kijk wat er nog te koop is. Met je 2000 euro geraak je toch waarschijnlijk wel aan een fles of 2 of zelfs 3!

Eerlijke correctie: bij nazicht ga je toch moeilijk 3 flessen van de top 100 kunnen vinden voor 2000 euro. 2 zou al super zijn, en kijk ook eens naar de 100-200 lijst. Nog duizelingwekkende scores genoeg daar.

Hahaha gelukkig nog even die correctie gelezen voordat ik in de ranking ging duiken. :P

Welke karuizawa zou men dan overwegen voor dat budget ten faveure van de yamazaki 25? :japan
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 13 Okt 2015, 16:19

Whiskywhisky schreef:
Yapi schreef:Glendronach 72, mooie tip Nigel! Effe uit het oog verloren :D

Hahaha gelukkig nog even die correctie gelezen voordat ik in de ranking ging duiken. :P

Welke karuizawa zou men dan overwegen voor dat budget ten faveure van de yamazaki 25? :japan

Niemand kan je echt zeggen welke fles je moet kopen hoor. Smaak is subjectief.
Ik haal Karuizawa enkel aan omdat ik deze over het algemeen top vind! En je blijkbaar Japanse whisky zoekt.
Vergeleken met de Yamazaki 25 is Karuizawa ook bijna altijd een vintage, single cask en cask strength.
Hetgeen toch wel wat unieker is dan de Yamazaki.
Maar om eerlijk te zijn, ik zou nooit 2000 euro uitgeven aan 1 fles.
En al zeker niet als je niet eens weet of je 'm wel lekker vindt...
0 x

kindvall
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kindvall » 15 Okt 2015, 15:09

Zolang de Aziaten het geld blijven hebben, zal de markt zeker nog niet inklappen. En wat betreft de yama 25: mooie fles,mooie punten maar zoals hier boven beschreven staat, voor 2100€ heb je een vergelijkbare fles maar dan wel in een gelimiteerde oplage en met een vintage jaargang..
1 x

Lambij
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Lambij » 22 Dec 2015, 21:08

Hoop geld voor zo'n fles. Zou hem graag proeven...
0 x

Whiskywhisky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Whiskywhisky » 22 Dec 2015, 21:10

Lambij schreef:Hoop geld voor zo'n fles. Zou hem graag proeven...

Ik ook! Dus wel gekocht, maar niet geopend. Hou t voorlopig bij de yamazaki 18 voorlopig.
0 x

bartp
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bartp » 23 Dec 2015, 19:19

Heb de Yamazaki 25 en heel aantal keren gedronken en hij is echt erg lekker.
Bij de distillery is hij te koop als dram voor een leuke prijs ;) .
:japan
1 x

Terug naar “Japanse Whisky”