Kavalan solist sherry cask strenght

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid

Kavalan solist sherry cask strenght

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 28 Nov 2015, 08:36

Beste Whiskyliefhebbers,

Heb recent als cadeau een fles Kavalan sherry cask strenght gekregen die rechtstreeks uit Taiwan komt. Nu vind ik op whiskybase enorm veel casks, maar niet diegene van mijn fles:

cask no: s100209002A

Kan iemand deze wel terug vinden op whiskybase? Of mij iets meer vertellen of deze cask? Zie namelijk dat de prijzen van de solist zeer sterk variëren naargelang de cask. (van €130 tot €600). En zou graag weten wat deze fles waard is en op basis hiervan beslissen of ik dit flesje open trek :bigsmile

Alvast bedankt voor jullie hulp!
0 x

Single Dram
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Kavalan solist sherry cask strenght

Ongelezen berichtdoor Single Dram » 13 Dec 2015, 20:32

Goldenliquid1990,

Kavalan is een nieuwe (2006) en voorlopig enige distilleerderij van Taiwan.
Dit is dan ook hun eerste serie Single Cask Strength serie (voorlopig nog een jaarlijkse uitgave).
De whisky is zonder toevoeging van kleur of smaak en verder is deze niet door de filter gegaan.
Betreft de vaten; het gaat hier om Spaanse Oloroso Sherry vaten (Europese eik) die gebruikt zijn om de vaten te marineren om vervolgens de whisky in te laten rijpen. Bowmore heeft een mooie en uitgebreide 20-delige reportage over de verschillende vaten die men in schotland gebruikt met hulp van Charlie Maclean. Deze Spaanse eiken vaten zijn na de Japanse Eiken vaten (mizunara) het duurst in de whisky industrie. De prijs van deze whisky (Kavalan Solist Cask Strength) valt eigenlijk nog mee.
Het is ook goed om te weten dat er een andere klimaat Taiwan beheerst dan Schotland. Het proces van rijping lijkt te versnellen in landen als India, Japan en Taiwan gezien deze dichter grenzen aan de evenaar.
Er zijn meerdere aspecten die de whisky beïnvloeden. Het gaat dan niet alleen om het marineren van de vaten in dit geval met Oloroso Sherry, gebruikte houtsoort (Europese eik) maar ook; om de capaciteit van deze vaten, beïnvloeding van klimaat, leeftijd van de whisky (geen aanduiding leeftijd maar dat kun je wel redelijk inschatten).

Mocht je de fles willen bewaren voor de lange termijn dan geloof ik wel dat het meer waard zal worden. De whisky is in Nederland goed verkrijgbaar voor nu. Hoe dit zal zijn in toekomst is nog maar de vraag.
Men heeft bij Kavalan al last van opslagcapaciteit. Verder zal de vraag naar deze whisky alleen maar toenemen gezien de vele prijzen die de Solist Cask Strength in de wacht sleept(http://www.kavalanwhisky.com/en/product/index.aspx#2). Kavalan kijkt ook naar de toekomst.
Met een huidige capaciteit van 1,3 miljoen liter per jaar (2015) wil men over twee jaar (2017) 4 miljoen liter per jaar realiseren. Dit is dan de totale productie waarvan de Solist deel uitmaakt.
De japanse whisky was in het begin ook prima verkrijgbaar. Echter zijn de prijzen steeds hogere vormen aan het aannemen gezien de whisky lastiger verkrijgbaar is (ook in Nederland). Ik verwacht bij Kavalan niet anders.
Ook verwacht ik in de toekomst Whisky van Kavalan met een aanduiding van leeftijd. Alhoewel dit steeds minder van toepassing lijkt in de industrie.

De fles met door de jou opgegeven cask number zal men mogelijk binnenkort toevoegen op Whiskybase (mijn verzoek is in behandeling genomen).
Ik heb de whisky geproeft op een festival. Had een lijstje met circa 35 whisky's waarvan ik heel wat wel heb kunnen wegwerken van mijn lijstje. Heel verstandig van jou om de fles nog niet open te trekken. Ik zou zeggen bezoek een whisky festival. Kavalan is vrijwel op alle grote festival's in Nederland aanwezig. Maak een lijstje met de whisky's die jij wil proeven en zoek uit of ze deze aanbieden op het festival. Deze whisky kun je wel goedkoper krijgen bij een mooie aanbieding.
Ik heb een 50 jaar oude Glenfarclas uit 1960 geproeft en dat is de winnaar voor mij van 2015. Echter staat Kavalan Solist Cask Strength op een mooie 2e plaats.

TIP; mocht je liefhebber zijn van Spaanse Oloroso Sherry vaten dan zou ik zeggen dat de whisky het fijnst is om te drinken :Slainte.
Groeten, Single Dram.
Laatst gewijzigd door Single Dram op 14 Dec 2015, 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x

defeatless
Moderator
Moderator

Re: Kavalan solist sherry cask strenght

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Dec 2015, 21:01

Nope staat inderdaad niet op WB.

Aan jou de eer om deze fles te openen, ruiken, proeven, foto te maken en toe te voegen op WB!
0 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”