Het juiste glas...

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
karin
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Het juiste glas...

Ongelezen berichtdoor karin » 13 Okt 2010, 19:50

Op het eerste gezicht een voor mij wel gekke vraag want ik dacht het wel te weten..... maar goed: ik had laatst een discussie met een gast over het glas waarin een whisky wordt geschonken. Wij hanteren in ons restaurant en ook thuis een gewoon rond glas, grote opening. Nooit anders gezien ook trouwens. Deze gast beweerde dat dat wel gebruikelijk maar niet juist is. Hij gaf aan dat een "echt" whiskyglas op een voetje staat, een beetje tulp vorm heeft en vrij smal is..... Soort van groot psv glas. Klopt dit?
0 x

Fi-Wi
Senior
Senior

Re: het juiste glas...

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 13 Okt 2010, 20:04

Het "echte" whiskyglas bestaat niet, wel vele soorten waaruit whisky gedronken wordt.

Het tulpglas op een pootje wordt vanwege zijn vorm met name gebruikt bij een "nosing and tasting", hoewel ik hier eigenlijk altijd uit drink, dus ook gewoon "recreatief". Het pootje voorkomt dat de handwarmte van invloed is op de whiskybeleving maar ik vind het gewoon lekker vasthouden.

De "tumbler", met de brede opening, rechte randen en vaak dikke bodem, is gezien zijn vorm minder geschikt voor proeverijen. De reden laat zich raden. De dikke bodem voorkomt dat Amerikaanse handen te koud worden wanneer er ijs in gegooid wordt.

Verder zijn er ook nog andere vormen, zoals het zogenaamd "Glengoyne" glas. Sommigen zweren erbij, misschien wel omdat veel bekende whiskyproevers het ook gebruiken, andere preferen het pootje.

Ergo, gebruik het glas waaruit jij op dat moment het lekkerst kan genieten van je whisky.
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

johan
Senior
Senior

Re: het juiste glas...

Ongelezen berichtdoor johan » 13 Okt 2010, 20:11

Ik denk dat je een Glencairn glas bedoelt,

hier is trouwens ook al een topic over:Welk glas en waar te koop?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Het juiste glas...

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Okt 2010, 21:20

Karin,
Zoals Johan al aangaf is er al veel over geschreven. Als je dat even doorbladerd zie je dat zoiets als "het juiste glas" ook zeer persoonlijk en gelegenheid gebonden is (zoals Steven @Fi-Wi ook al schreef).

karin schreef:Hij gaf aan dat een "echt" whiskyglas op een voetje staat, een beetje tulp vorm heeft en vrij smal is

Hij zal inderdaad het Glencairn glas bedoelen (bijna goed Steven !). Dat is een vrij recent ontwerp en wordt door de branch, in elk geval op festivals, gepromoot. Maar om dat nu "het" glas te noemen 8-)

There’s only one way to drink whisky and that’s from the official Whisky Glass, which is exclusive to Glencairn Crystal.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 13 Okt 2010, 22:13

Glencairn uiteraard, my mistake.

Maar er kan Glengoyne in. ;)
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

johan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor johan » 14 Okt 2010, 12:08

Zeker een goede combinatie :Slainte
0 x

Rogier
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rogier » 14 Okt 2010, 17:13

Ik drink meestal mijn whisky uit glencairn glazen, deze ligt lekker in de hand als je een slok neemt. Van opwarming heb ik niet zo heel veel last, want ik SM meestal op de bank of in mijn luie stoel en bij beiden heb ik een tafel bij de hand :bigsmile

Iets minder vaak, maar wel regelmatig, gebruik ik het portglas (van Riedel). Vooral wanneer ik een nieuwe single malt ga proberen daar in mijn beleving de geur in dit type glas wat meer "versterkt" wordt. (de laatste tijd drink ik wel weer vaker uit dit glas)

Een Nosing en Tasting glas vind ik in alle opzichten net iets te klein om volledig van een dram te kunnen genieten, maar het is een goed alternatief.

Verder zijn er nog meer vormen en maten, meestal lijken ze op een tulpvorm of een portglas vorm.

Mijn tip Karin: koop een standaard glencairn (vanaf een paar euro per stuk voor gewoon glas), een standaard portglas (ook een paar euro) en een Nosing en Tasting glas (meestal 1 euro p/s bij de slijter) Schenk in alle drie dezelfde whisky in die je lekker vindt, en probeer ze uit. Waarschijnlijk kun je dan zelf je vraag beantwoorden.
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

karin
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor karin » 15 Okt 2010, 02:39

Weer genoeg info en tips! Mijn dank! Ik zal een kleine zéér eenvoudige whisky proeverij organiseren voor mijn collega's tezamen met onze chef die er meer verstand van heeft dan ik. En het glaswerk wordt dan natuurlijk ook een item! Leuk!
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 25 Okt 2010, 18:10

Ik heb een tijd geleden een blog gemaakt daarover en het is hier te bekijken:
0 x

bates
Actief lid
Actief lid

Hoe drink je het best whisky?

Ongelezen berichtdoor bates » 11 Nov 2010, 19:32

Hoy,

Ik vroeg me af of je whisky het best drinkt uit een whisky glas of gaat die stelling niet op.
Momenteel gebruik ik een porto glas om zo het smaken palet volledig tot zijn recht te laten komen.
Maar ik zou me wel graag enkele whisky glazen aanschaffen.

Bedankt.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Nov 2010, 19:46

Hi Bates,

Hier staat vast wel wat nuttige informatie bij (vandaar dat ik je bericht hierheen heb verplaatst).

Nog meer advies is te vinden in Welk glas en waar te koop?

Dat zou je volgende vraag kunnen zijn. Maar mocht je nog specifieke vragen hebben stel ze gerust in het betreffende onderwerp (hier of daar) :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

bates
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bates » 11 Nov 2010, 23:07

Bedankt Piet, zal ik zeker doen
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”