Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Nov 2015, 19:32

Die hebben de fles uit de UK en waarschijnlijk nog niet eens in huis. Maar je hebt toch een beste klap van een molenwiek gehad als je rond de €200 neer zou tellen voor deze fles. Als nou niemand ze daar voor gaat kopen zakt die prijs in no time naar retail niveau. Ala Perpetuum.
Als er trouwens een idioot is die mijn fles voor € 200 wil overnemen zie ik de PB wel tegemoet. Doe ik er gelijk wat adressen bij waar je professionele hulp kunt krijgen... :P
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 27 Nov 2015, 20:29

Oogadal schreef:Die hebben de fles uit de UK en waarschijnlijk nog niet eens in huis. Maar je hebt toch een beste klap van een molenwiek gehad als je rond de €200 neer zou tellen voor deze fles. Als nou niemand ze daar voor gaat kopen zakt die prijs in no time naar retail niveau. Ala Perpetuum.
Als er trouwens een idioot is die mijn fles voor € 200 wil overnemen zie ik de PB wel tegemoet. Doe ik er gelijk wat adressen bij waar je professionele hulp kunt krijgen... :P

Ik weet het niet. Als je ziet hoe het aan toe ging in het begin met de Perpetuum en arran smuggler dan denk ik dat zat mensen het zullen betalen uiteindelijk. Kan zijn dat ik iets bevooroordeeld ben omdat Glendronach meer in mijn smaakprofiel past.

Voor 200 zou ik ook mijn fles wegdoen. Voor iets meer heb je geweldige whisky's te koop
1 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 28 Nov 2015, 16:12

Ik heb vanmiddag in de Old Pipe in St. Oedenrode zowel de Madeira finish als ook de peated kort geproefd; daar zijn ze alle 2 ook gewoon te koop. Ik vond ze alle 2 niet mijn ding en ik heb ze dan ook laten staan.

In plaats daarvan heb ik deze 3 van Glendronach mee genomen :
https://www.whiskybase.com/whisky/41760 ... k-strength batch 2
https://www.whiskybase.com/whisky/74262 ... k-strength de nieuwe batch 5
https://www.whiskybase.com/whisky/67594 ... onach-1995

Eerste indruk van batch 5 is dat deze stuk dichter bij batch 2 ligt dan bij 3 en 4.
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 28 Nov 2015, 16:55

Bedankt MoreBowmore, fijn om de eerste ervaringen zo te horen! (wel jammer dat het tegenviel natuurlijk)
Maakt me ook meteen benieuwd naar de nieuwe batch 5. Waarschijnlijk was die sowieso al makkelijker verkrijgbaar dan de Madeira finish..
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 29 Nov 2015, 23:15

Ben erg benieuwd naar Batch 5. Iemand ervaring?
0 x
2 ∞ & →

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 30 Nov 2015, 14:19

squaadgras schreef:Ben erg benieuwd naar Batch 5. Iemand ervaring?

Nog niet... is onderweg :lekker
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 01 Dec 2015, 19:40

Een beetje ervaring nu en ik vind hem tot nu prachtig!

Helaas batch 1 gemist maar sinds batch 2 een echte fan! Welke batches heb jij al gehad en welke vond jij het lekkerst?

Zonet nog even geroken aan zowel batch 2 als 5 en daar zit toch al een duidelijk verschil. Ook in de finish zit een flink verschil, pittiger in batch 5!
Eerst nog eens vaker naast elkaar/ na elkaar proeven :nat voor een eindoordeel en dan zal ik mijn bevindingen uitgebreider delen.
0 x
Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 01 Dec 2015, 20:22

mss is deze vraag al gesteld maar is er iemand die weet welk jaartal/vintage of batch van de single cask glendronach bij de mindere horen en welke de echte toppers zijn
mijn tweede vraag is heeft er iemand de Glendronach 1996 single cask batch 10 (cask1487)
https://www.whiskybase.com/whisky/56187 ... onach-1996 zo ja wat vinden jullie er van ? :bigsmile
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Dec 2015, 21:53

Nog betaalbaar aan te komen en topjaren (een enkele uitzondering daargelaten)
1990
1993
1994
1995
1996

Waarvan 1993 heel mooi super gebalanceerd spul heeft en de reeks 94-96 vaak wat extremer op de donkere sherry tonen is. Ik vind beide lekker, afhankelijk waar je zin in hebt.

Jonger spul is vaak minder, maar ook daar zit wel eens een mooie tussen, bijvoorbeeld de single casks voor The Old Pipe zijn beide prima, je moet ze alleen open maken en een paar maanden tijd geven. Maar voor het geld (tegen de 7 tientjes) niks mis mee.

Specifieke cask die je aangeeft ken ik niet, wel de 1482 en die is echt top. Gezien de score op WB zal deze er niet ver af zitten. Indien je 'm kunt kopen voor normaal geld zou ik het doen.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 01 Dec 2015, 22:07

Oogadal schreef:Nog betaalbaar aan te komen en topjaren (een enkele uitzondering daargelaten)
1990
1993
1994
1995
1996

Waarvan 1993 heel mooi super gebalanceerd spul heeft en de reeks 94-96 vaak wat extremer op de donkere sherry tonen is. Ik vind beide lekker, afhankelijk waar je zin in hebt.

Jonger spul is vaak minder, maar ook daar zit wel eens een mooie tussen, bijvoorbeeld de single casks voor The Old Pipe zijn beide prima, je moet ze alleen open maken en een paar maanden tijd geven. Maar voor het geld (tegen de 7 tientjes) niks mis mee.

Specifieke cask die je aangeeft ken ik niet, wel de 1482 en die is echt top. Gezien de score op WB zal deze er niet ver af zitten. Indien je 'm kunt kopen voor normaal geld zou ik het doen.

Danku voor je reactie :)
De 1482 staat op de site van crombe voor 138 heb nog geen ervaring met de glendronach single cask serie voldens velen zijn dit gigantisch goeie flessen dus deze zal mijn eerste worden omdat 1996 mijn geboorte jaar is sprak deze me net iets meer aan dan de andere :bigsmile
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Dec 2015, 22:08

Och, mocht je een en ander willen proeven:

viewtopic.php?f=710&t=9974

Als (heavily) sherried je ding is kan ik je maar 1 advies geven; als nummer 8 intekenen!
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 01 Dec 2015, 22:42

Das idd een heel verleidelijk aanbod die samples maar toch zal ik moeten passen zal binnen kort een bezoekje brengen aan crombe en je weet hoe dat afloopt naar zo'n grote whisky winkel gaan je komt met volle handen buiten maar ook met lege zakken :P :P
0 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 02 Dec 2015, 19:26

MoreBowmore schreef:

Een beetje ervaring nu en ik vind hem tot nu prachtig!

Helaas batch 1 gemist maar sinds batch 2 een echte fan! Welke batches heb jij al gehad en welke vond jij het lekkerst?

Zonet nog even geroken aan zowel batch 2 als 5 en daar zit toch al een duidelijk verschil. Ook in de finish zit een flink verschil, pittiger in batch 5!
Eerst nog eens vaker naast elkaar/ na elkaar proeven :nat voor een eindoordeel en dan zal ik mijn bevindingen uitgebreider delen.

Ik heb vandaag een flesje CS 5 binnen weten te smokkelen :goedgedaan Klein puntje kunnen proeven en herinner mij de mooie krenten/rozijnen/boerenjongens in de neus, en de romige/chocolade-achtige afdronk. Zat inderdaad ook een pepertje in (zoals bij elke batch tot nu toe), maar heb nog niet head-to-head geproefd om te kijken of dit meer of minder is.. Vind over het algemeen dat er een mooie consistentie is qua kwaliteit. Ze verschillen allemaal wel degelijk qua smaak, maar stuk voor stuk goed. Batch 4 doet het bij mij erg goed, net als batch 2. Heb onlangs via een ruil nog een fles #1 kunnen bemachtigen, zodra die open gaat zal ik een seintje geven voor een sampletje. De 5 moet ik nog even uitgebreid gaan proeven binnenkort.
0 x
2 ∞ & →

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 06 Dec 2015, 15:07

Mijn bevindingen tot nu toe:
GLENDRONACH CS BATCH 2 EN 5 HEAD TO HEAD
START 13.44 EINDE 14.48

KLEUR
2 oranje-geel amber
5 donker goud geel

NEUS ( zonder water ) 14,00
2 caramel fudge, leer, wat tabak
5 caramel toffee, gedroogd fruit, lichte gember na enige tijd .
Batch 5 veranderd meer over tijd, fruitiger,wat scherper in de neus

SMAAK ( zonder water – met water )
2 leer,caramel, gedroogd fruit, sinaasappelschil
5 gedroogd fruit,zachte caramel toffee, gember

FINISH ( zonder water – met water )
2 verwarmend, leer, drogend
5 fruitig, ondersteund door prikkelend mondgevoel door de gember

NEUS ( met water ) 14,12 toegevoegd
2 wat zachter, geen tabak maar gedroogd fruit erbij
5. caramel toffee, gedroogd fruit, grapefuit met gember

SMAAK ( met water )
2 caramel fudge, chocolade fudge,leeracthig, sinaasappelschil
5 . caramel toffee, gedroogd fruit, grapefuit met gember
FINISH ( met water )

2 houd langer aan ,meer bitter en fruitiger
5 fruitig en houdt langer aan dan batch 2 door de scherpte van de gember
Als je ze net als ik nu bij elkaar drink overheerst batch 5 in smaak en vooral in finish
Laatste beetjes in de glazen gemixed en dan merk je pas goed hoe batch 5 vooral de finish bepaald.
Wil later nog tasting notes voor batch 5 alleen plaatsen want deze is toch mede door de finish beduidend anders dan batches 2 t/m 4.
5 x
Afbeelding

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 07 Dec 2015, 22:41

Tnx voor de info, ik ga maar eens een paar flesjes bestellen ...
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”