Finlaggan "The Original Peaty" 40%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
4
67%
81-85
1
17%
86-90
1
17%
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 6

JayDie
Moderator
Moderator

Finlaggan "The Original Peaty" 40%

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Okt 2010, 15:09

Jep, ik heb hem nu een aantal keren geproefd en na de eerste keer wist ik niet zo goed wat ik ermee moest. Nu, na een aantal keren geproefd te hebben en naast oa de Finlaggan Old Reserve en zelfs de Lagavulin 16yo White Horse te hebben geproefd kan ik hem beoordelen en ben ik overtuigd!

Glazen: Glencairn (1), Mitra WX tulp (2), Libbey Tasting Glass (3): ook in deze volgorde. Misschien belangrijk, zie hieronder...
Kleur: Vol goud (bevat kleurstof!)
Neus: Sigarettenas/rook, peat, fris, latex, fudgy (met glas 1). Twee weken later in glas 2 nog steeds die peat ala sigaret, ook de zoetigheid als in fudge, aards, de peatgeur leek na een tijdje minder te worden (dat ervoer ik eerder bij een Bowmore 12yo!). Nog later minder peat en richting de appelsap. Naast de Old Reserve en de Lagavulin heb ik het 3e glas gebruikt. De neus-notitie blijft overeind.
Smaak: Bij de Glencairn, moet ook verklappen dat de fles toen net open ging, een neutraliserende indruk (zoals bij water). Daarna peat, zilt, licht 'vlak' (dat neutraliserende). Met glas 2 ook peat, fudge, zoet, zilt, zacht. Naast de Old Reserve merk ik dat deze Original voller is van smaak. Ik begin zelfs aan Unami te denken (blijft wazig), door het mondvullende, vol gevoel.
Afdronk: Weer die peat, fudge, zilt, maar nu ook medicinaal. Blijft redelijk lang. Later iets bitter en zoet. Naast de Old Reserve in glas 3 iets kruidig / spicy en weer die umami / volle smaak.
Comment: Na de eerste keer drinken was ik niet echt onder de indruk en omschreef ik hem als een "Islay" onder de "Lowlands". Ofwel, een lichte peaty (door dat neutraliserende). Een doordrinker. Maar.... ik denk dat dit alles kwam doordat de fles net open was. Dat leert: beoordeel een dram niet nadat de fles net open is! Later (ca. 2 weken later)vond ik hem al beter (punten van 78 > 82). Zeker voor die prijs van 19 euro in Duitsland! Vergeleken met de Old Reserve is The Original wat voller en is de Old Reserve wat fruitiger richting de lemon. Beide mooie drams. Niet zozeer te vergelijken met de Lagavulin 16yo White Horse, maar kenmerken zijn terug te vinden (die smoky flavor in de richting van Lapsang Souchong thee). The Original is daarentegen veel zoeter (fudge!).

Dus... kom je hem tegen; voor 2 tientjes laat ik hem niet staan! Volgens mij is een Johnnie Walker Red nog duurder... :HitHead
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Finlaggan "The Original Peaty" 40%

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 22 Dec 2013, 17:31

Afgelopen weekend had een mede whisky drinker een fles van deze bij omdat hij toch op moest. Ik vond 'm niet heel bijzonder, wel lekker, maar toen ik de prijs hoorde (ze had 'm voor € 23,- gekocht!) werd hij opeens een heel stuk interessanter! Ik vond het een relatief makkelijke Islay, lekker rokerig, niet te medicinaal. Nu eens kijken of ik voor mezelf ergens een fles kan vinden. Zijn er slijters (regio Eindhoven) die deze verkopen of moet ik op het internet gaan zoeken?

[edit]Ah, de Mitra. Die zàt ooit vlakbij, eens kijken waar ik nu terecht kan[/edit]
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 23 Dec 2013, 17:40

Aangezien ik vandaag toch vrij ben en ik in de buurt van de meest dichtbijzijnde Mitra dacht te komen, maar even een fles gehaald. € 25,- en ze beweren 'm af te prijzen van € 30,-. Ook zonder de ambiance van afgelopen weekend een lekkere whisky, weliswaar niet heel bijzonder, maar dan kan ook amper voor deze prijs. Op de doos staat niks waaruit ik kan opmaken wat voor whisky er in de fles zit, Er staat: "Although there is no distillery at Finlaggan castle, this ancient home of the "Lords of the Isles" lends its name to one of the islands finest malt whiskies. Finlaggan "Original" is a peaty distillation from one of Islay's finest distilleries. Rich in the aromas of the peat smoke which dried the barley and of the Scottisch sea shore where it matured. Finlaggan "The Secret Islay" - share the secret".
Dus, van Islay en van de kust, maar dat sluit weinig distileerderijen daar uit. Ik vond 'm nog het meest weghebben van Caol Ila, dus die (12 yo) heb ik er eens bijgepakt. De smaak van deze twee komt in mijn matig getrainde smaak aardig overeen, maar Caol Ila heeft wat meer complexiteit. Het rokerige en zoete zweempje hebben ze allebij, maar de Finlaggan is wat minder uitgesproken. Hij scheelt ook bijna de helft in prijs, dus...
Ik gok op een jongere Caol Ila.

Nu zijn de meningen hierover verdeeld. Hier zeggen ze dat het Lagavulin is, maar dat het niet altijd dezelfde whisky is, maar wel altijd de vijfjarige variant (en dat die van alle Islays op die leeftijd nog op elkaar lijken). Hier twijfelen ze tussen Caol Ila, Lagavulin en Laphraoig.

Oh, leuk citaat van de fles: "farven justeret med karamel - mit farbstoff". Daar zijn ze in elk geval duidelijk in!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Dec 2013, 19:28

Die discussie over wat het is loopt al een tijd Roy, zie Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij...?
Loopt niet hier omdat het hier vooral over de smaakimpressies gaat.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 24 Dec 2013, 09:14

Ok, dat andere draadje had ik niet gevonden (dit hierboven kwam ik tegen toen ik aan het 'googelen' was).

Smaakimpressies zijn wel een beetje raar als het steeds een andere whisky is 8-)
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”