Accijnsverhoging in Belgie / Webshops en accijns

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Accijnsverhoging en webshop

Ongelezen berichtdoor semtex » 13 Nov 2015, 14:02

Absoluut. De prijsverhoging zit namelijk niet procentueel; maar met een vast bedrag; ongeacht het een fles van 2000 of 20 euro is, komt er een dikke 4 euro bij.

Nederlandse webshops die in B verkopen zijn trouwens naar de geest van de wet verplicht in B accijns te betalen. Ik hoop dan ook dat de wetgever heel snel iets zal doen aan de oneerlijke concurrentie door webshops uit NL en D in B.

En tussen haakjes: je kan natuurlijk altijd overschakelen op cachaça; heel lekker en best betaalbaar. Ik weet in B wel een goede webshop daarvoor ;-)
1 x

lagalover
Actief lid
Actief lid

Re: Accijnsverhoging in Belgie: + € 2,52

Ongelezen berichtdoor lagalover » 13 Nov 2015, 14:15

Bij Drankgigant werken ze al met de accijnstarieven van het land van de koper. Enkel bij afhalen betaal je de Nederlandse accijns ...
Blijkbaar zou dit een verplichting zijn die uitgaat van Europa.
Ook in de webshop van Laphroaig moet je je land ingeven zodat je de nationale accijnstarieven en niet de UK tarieven betaalt.

Bij de grote 3 (Drankdozijn, Drankgigant en Whiskysite.nl) is het momenteel enkel bij Drankgigant dat je de Belgische accijnzen betaalt, bij online bestelling met verzending.

Belgische whiskyliefhebbers die online bestellen, zullen nu nog meer de stap zetten naar buitenlandse webshops ...
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Accijnsverhoging en webshop

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Nov 2015, 14:23

semtex schreef:Absoluut. De prijsverhoging zit namelijk niet procentueel; maar met een vast bedrag; ongeacht het een fles van 2000 of 20 euro is, komt er een dikke 4 euro bij.

ach so...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Accijnsverhoging in Belgie: + € 2,52

Ongelezen berichtdoor D. T. » 13 Nov 2015, 21:00

lagalover schreef:Bij Drankgigant werken ze al met de accijnstarieven van het land van de koper. Enkel bij afhalen betaal je de Nederlandse accijns ...
Blijkbaar zou dit een verplichting zijn die uitgaat van Europa.
Ook in de webshop van Laphroaig moet je je land ingeven zodat je de nationale accijnstarieven en niet de UK tarieven betaalt.

Bij de grote 3 (Drankdozijn, Drankgigant en Whiskysite.nl) is het momenteel enkel bij Drankgigant dat je de Belgische accijnzen betaalt, bij online bestelling met verzending.

Belgische whiskyliefhebbers die online bestellen, zullen nu nog meer de stap zetten naar buitenlandse webshops ...

HET IS ONS DAN NU BIJZONDER DUIDELIJK WAT ONS TE DOEN STAAT NIETWAAR!!!
WE BESTELLEN NIET MEER BIJ DRANKGIGANT :nono :vies
EN WE BESTELLEN GEWOON BIJ DRANKDOZIJN :hoera (EN WHISKYSITE.NL).
DAN ZULLEN ZE BIJ DRANKGIGANT OOK WEL SNEL STOPPEN MET DIE FLAUWEKUL!!!

Europese verplichting mijn ...
Uiteindelijk bepalen ze toch zelf wat ze vragen los van al de accijnsbullshit!
En als ze allemaal (ook Drankdozijn) beslissen de Belgische citroen uit te persen ... dan kopen we wel gewoon ALLES terug hier bij ons, bij de lokale slijters, waar we ook nog eens een dram kunnen proeven, gratis!

Dit is trouwens een prachtige gelegenheid voor Drankdozijn om zich te profileren als DE SITE voor Belgische kopers!
Ze zijn sowieso al vaak goedkoper dan Drankgigant en leveren bovendien ook nog eens gratis, ook in België (als je 12 flessen bestelt).
Genoeg reclame ... ik heb, denk ik, voldoende mijn punt gemaakt! Hopelijk luistert er iemand en komen ze binnenkort ook niet bij Drankdozijn met Europese flutverhaaltjes af!

Cheers, D.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Accijnsverhoging in Belgie / Webshops en accijns

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Nov 2015, 19:11

Sorry, maar om Drankgigant hier door de modder te trekken omdat zij een correct beleid voeren vind ik echt niet kunnen :nono

Sterker nog, ik vind het vrij hypocriet want als het zo zou zijn dat de accijnzen in Belgie de laagste van de EU zouden zijn dan zou je hier waarschijnlijk reclame maken over Drankgigant.

De manier waarop Drankgigant het nu doet is feitelijk de enige juiste waarbij iedereen dezelfde netto prijs betaald.
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

more4malt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor more4malt » 14 Nov 2015, 22:54

Ik begrijp dat het voor de goedkopere drank een forse prijsverhoging is. Maar de betere whiskys stijgen wel meer, ook zonder accijnsverhoging. En er zijn gelukkig genoeg alternatieven om je boodschapjes te doen. En ach, beter duur dan niet te koop zeg ik maar :Drinking
1 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 15 Nov 2015, 01:14

Oogadal schreef:Sorry, maar om Drankgigant hier door de modder te trekken omdat zij een correct beleid voeren vind ik echt niet kunnen :nono

Sterker nog, ik vind het vrij hypocriet want als het zo zou zijn dat de accijnzen in Belgie de laagste van de EU zouden zijn dan zou je hier waarschijnlijk reclame maken over Drankgigant.

De manier waarop Drankgigant het nu doet is feitelijk de enige juiste waarbij iedereen dezelfde netto prijs betaald.

Hallo Oogadal

Respect voor je reply!

Maar ...

Drankgigant mag van mij het beleid voeren dat het wil, laat dat duidelijk zijn!
Ze mogen ook vragen wat ze willen voor hun toegegeven, leuke aanbod, ook dat is voor mij geen probleem.

Maar mag ik als klant ook kiezen voor de site/shop die mij hetzelfde product voor een betere prijs levert?
Of vind je dat niet kunnen?
Vind je het logisch dat ik meer zou betalen voor diezelfde fles???

En hoe komt het eigenlijk dat andere sites dan (voorlopig) niet extra aanrekenen voor leveringen aan Belgen, zijn zij dan onwettig bezig??? Of beslissen ze gewoon een stukje van hun (procentuele) winst te laten vallen om zich te profileren naar de Belgische markt toe? Getuigt dit van een goed doordachte strategische handelswijze om gewoon meer omzet te generen en op die manier grotere winsten te boeken? IK WEET HET NIET, ben ook geen winkelier, econoom of iets dergelijks ...

Waar ZEKER wel iets voor te zeggen valt is voor het kopen in België, bij je VERTROUWDE lokale slijter(s) ... leuke babbels, goede service en info, een lekker gratis drammetje ... daar wil ik gerust wat meer voor betalen, NO PROBLEM (en dat doe ik dan ook, VEELVULDIG EN ZONDER GEMOR OVER ACCIJNSVERHOGINGEN)! Maar voor eenzelfde fles bij een online shop???

En voor alle duidelijkheid, dat door de modder trekken van Drankgigant vind ik eigenlijk nog reuze meevallen hoor ...
Gewoon een kritische consumentennoot, mag dat?
Ik heb hier NIET gezegd dat Drankgigant geen leuk aanbod heeft, ik zeg NIET dat ze ALTIJD duurder zijn dan D12, ik zeg NIET dat ze niet op een vlotte en klantvriendelijke manier leveren, enzovoort!

Ik heb gewoon aangehaald dat ze naar mijn aanvoelen vaak (niet altijd) net iets duurder zijn dan D12 en dat ze bij mijn weten altijd verzendingskosten aanrekenen (wat D12 niet doet, als je 12 flessen bestelt).
Als ze dan bovendien nog extra taksen (12 x ??? Euro, als je 12 flessen bestelt) gaan aanrekenen voor Belgen (wat D12 voorlopig nog niet doet), worden ze wel een flink pak duurder, en waarom zou ik dan bij hen kopen?

Dat is gewoon het punt dat ik wilde maken ...

Verder ben ik het ook volledig eens met more4malt: beter wat duurder dan niet te koop. Hoe meer aanbieders hoe liever!

Cheers, D.
0 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 15 Nov 2015, 02:05

Oogadal schreef:Sorry, maar om Drankgigant hier door de modder te trekken omdat zij een correct beleid voeren vind ik echt niet kunnen :nono

Maar in principe levert drankgigant in Nederland, dus dan zou het nederlands Accijzen moeten gelden.....Of leveren vanuit belgie, maar dat maak ik hier niet uit....
Dus je zou als belg hier een opmerking over kunnen maken.... Ik heb deze informatie van de belastingdienst website :D
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Nov 2015, 04:51

DT, je mag zeker kritisch zijn en natuurlijk zelf beslissen waar je je spullen koopt. Dat je nu zegt Drankgigant niet door de modder te trekken klopt niet: "dan zullen ze bij Drankgigant wel snel stoppen met die flauwekul" met wat boze gezichtjes erbij en oproepen elders te bestellen vind ik wel degelijk door de modder trekken. En dat heeft niks te maken met of je als Belg waar dan ook je handel moet betrekken. In de post van GJR had je kunnen lezen hoe het zit, er is een drempel waarbij je als winkelier verplicht bent om lokale accijnzen te rekenen die gelden in land van levering.

Nogmaals, ik snap dat je een fles daar koopt waar ie het voordeligst is, dat doe ik ook, dat heeft ook niks te maken met wat ik schrijf. Ook rekening houdend met verzendkosten etc, en ik ben ook zeker bereid iets meer te betalen bij een slijter waar je de mogelijkheid hebt te proeven. Dat is ook iets wat D12 handig omzeilt: die hebben alleen een magazijn waar geen klanten mogen komen en hoeven dus niet aan de eis te voldoen een slijterij te hebben.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Nov 2015, 04:53

daytona955 schreef:

Maar in principe levert drankgigant in Nederland, dus dan zou het nederlands Accijzen moeten gelden.....Of leveren vanuit belgie, maar dat maak ik hier niet uit....
Dus je zou als belg hier een opmerking over kunnen maken.... Ik heb deze informatie van de belastingdienst website :D

Als er door Drankgigant verzonden wordt naar Belgie leveren ze niet in Nederland toch...?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 15 Nov 2015, 10:36

Oogadal schreef:
Als er door Drankgigant verzonden wordt naar Belgie leveren ze niet in Nederland toch...?

Plaats van fysieke levering wordt gedaan in nederland. Het gaat dan over na een een 3de partij (bezorgdienst). Het zou anders zijn als er verstuurd zou worden uit een magazijn/winkel in België.

Dus als klant kan je hier bezwaar tegen maken.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Nov 2015, 11:19

Zou kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar het lijkt me dat hier dezelfde regels van toepassing zijn als bij netto export; ik lever (weliswaar geen whisky) aan klanten in D en UK en dat gaat altijd zonder BTW omdat zij die niet kunnen terugvorderen in hun land. Maar uitdrukkelijke eis van de BD is dat er fysiek wordt geleverd in het land van de geadresseerde/besteller om BTW vrije levering te mogen doen. En dan maakt het niet uit dat de goederen door een NL of een andere vervoerder geleverd worden, of dat de geadresseerde zijn eigen koerier stuurt. Het lijkt me dat Drankgigant (en anderen) bij controle moeten kunnen overleggen waar ze hun goederen naartoe hebben verstuurd. Daar zit waarschijnlijk ook de crux, kennelijk zit Drankgigant al boven de drempel zodat zij al verplicht zijn accijns naar land van levering toe te passen.
Het wordt anders als je als Belg zelf afhaalt, maar dan betaal je bij Drankgigant ook de NL accijns als het goed is. (alleen zul je dan ws telefonisch moeten bestellen omdat de accijns adhv je ip bepaalt wordt)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 15 Nov 2015, 14:26

maar dan lever je aan bedrijven of personen die recht hebben op BTW opgave, maar bij Accijzen is het anders. Maar waar ik woon in Nederland :)
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Nov 2015, 14:56

In deze kwestie is het land van de aankoper het enige dat van belang is. Als een belg bij een Nederlandse shop bestelt die meer dan een beetje verscheept naar België moet die shop de Belgische accijns rekenen.

Ofwel: de shops die dit expliciet niet doen zijn mijns inziens in overtreding.

Overigens vind ik het en slechte regel die het kleinere shops veel te moeilijk maakt, maar da's een andere discussie :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Nov 2015, 15:48

Eens Matthijs. Ik geef de mensen die daar kopen waar het voor hun het voordeligst is ook groot gelijk, maar dat kan geen vrijbrief zijn om degenen die zich aan de regels houden met pek en veren te overgieten en degenen die het eigenlijk niet volgens de regels doen te promoten.
Maar net als het voor de kleinere shops een regel is die voor veel extra werk zorgt vind ik het ook raar dat D12 geen slijterij hoeft te hebben omdat zij geen klanten ontvangen en dus eigenlijk een groothandel zijn die aan particulieren leveren. :Scratch
Iedereen snapt natuurlijk dat je kosten structuur volledig anders is als je niet een slijterij open hoeft te houden waar personeel in moet staan en je klanten ontvangt en kunt laten proeven.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”