Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 10 Nov 2015, 12:16

Tonny schreef:
Tom2 schreef:
Mvamelsfort schreef:Ik twijfel over de Clynelish dist. Edition 1993 iemand hier ervaring mee?

Nee, maar alle clynelish '93 die ik tot nu toe heb gedronken vond ik geen hoogvliegers...

Ik heb een Clynelish DE 1993, gebotteld in 2010 en double matured. Ik weet niet of je deze bedoeld maar ik vind hem prima. Niks schokkends maar wat verwacht je ervan? Prima whisky voor rond de 50 euro.

Ben voor de Clynelish 1995 W-F gegaan gelukkig.

Die is een behoorlijk stuk duurder volgens mij, lijkt me niet te vergelijken of er moeten meerdere DE's zijn (ik vermoed van wel :D )

Ja ik las wat mindere notities over die DE en lovende over die 1995 w-f. Ik wilde die DE toch als daily dram proberen dat word nu waarschijnlijk een andere.
0 x

Gerardus
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Non sherry, non peat.

Ongelezen berichtdoor Gerardus » 14 Nov 2015, 15:10

Ik ken inmiddels de peaty whiskies. sommige sherry finishes zijn prima maar ik ben op zoek naar distilleries met een eigen full body complex karakter. Whiskies dus die geen sherry nodig hebben en het ook zonder peat stellen. Niet al te licht jong fruitig (gerijpt wel). Suggesties? :nat
0 x

Gerardus
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Non sherry, non peat.

Ongelezen berichtdoor Gerardus » 14 Nov 2015, 15:13

Kortom wat moet ik morgen in Den Haag zeker proeven?
0 x

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 14 Nov 2015, 16:14

heb op whisky aan zee de highland park 1995 GM Exclusive for The Whisky Mercenary geproefd was ik heel erg onder de indruk van :duimop
https://www.whiskybase.com/whisky/70815 ... rk-1995-gm
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 14 Nov 2015, 16:21

Full body complex???? Als je al wat peated en sherry spul hebt gedronken moet je toch wel enig idee hebben?

Springbank 10yo en Glenrothes Alba Reserve? De vorige tip is waarschijnlijk niet te proeven vanavond.
0 x
Afbeelding

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 14 Nov 2015, 16:46

Clynelish?
0 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 14 Nov 2015, 19:28

Ik zat ook te denken aan Clynelish.
Maar ook aan Craigellachie 13 of 17, Glenburgie, een aantal Arrans en Mortlachs.
Gewoon eens proberen! :Slainte
0 x

Gerardus
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Gerardus » 14 Nov 2015, 19:30

Tonny schreef:Full body complex???? Als je al wat peated en sherry spul hebt gedronken moet je toch wel enig idee hebben?

Springbank 10yo en Glenrothes Alba Reserve? De vorige tip is waarschijnlijk niet te proeven vanavond.

Als oud peat adept heb ik Islay en al zijn distilleries al meerdere keren bezocht. Met name de 3 Kildalton distilleren behoren tot mijn std collectie. Maar wil daarnaast andere krachtige en herkenbare smaakkarakters en ben niet zo'n sherry fan. Springbank en clynelish (licht peaty) lekker maar niet zo complex. Mag ook van independent bottler zijn. Btw ik ben morgenmiddag in DH
0 x

Gerardus
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Gerardus » 14 Nov 2015, 19:33

Wolf2112 schreef:Ik zat ook te denken aan Clynelish.
Maar ook aan Craigellachie 13 of 17, Glenburgie, een aantal Arrans en Mortlachs.
Gewoon eens proberen! :Slainte

Thx :smullen
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Nov 2015, 21:09

Gerardus schreef:Ik ken inmiddels de peaty whiskies. sommige sherry finishes zijn prima maar ik ben op zoek naar distilleries met een eigen full body complex karakter. Whiskies dus die geen sherry nodig hebben en het ook zonder peat stellen. Niet al te licht jong fruitig (gerijpt wel). Suggesties? :nat

"Eigen full body complex"? WFT? 'Whisky's die geen sherry nodig hebben en het ook zonder peat stellen'?

Ik zal wel iets missen, maar volgens mij weet je zelf niet helemaal wat je schrijft en al helemaal niet welke kant je op wilt? Want een new spirit heeft geen sherry nodig, het is de keuze van de distillery of ze hun new spirit in een ex sherry vat, een ex bourbon vat of de minder gebruikte ex port en wijnvaten gebruiken. En daarbinnen zijn er nog keuzes te maken, maar er is geen enkele whisky die sherry 'nodig' heeft. Een sherry finish is ook iets heel anders als een sherry matured whisky he.. Net als een bourbon matured die een port finish krijgt.
En dan wil je een complexe gerijpte whisky die jong is? Ik ben bang dat je 'm zelf moet gaan maken want wat je schrijft is echt compleet tegenstrijdig aan elkaar.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 15 Nov 2015, 10:03

Full bod
Gerardus schreef:
Tonny schreef:Full body complex???? Als je al wat peated en sherry spul hebt gedronken moet je toch wel enig idee hebben?

Als oud peat adept heb ik Islay en al zijn distilleries al meerdere keren bezocht. Met name de 3 Kildalton distilleren behoren tot mijn std collectie. Maar wil daarnaast andere krachtige en herkenbare smaakkarakters en ben niet zo'n sherry fan. Springbank en clynelish (licht peaty) lekker maar niet zo complex. Mag ook van independent bottler zijn. Btw ik ben morgenmiddag in DH

Ik had niet moeten reageren. Misschien had je in je eerste bericht wat meer info moeten sturen. Met full bodied en complex kan ik blijkbaar niet zo heel veel; staat vaak op de achterkant van een fles :D . Ik vind de Springbank voor een standaardwhisky complex en ik proef nauwelijks peat. Daarbij weet ik dat die er waarschijnlijk is op het IWF, van al die OB'ers heb ik geen idee.

Oogadal schreef:Ik zal wel iets missen, maar volgens mij weet je zelf niet helemaal wat je schrijft en al helemaal niet welke kant je op wilt?

Dat gevoel heb ik ook.
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Nov 2015, 10:45

Me too..
Probeer anders een Glen Keith of Benrinnes.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 15 Nov 2015, 10:56

De vraag was wat onhandig verwoord, maar aan de antwoorden te zien lijkt de intentie van de vraagsteller toch goed opgepikt te zijn.
Een spirit, geen peatbom, niet licht/floraal/frisfruitig van karakter, die krachtig smaakt. Clynelish, Mortlach, Benrinnes, Craigellachie zijn al genoemd. Ik denk dat Old Pulteney er ook bij mag. De 17-jarige in ieder geval.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 19 Nov 2015, 02:37

Ik ben aan het twijfelen om de Yula 20yo aan te schaffen. Deze kost wel 170€...
Iemand deze al geproefd? Is het prijs/kwaliteit de moeite waard?

Overbodige dingen gelijk: blabla, later veel geld... Blablabla beperkte oplage blabla.
Heb ik niets aan. Het gaat dus over de smaak en vooral prijs/kwaliteit :goedgedaan

Groetjesss
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Meeuwy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Meeuwy » 19 Nov 2015, 07:09

Ik ben aan het twijfelen om de Yula 20yo aan te schaffen. Deze kost wel 170€...
Iemand deze al geproefd? Is het prijs/kwaliteit de moeite waard?

Overbodige dingen gelijk: blabla, later veel geld... Blablabla beperkte oplage blabla.
Heb ik niets aan. Het gaat dus over de smaak en vooral prijs/kwaliteit :goedgedaan

Groetjesss

Voor dat geld is er veel beters te verkrijgen!
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”