Hoe lang doe je over een fles?
Re: Hoe lang doe je over een fles?
Dit is afhankelijk van fles tot fles.
Laten we zeggen van een week tot enkele jaren.
Er zit meestal geen lijn in, ik kan een fles maanden voor 80% a 90% vol in de kast hebben staan, om ze vervolgens op enkele weken te ledigen.
Laten we zeggen van een week tot enkele jaren.
Er zit meestal geen lijn in, ik kan een fles maanden voor 80% a 90% vol in de kast hebben staan, om ze vervolgens op enkele weken te ledigen.
0 x
1 tot 2 jaar heb nu momenteel een 60tal flessen op staan dus duurt even voor je die kan ledigen heb ook nog een 40 tal samples dus ben voor enkele jaren zoet hahahah
0 x
- ovanpuyvelde
- Top bijdrager

6 maanden tot en met enkele jaren. Hangt soms ook af in hoeverre de jaarlijkse Midzomervieringen thuis gevierd worden. 

0 x
Sommige flessen gaan binnen een jaar op. Sommige flessen heb vier jaar geleden gekocht en zijn nog steeds niet leeg. Dit zijn de flessen uit mijn ik-begin-net-dus-ik-koop-alles-tijd. Ik ben nu een stuk rustiger aan gaan doen met nieuwe flessen openen zodat die oude flessen een keer de kans krijgen om leeg te raken.
Luxeproblemen...

Luxeproblemen...
0 x
- Rozenbankje
- Whisk(e)y goeroe

De meeste flessen ongeveer 6 maanden tot een jaar.
Een enkele die ik of heel lekker vind of niet zo gaan wel jaren mee.
Een enkele die ik of heel lekker vind of niet zo gaan wel jaren mee.
0 x
- defeatless
- Moderator

Deze jongen heeft natuurlijk weer de autist in zich de kans gegeven om er een heel systeem omheen te bouwen zodat het allemaal duidelijk wordt.
Ik schrijf in een schriftje wanneer ik welke whisky open heb gemaakt. Dit kan alleen als er minder dan 50 flessen open staan en moet op een donderdagavond.
Op maandag en dinsdag drink ik niet, op woensdag momenteel de VBT samples. Vrijdag, zaterdag en zondag drink ik dan minimaal één glas per avond van de fles die het langst open staat.
Volgens jullie het nog?
Ik doe nu ongeveer 1 jaar en 3 maanden met een fles.
Ik schrijf in een schriftje wanneer ik welke whisky open heb gemaakt. Dit kan alleen als er minder dan 50 flessen open staan en moet op een donderdagavond.
Op maandag en dinsdag drink ik niet, op woensdag momenteel de VBT samples. Vrijdag, zaterdag en zondag drink ik dan minimaal één glas per avond van de fles die het langst open staat.
Volgens jullie het nog?
Ik doe nu ongeveer 1 jaar en 3 maanden met een fles.
0 x
- Rozenbankje
- Whisk(e)y goeroe

We hebben hier met z'n allen al aardig wat geschreven over het bewaren van whisky, ook in andere topic.
Maar ik ben toch benieuwd of mensen met meer dan honderd flessen open niet bang zijn voor kwaliteit verlies.
En ik bedoel dan niet in 1 of 2 jaar, maar bijvoorbeeld een fles met 50% inhoud 5 jaar laten staan.
Maar ik ben toch benieuwd of mensen met meer dan honderd flessen open niet bang zijn voor kwaliteit verlies.
En ik bedoel dan niet in 1 of 2 jaar, maar bijvoorbeeld een fles met 50% inhoud 5 jaar laten staan.
0 x
Rozenbankje schreef:We hebben hier met z'n allen al aardig wat geschreven over het bewaren van whisky, ook in andere topic.
Ja, daar ben ik bang voor
Ik had onlangs een Ardbeg 10Y, ca. 3/4 (!) gevuld, 4 jaar laten staan in de kast én een volledig gevuld miniatuurflesje (dopje ingetaped) uit dezelfde fles en het verschil was overduidelijk bij een blinde test (test aantal keren herhaald). Daarom neem ik liever het zekere voor het onzekere en aangezien ik afwisseling heel belangrijk vind en dus veel flessen (ca. 40-50) "open heb staan", decanteer ik dus altijd op tijd.
Sommige liefhebbers hier willen hun whisky persé in de originele fles bewaren maar ik geef daar niet om; ik heb liever een whisky waarvan ik weet dat die (praktisch) hetzelfde smaakt als toen ik hem kocht. Anderen vinden oxidatie interessant (snap ik) maar ik ben bang dat de whisky er vaker op achteruit dan op vooruit gaat (althans na overmatige oxidatie).
0 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Ik doe héél lang met een fles; m'n werk en gezinssituatie laten het vaak niet toe om te genieten van een mooi glas whisky.
- en snel even een glas achterover gooien, dat doe ik niet...
Ik heb geen dure flessen open staan omdat ik bang ben dat de smaak en kwaliteit te veel achteruit gaat als de fles te lang blijft staan.
Misschien dat er in de toekomst meer tijd is om van te genieten...
Ik heb geen dure flessen open staan omdat ik bang ben dat de smaak en kwaliteit te veel achteruit gaat als de fles te lang blijft staan.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Breedút_Genietsje schreef:Ik doe héél lang met een fles; m'n werk en gezinssituatie laten het vaak niet toe om te genieten van een mooi glas whisky.
Dan moet je je naam wel even veranderen

3 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

JacobaEd schreef:Dan moet je je naam wel even veranderen
Maar áls ik dan m'n moment heb, dan is het voor mij ook Breedút Genietsjen
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
turfsmurf schreef:Sommige flessen gaan binnen een jaar op. Sommige flessen heb vier jaar geleden gekocht en zijn nog steeds niet leeg. Dit zijn de flessen uit mijn ik-begin-net-dus-ik-koop-alles-tijd. Ik ben nu een stuk rustiger aan gaan doen met nieuwe flessen openen zodat die oude flessen een keer de kans krijgen om leeg te raken.
Luxeproblemen...![]()
Dat is ook ongeveer mijn situatie

1 x
Mee eens dat dit een niets-zeggende vraag is (hoeveel flessen heb je open, etc.), maar ok, kom ik weer met mijn excel-sheet:
* Op dit moment langst open (en nog niet leeg): Caol Ila 1981 / 2011 - Malts of Scotland - 30yo, sinds zomer 2012
* Langst open en leeg: Glenmorangie Nectar d'Or, 1,0l: 1811 dagen (bijna 5 jaar)...
* Gekocht, nog gesloten: Scapa 14yo: 2356 dagen (ca. 6,5 jaar)
* Op dit moment langst open (en nog niet leeg): Caol Ila 1981 / 2011 - Malts of Scotland - 30yo, sinds zomer 2012
* Langst open en leeg: Glenmorangie Nectar d'Or, 1,0l: 1811 dagen (bijna 5 jaar)...
* Gekocht, nog gesloten: Scapa 14yo: 2356 dagen (ca. 6,5 jaar)
0 x
- avdboom
- Top bijdrager

Ik ben zo'n neuroot die zich zorgen gaat zitten maken of de whisky niet slechter wordt...
Dus ik probeer flessen gewoon binnen een niet al te lang tijdsbestek leeg te maken. Een jaar met een fles vind ik normaal. Ik heb nu flessen die tussen de 1-2 jaar zitten, die probeer ik eerst te legen. Als ik er langer van wil genieten neem ik samples af voor later.
Ik heb wat flessen open die ik af en toe aanspreek tussen de al daily drams door, als die leeg zijn wordt de aangebroken fles daily dram, als een fles nog maar voor 25-40% vol zit neem ik als ik dat wil wat samples voor de toekomst en het restant leeg ik of giet ik over in een kleiner flesje om oxidatie wat in toom te houden (tenzij ik denk dat de whisky dat kan gebruiken). Indien geen samples gewoon verder legen, dan is de whisky toch niet zo interesant dat ik me er druk om maak...
Ik wil naar minder flessen toe, dan kan de stratigie (
) iets veranderen.
Dus ik probeer flessen gewoon binnen een niet al te lang tijdsbestek leeg te maken. Een jaar met een fles vind ik normaal. Ik heb nu flessen die tussen de 1-2 jaar zitten, die probeer ik eerst te legen. Als ik er langer van wil genieten neem ik samples af voor later.
Ik heb wat flessen open die ik af en toe aanspreek tussen de al daily drams door, als die leeg zijn wordt de aangebroken fles daily dram, als een fles nog maar voor 25-40% vol zit neem ik als ik dat wil wat samples voor de toekomst en het restant leeg ik of giet ik over in een kleiner flesje om oxidatie wat in toom te houden (tenzij ik denk dat de whisky dat kan gebruiken). Indien geen samples gewoon verder legen, dan is de whisky toch niet zo interesant dat ik me er druk om maak...
Ik wil naar minder flessen toe, dan kan de stratigie (
) iets veranderen.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”