Proeverijen zonder 'specifieke' line-up

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
hfos
Senior
Senior

Proeverijen zonder 'specifieke' line-up

Ongelezen berichtdoor hfos » 23 Okt 2015, 16:45

Ik weet niet of het iets is van de laatste tijd, maar ik loop momenteel tegen veel whiskyproeverijen aan waarbij het een 'verrassing' is wat er geschonken gaat worden.

Een antwoord wat ik vandaag kreeg bijvoorbeeld:
Er worden 6 whisky's geproefd en hoofdzakelijk schots.
Welke het zijn, willen we graag als verrassing houden.

Ben ik de enige die daar een beetje moeite mee heeft? Het is allemaal leuk en aardig, maar (in dit geval) 25 euro neerleggen voor een verrassing die misschien tegen gaat vallen vind ik een beetje jammer. Ik hoef echt niet specifieke expressies te weten, maar een globaal idee van het 'niveau' wat we gaan behandelen vind ik wel fijn. Vaak levert navraag het antwoord dat ze er niets over kwijt willen. Iemand enig idee waarom hier zo geheimzinnig over gedaan wordt?
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Proeverijen zonder 'specifieke' line-up

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Okt 2015, 18:00

Misschien betekent het één van onderstaande?

- Het is een blindproeverij.
- De line-up wordt pas last-minute samengesteld/het is nog onbekend wat de presentator meeneemt.
- Als er alleen Glendullan/Alt-A-Bhainne/Tamnavulin of andere minder bekende namen op de line-up staan komt niemand.
- Er zit niet-Schotse whisk(e)y's of, godbetert, bourbon bij (gerelateerd aan bovenstaand punt).

Punt 2 komt trouwens in de praktijk nog best voor, weet ik van mijn lokale slijter die regelmatig proeverijen organiseert. Dus in die zin is het ook voor de organisatoren een verrassing wat de line-up wordt.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Okt 2015, 01:39

Het ligt er natuurlijk ook aan wie het komt presenteren.

In november en in december komen in Wageningen respt. Patrick Zuidam en Jan van Beek een proeverij geven.
Ongeacht van wat ze meenemen, gaan als je kan, die 25 euro haal je er echt wel uit!
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 24 Okt 2015, 02:10

Ik ga hier in Alkmaar ook regelmatig naar proeverijen van the whiskytrain. Ze zeggen ook nooit hun exacte line up maar ze geven wel tipjes van de sluier.
Soms cryptische hints soms alleen een distilleerderij van 1, 2 of meer whisky's. Maar helemaal prijsgeven doen ze hem nooit. IsHet is wel altijd meer dan de moeite waard.
Ze hebben ook die naam al opgebouwd dus ze kunnen het zich veroorloven geen line op te zeggen.
Dit jaar hebben ze voor het eerst een exclusieve proeverij gedaan met duurdere moeilijk te vinden whisky's.
Deze proeverij was ook wat duurder. €40. Voor deze proeverij hebben ze wel van te voren de hele line up bekend gemaakt.

Ik vind dus ook dat je altijd wel een idee moet hebben wat je kunt verwachten voor je zomaar je geld neerlegt.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Okt 2015, 08:46

Ik kan niet in andermans portomonee kijken maar als ik zie wat er soms aan bedragen hier gemeld worden in diverse topics...
...dan lijkt mij 25 euro voor een gezellige avond met liefhebbers onder elkaar een schijntje.

Alles naar waarde naturlijk, maar als je voor dat bedrag super (oude/luxe/exclusieve) whiskies verwacht ben je ook wat naief.
En wie weet zit er tussen die onbekende Whiskies een verassing die je anders niet eens had aangeraakt.

Kijk naar onze proeverij hier op het forum... daar wordt met gemak 40,- neergelegd en loop je ook tegen een JW-Green & Blends aan.
En als je 2x je neus hebt gestoten weet je ook waar je aan toebent.

Voor 25 Euro zou ik de gok nemen bij een "inloop proeverij"
[als zoiets in de buurt is / ga er niet het halve land voor aftreinen]....
Als ik iets organiseer voor mijzelf en vrienden zou ik idd wel een beetje willen sturen in wat er geschonken gaat worden.

Misschien even vermelden waar deze proeverij is, of door wie gegeven.
Wellicht zijn er hier mensen die positieve/negatieve ervaringen hebben?

Succes met je beslissing.

:Slainte
[en nu mijn tas inpakken, anders sta ik zonder schone sokken in Ierland]
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Wim
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wim » 27 Okt 2015, 09:07

Heb ik ook wel meegemaakt, dat ze niets wilden vertellen. een goede vraag om dan te stellen is wat de gemiddelde prijs van de te proeven flessen is, krijg je toch een beetje indicatie, en ze geven niets weg van de verassing.

Wij kwamen meestal met de club, 7 personen, als we dan 25 euro moesten betalen en kregen dan de classic malts te drinken was dat toch wel een grote afknapper.
0 x

hfos
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hfos » 30 Okt 2015, 11:36

defeatless schreef:Het ligt er natuurlijk ook aan wie het komt presenteren.
In november en in december komen in Wageningen respt. Patrick Zuidam en Jan van Beek een proeverij geven.
Ongeacht van wat ze meenemen, gaan als je kan, die 25 euro haal je er echt wel uit!

Jep, en ik neem aan de je met Wageningen Woudenberg bedoelt? Daar ben ik niet al te lang geleden geweest voor de Kilchoman 10th Anniversary Tour. Twee dikke duimen omhoog voor die club, geweldig geregeld allemaal. :duimop

Wim schreef:Heb ik ook wel meegemaakt, dat ze niets wilden vertellen. een goede vraag om dan te stellen is wat de gemiddelde prijs van de te proeven flessen is, krijg je toch een beetje indicatie, en ze geven niets weg van de verassing.
Wij kwamen meestal met de club, 7 personen, als we dan 25 euro moesten betalen en kregen dan de classic malts te drinken was dat toch wel een grote afknapper.

Kijk, daar vat je dus inderdaad een beetje mijn probleem samen. Ik heb een proeverij meegemaakt van 25 euro waar echte 'instappers' geschonken werden (denk Amerikaans, matige blends, met als echte uitschieter een Ardbeg 10 waar de rest van het gezelschap op afknapte), maar ook een die hetzelfde kostte waar je 5 kwaliteitswhiskies voorgeschoteld kreeg; voor mij persoonlijk veen interessanter. En dan gaat het me niet eens zozeer om dat geld, maar ik heb het idee dat er tegenwoordig best veel proeverijen/events zijn, en ik ben niet gemaakt van tijd (jong gezin, eigen bedrijf, andere hobbies) en daarnaast heb ik gewoon al een beetje een smaak ontwikkeld zodat het gewoon zonde is om die classic malts (of 'minder') weer voorgeschoteld te krijgen. Het is gewoon een beetje een luxe'probleem' wat ik heb. ;)
0 x
Afbeelding

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 31 Okt 2015, 14:00

Heb nu twee proeverijen gehad waar ik van te voren niet wist wat er geschonken werd.
Het enigste wat wel verteld werd van tevoren was dat het The Ultimate van Wees flessen waren.
Hier betaal je €30,00 voor maar krijg je er wel verschillende keren een stukje pure chocolade, schapenkaas, oude kaas en Hagis bij.
Maar het leukste van deze avonden vond ik toch wel het gezamenlijk met whisky vrienden verschillende whisky's te proeven en er over praten.
En natuurlijk zit ik ook niet te wachten op een avondje met the classic malts of blended whisky's.
Maar ach door komen we ook wel weer overheen en is het een goede leer voor de volgende keer.
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”