Teeling Single Malt
46% - NAS - Single Malt
Whiskybase link
Deze whiskey is gesponsord door importeur Bresser & Timmer in de persoon van Auke Timmer, waarvoor dank!
Hij kost online rond of net onder de 40 euro en is wijd verkrijgbaar.
Dit zegt Teeling er zelf van:
Third release in the Premium range of Teeling expressions completing our full range of non aged Irish whiskeys. Made from 100% Malted Barley from a range of different ages including Malt whiskey distilled in 1991. Aim to produce the most flavoursome NA Irish Single Malt based on our innovative maturation/finishing techniques while retaining the distinctive Irish smoothness.
Consists of a vatting of 5 different wine cask (Sherry, Port, Madeira, White Burgundy, Cabernet Sauvignon) finished Irish Malt whiskeys. Like all the Teeling whiskeys it is bottled at 46% with no chill filtration allowing for all the natural flavours of the whiskey to be retained.
Blogger tasting notes
Whisky Israel (Gal Granov)
Nose: Nice and rich with banana bread, cereals and sweet malty notes up front, some sweet pasty (doughnuts if you wish, it’s Hanukka after all). on the second wave of aromas I am getting some more fruit : apple peel and stewed pears, as well as ripe melon. Quite the sweet malty and delicious nose.
Palate: Boom. what a rich palate, quite spicy too with peppers, a lot of that melon and mango notes here, much more pronounced than the nose, exotic fruit salad here we go! it’s also creamy with fresh vanilla pods, but the pepper does stay in the background and does a comeback towards the finish, with a gingery sharp note too.
Finish: peppery, gingery and spicy, with the melon hanging in there as well as cereals, and the Madeira playing first violin.
A really tasty dram. really good stuff. sweet, fruity, accessible and fun to drink. A very good whiskey from Teeling. Cant wait for them to start distilling themselves!
Score: 85/100
http://www.whiskyisrael.co.il/2014/12/2 ... lt-review/
Malt Fascination (Sjoerd de Haan-Kramer)
Sniff:
The nose is quite rich, with some vanilla and banana at first. Off to a sweet start! There’s some toffee after that, with pastry cream and ripe pears. After a little while longer there’s some minor hints of cracked black pepper and cookie dough. If you search hard, which is what happens in the rather suggestive Twitter Tastings you might find cloves and blackberries, and cantaloupe melons.
With the pastry cream this might work well with Apfel Strudel.
Sip:
The palate is slightly more spicy than the nose. The vanilla is still here but now I get some rather ‘present’ notes of saffron. I don’t think I ever had that before. Very smooth, but quite sweet. Cantaloupe, pear drops, mango. The casks show themselves and I get a jumble of fortified wines and a touch of pepper. The Madeira shows stronger than the sherry does. Quite nutty. Also, Apfel strudel, ginger and lemon curd.
Swallow:
On the finish the ginger gets stronger and for some reason this also makes some dried fruits pop up. The nuts of the Madeira are slightly stronger too.
http://maltfascination.com/2014/12/17/t ... hiskey-46/
De proefnotities van sample 2
=====
TomH
Kleur:
Goudgeel
Nose:
Wauw, vol! Zoet van rijp fruit, banaan, pruimen, (appel)moes. Marsepein, gedroogde abrikozen & vanille.
Taste:
Honing, vanille, marsepein (amandelen), wat bijenwas, weer het rijpe fruit (met name de pruimen & abrikozen)
Finish:
Een mondje vol, lang. Honing, wat caramel.
Score:
86/100, gewoon lekker.
Gokjes:
Hoog ABV (cask strength, 58-60%) wat de smaak zéker ten goede komt.
Ik verwacht ook dat deze whisky een respectabele leeftijd heeft, 18+.
Speyside, bourbon (?) gerijpt. Distillery.. ??
=====
=====
turfsmurf
Geur: eerst een beetje gesloten en granig. Na een verloop van tijd steeds fruitiger. Licht fruit: appel/peer/banaan. Een soort Glenfiddich aan de anabolen?
Smaak: een beetje stroef en drogend. De granigheid/moutigheid is te proeven. Na een tijdje ook fruitzuurtjes. Met wat water verslappen de smaak en de geur. Zonder water vond ik hem beter.
Afdronk: granig en kruidig. Rozijnen en gemberpoeder. De afdronk is in het begin best wel pittig, met zwarte peper. Ik vond de afdronk pittiger dan de smaak, dat maak ik niet vaak mee. Grappig.
Cijfer: 84
Opmerkingen: een aparte soort fruitigheid. Is dit wellicht een rumvaatje geweest? Geen idee. Ik ben wel benieuwd wat dit is, ik heb geen idee.
Gokje: 15 jaar en rond de 52%?
=====
=====
Joris
Neus: Rozenblaadjes, zoet, vanille
Palet: Als eerste redelijk wat hout, vervolgens wat kruidig.
Afdronk: In eerste instantie kort, opent wel in iets heel zoets, lange nasmaak.
Overall vind ik de neus nog het fijnst van deze whisk(e)y, zou hem rond de 88-89 punten geven. Ik zou gokken op een Kavalan solist sherry.
=====
=====
-Roy-
Kleur : Licht
Geur : vreemd scherp, "lijm" zogezegd. Er zit wel wat zoets in, maar meer op de achtergrond dan in sample 1.
Smaak : heel scherp! Ondanks dat ik er vorige keer naast zat met mijn vermoede van een hoger alcoholpercentage denk ik dat deze keer weer. Ook wat zoet.
Nasmaak: is dat pruim dat achter dat scherpe?
Niet mijn whisky.
=====
=====
Peter87
88
Neus: citrus, vanille, aardbeien maar die waren net zo snel weg als ze kwamen, waxy, wat honing
Smaak: waxy, wat bitter op een goede manier. Grapefruit of Pomelo, wat wrang en drogend, met een zoetje op het eind. vanille
Finish: weer die Pomelo met z'n bittertje, waxy, honing, ik zou het "beeswax" willen noemen maar daar heb ik eigenlijk nog geen ervaring mee.
Op het eind toch wat fruit op m'n tong.
Deze bevalt me beter dan sample 1.
Een gok wil ik eigenlijk niet wagen maar hij ligt een beetje tussen de Auchentoshan en de Craigellachie van vorig jaar in. Is het een Clynelish?
=====
=====
defeatless
Neus:
Dit noemen ze een meaty whisky geloof ik. Het worm-tub luchtje, kan het niet anders omschrijven. Vanillesuiker, hout, karamel met room, zeeuws meisje stroop. AAARGH ik ken dit luchtje........
Zoet tropisch fruit. Een vettigheid die je ruikt als in geconfeite kersen. Awel iedereen weet denk ik nu wat ik bedoel.
Bloemist na een minuut of 5 samen met witte chocolade.
Smaak:
Zoet-zure saus van de chinees. Stof als in 'dust', Vers hout. Zuurtjes, die allemaal een andere kleur hebben en hetzelfde smaken waar je het plastic-je er nooit vanaf krijgt.
Body:
Vol vet en romig
Finish:
medium-lang. Ingeblikt tropisch fruit. Dat hout smaakje komt en gaat.
Commentaar: Fantastische whisky. Moet een Mortlach zijn. En dan een Mortlach uit 2003 distilled in juni 2003 bottled maart 2014, The Ultimate, 46% ABV. Ik durf het niet te zeggen, maar het is vat 800219 of een zustervat.
=====
=====
GlenPiWi
Kleur: goudgeel
Geur: peer, vleugje banaan, vanille en pompelmoes. Met water komt daar groen appel bij
Smaak: olieachtig mondgevoel, daarna granig met een vleugje pompelmoes
Finish: medium afdronk op pompelmoes, licht drogend
Lekkere whisky, ik zou er geen water bij doen, dan wordt ie te flets.
Mooie ronde whisky maar mist een beetje punch, zou dit door het ABV komen?
Score: 88-89
Volgens mij is dit een Lowlander, op bourbonvaten gerijpt, rond de 20 jaar oud, 46-50% ABV
GOK: Littlemill 1992/2015 Whiskybroker 53,8%
=====
=====
Tom2
Neus:
Doet me denken aan the tryconell, ierland dd 12y/o
Smaak: fruitig (wit fruit), toch ook wat bitterheid in de achtergrond
Finish: kort tot middellang
Abv: 40-43%
=====
=====
Puf-puF
Geur:
Zoet, Amandelen, Vanille, Marsepein, Anijs
Boterkoek, Beetje Bloemig.
Na een tijdje in het glas rook ik een beetje after eight, vleugje munt en met een beetje water doet het mij meer denken aan een griesmeel puddinkje
Smaak:
Vanille, Bitterkoekjes, Perzik
Mooi Vettig
Afdronk
Vrij lange afdronk
Zeer aangename whisky
89 punten
48 procent
Gok op 21 jaar oud
En welke het zou moeten zijn heb ik daadwerkelijk geen idee van. Maar ben wel erg benieuwd
=====
=====
gerritbakker57
Allereerst een fijne whisky, ongecompliceerd.
Kleur: stro geel
Neus: wit fruit, banaan en appel, beetje lijm, sherry of bourbon
Smaak: jong en zoet niet al te hoog in alcohol nog een beetje scherp in het begin
Afkomst: Highlands?
=====
=====
JayDie
Reference: Glenmorangie 10yo
--- ---
Abv: around 50%
N: hint of maggi, sherry, fresh chopped meat, sweaty feet, drunken raisins. After adding some water, completely different. More sweetness, none sherry and meaty notes anymore. Woody like sharpening a pencil.
T: soft dry arrival, sharp taste
A: sweetness in the finish, keeps tickling the tongue quite long.
C: Not very exciting imho. Anne is thinking about Mortlach. Because of the sweetness I'm thinking about The Balvenie... Getting sweeter in time
=====
=====
Oogadal
Een heel andere, aparte dram in vergelijking met de eerste. Op het gevaar volledig op het verkeerde been gezet te worden want er schoten meerdere tegenstrijdige dingen door m'n hoofd.
Neus: zo, er draait iemand een flesje nagellak open zeg! Met bubblegum erdoor. Graan. Dat zijn de eerste indrukken en ze zijn anders, maar toch wel prettig. Later komt er vanille, wat honing, beetje boenwas wat kaneel, X mas pudding en wat fruit in de vorm van sinaasappel, grapefruit en appel voorbij.
Gokje voor ABV; 52-55% en qua leeftijd jonger als ze zou verwachten. Op refill bourbon gerijpt denk ik, ik denk aan Clynelish, maar daar zitten wat notes in die niet rijmen (imho) Aparte neus, maar zeker prettig!
Smaak; Fris, zilt, graan, stro, hooi, maltig, wat citrus in de vorm van limoen, grapefruit en groen gras. Best vrij zoet, beetje aards met een beetje truf. Wederom, apart, maar zeker niet verkeerd.
Finish; pepertje, vrij droog, licht zoet, niet heel complex en middellang, aan het eind wat bospaddestoelen, weer dat aardse. Niet verkeerd voor wat ik denk dat een redelijk jonge grain whisky is, ik denk aan North British van circa 10-12 jaar jong. In ieder geval een dram die me een stuk beter beviel als nummer 1, deze zou ik wel in de kast willen hebben!
Maar ik kan de plank ook volledig mis gemept hebben wat betreft herkomst en leeftijd...
87/100
=====
=====
GJR
N : Beetje ingetogen frisheid. Vanille zoetheid.... denk richting Balblair. Wat hooi en grassig, gecombineerd met lichte limoen. Iets lychee... na verloop van tijd wat florale tonen (roos en watermunt). Blijft erg fris.
T: Aangenaam zacht en ingetogen. Grassig en enige citrustonen. Na enige tijd wat licht bloesemhoning.
F: Onverwachts vrij pittig na de zachtheid van de N en de T. Ietwat bitter, met veel houttonen en iets van kruidnagel en kardemom. Ook wat roze peperbessen. Blijft enigzins oosterse tonen geven ook....
Blijf bij eerste ingeving dat het weleens een Balblair kan zijn (midden leeftijd). Heeft even tijd nodig maar is daarna zeer aangenaam : 21, 21, 21, 21 = 84.
=====
=====
Malt Leon
Kleur: goud
Neus: bloemetjes zuurstok pepernootjes
Smaak: zoet Beetje appeltaart vanille
Nasmaak: wat spirity afdronk, middel lang.
46%
Het eerste wat ik dacht was een glen farclas 1997 van samaroli.
Maar de afdronk doet me zeggen dat het wat anders moet zijn. fettercairn?
=====
=====
squaadgras
Otje heeft voortijdig de handdoek in de ring gegooid (al voor sample 1, die heb ik net op - leuke ervaring
) en nu is het aan mij om de samples af te proeven. Hierbij mijn eerste inzending; sample 2!Color
Pale Gold
Nose
Banaan, geel fruit, citrusvruchten, honing, vanille, karamel, perzik, eikenhout, een vleugje lijm & rook.
Taste
Citrusvruchten, perzik, meloen, cayennepeper, eikenhout, honing, siroop, bijenwas, geel fruit, koffie, pure chocolade, tabak, een vleugje rook.
Finish
Gemiddeld-lang, begint zoet - eindigt licht droog, honing, vanille, perzik, witte peper, zeezout, citrusvruchten, grapefruit, eikenhout, een vleugje rook.
Cijfer: 88,5
Nose: 90
Initial taste: 89
Body: 88
Finish: 88
Price: ?
Presentation: ?
Gokje: Clynelish (1997?), abv 52%+, CasQueteers (cQs)
=====
=====
MBC
Alweer halverwege... time flies when you are having fun
Uiterlijk: diepgoud
Geur: citrus, citroen, vers hout, zuurtjes, zeep, marsepein, amandelspijs, perzik, banaan
Smaak/Afdronk: sherry, citroen, zoethout, anijs, groene appel, stro, perzik, abrikoos
In één zin: Zoete en geurige whisky die zich blijft ontwikkelen qua smaak.
Score: 78/100
=====
=====
edwinedje
Weer een lichte kleur.
Een hele bekende neus en ditto smaak.
Deze proeft alsof hij meer dan 40% behelst. Maar dat strookt niet met het The Glenlivet 12 gevoel wat ik van de sample meekrijg.
Geen aangename smaak sensatie in de mond. Als het dan toch 40% is zou het een Blend kunnen zijn. De Grant's Blend die ik een keer aangeboden kreeg viel ook niet in de smaak.
Deze zal de kast niet halen....
=====
=====
Willem vd K
Yes! Nu wel op tijd. Wat een keuze, dit! Ik ben razend benieuwd wat het is. Dit is typisch zo'n whisky waar je er mijlenver naast kunt zitten. We zullen zien...
Kleur: witte wijn
Neus: Heel lichte, schone neus met vooral fruittonen. Peer, ananas, banaan en mandarijn. Allemaal vrij zoet fruit, toch doet de neus nog redelijk fris aan. Geen diepe, zoete geuren. Daar bovenop ligt wat kokos, amandelen en een klein beetje was. Of verbeeld ik me die was? (Wishful thinking )
Mond: Kraakheldere fruitige binnenkomst. Niet erg zoet, zeker vol smaak en met een redelijk pittig ABV. Ontwikkeld heel snel naar houtinvloeden. Kokos, amandelen, houtkrullen en een tikkie kaneel. Geen enkele offnote te ontdekken. Schoner dan dit krijg je ze niet, denk ik.
Finish: lang, mild en zelfs ietsjes zoet. Appelmoes?
Dit ligt dus volledig in mijn straatje. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit saai vinden, maar juist de subtiliteit en volmaaktheid vind ik werelds. Op alle fronten geweldig. Ik zeg 90/100. Met iets meer body zou hij nog hoger kunnen scoren. Het komt me hoe dan ook gevaarlijk bekend voor.
Gok: Speyside, single cask IB, 20 jaar oud, refill bourbon. 51% ABV. Glen Grant? sh..! Na m'n laatste slok bedenk ik me ineens dat het ook een hele goede Lowlander zou kunnen zijn. Ach, we zien wel
=====
=====
svennie
Mijn verkoudheid is helaas nog niet weg maar ik ruik en proef toch al iets meer dan vorige week.
Het is de eerste keer dat ik mij hieraan waag en ik heb er enorme moeite om te benoemen wat ik ruik en proef. Hierbij mijn probeersel.
Kleur: strogeel
Neus: fris zoet, peer, totaal niets scherp
Smaak: gelijkaardig aan de geur,
Afdronk: redelijk kort en smaakloos,
=====
=====
Mermur
Kleur: lichtgeel
Groot verschil tussen de twee keer proeven.
Eerste keer
Geur: amandel
Smaak: amandel (spijs), amandelbitter, beetje peper, zoethout
Finish: amandel, rook?
Tweede keer
Geur: hars
Smaak: zoetere arrival (perzik), amandel/pistache, lijm/hars, beetje peper
Finish: hars, rook?
=====
=====
Ter veld
Kleur : zacht geel
Geur: Overheersende lijm geur. na een paar drupjes water komt er een lichte geur van vanielle en hout vrij.
Smaak: in het begin zacht met een scherp randje
Afdronk: middel lang
=====
=====
Zeddicus
Uiterlijk: Licht van kleur, stro. Dikke tranen trekkend
Geur: Rook, zoet, scherp, anijs, meloen
Smaak: Rubber, as, zwavel, appel.
Afdronk: Zwavel maar later druiven. Hij eindigt met zoet, suiker op de tong en blijft niet al te lang hangen.
Score: 79
Beoordeling: Jongere whisky, laag abv, 40%? Een gokje dan maar, Ardmore? Bourbon vat en ongekleurd.
=====
=====
mardo
neus: zeer uitgesproken, caramel, toffee, vanille bitterkoekjesvla. zoet, sinaasappel met chocolade.
smaak: zeer duidelijk in smaak, maar ik weet het geen naam te geven.Een winters karakter.anijs? zoet, zacht, chocolade, erg lekker. Smaken die ik associeer met bourbon of virgin oak cask.
nasmaak: beetje peperig, maar op een lekkere manier. Middellang.
Ik vind dit een erg lekkere whisky.
Ik verwacht 46% alcohol, leeftijd 15-18 jaar.
misschien een highland? Campbeltown?
punten 87
Dit is een whisky die ik wel in de kast wil hebben.
=====
=====
EMalt
Deze dram lijkt behoorlijk verschillend te presteren al naar gelang wat je er voor gedronken hebt. De ene keer is ie top, maar de andere keer valt ie wat tegen, dus ik heb hem 4 keer geproefd om na te gaan wat ik er nu echt van vind.
neus: ex-bourbonvat, peardrops, citrus, sinaasappelschil, vanille, witte peper
smaak: fris, volle vanille, banaan, cocos, mout/graan, romige eik,
afdronk: lang, filmend, romig, later flink wat eik, drogend vers gezaagde plank, bitter
Neus en smaak zijn prima, alleen bij de afdronk trekt hij wat te droog/bitter weg, dus 86 punten gemiddeld.
alc.%: 53%
leeftd: 20
Distillery: Iets uit de Speyside vermoed ik, Imperial?
=====
=====
Ben87
Neus: in het begin: kruiden/hout, appel/peer, daarna: toffee, gestoofd fruit (pruimen?), bruine suiker, vanille, noten, theebuiltjes, ...
Smaak: sinaasappel, hout, toffee, karamel, noten (geroosterde amandelen?), bruine suiker, vanille, fruit, rozijnen, iets kruidig.
Afdronk: eerder lang: toffee, vruchtencake, bruine suiker, appel, iets gebrand - koffie/mokka?, kruiden (gember?)
Kleur: geelgoud
Soort wisky: single malt.
Alcoholpercentage: 43-46%
Distilleerderij: Benriach, glenmorangie, linkwood?
Land/regio: Schotland, Speyside/highlands?
Gebruikt vat: american white oak, bourbon?
Leeftijd: 12-15
Doet denken aan de glenmorangie ealanta..
=====
=====
Implar
Kleur: Goud
Neus: onrijp fruit, wat zout, komt vrij snel open
Rokerig, peer, ietwat een stalgeur.
Bij een 2e keer proeven wat fruitiger, appel, meloen, limoen. Ook wat pistache. Complexe neus!
Smaak: rokerig, fris fruit, beenham, wat gerst, een minerale noot. Dikgelaagd en olie-achtige textuur
Finish: Wat fruit in de afdronk, vrij lange afdronk met wat rook
Deze bevalt me, zeer goed zelfs! Aangenaam complex, mooie combinatie tussen het rokerige en fruitige. Moeilijk om hier distillery op te plakken. Bowmore komt voor mij nog het dichtst in de buurt, maar is meestal nog iets rokeriger dan deze.
88/100
=====
=====
andre8x8
Geur:
Zurig, groene appels
Smaak:
Zout, salmiak, zuurtjes, groene appels, rode bessen, een complete fruitmand
Afdronk:
Lang, eerst zout wat later het zoete van het fruitmandje
Score: 88
Alcohol percentage: 50%
Leeftijd: 15 yo
Kan er geen pijl op trekken, dan weer zuur, dan weer zout en dan weer zoet in allerlei lagen.
Alweer een blended malt, de nieuwe van Compass Box ?
=====
=====
Ruud
OK. Tja. Hmm.
Om met een oordeel te beginnen: deze bevalt me beter dan de vorige, maar ik mis wederom complexiteit.
Hij lijkt vrij zuiver en is erg fruitig, zowel in geur als smaak.
Associaties met appels, gekonfijte fruchtjes en zuurstok.
In de smaak komt ook een toets van witte wijn naar voren.
Finish is (te) kort, maar de afdronk is op zich wel prettig.
Deze lijkt me vrij jong (NAS?) en iets meer percentage dan de vorige. 46%?
=====
=====
thijs100
Nose: Fresh and sweet with some marzipan and marshmallows, combined with a thin layer of tropical fruit (banana, peach and oranges) and some light floral notes (geraniums). Becomes greener with time.
Taste: Flowery, but also some green veggies and vanilla. Not so sweet anymore. A slight bitterness, cactus juice. Spices in the background, some white pepper (not much though) and maybe cumin.
Finish: Spicy at first, than fruity with apples and pears. Pleasant enough.
Rating: 79
Niet dat ie slecht is, maar iets aan deze whisky staat me tegen. Misschien omdat het de Glenlivet Founder’s Reserve is?
=====
=====
Appie
Kleur: tussen stro geel en goud geel in.
Geur: Citrus, zoet snoepwinkel achtig. Heeft tijd nodig om te openen. Beetje weeïg, muf.
Smaak: peperig, citrus, drop
Afdronk: zout, peperig
=====
=====
Soundwave
lijm, ananas en ander ingeblikt fruit en bloemerige witte wijn, witte rozijnen, vanille en is dit de zogenaamde FWP? Drink ik wijn of whisky? Heeft wat positieve tonen die ik ook vaak kan waarderen in Imperial of Clynelish, maar dan te extreem. Of komt dat omdat ik tegen al mijn eigen principes om het direct na het eten van burritos zit te proeven?
Ik wordt er niet mega blij van in ieder geval. Ga voor een Edradour met een rare sauternes finish of iets op Fino vaten ofzo. Hoop niet dat ik deze as we speak in mijn kast heb staan haha.
=====
=====
Kay
N: A lot of apple juice. Peach, honey, vanilla, banana, strawberry, caramel and a little spice.
T: Apple, peach, honey, vanilla, strawberry and spice.
F: Peach, apple and a little tea.
Heel mooi sappig bourbon vat. 88 punten waard, misschien wel 89. Dit is wel een potentiële aankoop als het een betaalbare fles blijkt te zijn en als ik hem niet al heb. Het komt me namelijk wel heel bekend voor.
M'n eerste associatie was Glen Keith 1992, hoewel Clynelish 1997 en eind jaren '90 Mortlach dit ook kunnen hebben. Maar ik mis de bijenwas. Ik was nog van plan om vanavond een half uurtje uit te trekken om 'm eens naast een paar whisky's in m'n collectie te zetten, maar dat is er helaas niet meer van gekomen.
=====
=====
MikerG
Neus: zoet, vanille, meloen, erg aangenaam en zacht.
Taste: vettig, zoetheid zet door, maar nier overdreven. wederom vanille.
finish: hey! hier komt het bittertje erin, bam! lekkere lange finish, grapefruit, klein kruidje.
erg goeie sample dit. moeilijk om weer te gokken, maar is toch fout. maar moet denken aan een lowland, Littlemill/rosebank.. alleen neus met de finish combi is erg apart, en werkt goed!
=====
Wordcloud met de meest voorkomende termen in de proefnotities:









