Wat te kopen voor 175 euro?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Ruud1983
Senior
Senior

Re: Wat te kopen voor 175 euro?

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 13 Okt 2015, 10:13

JacobaEd schreef:
thijs100 schreef:Hmm, dit lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. Ik zou eerst voor mezelf bepalen welke whisky ik graag in huis wil halen, en dan kijken of ik 'm z'n aanschafprijs waard vind. In plaats van een whisky uitzoeken op basis van een vooraf vastgesteld bedrag.

mee eens, en belangrijk... onthype . Oftewel koop niet een dure fles omdat er op zich een waardeloze houten frame omheen zit terwijl de whisky niet subliem is

Er staat nergens dat hij een fles met mooie verpakking zoekt. De poster heeft blijkbaar wat budget over en vraagt aan andere liefhebbers wat een lekkere whisky is voor dit geld. Misschien niet de aanpak die iedereen zou kiezen, maar hij laat zich iig adviseren door (onafhankelijke) liefhebbers. Dat is altijd nog beter dan iemand die met een pak geld de slijter binnen loopt en blind een fles koopt dat zo mooi verpakt is in een vikingschip ;)
1 x
---Op een sabbatical van whisky---

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 13 Okt 2015, 10:18

thijs100 schreef:Hmm, dit lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. Ik zou eerst voor mezelf bepalen welke whisky ik graag in huis wil halen, en dan kijken of ik 'm z'n aanschafprijs waard vind. In plaats van een whisky uitzoeken op basis van een vooraf vastgesteld bedrag.

Jij werkt nooit met een budget Thijs? Ik wel hoor... Ik stel vaak eerst wat geld beschikbaar voor whisky aankopen en ga dan kijken welke fles(sen) ik voor dat geld kan kopen (en die ik wil natuurlijk, vaak wil ik duurdere flessen wel eerst geproefd hebben). Natuurlijk houd ik altijd wel iets van een wishlist bij. En kom ik een keer een fles tegen die ik graag wil, maar buiten mijn budget valt, ga ik kijken of ik ergens iets kan schuiven, of een flesje moet verkopen.
2 x
---Op een sabbatical van whisky---

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 13 Okt 2015, 11:02

Mijn persoonlijke voorkeur is het allerbelangrijkst. Pas daarna speelt de prijs een rol. Anders zou ik waarschijnlijk alleen maar Brora, Littlemill, Karuizawa etc in huis hebben ;)

En nee, ik werk niet met een budget. Behalve dan dat ik in de gaten hou dat er niet meer uitgaat dan er binnenkomt, en dat ik daarnaast ook nog wil kunnen sparen.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

ewaldvangemert
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor ewaldvangemert » 13 Okt 2015, 12:25

Iedereen heel erg bedankt hoor voor deze input. Aan de meeste input heb ik echt veel. Het gaat er niet om dat ik graag 175 euro stuk wil slaan, maar ik wil graag weten wat sommige van jullie als kwaliteit ervaren.

Samples
Ik moet een Whisky echt meerdere keren (avonden) geproeft hebben, zo'n keer of 5, en dan de smaak vergelijken met Whiskys die ik ken. Pas dan heb ik een echt goed beeld van een fles. Een sample van minder als 20cl heb ik niet zo veel aan. En ik hou trouwens ook erg van delen! :Proost

Ik heb inmiddels een Littlemill 1989 25yo besteld bij whisky-online, dus die staat op het programma voor aankomend weekend.

Ik kwam er achter dat de Lagavulin 16 al op mijn verlanglijstje stond. Ik heb er de aantekening bij gezet: "Op papier de meest rokerige en smaakvolle." Dus die zal ik deze maand ook nog eens op de kop gaan tikken.

De Bunnahabhains uit 1991 of Bowmores uit 95 of 97 hou ik in de gaten...
2 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 13 Okt 2015, 12:57

ewaldvangemert schreef:Ik heb inmiddels een Littlemill 1989 25yo besteld bij whisky-online, dus die staat op het programma voor aankomend weekend.

Uitstekende keus :goedgedaan
1 x
Afbeelding | Afbeelding

MVDH90
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MVDH90 » 13 Okt 2015, 17:46

thijs100 schreef:
ewaldvangemert schreef:Ik heb inmiddels een Littlemill 1989 25yo besteld bij whisky-online, dus die staat op het programma voor aankomend weekend.

Uitstekende keus :goedgedaan

Hier ga je inderdaad geen spijt van krijgen! :duimop
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 13 Okt 2015, 18:49

Wauw.. ok!

Zelf zou ik gaan voor een waar ik compleet van omver geblazen werd: Old Pulteney vintage 1990.
(tenminste, I hartje Old Pulteney, en de rook smaak in deze vintage was een hele mooie verassing)

Daarna hou je nog geld over voor een Quarter Cask ofzo, altijd goed!
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 16 Okt 2015, 20:10

Als ik een fles van boven de 70 euro wil kopen zoek ik internet af, proef ik bij winkels, maak notities bij proeverijen en krijg zo een aardig beeld van wat er aan whisky in die prijscategorie is te krijgen.
Op internet kan je kijken wat er rond 175 euro te krijgen is. Littlemill is nu erg gewild, dus misschien wel overgewaardeerd. Ik zou twee of drie goedkopere flessen voor dat geld kopen; de meerwaarde van zo'n dure ga je misschien niet eens proeven.
1 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 16 Okt 2015, 23:50

Nou degene die hij gekocht heeft is echt wel en juweeltje hoor. Maar je maakt een heel goed punt voor zowel beginnende als gevorderde whiskydrinkers.
Maar hij wil graag eens een fles kopen voor die prijs dus dan denk ik dat je met lilltmill meestal wel goed zit. Al zou ik hem aanraden een mooie bunna te kopen :bigsmile
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 16 Okt 2015, 23:54

Peter87 schreef:Nou degene die hij gekocht heeft is echt wel en juweeltje hoor. Maar je maakt een heel goed punt voor zowel beginnende als gevorderde whiskydrinkers.
Maar hij wil graag eens een fles kopen voor die prijs dus dan denk ik dat je met lilltmill meestal wel goed zit. Al zou ik hem aanraden een mooie bunna te kopen :bigsmile

peter verkoop je geen samples van je bunna?
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 16 Okt 2015, 23:59

Binnenkort komt er wat los
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

ewaldvangemert
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor ewaldvangemert » 17 Okt 2015, 22:52

Ik heb de fles (Little Mill, 25jr) vanavond open gemaakt en voorzichtig een slokje genomen.

Voordat ik dat deed heb ik eerst een Amrut fusion gedronken, en een GlenLivet 18jr.
Gewoon om weer even een goed peil te hebben. Kwa smaak dan.

Lekker glaasje water tussendoor en toen de Littlemill....
Het allereerste wat me te binnen schoot was: "Er staat een antiek bruin bureau rechts achterin." :Drinking
Ik kan de smaken nog niet goed verwoorden maar ik rook citrus en de `esters` en in de afdronk iets van toffee of caramel. Maar ook iets een van eiken denk ik, vandaar dat ik op dat bureau kom.
Geen onaardige Whisky maar voorlopig ook geen winnaar.

Ik heb 'm nu één klein glaasje geproeft, doorgaans is dat voor mij niet genoeg om een goede tasting te doen. Dus ik ga deze week nog even verder met proeven en neuzen en vul deze week m'n tasting notes nog verder aan.

Wat ik vooral mooi vind is het verhaal achter deze fles. Gesloten, overgenomen, failliet, ontmanteld en afgebrand. Ik vraag me wel af waar waar die vaten hebben gelegen? Zijn die bij de ontmanteling naar het Loch lomond warehouse gegaan? Of hebben die tot dit jaar bij Littlemill gelegen?

Ook zie ik op de Loch Lomond site een verwijzing naar littlemill.com met daarop 1 fles, 25jaar en in 2015 gebotteld met de naam Private Cellar Edition. Kan ik deze fles (waarschijnlijk een duur collectorsitem? toch? iemand?) vergelijken met de Whisky die ik gekocht heb?
(Nee dus, ik lees op Whiskybase dat de Littlemill Private Cellar Edition, € 2699, een Oloroso sherry cask finish heeft. En met 1500 flessen kan het dus ook geen single cask zijn.)

Kortom ik ben blij dat ik dit stukje historie in huis gehaald heb.

Fijne avond,
(ik schakel in de tussentijd weer even over naar the Glenlivet 18jr)
1 x

Wim
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wim » 28 Okt 2015, 18:20

kijk eens bij mij op de site, nog keuze genoeg voor dat geld, ben door omstandigheden mijn verzameling aan het verkopen

je kan de flessen bekijken en de lijst downloaden

have fun
greetz
Wim
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Okt 2015, 18:29

Wim schreef:kijk eens bij mij op de site, nog keuze genoeg voor dat geld, ben door omstandigheden mijn verzameling aan het verkopen

je kan de flessen bekijken en de lijst downloaden

have fun
greetz
Wim

Kunnen we niet een uitzondering voor Wim maken?
Nu is hij toch ook indirect z'n flessen via het forum aan het verkopen?
Laten we het wat makkelijker maken.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Okt 2015, 18:52

Vindt het belangrijker dat er voldaan wordt aan de verplichting vermelden prijs en staat.... :bigsmile (die 4 posts zijn zo gemaakt tenslotte)

Verder is de manier vanb aanbieden absoluut niet in overeenstemming met de 'eisen' die hier afgesproken zijn;het is hier geen veiling met een sluitingsdatum waar de aanbieder dan mag bepalen of hij/zij het bod hoog genoeg vindt. Persoonlijk denk ik altijd als eerste aan 'hé, hier is voordeel te halen' als ik zie dat iemand door omstandigheden (gedwongen, want dat is meestal het geval) ergens vanaf wil.... Dat voordeel ontgaat mij nu nog een beetje, het lijkt nu meer op een vrijblijvende veiling zonder commissie. En zonder risico voor de aanbieder gezien het voorbehoud wat er gemaakt wordt. Doe het goed of doe het niet, dat lijkt me dan eerlijker, zeker hier op het forum.
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 28 Okt 2015, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”