Springbank Jazz edition, 14 YO, 56% cask strenght, geen kleurtoevoeging en geen chill-filtration (koudfilter). Geselecteerd door Hans Offringa.
Kleur: amber-goud
Neus: gedroogd fruit, abrikoos/sinaasappel, de eerste paar minuten een heel licht zwaveltje (van het vat branden denk ik?, overigens in het geheel niet hinderlijk, voor mij puur kenmerkend, ik proef het bij meerdere whiskies) Een heerlijke geur die blijft ontwikkelen, zeker met wat druppels water erbij.
Smaak: een prettige volle romigheid is het eerste wat mij opvalt, abrikoos, bijenwas, beetje honing, beetje noga/romigheid, marsepein?
Afdronk: de romige noga smaak komt bij mij naar voren, vanille, en blijft een paar minuten hangen. heerlijk.
Ik geef de Jazz 91 punten. (Ik ben niet ervaren in het geven van een technisch punt, maar wil er wel één geven. Vandaar dat ik mijn score baseer op de reviews van Whiskyfun, die ik altijd vergelijk met mijn eigen bevindingen)
Persoonlijk vind ik deze Springbank een heel erg opzichzelf staande smaak, maar wel zeer typisch Springbank, in deze combinatie van mij als Springbank liefhebber een groot compliment. Ik ben blij dat ik er een paar van heb staan, deze wil ik voorlopig kunnen blijven proeven!

... en dan te bedenken dat ik nog steeds vind dat een score objectief