online experts en sherry matured whisky

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

online experts en sherry matured whisky

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 09 Okt 2015, 23:49

leuk filmpje

2 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Matti
Moderator
Moderator

Re: online experts en sherry matured whisky

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Okt 2015, 01:22

Boeiend inderdaad, hij maakt een aantal goede punten (en een paar twijfelachtige, vind ik, maar dat krijg je als je je duidelijk uitspreekt over iets :) ).

(Ik heb de link even ontdaan van url-tags zodat het filmpje op het forum gewoon laadt)
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 10 Okt 2015, 08:05

Ik ga dit draadje volgen benieuwd wat onze gevorderde forum proevers hier van vinden.
0 x

mardo
Senior
Senior

Re: online experts en sherry mzekeratured whisky

Ongelezen berichtdoor mardo » 10 Okt 2015, 09:59

Zeker een interessant filmpje. Ik heb het zelf ook nog hoog op mijn lijstje staan om een olotosso en een pedro ximenez te proeven. Ik heb hier verder nog geen duidelijke mening over, want ik vind het nog verschrikkelijk moeilijk om te benoemen wat ik ruik en proef. Gelukkig weet ik wel of ik iets lekker vind of niet. En een zwaar sherrymonster haal ik er volgens mij ook vrij makkelijk uit.
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 10 Okt 2015, 10:31

Ja, interessant filmpje maar wát een wijsneus. Z'n hele discussie is dus eigenlijk meer op het al-dan-niet terechte gebruik van de term "sherry". Of het nou van het vat komt, van de toasting/charring of van de vorige inhoud, we weten allemaal wat er bedoeld wordt als we het noemen omdat het gewoon een bepaalde karakteristiek is. We herkennen het allemaal als we het ruiken, en we hebben er een naam aan gegeven. Of die naam technisch gezien volledig te verantwoorden is, lekker belangrijk. Interessante discussie, dat zeker, maar ook nogal autistisch om daar zo'n probleem van te maken :lol:
1 x
BAM! - ook op Facebook

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Okt 2015, 10:53

26 minuten?! :roll: Daar heb ik geen tijd voor ;)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Okt 2015, 11:06

Nouja, het verschil (kunnen) aanduiden tussen de invloed van het hout en de invloed van de resten sherry heeft denk ik ook voor de niet autisten belang.

Bijvoorbeeld omdat ik af en toe mensen 'sherry' zie noteren bij whiskies die wel Europees eiken hebben gezien maar geen druppel sherry :)

thijs100 schreef:26 minuten?! :roll: Daar heb ik geen tijd voor ;)

Jij ongelooflijke millennial jij ;)
3 x
Matthijs, whiskynerd.

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 10 Okt 2015, 11:25

Mja...redelijk terecht dat hij zegt dat er in dit wereldje een hoop posers rondlopen.. zijn denk ik dezelfde mensen die op een festival direct het duurste en beste willen proeven, om maar te kunnen zeggen dat ze die whisky gehad hebben! En het word al helemaal erg als zulke met de woorden van andere beginnen te praten alsof ze het zelf hebben bedacht :HitHead
Van de andere kant, het leven is te kort om je druk te maken om dat soort mensen/dingen ;)

Conclusie: keep it real people :hoedaf
1 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 10 Okt 2015, 11:57

Matti schreef:Bijvoorbeeld omdat ik af en toe mensen 'sherry' zie noteren bij whiskies die wel Europees eiken hebben gezien maar geen druppel sherry

Bedoel je dan een vat gemaakt van Europees eiken waar een andere drank in heeft gezeten, of een (ex-sherry) hogshead van Europees eiken (als die al bestaan)?
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Okt 2015, 12:19

Bijvoorbeeld wijnvaten idd, maar ook virgin Europees eiken (zie je niet vaak, maar komt voor).

Aan de andere kant heb je ook aroma's die mensen met sherry associëren (in bijv. Glendronach en Macallan) die veroorzaakt worden door het gebruikte Amerikaans eiken. Dat onderscheid kunnen maken vind ik nuttig (niet dat ik dat altijd kan overigens, maar dat is wel een persoonlijk doel).
2 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 13 Okt 2015, 09:36

In het begin dacht ik ook van oow jee hier heb je weer zo'n wijsneus, maar de maker heeft heel wat goede punten. Voor mijzelf geldt ook echt de omgekeerde leermethode trouwens. Ik ben bepaalde geuren in de loop der tijd als 'sherry' gaan betitelen omdat ik bij whiskies waarvan duidelijk bekend was dat het om sherrymonsters ging bepaalde gemeenschappelijke kenmerken hadden. Het is inderdaad niet zo dat ik sherry zo goed kende en dat ik bij een whisky ineens dacht, hey verdomd, dat lijkt wel sherry. Dit geldt denk ik ook bij >95% van de whiskydrinkers voor turf.
Een aantal voorbeelden in het filmpje zijn trouwens echt lachwekkend zoals de review van de glendronach 15yo revival door een Duitser. :domdom
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 13 Okt 2015, 11:32

Hij maakt zeker zo z'n punten, maar hij was mij al kwijt voordat ik een seconde had gezien. De titel van het filmpje is namelijk zum kotzen. Alsof hij hoogstpersoonlijk Bernie Madoff himself ontmaskert.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 13 Okt 2015, 18:54

Heel leerzaam dit. Ik denk dat ik het zelf ook maar ga ervaren. De Olorosso Sherry heeft hij al aangeraden. Iemand nog een goede aanrader als PX en als bourbon die ik naast de whisky kan zetten om te vergelijken?
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 13 Okt 2015, 19:37

Maar wat ik me afvraag in hoeverre hij nou gelijk heeft over die oloroso? Lees nog steeds verschillende dingen op internet namelijk... en zelfs een whisky profi die het over sherry fruitigheid heeft bij een oloroso :Scratch
0 x
Afbeelding

WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 14 Jan 2016, 14:58

Het is een complex verhaal dat hij ook niet helemaal verduidelijkt.

Oloroso is in principe droog en zurig, maar ook fruitig. Dat is net het unieke van een droge sherry. Als je hem ruikt, dan denk je dat je iets zoets gaat drinken, want het ruikt naar gedroogde pruimen, abrikoos, rozijnen. En zodra je hem dan proeft, ben je verrast door de droogheid. Dat heeft te maken met het productieproces, dat ik hier niet volledig uit de doeken ga doen (heb dat al gedaan op mijn site). Uiteraard wordt sherry gemaakt van druiven (vandaar dat je fruitige aromas krijgt) maar de complete fermentatie zorgt ervoor dat alle suikers worden omgezet in alcohol en het resultaat dus perfect droog is.

Zijn bottom line is dat de meeste Oloroso droog is, en dat het dus niet verantwoordelijk kan zijn voor de zoetheid van de whisky. Fair enough, point taken. Het betekent echter niet dat sherry matured whisky niet zoet kán zijn. Bovendien bestaat er ook zoete Oloroso sherry. Als die gebotteld wordt als sherry, moet hij Dulce / Amoroso / Cream / Abocado genoemd worden, maar als het over sherry vaten gaat, is er geen regelgeving en blijft het gewoon een Oloroso vat (zoet, droog, whatever). Ik ben er persoonlijk redelijk zeker van dat heel veel sherry vaten die voor whisky gebruikt worden, iets (medium) zoets bevatten.

Meer nog: wat in sherry vaten wordt gedaan om ze te "seasonen" voor gebruik in Schotland, is zelden echte sherry want na het seasonen is hij niet meer drinkbaar (uiteindelijk is het belangrijkste doel om tannines en andere slechte elementen uit het hout te halen voordat je er whisky in doet - nogal logisch dat je daarvoor niet de beste kwaliteit sherry gebruikt). Vaak is het een fermenterende most, iets wat later zou kunnen ontwikkelen tot sherry. Ik kan me ook goed inbeelden dat ze aangezoete Oloroso gebruiken en het daarna nog steeds "oloroso vaten" noemen hoewel het niet als Oloroso gebotteld zou mogen worden. De productie van sherry en de productie van sherry vaten hebben met elkaar te maken maar zijn twee aparte industrieën. Voorlopig zijn er nog maar weinig regels over de productie van sherry vaten en hoe je die mag benoemen. Wellicht komt daar in de toekomst verandering in.

Overigens ben ik het met hem eens dat elke whisky drinker ook eens wat sherry zou moeten proeven. Zelf was ik éérst een sherry liefhebber, daarna heb ik pas whisky ontdekt.
3 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”