Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
pieters87
Senior
Senior

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 05 Okt 2015, 18:09

Ik blijf het een vraag en aanbod vinden.
Als ik hier morgen mijn arran voor 500 te koop zet en een of ander kieken koopt dat. Dan heb ik geluk gehad.
Ieder is naar mijn mening vrij om te vragen wat ie wil. De moderatoren laten bepalen of dit marktwaarde is, vind ik zever. Waarom zou iemand tegen een ander moeten zeggen hoeveel hij/zij mag vragen voor een fles. Trouwens, als hij ze aanbiedt voor dit bedrag, wat inderdaad vrij hoog is, een week na lancering, maar hij verkoopt ze vlotjes aan die prijs, zit hij volgens mij nog onder de marktwaarde.

Ik ben wel blij dat ik de mijne aan gewone marktwaarde heb kunnen krijgen. Maar voor velen is dit niet zo. Is niet alleen bij whisky hoor...kijk naar westvleteren bier en wat de amerikanen op ebay bereid zijn te betalen. Dat hou je niet voor mogelijk.

Ik ben voor de vrije markt. Soms doe je een koopje, soms laat je iets aan je voorbij gaan, soms betaal je net dat ietsje meer of tien keer teveel, net omdat je die ene speciale fles toch in je bezit wil.

my 2 cents :)
Ik hou men ogen wel op de echte aanbiedingen maar dat is ieder voor zich toch?
2 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

iamFrannie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor iamFrannie » 05 Okt 2015, 18:58

pieters87 schreef:Ik blijf het een vraag en aanbod vinden.
Als ik hier morgen mijn arran voor 500 te koop zet en een of ander kieken koopt dat. Dan heb ik geluk gehad.
Ieder is naar mijn mening vrij om te vragen wat ie wil. De moderatoren laten bepalen of dit marktwaarde is, vind ik zever. Waarom zou iemand tegen een ander moeten zeggen hoeveel hij/zij mag vragen voor een fles. Trouwens, als hij ze aanbiedt voor dit bedrag, wat inderdaad vrij hoog is, een week na lancering, maar hij verkoopt ze vlotjes aan die prijs, zit hij volgens mij nog onder de marktwaarde.

Ik ben wel blij dat ik de mijne aan gewone marktwaarde heb kunnen krijgen. Maar voor velen is dit niet zo. Is niet alleen bij whisky hoor...kijk naar westvleteren bier en wat de amerikanen op ebay bereid zijn te betalen. Dat hou je niet voor mogelijk.

Ik ben voor de vrije markt. Soms doe je een koopje, soms laat je iets aan je voorbij gaan, soms betaal je net dat ietsje meer of tien keer teveel, net omdat je die ene speciale fles toch in je bezit wil.

Zolang er mensen zijn die zulke prijzen ervoor over hebben zul dit nooit kunnen uitbannen.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Okt 2015, 19:11

pieters87 schreef:Ik blijf het een vraag en aanbod vinden.

Het is uiteraard ook vraag en aanbod maar dat is niet het punt hier volgens mij.
In eerste instantie is dit een whiskyforum en niet enkel een plaats om te handelen.
Je bent samen met liefhebbers, af en toe verkoop je een fles of flessen/samples of ruil je iets, daar heeft volgens mij niemand problemen mee.
Marktwaarde bepalen door moderatoren hoeft ook helemaal niet.

Het punt hier is dat er telkens een discussie start bij het verkopen van limited releases net voor of gelijktijdig met de officiële releasedatum.
Mijn inziens ben je dan ofwel een handelaar ofwel een particulier met connecties die snel een hele hoop opkoopt en dan asap tegen een stevige winst verkoopt (wat weinig met liefhebberij heeft te maken volgens mij).
Dit is gewoon balen voor alle andere liefhebbers die amper nog een fles van deze release kunnen kopen tenzij ze er grof geld voor betalen...
Dit is perfect op te lossen door deze gehypte flessen te verbieden in het aanbodforum rond en zeker voor de releasedatum.
De personen in kwestie kunnen deze nog altijd te koop aanbieden via ander wegen (er zijn er zat!).
Diegene die ze per se duur willen kopen vinden ze dan ook makkelijk terug via de andere kanalen.
Resultaat: geen oeverloze discussies op het forum en geen aanbod topic dat vol zit met tientallen aanbiedingen van Perpetuums, Illicit stills,...

En wat Ebay, Marktplaats, 2dehands,... betreft, die dienen enkel om te handelen dus laat het daar maar vollopen met de nieuwe limited releases!
Je gaat daar toch ook geen tasting notes schrijven over wat je gisteravond gedronken hebt? :bigsmile
3 x

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 05 Okt 2015, 19:48

ik vraag me dan nog wel af wat wordt verstaan over limited release... en rond releasedatum.
Als ik morgen een flesje Karuizawa zou aanbieden voor 2000€ is dit niet vlak na de releasedatum.
wetende dat die flesjes destijds amper 100€ gekost hebben, vind ik het jammer dat ik toen nog niet echt met whisky bezig was en geen kartonnen vol had gekocht... Maar de verkoper biedt toch een limited release/hypefles aan.

Port Ellens gebotteld in de jaren 90 tot half 2000 kon je nog vlotjes krijgen voor de gewone bedragen... zoek ze nu nog maar eens onder de 400 euro...
Dan zou je een alle speculatieve bottelingen moeten schrappen want die gaan voor 90% van hand tot hand voor een bedrag dat meermaals de kwaliteit van de whisky overstijgt.
Zelfde verhaal met de Punchbowls en Devil's casks die destijds een fractie kosten ten opzichte van nu.

Wat ga je doen als iemand morgen bij het gezocht gedeelte vraagt naar een arran ilicit stills... dan heb je het omgekeerde...mag je vragen naar hypeflessen vlak na releasedatum...

Is allemaal zo moeilijk om daar een lijn in te trekken.
Ik hoop gewoon dat ieder zijn flesje kan aanbieden voor een bedrag naar keuze. Als er iemand die fles dan koopt dan zijn de 2 partijen toch blij lijkt me.
Kan frustrerend zijn voor anderen maar lees dan gewoon datgene dat je wenst te lezen en koop datgene dat je wenst te kopen.
1 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Okt 2015, 20:09

Limited release is sowieso iets dat ter discussie staat.
Van Ardbeg krijg je de laatste jaren zelfs geen officieel cijfer meer, enkel het woord limited.
De releasedatum is vrij makkelijk hé.
The Arran Illicit Stills is volgens mij pas vorige week in België aangekomen en staat volgens mij nog niet in de rekken.
Bij Ardbeg is de officiële release datum van hun Feis Ile limited release telkens op de laatste dag van Feis Ile.
Er is toch niemand echt gekl*@t als deze flessen niet daarvoor of op die datum verkocht mogen worden op het forum?
Alle oudere flessen daar hoeft niet echt controle op, dat had ik hierboven al geschreven en daar heeft volgens mij ook niemand problemen mee.

Wat Karuizawa betreft, dit is een zeer apart verhaal en kun je echt niet over dezelfde kam scheren...
Ik herinner me nog dat ik 2,5 jaar geleden naar een opendeurdag van een whiskyshop ging waar ze tal van Karuizawa's hadden.
Er was toen ook eentje open en gratis te proeven. Er waren ook nog een aantal flessen te koop.
Ik vond 'm echt super, heb 'm meermaals geproefd en daarna ook gekocht.
Tijdens deze opendeurdag was er amper iemand geïnteresseerd in Karuizawa. Laat staan in Japanse whisky.
De fles om te proeven was niet eens leeg en de rek niet uitverkocht...
How times have changed!

Punt is dat er momenteel op de whiskymarkt veel herbeleggers zijn die ineens zien dat hun spaargeld meer geld opbrengt als ze whisky kopen en verkopen.
Deze mensen waren er vroeger amper of niet.
En de nieuwe "liefhebbers" hebben geen Karuizawa, Port Ellen, Brora,... aan 100-200 euro gekocht hoor.
Maar die prijzen zijn ondertussen mede door de oude liefhebbers die verkopen en de nieuwe liefhebbers die vlot aankopen flink in prijs gestegen!
Het is namelijk zo dat Serge Valentin bijvoorbeeld recentelijk zijn reviews pas schrijft lang na de release datum van deze hype gevoelige flessen.
Deels om speculatie wat tegen te gaan.
1 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Ongelezen berichtdoor Matti » 05 Okt 2015, 22:48

Ik heb bovenstaande discussie even verplaatst uit het verkooponderwerp. Discussieer hier rustig verder, al raad ik eenieder aan ook de eerste pagina's van dit onderwerp te lezen aangezien dezelfde punten nogal eens worden herhaald :)

Voor wat betreft de forumregels: als iemand twee flessen voor deze prijs binnen korte tijd kan wegzetten, is dat blijkbaar de marktwaarde op dit moment. Special releases (zie bijvoorbeeld ook HP bootjes, Bowmore duivelsvaten en Ardbeg continuïteitsbottelingen) zijn de afgelopen jaren vaak vanaf introductie al gelijk verzamelaars objecten, en dat beïnvloed de marktwaarde. Of je daar als drinkende liefhebber blij mee moet zijn is een tweede, maar het is absoluut geen reden om topics te sluiten oid.
1 x
Matthijs, whiskynerd.

shaven
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor shaven » 05 Okt 2015, 23:07

Misschien moeten de regels dan maar aangepast worden op dit forum, want het bepalen van de marktwaarde door moderatoren was een copy-paste uit de regels rond aanbod.
Ik zou dan ook aan de moderatie in dezelfde adem voorstellen een soort van administratiekosten in te voeren.
Ik persoonlijk vind dit forum niet de plaats om winsten te maken (kijk maar even naar wat ik aanbood (2 of 3) en vooral tegen prijzen onder de marktwaarde). Maar blijkbaar zijn hier veel personen die vinden dat dit wel moet kunnen.
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 05 Okt 2015, 23:10

Pffff maak het toch niet zo moeilijk
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 05 Okt 2015, 23:11

Blijft toch altijd een frustratie puntje he!
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Okt 2015, 23:24

Peter87 schreef:Pffff maak het toch niet zo moeilijk

Peter, het zou toch niet zo moeilijk zijn om een sperperiode in te lassen voor de hype limited releases niet?
De winkeliers brengen ze dan als eerste uit tegen een normalere prijs want ze zien nog geen opgedreven prijzen op het net passeren.

Nogmaals het is een vicieuze cirkel hé!
De handelaars zetten whisky X in de rekken deze vliegt de deur uit.
Whisky X komt op de 2de hands markt en de prijzen stijgen verder want in de winkel zijn ze niet meer te krijgen.
De handelaar/producent merkt de enorme prijsstijging op -> ze verkopen de volgende whisky zoveel keer duurder...
Enz... Enz... Hoe denk je dat het komt dat de prijzen van de o.a. officiële Port Ellens nu zo hoog zijn?

Nogmaals helemaal geen enkel probleem met oudere bottelingen, flessen die al lang op de markt zijn,...
Maar de 2dehands markt die de reguliere markt voor is tegen prijzen x2 (of meer) daar wordt uiteindelijk niemand beter van...
En daar kan je als forum wel degelijk iets aan doen.
Just my 2 cents.
1 x

shaven
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor shaven » 05 Okt 2015, 23:25

Het is duidelijk na je 3 posts dat jij vindt dat er niets meer moet/kan aan gedaan worden.
Indien anderen een alternatief wensen, is een forum de uitgelezen plaats om dit te bespreken, niet? :roll:
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 05 Okt 2015, 23:38

nigel_tufnel schreef:

Peter, het zou toch niet zo moeilijk zijn om een sperperiode in te lassen voor de hype limited releases niet?
De winkeliers brengen ze dan als eerste uit tegen een normalere prijs want ze zien nog geen opgedreven prijzen op het net passeren.

Nogmaals het is een vicieuze cirkel hé!
De handelaars zetten whisky X in de rekken deze vliegt de deur uit.
Whisky X komt op de 2de hands markt en de prijzen stijgen verder want in de winkel zijn ze niet meer te krijgen.
De handelaar/producent merkt de enorme prijsstijging op -> ze verkopen de volgende whisky zoveel keer duurder...
Enz... Enz... Hoe denk je dat het komt dat de prijzen van de o.a. officiële Port Ellens nu zo hoog zijn?

Nogmaals helemaal geen enkel probleem met oudere bottelingen, flessen die al lang op de markt zijn,...
Maar de 2dehands markt die de reguliere markt voor is tegen prijzen x2 (of meer) daar wordt uiteindelijk niemand beter van...
En daar kan je als forum wel degelijk iets aan doen.
Just my 2 cents.

Ik had het over de post boven me niet over die van jou.

@shaven:

Het forum is inderdaad een plaats om dit te bespreken. Daarom heb ik dat ook uitgebreid gedaan de laatste keer dat we deze discussie hadden.
Misschien moet je de volgende keer even teruglezen voor je over m'n laatste 3 posts begint.
Ik vind het gewoon vervelend dat iedereen steeds in herhaling valt.
Er worden dingen gezegd die al vele malen in dit topic zijn gezegd.
De vorige keer is eruit gekomen dat de meerderheid geen alternatief wenst en het goed vind zoals het is.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

shaven
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor shaven » 05 Okt 2015, 23:56

De slotsom is eigenlijk: door de mogelijkheid om flessen te verkopen gepaard gaande met de afwezigheid van "veilingskosten" zal dit topic zich blijven herhalen bij zulke releases. Ofwel komen er permanente en werkbare oplossingen, ofwel zal je er moeten leren mee leven dat mensen hun ongenoegen hierover uiten, opnieuw en opnieuw.
Voor de rest zien we elkaar wel eens bij de casqueteers peter, want we zitten in dezelfde vaten :duimop
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 06 Okt 2015, 09:08

Daar heb je inderdaad gelijk in.
En ik kan er goed mee leven dat iemand zijn ongenoegen uit. Als ik me ergens aan echt aan erger negeer ik het wel. Maar ik vind dat als zo'n discussie gestart word dat je beter even terug kunt lezen wat er allemaal al gezegd is zodat er met nieuwe idee kan worden gekomen.
En met de laatste post " pfff maak het toch niet zo moeilijk" doelde ik op de administratie kosten die je voorstelde in te voeren. Dat is toch echt wel een stapje te ver op HWF imo.
Welke vaten hebben we hetzelfde?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 06 Okt 2015, 10:07

Hij is nog te koop voor normale prijs in frankrijk zie andere post 118,- euro :)
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”