pieters87 schreef:Ik blijf het een vraag en aanbod vinden.
Als ik hier morgen mijn arran voor 500 te koop zet en een of ander kieken koopt dat. Dan heb ik geluk gehad.
Ieder is naar mijn mening vrij om te vragen wat ie wil. De moderatoren laten bepalen of dit marktwaarde is, vind ik zever. Waarom zou iemand tegen een ander moeten zeggen hoeveel hij/zij mag vragen voor een fles. Trouwens, als hij ze aanbiedt voor dit bedrag, wat inderdaad vrij hoog is, een week na lancering, maar hij verkoopt ze vlotjes aan die prijs, zit hij volgens mij nog onder de marktwaarde.
Ik ben wel blij dat ik de mijne aan gewone marktwaarde heb kunnen krijgen. Maar voor velen is dit niet zo. Is niet alleen bij whisky hoor...kijk naar westvleteren bier en wat de amerikanen op ebay bereid zijn te betalen. Dat hou je niet voor mogelijk.
Ik ben voor de vrije markt. Soms doe je een koopje, soms laat je iets aan je voorbij gaan, soms betaal je net dat ietsje meer of tien keer teveel, net omdat je die ene speciale fles toch in je bezit wil.
my 2 cents
Ik hou men ogen wel op de echte aanbiedingen maar dat is ieder voor zich toch?
Het is uiteraard ook vraag en aanbod maar dat is niet het punt hier volgens mij.
In eerste instantie is dit een whiskyforum en niet enkel een plaats om te handelen.
Je bent samen met liefhebbers, af en toe verkoop je een fles of flessen/samples of ruil je iets, daar heeft volgens mij niemand problemen mee.
Marktwaarde bepalen door moderatoren hoeft ook helemaal niet.
Het punt hier is dat er telkens een discussie start bij het verkopen van limited releases net voor of gelijktijdig met de officiële releasedatum.
Mijn inziens ben je dan ofwel een handelaar ofwel een particulier met connecties die snel een hele hoop opkoopt en dan asap tegen een stevige winst verkoopt (wat weinig met liefhebberij heeft te maken volgens mij).
Dit is gewoon balen voor alle andere liefhebbers die amper nog een fles van deze release kunnen kopen tenzij ze er grof geld voor betalen...
Dit is perfect op te lossen door deze gehypte flessen te verbieden in het aanbodforum rond en zeker voor de releasedatum.
De personen in kwestie kunnen deze nog altijd te koop aanbieden via ander wegen (er zijn er zat!).
Diegene die ze per se duur willen kopen vinden ze dan ook makkelijk terug via de andere kanalen.
Resultaat: geen oeverloze discussies op het forum en geen aanbod topic dat vol zit met tientallen aanbiedingen van Perpetuums, Illicit stills,...
En wat Ebay, Marktplaats, 2dehands,... betreft, die dienen enkel om te handelen dus laat het daar maar vollopen met de nieuwe limited releases!
Je gaat daar toch ook geen tasting notes schrijven over wat je gisteravond gedronken hebt?