Blended verrassing

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Skiddilly
Senior
Senior

Blended verrassing

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 23 Sep 2015, 12:44

Hallo allemaal,

Mijn naam is Joep, ben 22jaar jong en heb sinds twee jaar belangstelling voor de 'Gouden Godendrank'.
Na een klein tijdje stiekem te hebben meegelezen op dit forum, heb ik een vraag. Eens in de 2 à 3 maanden doe ik, samen met drie ooms en een neef, een Whisky proeverij. We proberen elke keer een soort thema te verzinnen waarin we een Whisky uitkiezen. Deze keer is de keuze gevallen op Blended Whisky's. Mijn vraag aan jullie is nu: Welke Blended Whisky, van tussen de €25,- en €30,-, is volgens jouw zeker de moeite om een keer te proeven?

Onze persoonlijke voorkeuren wat smaak betreft lopen redelijk ver uiteen, mijn voorkeur gaat uit naar de Speyside en Highland distillery's. Macallan Fine Oak 12, Glenlivet 18, Singleton 18, The Balvenie DW 12, Aberlour 10/12/15, zijn voorbeelden van flessen die mij zeer goed bevallen zijn. Ik heb zelf nog weinig Blended Whisky's geproefd, maar JW Goldlabel is er een die ik toentertijd erg kon waarderen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg, Joep
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Blended verrassing

Ongelezen berichtdoor Mel » 23 Sep 2015, 13:47

Ik vind zelf deze best te doen: The Famous Grouse: The Black Grouse. Niet duur, rond de 17 euro.

Dimple 15yr is ook best ok. Deze is rond de 25 euro.

Een laatste suggestie: Black Bottle Blended Scotch Whisky, rond de 18 euro.

Ik vind het zelf leuke flesjes om erbij te hebben. Het kan echter niet op tegen single malt.
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 23 Sep 2015, 14:51

Monkey Shoulder. Lekkere slobberwhisky in een leuk flesje.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 23 Sep 2015, 15:13

White Grouse misschien.
Voor wat meer rook Highland Majesty Queen Islay (flink rokerige, maar enigszins 'dunne' blend die ze bij Gall en Gall verkopen).
Glen Talloch is best te drinken.
Een blend die ik nog wel eens wil proberen is Isle of Skye(ook Gall). Dat is: "Deze blend whisky is afkomstig van het eiland Sky. Na een eerste rijping van 12 jaar wordt de eilandwhisky gemengd met zachte Speyside malts. Daarna wordt hij nog eens extra gerijpt op vat, het zogeheten 'marrying'. Door die 12 jaar rijping krijgt hij een mooie zachte smaak waarin turf en honing overheersen.", dus Talisker met Speyside. Kost wel € 40,-
0 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 23 Sep 2015, 15:22

Bedankt voor de reacties,

De Monkey Shoulder lijkt me inderdaad een potentiële kandidaat. Met drie Speyside Whisky's als bestandsdeel moet het haast niet fout kunnen gaan :lekker
De Isle of Skye klink ook zeer interessant maar is inderdaad wat buiten het budget.

Ik sta uiteraard open voor meerdere suggesties.
0 x
Afbeelding
- Mark Twain

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Sep 2015, 15:32

Skiddilly schreef:[...] drie Speyside Whisky's [...]

Balvenie, Glenfiddich en Kininvie zijn dat overigens, mocht je hem gaan gebruiken :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Sep 2015, 20:01

Nikka From the barrel is ook wel onder de 30 euro te krijgen. Heb je ook een Japanner er tussen, iets wat nu een super hype is.
Verder BNJ, wordt niet meer gemaakt, maar nog makkelijk onder de 30 euro te krijgen.
1 x

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 23 Sep 2015, 20:38

Ik had laatst een sample van Compas Box Peat Monster geproefd, maar zoals je naam al zegt valt die waarschijnlijk niet in jouw smaak pallet. Ik was wel aangenaam verrast door deze whisky.
0 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 24 Sep 2015, 11:41

defeatless schreef:Nikka From the barrel is ook wel onder de 30 euro te krijgen

Laat het vorige thema nu 'niet Schotse Whisky's' zijn geweest, en deze Nikka er toevallig tussen gezeten hebben :bigsmile. Ik vond hem prijs/kwaliteit gezien ook zeker de moeite waard. Bedankt voor de suggestie!

De proeverij is begin November pas, en tot nu heeft de Monkey Schoulder mijn voorkeur.
Andere suggesties zijn natuurlijk nog welkom!
0 x
Afbeelding
- Mark Twain

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 24 Sep 2015, 15:43

De mooiste blend die ik ooit gehad heb is Something Special, gemaakt voor de Zuid-Amerikaanse markt, maar zo lekker...
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 25 Sep 2015, 07:52

Als het ook een ier mag zijn, Bushmills Black Bush :)
0 x
Afbeelding

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 08 Okt 2015, 14:21

De Monkey Shoulder is vanochtend, in combinatie met de donderdagdeal van D12, besteld :lekker Het zal begin November worden voordat de kurk (of schroefdop?) eraf gaat. Ik laat zeker nog even weten hoe deze gesmaakt heeft.
0 x
Afbeelding
- Mark Twain

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 08 Okt 2015, 15:05

In de goedkopere prijsklasse vind ik de Bailie Nicol Jarvie, Paddy Old Irish en de Càrn Mòr blend allemaal wel te pruimen. Alle drie waar voor je geld, waar je tandvlees niet direct van wegschroeit. Hier kan ik je wel samples van bezorgen als je wil, zodat je ze eens kunt vergelijken.

Er zijn veel betere blends (ik denk aan verschillende van Springbank en de oudere Black Bull), maar dat is ook een andere prijsklasse.
0 x
Afbeelding

Natascha
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Natascha » 08 Okt 2015, 15:10

ongetwijfeld The black grouse maar vooral de limited (?) edition hierop; the black grouse alpha edition! Voor de liefhebber van een licht rokerige whisky .
0 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 08 Okt 2015, 16:26

Kay schreef:In de goedkopere prijsklasse vind ik de Bailie Nicol Jarvie, Paddy Old Irish en de Càrn Mòr blend allemaal wel te pruimen. Alle drie waar voor je geld, waar je tandvlees niet direct van wegschroeit. Hier kan ik je wel samples van bezorgen als je wil, zodat je ze eens kunt vergelijken.

Er zijn veel betere blends (ik denk aan verschillende van Springbank en de oudere Black Bull), maar dat is ook een andere prijsklasse.

Bedankt voor de tip. Bailie Nicol Jarvie, Paddy Old Irish en Càrn Mòr blend staan genoteerd voor als het nogmaals gaat plaatsvinden. Bedankt voor het aanbod van de samples, maar voorlopig heb ik voldoende te proeven. Daarnaast ben ik door de wonderwereld van de singlemalts nog niet verzadigd :nat
Aan de NAS Black Bull had ik toevallig ook gedacht, maar Monkey Shoulder heeft de voorkeur gekregen.
0 x
Afbeelding
- Mark Twain

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”