Net m'n Japanse avondje besloten met de Fujikai 10yo; ho-lee-fuk
Dit is by far de meest aparte whisky die ik tot nu toe heb gedronken. Schenk 'em in, steek m'n neusje erin: BAF! *WHAT THE F*CK IS DIT?!* (letterlijke bewoording). Ik ruik Sake, rijstwijn, rijstwafel, sushi, rijst, rijst & nog eens rijst. Alles wat ik nog nooit in whisky heb kunnen besnuffelen: is dit whisky? Een klein rookje bemoeilijkt het oppikken van iets fruitigs. Appels, rood fruit?
Na een minuut of 10 durf ik het aan.. de dood of de gladiolen! Als een ware Samurai giet een klein nipje naar binnen: meer rijstwijn e.d., maar ook hele zoetige pepersmaak die mij doet denken aan mijn vakantie in China; Szechuanpeper. Ook een kruidig zoetje komt langs; iets van Maggi & lotuswortel (weer China), ook een korreltje zout ontbreekt niet.
De afdronk is lang, begint zoet maar ziltigheid neemt 't over. Ook de ziltige sushi-achtige-rijstsmaak is weer aanwezig, een vleugje rook komt af en toe langs, maar wordt na verloop van tijd afgezwakt door een zoetige, siroopachtige mix van krenten, rozijnen & honing. Fruitigheid is ook aanwezig.
Conclusie: apart, heel apart, maar een must-proef voor de echte (Japanse-)whiskyfan. Voor de zachte prijs van €50,- logisch dat deze de deur uit is gevlogen. Belooft veel voor de toekomst. Al met al heeft deze ontdekkingsreis bijna een uur geduurd.