Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Masters"
Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Masters"
Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Masters" Cask Strength Selection.
Kleur: Licht goud-geel, trekt mooie tranen. Wordt ietsje troebel na toevoeging van water.
Geur: Sommige geuren zijn moeilijk te duiden. Verrassend "fruitig" maar ook iets van drop, salmiak ?
Wat later en na toevoeging van water vanille, schuimpjes, honing en citrus (lychee ?), grapefruit.
Maar heel licht peaty en nauwelijks medicinaal.
Smaak: Mondvullend, zoet en rond maar ook duidelijk (umami) zilt. Onverdund veel te scherp voor mij. Met 1/3 water lekker zacht, rond en opwekkend (sappig). Nu nog licht peperig. Vrij lange afdronk.
De volgende dag ruikt het lege glas echt zuur ! Bijzonder !
Score ? Voor mij net ietsje minder dan de HP 10yo Van Hart Brothers, 78/100.
Kleur: Licht goud-geel, trekt mooie tranen. Wordt ietsje troebel na toevoeging van water.
Geur: Sommige geuren zijn moeilijk te duiden. Verrassend "fruitig" maar ook iets van drop, salmiak ?
Wat later en na toevoeging van water vanille, schuimpjes, honing en citrus (lychee ?), grapefruit.
Maar heel licht peaty en nauwelijks medicinaal.
Smaak: Mondvullend, zoet en rond maar ook duidelijk (umami) zilt. Onverdund veel te scherp voor mij. Met 1/3 water lekker zacht, rond en opwekkend (sappig). Nu nog licht peperig. Vrij lange afdronk.
De volgende dag ruikt het lege glas echt zuur ! Bijzonder !
Score ? Voor mij net ietsje minder dan de HP 10yo Van Hart Brothers, 78/100.
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 04 Apr 2010, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Mast
Misschien leuk om te vergelijken: http://www.whiskyfun.com/ArchiveFebruary05-2.html#280205
0 x
Life is too short to drink bad whisky
Re: Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Masters"
Ha Pano, dat is inderdaad een aardige.
Nu zie ik wel wat ik niet kon duiden. Vandaar ook "mijn" drop, salmiak ? en ....vanille, schuimpjes, honing en citrus (lychee ?)
Qua punten ben ik vooral (voor mezelf) aan het vergelijken. Wellicht is mijn ijkpunt wat aan de lage kant. Dat valt me wel meer op. Hoewel het vooral voor mezelf is, ter vergelijk, wil ik wel proberen, laat ik zeggen, "marktconform" te zijn met mijn scores. Dit helpt daar zeker bij.
Piet schreef:.......Sommige geuren zijn moeilijk te duiden.
Nu zie ik wel wat ik niet kon duiden. Vandaar ook "mijn" drop, salmiak ? en ....vanille, schuimpjes, honing en citrus (lychee ?)
Qua punten ben ik vooral (voor mezelf) aan het vergelijken. Wellicht is mijn ijkpunt wat aan de lage kant. Dat valt me wel meer op. Hoewel het vooral voor mezelf is, ter vergelijk, wil ik wel proberen, laat ik zeggen, "marktconform" te zijn met mijn scores. Dit helpt daar zeker bij.
0 x
Re: Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Masters"
Piet schreef:Wordt ietsje troebel na toevoeging van water.
Non-chill-filtered
Piet schreef:Sommige geuren zijn moeilijk te duiden.
Ja, ik vind het vaak ook lastig. Soms herken je geuren gelijk, andere keren ruik je erg veel, maar weet je het niet te benoemen!
Piet schreef:Onverdund veel te scherp voor mij. Met 1/3 water lekker (...)
te scherp met bijna 60%... Niet gek
0 x
Nu heb ik deze ook geproefd, hieronder m'n proefnotitie:
Kleur: licht goud, trekt trage tranen
Neus: onverdund: het eerste wat ik tegenkom: (eiken)hout, muffig. Dan fluor (mint?) wat erg aangenaam is. Mout, romig ijs, vanille. Met water komen fruitige tonen los en is het muffige verdwenen.
Smaak en afdronk: Mout, eik, die lychee die Piet hieronder beschrijft lijkt voorbij te komen. Vanille, fruitig. Dit alles niet extreem, maar in balans. Later op de afdronk licht bitter. Ik heb nog een smaak op de afdronk die ik niet thuis kan brengen. Champignon? Brie!
Deze whisky heeft zeker water nodig. Wat mij betreft niet zozeer om het abv percentage, maar meer om wat aromatische tonen los te maken. Ik heb met druppels water gewerkt ipv de 1/3.
@Piet: Stond deze fles al enige tijd open of was deze misschien meer dan de helft leeg?
Kleur: licht goud, trekt trage tranen
Neus: onverdund: het eerste wat ik tegenkom: (eiken)hout, muffig. Dan fluor (mint?) wat erg aangenaam is. Mout, romig ijs, vanille. Met water komen fruitige tonen los en is het muffige verdwenen.
Smaak en afdronk: Mout, eik, die lychee die Piet hieronder beschrijft lijkt voorbij te komen. Vanille, fruitig. Dit alles niet extreem, maar in balans. Later op de afdronk licht bitter. Ik heb nog een smaak op de afdronk die ik niet thuis kan brengen. Champignon? Brie!
Deze whisky heeft zeker water nodig. Wat mij betreft niet zozeer om het abv percentage, maar meer om wat aromatische tonen los te maken. Ik heb met druppels water gewerkt ipv de 1/3.
@Piet: Stond deze fles al enige tijd open of was deze misschien meer dan de helft leeg?
0 x
@JayDie @Piet: Stond deze fles al enige tijd open of was deze misschien meer dan de helft leeg?
In oktober geopend en staat nu nog bijna voor 2/3 vol.
In oktober geopend en staat nu nog bijna voor 2/3 vol.
0 x
Piet schreef:In oktober geopend en staat nu nog bijna voor 2/3 vol.
Ok, dan gaat mijn vermoeden niet op en 'is' het gewoon zo. Is het een 'oude' fles? Enig idee wanneer deze gebotteld is?
0 x
Re: Bruichladdich 10yo 58,2°, James Mac Arthur's Old Masters
JayDie schreef:Ok, dan gaat mijn vermoeden niet op en 'is' het gewoon zo. Is het een 'oude' fles? Enig idee wanneer deze gebotteld is?
Komt bij De Koning vandaan, gekocht rond 2002/3. Bottled datum is niet te traceren.
0 x
John,
Nu weet ik het weer. Ik heb deze gekocht in het jaar dat Bruichladdich weer voor het eerst met een OB (van de destijds nieuwe eigenaren) op de markt kwam. Ik heb toen de serie bij Han van Wees in een privé sessie mogen proeven. Later, in dat jaar deze gekocht.
Ik heb zojuist nog even geproefd en ook Marijke even laten ruiken. Als er ook maar iets muf aan zit dan ruikt zij dat.
We komen geen van tweeën op muf. Ik ruik wel, wat ik noem "oud hout".
Waarschijnlijk op vaten gelegen die meer dan eens zijn hergebruikt. Ik denk dat dit is wat jij ruikt. Wordt later met water minder en dan komt er wat vanille bij.
Nu weet ik het weer. Ik heb deze gekocht in het jaar dat Bruichladdich weer voor het eerst met een OB (van de destijds nieuwe eigenaren) op de markt kwam. Ik heb toen de serie bij Han van Wees in een privé sessie mogen proeven. Later, in dat jaar deze gekocht.
Ik heb zojuist nog even geproefd en ook Marijke even laten ruiken. Als er ook maar iets muf aan zit dan ruikt zij dat.
Waarschijnlijk op vaten gelegen die meer dan eens zijn hergebruikt. Ik denk dat dit is wat jij ruikt. Wordt later met water minder en dan komt er wat vanille bij.
0 x
Piet schreef:Ik heb zojuist nog even geproefd en ook Marijke even laten ruiken. Als er ook maar iets muf aan zit dan ruikt zij dat.
Klopt, Piet. Ik denk dat ik dit omschrijf als "muf". Je hebt natuurlijk meerdere "muffe" geuren (denk aan een zolder of kledingkast met oude kleding), maar inderdaad, wat ik ruik is "(eiken)hout, muffig". Dat omschrijf jij als "oud hout". Met water verdwijnt dit inderdaad. Scheelt dat deze whisky (vind ik) toch wat water nodig heeft (druppels!).
0 x
Ik heb 'm nooit geproefd, dus kan ik 'm geen punten toekennen, helaas!
Daarnaast moet ik eerlijk bekennen, dat ik geen Bruichladdich fan ben. Té veel flessen, véél te commercieel. Er komt, geloof ik, elke 3 à 4 weken 'n nieuwe op de markt, 'n zogenaamde 'onrustige' marketing.
Daarnaast moet ik eerlijk bekennen, dat ik geen Bruichladdich fan ben. Té veel flessen, véél te commercieel. Er komt, geloof ik, elke 3 à 4 weken 'n nieuwe op de markt, 'n zogenaamde 'onrustige' marketing.
0 x
Piet schreef:Bottled datum is niet te traceren.
Onderaan de fles staat: L7 069 Zou het dan om 1997 gaan (want in 2002 gekocht, dus zeker geen 2007
)
0 x
JayDie schreef:Piet schreef:Bottled datum is niet te traceren.
Onderaan de fles staat: L7 069 Zou het dan om 1997 gaan (want in 2002 gekocht, dus zeker geen 2007)
Vast wel 1997 dan.
In die tijd vlogen ze niet binnen een week allemaal de winkel uit en kon je nog een whisky kopen met een laagje stof op de fles
Waarschijnlijk destijds bij van Wees gekocht...
0 x
Piet schreef:Waarschijnlijk destijds bij van Wees gekocht...
Piet schreef:Komt bij De Koning vandaan, gekocht rond 2002/3.
...bevestigd door het stickertje op de fles
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”