Ik, met m'n beperkte whisky-ervaring, heb een vraagje. Eigenlijk 2 om eerlijk te zijn.
#1 Ik gebruik regelmatig wanneer ik notities maak een nosing glass met zo'n kek dekseltje erop (Ooit gelezen dat Gl'nmorangee hiermee is begonnen, ware geurexplosie in het neusje zodra je het dekseltje lift!). Regelmatig wanneer ik een mooie whisky inschenk ontstaat er een soort condens/damp op de binnenkant van mijn glaasje (meer met hogere %abv). Ik vraag mij af wat dit is? Is dit de alcohol die verdampt daar het in aanraking komt met een groter oppervlak (zuurstof) of... moet ik ze gewoon beter afwassen!
#2 Onlangs een fles A'Bunadh batch #50 op de kop kunnen tikken en al een aantal keer van kunnen genieten (en met mij anderen!). Voor het eerst kon ik duidelijk waarnemen dat met toevoeging van water de whisky heel erg troebel werd en van kleur veranderde; van 'helder' mahony/donkerbruin/rodig naar troebel amber/oranje. Ik heb nu 75+ whiskies mogen proeven maar dit is de eerste keer dat dit mij HEEL ERG opvalt; iemand een verklaring? Toevoeging van (teveel) karamel o.i.d.?
Dank u! Dramse!