Laphroaig expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 01 Aug 2015, 10:32

Oddevold schreef:Hehehe Dalwinnie, bierflesjes... :lekker

Iemand die hier weet hoeveel 'gelimiteerd' is? Gezien het volume van de flesjes wel eens intressant om te weten.

Wat denk ik hiervan, wel leuk dat het first fill ex-bourbon, maar dat gebruiken ze nu wel om de prijs wat omhoog te trekken.

Volgens Whiskybase (in hoeverre betrouwbaar) zou het gaan om 8.600 flesjes:
https://www.whiskybase.com/whisky/70596/laphroaig-21-year-old
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 01 Aug 2015, 11:13

Het is jammer dat het een 375ml fles is, maar als ik de feiten op en rij zet (8600 stuks, first-fill-bourbon, air-dried, 21yo) vind ik de prijs aan de hoge kant maar nog niet eens heel erg raar (€280/0.7l). Vooral als je het met de standaard bottelingen van Laphroaig > 18yo vergelijkt, die zijn behoorlijk aan de prijs. Als collectable, zoals Oogadal ook al zegt, zou ik het niet kopen, de flesgrootte doet teveel af.

Momenteel zijn er 600.000+ FOL leden, dus het lijkt me logisch dat niet iedereen een fles kan bemachtigen. Jammer is wel dat ze geen maximum van 1 stuk/p.p. aanhouden.

Overigens denk ik dat het voor leden ook tijd wordt om de stap naar de "nieuwe whisky wereld" te maken. Het is geen goedkoop goedje, en dat gaat het ook niet meer worden. Whisky is (her)ontdekt. Prijzen gaan de komende jaren alleen maar rijzen (en dat is jammer voor de seniors die hun geliefde, fatsoenlijk geprijsde, drammetjes daardoor aan hun neus voorbij zien gaan). Het is nu een kwestie; kom aan boord, of stap over. Tik af of zoek alternatieven, maar zuur zijn, da's slecht voor je gemoedtoestand, hart en bloedvaten. Het is MAAR whisky.

Anyway ik neem ze lekker af, voor de liefhebbers die wel willen proeven maar niet willen bloeden stel ik samples (15) beschikbaar (gedeelde vreugd)!
3 x
2 ∞ & →

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 01 Aug 2015, 11:58

Op zich zou je het ook zo kunnen zien:
Het 35 cl formaat is gunstig voor de whiskydrinker en minder gunstig voor de whiskyverzamelaar of speculant.

Voor de helft van de prijs kan je als drinker een exclusieve fles kopen en opentrekken. Is ook de reden dat ik recent bijvoorbeeld een 20 cl kavalan solist sherry heb gekocht. En als beginner Talisker en Bowmore setjes ipv volle flessen.

Terwijl volgens mij inderdaad kleinere flessen minder interessant zijn voor een verzamelaar, behalve wanneer je je puur zou richten op Laphroaig.

Maar het feit blijft dat het een prijzige fles is natuurlijk. Ik ben uitgeloot, maar als ik wel mocht bestellen zou ik er 2x over na moeten denken.
In tegenstelling tot de 15y en de CS007. Die heb ik direct aangeschaft toen ik de kans kreeg :lekker

Misschien een sample dan maar?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 01 Aug 2015, 13:11

squaadgras schreef: knip lang verhaal :P

Spot on! Het hele leven wordt links en rechts duurder, reclame en marketing ownen de wereld en de consument dus koop, of niet.

Ow en squaadgras; zo'n sample neem ik graag van je af. Top aanbod van je :goedgedaan
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 01 Aug 2015, 14:13

nigel_tufnel schreef:
Oogadal schreef:Wees blij, ben je daar vanaf. Lees alweer dingen als collectable etc. Denk dat de term collectable op een Madurodam flesje niet zal renderen want het is geen gezicht zo'n ondermaats flesje. Alsof je Van Velzen met de Harlem Globetrotters op de foto zet.
Bovendien: spul is om te drinken. Maar om nu naar normale flesmaat omgerekend blind 300 euro af te tikken zal ik nooit doen. Geen reviews, niks, nada noppes. Voor hetzelfde geld is het een Perpetuumpje :domdom
Hoop het niet voor degenen die straks 3 van die ondermaatse flesjes hebben staan want als het niet te best is zal het de waarde niet ten goede komen.

En misschien ben ik de enige, maar om een FOL botteling te doen waar je dan op in MAG tekenen met maximaal 3 flessen ontgaat mij een beetje: hoe leg je dan aan je andere 'vrienden' uit dat zij niet zijn uitgeloot? De een 3 flessen en de ander niks. Pure en doortrapte marketing met uitsluitend en alleen als doel de tussenhandel uit te schakelen en lekker zelf je zakken te vullen! En dan zijn er straks ook mensen in jubelstemming omdat ze net iets meer als een liter whisky mogen kopen voor € 450.

Ik begrijp je punt hoor Oogadal maar het is niet eens zo'n enorm doortrapte marketing hoor.
Ik vind het Ardbeg verhaal nog erger. De Perpetuum is absoluut geen hoogvlieger, NAS en iedereen betaalt er een flinke prijs voor.
Whiskyshops in België moesten 4 flessen Ardbeg 10 aankopen om 1 fles Perpetuum op hun schap te mogen zetten! :HitHead
Vandaar de koppelverkoop in België. Dat vind ik eerlijk gezegd nog een gradatie erger en niemand weet hoe beperkt die limited releases zijn!
Ik durf er niet eens aan denken wat Ardbeg zou vragen voor een fles van 21 jaar.
Er zijn trouwens meerdere merken die hun oudere flessen véél te duur verkopen (Macallan, Dalmore).
En de kwaliteit van hun spul is net zoals bij Ardbeg helemaal niet meer van het niveau waar ze hun reputatie aan te danken hebben...

En tot nu toe heeft Laphroaig via hun FoL altijd prima releases verkocht tegen prima prijzen.
Het is inderdaad wel te betreuren dat het daar ook via een loterij moet gaan... Maar ja, vraag en aanbod hé!
Sign of the times.

Klopt, die tasjesboeren bij Ardbeg maken er een nog veel groter circus van met belabberde NAS.... Maar 3 flessen naar de ene vriend en dan de ander niks heb ik toch moeite mee; zet de max dan op 1. Ze weten daar toch ook dat iedereen die 3 flessen heeft er minstens 2 wegzet of tegen aso prijzen op Catawiki of ebay zet? Moet je als distillery niet aan meewerken lijkt me.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Aug 2015, 15:43

RvdB schreef:

Spot on! Het hele leven wordt links en rechts duurder, reclame en marketing ownen de wereld en de consument dus koop, of niet.

Ow en squaadgras; zo'n sample neem ik graag van je af. Top aanbod van je :goedgedaan

Ook ik ben tzt wel te porren voor een sample, Sören!
0 x
Afbeelding

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 01 Aug 2015, 16:31

Nickolaas schreef:
RvdB schreef:

Ook ik ben tzt wel te porren voor een sample, Sören!

Idem
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 01 Aug 2015, 23:11

RvdB, Nickolaas, Mer1973 - ik zal 'em apart houden, jullie zijn de eersten! :goedgedaan

:Pipersmile Tijd voor dram!
2 x
2 ∞ & →

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 02 Aug 2015, 00:54

squaadgras schreef:RvdB, Nickolaas, Mer1973 - ik zal 'em apart houden, jullie zijn de eersten! :goedgedaan

:hoedaf
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 02 Aug 2015, 14:02

Thanks man! Echt top. Als ik iets terug kan doen vanuit mijn bescheiden collectie moet je maar een pm sturen :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 02 Aug 2015, 14:09

Ik heb ook "gewonnen" maar heb besloten dat ik ze niet ga nemen omdat ik me voorlopig op limited en feis ile bunnas wil gaan richten.

Als iemand ze van me over wil hebben laat maar weten via pb.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Jasper
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jasper » 04 Aug 2015, 09:05

squaadgras schreef:RvdB, Nickolaas, Mer1973 - ik zal 'em apart houden, jullie zijn de eersten! :goedgedaan

Ik heb ook wel interesse in zo'n sample als er nog zijn. Wat kosten ze?
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Aug 2015, 09:49

Jasper schreef:

Ik heb ook wel interesse in zo'n sample als er nog zijn. Wat kosten ze?

Jahoor, gisteren zijn ze betaald dus het grote afwachten is begonnen. Je bent de 4e op de lijst! £99 pond voor kleine fles van 0,35l. Met omrekening (~145€) naar euro's denk ik het rond de 15€ per sample zal worden.
0 x
2 ∞ & →

Jasper
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jasper » 04 Aug 2015, 10:07

Cool!
0 x

ViViTroNL
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ViViTroNL » 04 Aug 2015, 13:00

Blijkbaar is er een 2e ronde van gelukkige want ik krijg nu net een mailtje van the boys/girls of Laphroaig.... de rest vd maand leef ik dus verder op water en brood

Congratulations!

I am pleased to inform you that you have been successful in the Friends of Laphroaig 21 Year Old ballot!

Click here to complete your purchase.

Your bottle(s) are reserved for you, so there is no rush to complete your purchase – you have until Friday 7th August 12:00pm (midday/noon) GMT to do so.

You will also be able to add additional (different) Laphroaig whiskies and merchandise to your shopping purchase if you wish to.

Slàinte,
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”