Mortlach expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Tonny
Senior
Senior

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Tonny » 13 Mei 2014, 15:56

Ja, heb ik aangeschaft, nog niet open maar al wel geproeft. Goede fruitige Mortlach, is z'n geld meer dan waard.

Helemaal mee eens
0 x
Afbeelding

Niels.86
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Niels.86 » 11 Mei 2015, 01:16

Ik lees zojuist dat er een aantal nieuwe versies van Mortlach zijn http://www.whiskyetc.nl/bell-in-brussel/

Iemand toevallig al een van deze whisky's geprobeerd, met name dan de rare old, die andere liggen buiten het budget ;)
zie namelijk dat ze al online beschikbaar zijn.
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 11 Mei 2015, 14:06

Niels, ik was voor het onovertroffen blad Whisky Passion op de lancering.

De Rare Old is best OK - een nogal typische Mortlach. Vol, vettig, vlezig.
De 18 yo is heel dunnetjes; mist "ballen"
De 25 yo is heel aangenaam, zeker met wat water; maar voor die 700 euro (voor 50 cl!) koop je toch wel een paar flessen van whisky die minstens zo lekker is.
0 x

Sir Dramalot
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sir Dramalot » 11 Mei 2015, 22:08

Die Mortlach's zijn toch al langer te verkrijgen volgens mij. Ralfy heeft er in ieder geval geen goed woord voor over. Diageo heeft van Mortlach een premium merk willen maken door a: veel aandacht aan de verpakking te schenken en b : een belachelijk hoge prijs te vragen. Volgens mij is dat niet helemaal gelukt.
Voor de prijs van 1 mortlach 25 jaar oud kun je 7 flessen Glenfarclas 25 YO kopen bijvoorbeeld. Ik zou het wel weten.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Mei 2015, 22:53

Dan ben je waarschijnlijk niet de doelgroep, Dramalot :) (Ik stiekem ook niet, trouwens ;) )
0 x
Matthijs, whiskynerd.

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Mei 2015, 23:24

Ik heb overigens wel premium kwaliteit Mortlachs gedronken, maar altijd van de indies. Zeker nu de F&F niet meer is, kijk ik liever daar dan naar een OB, alleen al prijstechnisch.
0 x

Sir Dramalot
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sir Dramalot » 12 Mei 2015, 11:58

Ach, ik heb onder andere nog 5 flessen F&F en een 'sherrymonster' uit de Platinumserie van Douglas Laing. Voorlopig kan ik met Mortlach nog wel even vooruit.
Nog los van de 'vermeende kwaliteit' van de nieuwe bottelingen vind ik met name de achterliggende gedachte en inhaligheid van Diageo stuitend. Maak het pseudo -exclusief en vooral duur dan kopen de mensen het wel. Uiteindelijk zouden ze met die koers nog eens op de klippen kunnen lopen.
0 x

Niels.86
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Niels.86 » 13 Mei 2015, 14:47

De prijzen van de 18 en 25 jaar zijn inderdaad wel erg hoog, zat te twijfelen voor de rare old, die wordt zo rond de 55 euro aangeboden. Maar denk dat ik toch maar opzoek ga naar een Flora en Fauna versie en deze even aan me voorbij laat gaan. Thnx voor de input :)
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 13 Mei 2015, 14:53

Niels.86 schreef:De prijzen van de 18 en 25 jaar zijn inderdaad wel erg hoog, zat te twijfelen voor de rare old, die wordt zo rond de 55 euro aangeboden. Maar denk dat ik toch maar opzoek ga naar een Flora en Fauna versie en deze even aan me voorbij laat gaan. Thnx voor de input :)

Als je al de F&F vindt, dan gaat die je sowieso een stuk meer kosten van de Rare Old. Of je moet heeeel veel geluk hebben.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 11 Jul 2015, 15:19

Iemand hier al ervaring met de Mortlach Special Strength?

Dit is van de nieuwe OB's de enige die me qua prijs-kwaliteit nog enigszins aantrekkelijk voorkomt. Ik kom eind augustus en begin september een paar keer op een vliegveld; dan weet ik of ik in de travel retail shops moet opletten (of als ie daar erg duur is, alsnog bij Whiskysite bestellen).
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Jul 2015, 15:34

Ik heb er geen ervaring mee. Dat vooropgesteld :)

De voorlopige WB-score (weliswaar maar 7 votes) is heel aardig. Wel vreemd, aangezien het volgens mij in feite de Rare Old is, maar dan op 49 procent abv. En aangezien de Rare Old een slechte WB-score krijgt en ik 'm zelf ook heel matig vind, zou ik de Special Strength niet zonder te proeven durven kopen.

Trouwens, ik denk niet dat je 'm niet heel veel goedkoper gaat vinden dan bij Whiskysite.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 12 Jul 2015, 22:56

heb net de wb 4682 Mortlach op van samaroli gedronken, echt fijn van smaak, heerlijk zacht en mooi in balans
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 18 Jul 2015, 10:55

Leuke bijdragen over Mortlach in de nieuwste Whisky Passion.
0 x
Afbeelding

deleo07
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor deleo07 » 20 Jul 2015, 13:00

Voor de Mortlach liefhebbers die nog een leuke indie zoeken, heb er net eentje mogen proeven bij Anverness in Antwerpen.
Van Hepburn's Choice, 9 jaar oud, voor 46 euro zeker een aanrader.

https://www.whiskybase.com/whisky/65512 ... h-2005-lsd
0 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 15 Aug 2015, 19:28

Na een interessante gedachtenwisseling met Erik (WhiskyclubSpakenburg) over de vaten waarin de reeks Mortlachs 1987 AD gerijpt hadden, heb ik Adelphi gemaild. Dit is wat Alex Bruce (Managing Director van Adelphi) terugschreef:

"Many thanks for your enquiry.

This [de 1987-2013 (vat 3100) die ik heb] was one of the first bottlings from a batch of Mortlach 1987 casks that we released.

Although they look like American oak ex Bourbon hogsheads, we now believe them to be American oak ex Sherry. They will be refill, but I'm afraid that we can't confirm how many times they have been used.

I have also attached the original tasting note for this whisky.

Best wishes.

Alex."

In de oorspronkelijke tasting note staat over het vat:

"The cask type has had us slightly perplexed. Normally, you would expect to see Mortlach matured in ex-Sherry casks, and this whisky shows many characteristics that would point to this, but the empty cask now sitting in our warehouse is a refill American oak ex-bourbon hogshead…"

Ik vond het leuk om zo'n uitgebreid antwoord terug te krijgen en om te ontdekken dat er zo veel verwarring kan zijn over het type vat.
5 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”