Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Malinois
Senior
Senior

Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Ongelezen berichtdoor Malinois » 09 Jul 2015, 18:30

Peter87 schreef:
Malinois schreef:Ik wil straks een paar samples aanspreken:

Caperdonich 1992/2014
Glendronach 15yo Revival
Glenmorangie Quinta Ruban
Ardbeg Uigeadail

Is dit een goede volgorde?

Ik ben een beetje laat maar ik zou de glenmorangie voor de glendronach proeven

Ik had nog via een ander medium gevraagd, en die hadden ook hetzelfde voorgesteld!
Ik heb van elk nog elk (buiten de Glendronach) nog een halve sample, dus straks nogmaals denk ik
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

ErickE
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ErickE » 14 Okt 2015, 23:35

Ik wil over een maand weer een whisky tasting voor vrienden organiseren, dus het puzzelen gaat weer beginnen...
Omdat ik al wat vaker een whisky tasting heb gedaan met deze groep vrienden, heb ik bij de wijnhandel een goede sherry PX gekocht om nou echt eens te proeven wat een goede sherry inhoudt. Ik twijfel nog wel waar in de tasting en hoe ik de sherry zal presenteren. Kan ik hem bijvoorbeeld het beste bij een sherrybom (Longmorn 1996 vW) serveren of voordat ik de whisky's serveer?

Verder denk ik aan de volgende line-up:
1) Singleton Tailfire
2) Balblair 2003
3) Arran 12 CS
4) Longmorn 1996 vW
5) Talisker Storm
6) Ardbeg Auriverdes

Hebben jullie nog ideeën over welke whisky's ik het beste van positie kan veranderen of zelfs vervangen? Alvast bedankt voor jullie tips :duimop
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 15 Okt 2015, 09:32

Ik heb geen idee van wat je met de sherry moet doen.
Maar ik denk dat er van de talisker storm weinig overblijft na de supergoede longmorn. Niet dat je hem niet meer goed proeft maar dat hij enorm gaat tegenvallen. Aan de andere kant is de auriverdes na de storm dan wel weer lekker.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 15 Okt 2015, 15:30

Misschien een nipje sherry bij binnenkomst.. met als achterliggende gedachte onthoud dit smaakje? En dan tijdens de Longmorn nogmaals mochten sommige nog eens willen proeven?

Hoe dan ook, veel plezier gewenst :goedgedaan
1 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 10 Nov 2021, 18:19

Oud topic gevonden waar ik dit kan in posten :)

Mijn zus heeft een zomer/winterbar en wou er graag een activiteit organiseren...
Een whiskyproeverij dus :bigsmile

De bedoeling is om kennis te maken met enkele verschillende Schotse single malts, het correct proeven van whisky en de verschillende whiskyregio's aan bod laten komen.

Voorlopig heb ik deze line-up:

Bladnoch 11
Clynelish 14/Glenmorangie 14 QR
Glen Scotia 15
Arran 18
Talisker 18
Tamdhu BS/Aberlour A'bunadh
Port Charlotte 10

Ik heb vooral whisky's gekozen waarmee ik wat vertrouwder ben en minstens een paar keer heb geproefd (met uitzondering van de Bladnoch, die heb ik doorgekregen).

Wat ik me afvraag is of het oke is om na de wat rokerige Talisker, de Tamdhu BS of Aberlour A'bunadh te laten proeven?
Ik wil er graag een BS of CS insteken, maar weet niet goed of ie nog helemaal tot zijn recht gaat komen na de Talisker.

Dus bij deze de vraag :)
2 x
Afbeelding
(open flessen)

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 10 Nov 2021, 19:14

JoachimV10 schreef:Oud topic gevonden waar ik dit kan in posten :)

Mijn zus heeft een zomer/winterbar en wou er graag een activiteit organiseren...
Een whiskyproeverij dus :bigsmile

De bedoeling is om kennis te maken met enkele verschillende Schotse single malts, het correct proeven van whisky en de verschillende whiskyregio's aan bod laten komen.

Voorlopig heb ik deze line-up:

Bladnoch 11
Clynelish 14/Glenmorangie 14 QR
Glen Scotia 15
Arran 18
Talisker 18
Tamdhu BS/Aberlour A'bunadh
Port Charlotte 10

Ik heb vooral whisky's gekozen waarmee ik wat vertrouwder ben en minstens een paar keer heb geproefd (met uitzondering van de Bladnoch, die heb ik doorgekregen).

Wat ik me afvraag is of het oke is om na de wat rokerige Talisker, de Tamdhu BS of Aberlour A'bunadh te laten proeven?
Ik wil er graag een BS of CS insteken, maar weet niet goed of ie nog helemaal tot zijn recht gaat komen na de Talisker.

Dus bij deze de vraag :)

Ik zou het zo laten persoonlijk. Risico dat de Talisker wat dunnetjes is na de CS lijkt me groter.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Nov 2021, 20:21

Wordt vast wel een leuke avond zo.

Talisker is wat rokerig, maar ook weer geen rookbom. Ik denk ook wel dat dit zo prima kan. Je schrijft ook dat je ze goed kent en ben tot deze keuze gekomen. Prima toch?

Veel plezier.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 10 Nov 2021, 21:17

Heel mooie line-up.
Zonder eerst de andere reacties te hebben gelezen, zou ik het ook zo laten.
Geniet van een mooie avond!
1 x

Whiskme
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskme » 23 Mar 2022, 11:35

Binnenkort plan ik met enkele kennissen een tweede whiskytasting. In de eerste zitting kwamen alle basics aan bod (wat is het? Hoe wordt het gemaakt? Bourbon/sherry/turf/etc.). In de tweede tasting is het thema 'Speyside vs Islay' en probeer ik aandacht te hebben voor de diversiteit in die regio's en vraagtekens te plaatsen het smaakprofiel dat we klassiek associëren met deze regio's. Daartoe heb ik de volgende line-up voorzien:

Speyside: Glenallachie 12 PX, Craigellachie 13, Benromach 10

Islay: Bruichladdich The Laddie Eight, Bunnahabhain 12, Kilchoman Sanaig

Ik worstel alleen nog wat met de volgorde van de line-up. Zo zou ik kunnen beginnen met de Glenallachie 12 als voorbeeld van wat het dichtst aanleunt bij het klassieke speyside-profiel, om vervolgens met de Craigellachie en Benromach aan te tonen dat niet alle speysiders die lading dekken. Daarna zouden dan de Islay-whisky's aan bod kunnen komen.

Anderzijds kan het ook leuk zijn om de regio's te mengen en wat meer head to head te werken (Craigellachie vs Laddie, Glenallachie vs Bunna, Benromach vs Kilchoman).

Wat denken jullie? In welke volgorde zouden jullie deze whisky's aan bod laten komen?
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 23 Mar 2022, 12:51

Ik zou de h2h optie doen en dan is je indeling wel een goede. Ik zou verder hoe dan ook met de Laddie starten. Die heeft het lichtste profiel.
0 x

francken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor francken » 28 Jul 2023, 00:22

Hallo genieters,

Twee keer per jaar, wil ik graag met vriendjes een proeverij houden.
Gewoon lekker thuis en met maximaal zes personen, meer passen er niet rondom de tafel.
De vorige keren als thema The Single Single Cask, GlenAllachie en Blackadder gedaan.

Dit maal: Signatory Vintage.
Nu weer zeven flessen, maar ja, de volgorde van die line-up zeg. Oeps.
Dat is toch een ander kennis en ervarings-niveau wat mij nog steeds ontbreekt.

Het gaat om zeven flessen Signatory Vintage - Cask Strength Collection:
1. Deanston (Highlands) 13.08.2008 - 11.03.2022 (13 jaar)
First fill sherry Butt, 574 flessen, 66,8%, WB207563.
2. Secret Speyside (Macallan) (Speyside)
11.07.2005 - 09.02.2023 (17 jaar), First-fill Oloroso Sherry Butt,
438 flessen, 60,3%, WB228945.
3. Allt-a-Bhainne (Speyside), 26.07.2000 - 19.04.2021 (20 jaar)
Hogshead then Sherry Butt for 8 months, 703 flessen, 52,4%, WB184008.
4. Benrinnes (Speyside) 28.10.1996 - 12.03.2021 (24 jaar)
Hogsheads (2x), 538 flessen, 51,9%, WB184589.
5. Glenburgie (Speyside) 15.06.1995 - 26.04.2021 (25 jaar)
Hogsheads (2x), 383 flessen, 54,7%, WB188144.
6. Glen Elgin (Speyside) 22.12.1995 - 24.01.2022 (26 jaar)
Hogshead, 233 flessen, 49,4%, WB205769
7. Auchroisk (Speyside) 05.03.1996 - 29.09.2022 (26 jaar)
Hogshead + Fresh Sherry Butt Finish for 65 months,
687 flessen, 48,7%, WB222768.

Ik ben even zo brutaal om enkele vragen te stellen.
Natuurlijk heb ook contact gezocht met Signatory Vintage, maar ik denk dat daar niemand thuis is.

• Nu staan ze dus op volgorde van leeftijd.
Maar waarschijnlijk niet een juiste volgorde om een proeverij te houden.
Heeft iemand een beter advies?
• De Deanston is 13 jaartjes oud, maar heeft nog een immense ABV van 66,8%.
Volgens https://scotchwhisky.com/, komt de new make uit de ketel met een ABV van 69% en wordt het daarna verdund tot een ABV van 63,5%, voor het rijpen.
Hoe kan dan een fles van een IB, een ABV hebben van 66,8%?
Zal Signatory, new make, onverdund hebben gekocht en zelf laten rijpen in een eigen vat, van Signatory? Maar dan is het ABV nog best hoog?
• Zijn er meer IB-ers, die new make sprit kopen, en deze in eigen vaten laten rijpen, voordat de destilleerderij zelf de whisky verdund om in de vaten te laten rijpen die beheert worden door de destilleerderij zelf.
• Signatory Vintage brengen soms ook flessen uit die een blend is van single malt van verschillende vaten, maar van uiteraard dezelfde destilleerderij.
Soms twee vaten, soms zelfs drie.
Is daar een reden voor?
Zijn dit zustervaten, of juist niet?

Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen?

Grote groeten,

Tonny
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Jul 2023, 18:06

Ik zou in dit geval vooral op de vatrijping en het alcoholpercentage letten en veel minder op de leeftijd. Je kunt beginnen met de bourbon matured hoggies (Benrinnes, Burgie en Elgin). Qua leeftijd en alcoholpercentage zijn die sowieso al vergelijkbaar. Nu zouden die hoggies ook nog refill sherry varianten kunnen zijn, in dat geval zou ik ze op kleur zetten. De lichtste eerst, want de minste vatinvoed.

Dus iets als:
- Benrinnes (heb ik geproefd en is zeker een bourbon matured)
- Glenburgie
- Glen Elgin

Dan in beginsel de sherry finishes, alleen is er van de Allt-a-Bhainne zo te zien alleen vatinvloed over, die zou ik doorschuiven.
- Auchroisk (nou ja finish, 65 maanden is wat mij betreft gewoon een double maturation)

Qua kleur kan hier ook de Deanston, qua alcohol kan die op het eind. Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om 'm aan het eind te zetten.
(- Deanston)

En normaal gesproken eindig je hier met de sherry maturations en persoonlijk zou ik dus eindigen met de Deanston:
- Allt-a-Bhainne (want een stuk lager in alcohol als de Mac en dan komt ie dus alsnog na de Auchroisk :lol: )
- Macallan
- Deanston

De Deanston kan op een relatief vochtige en warme plek in het warehouse hebben gelegen of in een poreuzer vat, dan kan er meer water verdampen dan alcohol. Ik acht het echter waarschijnlijker dat dit onverdund het vat in is gegaan. Er zijn namelijk een hele hoop Deanstons van deze vintage door Signaory uitgebracht rond deze abv's.

Er zijn volgens mij wel grote IB'ers die direct spirit inkopen, maar ik heb altijd begrepen dat Signatory dat eigenlijk niet doet. Los daarvan: er rijden dagelijks vele tankwagens met new make rond in Schotand. Bij sommige producenten wordt de new make überhaupt niet bij de distillery zelf afgevuld.

Een IB als small batch bottelen kan meerdere redenen hebben. Een grotere outturn aan flessen creëren, bv voor export; eventueel wegblenden van een mindere kwaliteit vat, bijvoorbeeld eentje met een vlak profiel of duidelijke off-notes (al heb je voor dat laatste vaak wel een stuk meer vaten nodig), een manier om een underproof (< 40%) vat toch nog als whisky te kunnen bottelen en zo zijn er vast nog wel een paar redenen te bedenken.
5 x

francken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor francken » 28 Jul 2023, 20:57

Ik vind het mooi dat ik steeds, ietsepietsje, of meer dan, meer leer over deze wondere wereld.
Nu dankzij jou.
Ontzettend tof, dat je tijd en moeite hebt genomen voor deze informatie.

Groetjes en bedankt, :duimop

Tonny
2 x

pololo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pololo » 29 Jul 2023, 02:03

francken schreef:• De Deanston is 13 jaartjes oud, maar heeft nog een immense ABV van 66,8%.
Volgens https://scotchwhisky.com/, komt de new make uit de ketel met een ABV van 69% en wordt het daarna verdund tot een ABV van 63,5%, voor het rijpen.
Hoe kan dan een fles van een IB, een ABV hebben van 66,8%?

Deanston verdunt niet 100% van hun spirit tot 63.5%, zelfde geldt voor de andere distell distilleerderijen (ledaig en bunnahabhain). Zo hebben Van Wees en Signatory ook een aantal bunna's gebotteld op 67+% ABV wat ver boven het normale ligt. Ik weet niet precies wat het percentage is dat verdund wordt maar ik kan het desnoods wel eens navragen bij brendan mccarron.
1 x

francken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor francken » 29 Jul 2023, 10:44

pololo schreef:
Deanston verdunt niet 100% van hun spirit tot 63.5%, zelfde geldt voor de andere distell distilleerderijen (ledaig en bunnahabhain). Zo hebben Van Wees en Signatory ook een aantal bunna's gebotteld op 67+% ABV wat ver boven het normale ligt. Ik weet niet precies wat het percentage is dat verdund wordt maar ik kan het desnoods wel eens navragen bij brendan mccarron.

Dus van het normale, wordt toch regelmatig afgeweken en zijn het geen regels die altijd gehandhaafd worden.
Weer wat geleerd.
Neem geen moeite om nog meer gedetaileerd een toelichting/verklaring na te vragen.
Ik weet nu genoeg om het één en ander uit te leggen.

Groetjes en super bedankt :duimop ,

Tonny
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”