Een Coal Ila 18yo om nog maar eens na te genieten van de 4e verjaardag van mijn lieve kereltje.
Vergeleken met de 12y beduidend zachter in de neus (zoet, vanille, appel maar ook wat kruidig). Hoe langer ik het glas laat staan des te meer ik de geur tot zijn recht vind komen, aangezien de zoetere tonen de overhand krijgen (richting overrijp fruit zelfs) maar er heel subtiel turf en wat zilt doorheen sijpelt, zodat je een heerlijke combinatie van fruit en ruige kust krijgt. Ik laat een glas tegenwoordig vaak eerst 10/15 minuten staan, voordat ik het proef. Bij veel whiskies maakt dat echt het verschil, leuk om te constateren dat dezelfde dram na wat tijd van geur/smaak kan veranderen. Is voor velen uiteraard bekend maar heb het in dit geweldige forum gelezen en met succes toegepast. Nog bedankt hiervoor.
Pas in de mond komt de rook en turfsmaak die je van een Islay mag verwachten in de CI 18 naar de voorgrond en is het eignelijk de omgekeerde wereld aangezien het nu de zoetere fruittonen die op de achtergrond aanwezig zijn. Lange afdronk overigens, die als een ondefinieerbare scherpe smaak begint en in subtielere turftonen sterft. Hoewel de smaak natuurlijk geweldig is, ben van deze whisky denk ik het meest gecharmeerd van de geur. Erg verrassend, helemaal vergeleken bij de CI 12. Geur vind ik overigens meestal het hoogtepunt van een dram, aangezien mijn reuk beter ontwikkeld lijkt dan mijn smaak. Wellicht dat de alcohol een licht verdovende werking op mijn smaakpapillen heeft. Reuk en finish maken voor mij vaak het onderscheid tussen whiskies van dezelfde soort.