Bowmore 19yo 1990 Signatory Vintage
-
johan brugge
- Forum goeroe

Bowmore 19yo 1990 Signatory Vintage
Eerst wat meer details.
Vintgage 1990
Aged: 19 years
Distilled on 29/03/1990
Bottled on 30/03/2009
Matured in Hogshead
Cask nrs 647+648
Bottle nr 317 van 721
No chillfiltration and no colouring, of wat dacht je?
Kleur: licht goud
Neus: fruit (perzik en/of abrikoos), heidegeur, zeezout, weinig of geen rook.
(EDIT: mijn vrouw, die absoluut niet houdt van whisky, vond 'm zoet ruiken en mijn zoon van 10 rook bloemen.)
Smaak: Turf, peper. Green tea??? Dat heb ik nu nog nooit in een Bowmore geproefd. De balans is wel perfect. Met een heel klein beetje water zijn de smaken die in de neus voorkomen, veel meer uitgesproken. Dit is echt een hele goeie!
Afdronk: lang, droog, wat zilt, een beetje peper en weer die green tea.
Commentaar: Dit is zonder twijfel de beste Bowmore die ik tot dusver gehad heb. Ik kan geen tekortkomingen vinden. Een hoge score is hier zeker op zijn plaats 91/100. René, een echte aanrader IMHO.
Vintgage 1990
Aged: 19 years
Distilled on 29/03/1990
Bottled on 30/03/2009
Matured in Hogshead
Cask nrs 647+648
Bottle nr 317 van 721
No chillfiltration and no colouring, of wat dacht je?
Kleur: licht goud
Neus: fruit (perzik en/of abrikoos), heidegeur, zeezout, weinig of geen rook.
(EDIT: mijn vrouw, die absoluut niet houdt van whisky, vond 'm zoet ruiken en mijn zoon van 10 rook bloemen.)
Smaak: Turf, peper. Green tea??? Dat heb ik nu nog nooit in een Bowmore geproefd. De balans is wel perfect. Met een heel klein beetje water zijn de smaken die in de neus voorkomen, veel meer uitgesproken. Dit is echt een hele goeie!
Afdronk: lang, droog, wat zilt, een beetje peper en weer die green tea.
Commentaar: Dit is zonder twijfel de beste Bowmore die ik tot dusver gehad heb. Ik kan geen tekortkomingen vinden. Een hoge score is hier zeker op zijn plaats 91/100. René, een echte aanrader IMHO.
Laatst gewijzigd door johan brugge op 01 Aug 2010, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: Bowmore 19yo 1990 Signatory Vintage
johan brugge schreef:Dit is zonder twijfel de beste Bowmore die ik tot dusver gehad heb. Ik kan geen tekortkomingen vinden. Een hoge score is hier zeker op zijn plaats 91/100. René, een echte aanrader IMHO.
Je maakt me héél nieuwsgierig, Johan !!!
0 x
Heerlijk. Ik zat te twijfelen omdat ik zeker herken wat je schrijft Johan. Toch maar mijn hele notitie geplaatst dan kun je vergelijken hoe ik dit ervaar.
Uiterlijk: Licht goud-geel en hang vrij dik aan.
Geur: Het eerste dat ik ruik zijn rozijnen, rook (niet medicinaal) en ietsje toffe. Eigenlijk wel een heel subtiel parfum voor een Islay ! Zeker met wat water onverwachte esters. Grapefruit, munt, witte-druiven, citrus, zee. Veel later komt er wat (zurig) eikenhout met een vanille toon naar boven
Smaak: Zacht ! Niet zoet maar wel zacht en licht peperig. Ontvouwt langzaam. Licht peaty, chocola, vrij zilt en bijna romig filmend. Geheel niet droog.
Afdronk: Subtiel aanwezig maar toch een vrij lange afdronk.
En toen was tie op
Score ? Tsa zoals ik al eerder aangaf altijd lastig met een sample (zelfs met 30ml).
Ik ga voor 89 en snuffel nog even aan de verrassende ontwikkeling in het lege glas. Top Johan
Uiterlijk: Licht goud-geel en hang vrij dik aan.
Geur: Het eerste dat ik ruik zijn rozijnen, rook (niet medicinaal) en ietsje toffe. Eigenlijk wel een heel subtiel parfum voor een Islay ! Zeker met wat water onverwachte esters. Grapefruit, munt, witte-druiven, citrus, zee. Veel later komt er wat (zurig) eikenhout met een vanille toon naar boven
Smaak: Zacht ! Niet zoet maar wel zacht en licht peperig. Ontvouwt langzaam. Licht peaty, chocola, vrij zilt en bijna romig filmend. Geheel niet droog.
Afdronk: Subtiel aanwezig maar toch een vrij lange afdronk.
En toen was tie op
Score ? Tsa zoals ik al eerder aangaf altijd lastig met een sample (zelfs met 30ml). Ik ga voor 89 en snuffel nog even aan de verrassende ontwikkeling in het lege glas. Top Johan

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Ik zal later mijn note ook posten. Kan me redelijk vinden in jullie notities en vooral in de "Green tea" van Johan! Ja, nu ik het lees bedenk ik me: "Ja, dat was het gisteravond wat ik merkte"! Het was dat wrange achter in je keel wat je inderdaad bij groene thee (althans die van Pickwick met een vleugje citroen) proeft!
Mooie dram! In m'n notitie van gisteravond vond ik de neus er het beste uit komen.
Mooie dram! In m'n notitie van gisteravond vond ik de neus er het beste uit komen.
0 x
Hierbij m'n note; blind geproefd, hoeveelheid ca. 2cl
Glas: Libbey Tasting Glass 13cl (Sligro)
Kleur: Licht geel
Neus: M'n eerste reactie was: Waaaauuuuwww! Peat en heel veel fruit. Samen mooi in balans. Later een spoortje mout. Met water komt (melk)chocolade vrij!! Woooww!!
Smaak: Subtiel peat, ik had "licht droog?" opgeschreven, maar hieronder beschrijft Johan het als "groene thee"; ja! Dat is het! Fruitig en dus een licht bittertje (door die 'groene thee')
Afdronk: Pats! Peat-spice, zo recht in je gezicht! Iets peperig dus.Zilt, (licht) bittertje (zal die groene thee weer zijn), as (heel licht sigaretten-as), noodmuskaat (?), blijft lang achter in je mond / keel. Inderdaad die groene thee smaak die lang blijft hangen. De peat blijft ook lang.
Een mooie dram! Voor het eerst heb ik (persoonlijk) de neus, smaak en afdronk apart gescoord, opgeteld en door 3 gedeeld om tot een score te komen (Jim Murray doet ook nog de balans). Dit heb ik gedaan omdat ik die neus zo geweldig vond vergeleken met de smaak en afdronk. Let wel: deze laatste waren absoluut niet slecht, maar die neus sprong eruit! Dat wilde ik vastleggen in m'n notitie. Ik denk dat ik dit systeem aan ga houden...
Mid-high 80's!
Glas: Libbey Tasting Glass 13cl (Sligro)
Kleur: Licht geel
Neus: M'n eerste reactie was: Waaaauuuuwww! Peat en heel veel fruit. Samen mooi in balans. Later een spoortje mout. Met water komt (melk)chocolade vrij!! Woooww!!
Smaak: Subtiel peat, ik had "licht droog?" opgeschreven, maar hieronder beschrijft Johan het als "groene thee"; ja! Dat is het! Fruitig en dus een licht bittertje (door die 'groene thee')
Afdronk: Pats! Peat-spice, zo recht in je gezicht! Iets peperig dus.Zilt, (licht) bittertje (zal die groene thee weer zijn), as (heel licht sigaretten-as), noodmuskaat (?), blijft lang achter in je mond / keel. Inderdaad die groene thee smaak die lang blijft hangen. De peat blijft ook lang.
Een mooie dram! Voor het eerst heb ik (persoonlijk) de neus, smaak en afdronk apart gescoord, opgeteld en door 3 gedeeld om tot een score te komen (Jim Murray doet ook nog de balans). Dit heb ik gedaan omdat ik die neus zo geweldig vond vergeleken met de smaak en afdronk. Let wel: deze laatste waren absoluut niet slecht, maar die neus sprong eruit! Dat wilde ik vastleggen in m'n notitie. Ik denk dat ik dit systeem aan ga houden...
Mid-high 80's!

0 x
John,
Mocht je het vergeten of ontgaan zijn.
Hierdoor kwam ik op dit onderwerp: Groene thee in whisky.
EDIT: Laat maar John, ik zie dat je in dat onderwerp al gereageerd had. Dit is in elk geval een goede verwijzing.
Mocht je het vergeten of ontgaan zijn.
Hierdoor kwam ik op dit onderwerp: Groene thee in whisky.
EDIT: Laat maar John, ik zie dat je in dat onderwerp al gereageerd had. Dit is in elk geval een goede verwijzing.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Wauw, JD. Wat een mooie notitie heb jij geschreven, zeg! Ik heb hem al zeker drie keer gelezen. 
0 x
johan brugge schreef:Wauw, JD. Wat een mooie notitie heb jij geschreven, zeg! Ik heb hem al zeker drie keer gelezen.
Ja die John zit daar in zijn eentje een beetje een feestje te vieren

0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Piet schreef:Ja die John zit daar in zijn eentje een beetje een feestje te vieren
Ik wil mezelf anders gerust uitnodigen bij hem thuis, hoor.
0 x
johan brugge schreef:Piet schreef:Ja die John zit daar in zijn eentje een beetje een feestje te vieren
nou, die 1ml die ik nog bewaard heb zet ik naast de Bowmore 12yo, of wil je 0,5ml proeven, of neem je de fles mee
0 x
johan brugge schreef:Wauw, JD. Wat een mooie notitie heb jij geschreven, zeg! Ik heb hem al zeker drie keer gelezen.
Dank je, Johan! Was ook een mooie dram!
JayDie schreef:johan brugge schreef:Piet schreef:Ja die John zit daar in zijn eentje een beetje een feestje te vieren
nou, die 1ml die ik nog bewaard heb zet ik naast de Bowmore 12yo, of wil je 0,5ml proeven, of neem je de fles mee
0 x
Wat een dram...!!!
Zelfs nu ik m'n laatste ml proef... heerlijk! De neus... die afdronk! Waaauw!
Ik heb er nu een Bowmore 12yo naast staan... maar dat is niet te vergelijken! Wat een dram, deze Bowmore 1990 van Signatory.
Zelfs nu ik m'n laatste ml proef... heerlijk! De neus... die afdronk! Waaauw!Ik heb er nu een Bowmore 12yo naast staan... maar dat is niet te vergelijken! Wat een dram, deze Bowmore 1990 van Signatory.

0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

JayDie schreef:of neem je de fles mee
Zo te lezen neem ik maar beter de fles mee. En misschien nog wel een paar andere.
0 x
Hij staat op m'n verlanglijstje, maar duik sowieso de Signatory hoek in 

0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Wel, toen ik er deze keer voor het eerst aan snuffelde (onverdund) rook ik iets van fruit. Peren dacht ik eerst. In de mond (met en zonder water) proefde ik duidelijk weer die green tea. Kan echt niet missen. Ik blijf hem echt heel lekker vinden.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”