Proef-Olympics

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Proef-Olympics

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 07 Jun 2015, 19:16

Afbeelding

Overbodig om te zeggen dat het wederom een hele lastige was deze dag. Bij het openen van het flesje, met goudkleurige whisky, leek ik wat gras te ruiken. Bij de eerste slok kon ik nog weinig herkennen, na een druppeltje water dacht ik een beetje sherry te proeven en ook iets van bloemen. Een paar slokken verder moest ik ineens aan een sigarenkistje denken (??). Ik ga deze fles zeker niet aanschaffen, toch krijgt hij van mij 75 punten want heel slecht was hij niet.
Geen punten behaald, zat er niet eens in de buurt.

Mijn voorspelling:

Regio: Highland
Distilleerderij: Glengoyne
Leeftijd: 21 jaar
Alcoholpercentage: 43%

En dit was de uitkomst:

Regio: Speyside
Distilleerderij: Benromach
Leeftijd: 10 jaar
Alcoholpercentage: 57%

Afbeelding
1 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 07 Jun 2015, 19:24

Afbeelding

Vol goede moed en dito vertrouwen aan deze sample begonnen. Na het inschenken van dit godendrankje en mijn neus in het glas hing trok ik zowat wit weg. Behoorlijk stevige geur kwam op mij af. Enige wat ik kon verzinnen was rokerig en turf, in de veronderstelling dat krachtige en stevige whisky's die geur/smaak bij zich dragen. Ook bij de eerste slokken was het letterlijk en figuurlijk even slikken. Je voelde hem ook echt naar beneden glijden. Afdronk was ook stevig en heel lang. Maar echt veel verder dan krachtig, rokerig en turf kwam ik niet deze avond.
Na wat zoeken op internet EN het feit dat ik al voor mezelf al had besloten om een regio te kiezen die nog niet was geweest kwam ik uit op het volgende:

Mijn voorspelling:

Regio: Campbeltown
Distilleerderij: Longrow
Leeftijd: 10 jaar
Alcoholpercentage: 46%

En dit was de uitkomst:

Regio: Campbeltown (5 punten)
Distilleerderij: Springbank
Leeftijd: 9 jaar (9 punten)
Alcoholpercentage: 54.7%

De regio is niet zo groot en ik heb echt zitten twijfelen tussen de Springbank en de Longrow. Maar goed, dat is achteraf lullen....
Desondanks dik tevreden met de behaalde punten.

Afbeelding
1 x
Afbeelding

dollemalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dollemalt » 07 Jun 2015, 20:04

Longrow is een merk van Springbank. Dus twijfelen was niet nodig geweest aangezien de distilleerderij wordt gevraagd en niet het merk...
Maar ik zelf zat er helemaal naast, dus da's makkelijk achteraf...
1 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 08 Jun 2015, 17:52

Dat het van Springbank kwam, daar hoefde ik geen moment over te twijfelen. Maar welke precies, dat vond ik lastig te raden. Heb me daarna blind gestaard op een 'hint' in de aankondiging waardoor ik ervan overtuigd was dat het een fles was die ik niet in m'n collectie heb, terwijl er een open exemplaar van de Gaja Barolo voor m'n neus stond om te vergelijken! :domdom
1 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 08 Jun 2015, 22:41

Afbeelding

Nieuwe week, nieuwe kansen!

Deze sample had een iets wat fruitige geur. De eerste slok die ik nam kwam binnen als een mokerslag. Ik dacht...wow, dit is weer een heftige en totaal niet wat ik lekker vind. Dram even laten staan, druppeltje water erin en nog eens ruiken en proeven. Het werd al beter voor me. Kreeg soms het idee dat het wijn was, dus vandaar misschien ook mijn neiging naar bloemen en fruit. Afdronk was lang en de fruitsmaak bleef lang hangen.
Heb me dus gericht op de bloemen, fruit en sherry/wijn. In het begin dacht ik aan een hele sterke whisky met een hoog alcoholpercentage, maar hier was ik al eens de mist mee in gegaan dus heb laag ingezet. Na lang zoeken heb ik het volgende verzonnen:

Mijn voorspelling:

Regio: Speyside
Distilleerderij: Abelour
Leeftijd: 16 jaar
Alcoholpercentage: 43%

En dit was de uitkomst:

Regio: Speyside (5 punten)
Distilleerderij: Tamdhu
Leeftijd: 9 jaar (3 punten)
Alcoholpercentage: 65%

Aardig stevige whisky dus met die 65%!
Gaaf dat ik de regio weer goed heb, begin er goed in te worden...hahaha.
Tamdhu had ik nog nooit van gehoord. Laat staan dat ik deze fles OOIT heb gezien.
Toch vond ik hem best lekker en heb deze fles 83 punten gegeven.

Afbeelding
2 x
Afbeelding

meeuwsen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor meeuwsen » 08 Jun 2015, 23:21

Helemaal niet bekend met the ultimate of niet bekend met deze botteling?
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 09 Jun 2015, 07:54

meeuwsen schreef:Helemaal niet bekend met the ultimate of niet bekend met deze botteling?

Beide
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 09 Jun 2015, 16:11

Ik ben gelukkig wel bekend met een paar eerdere versies uit deze reeks en had 'm daarom ook herkend. Ik vind de eerdere 2004 en 2005 edities wel lekkerder trouwens, die zijn nog een stuk romiger. Deze sample is toch wat minder rijk van smaak. Wel lekker (heb 'm 85 gescoord, toch een van mijn hogere scores tot nu toe), maar niet meer de moeite waard om te kopen aangezien deze toch echt minder is dan zijn voorgangers en tevens duurder.
1 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 11 Jun 2015, 19:42

Afbeelding

Na het inschenken was ik al meteen enthousiast! Het was een heerlijk zachte/zoete geur waarin ik iets van vanille rook.
Deze geur van vanille is me blijven achtervolgen. Bij de eerste slokken proefde ik ook alleen maar iets van vanille. De smaak was ook vrij zacht en heerlijk zoet. De korte afdronk was ook heerlijk zoet. Ik vond hem geweldig en krijgt daarom 86 punten van me. Staat op mijn wenslijst, dus hopelijk kan ik er ooit (hij ligt niet echt binnen mijn budget) nog eens een flesje aanschaffen.

Mijn voorspelling:

Regio: Islands
Distilleerderij: Arran
Leeftijd: 14 jaar
Alcoholpercentage: 46%

En dit was de uitkomst:

Regio: Highlands
Distilleerderij: Clynelish 1997 Wemyss
Leeftijd: 17 jaar (7 punten)
Alcoholpercentage: 46% (20 punten)

Afbeelding
0 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 11 Jun 2015, 19:49

Afbeelding

Gisteren was het wederom een mystery dag. En wederom 1 om snel te vergeten!
Niet alleen vanwege het behalen van weinig punten, maar puur vanwege de vieze geur en smaak van deze whisky.
Ook deze mystery was niet weg te krijgen en na 2 slokken ben ik daar ook maar mee gestopt! Weer een reden om nooit naar die regio ( :D ) te gaan.
Had ook totaal geen idee wat ik moest invullen....

Mijn voorspelling:

Wat: Blend
Land: Schotland
Merk: Famous Grouse
Leeftijd: 12 jaar
Alcoholpercentage: 40%

En dit was de uitkomst:

Wat: Single malt
Land: Friesland
Merk: Frysk Hynder
Leeftijd: 7 jaar (5 punten)
Alcoholpercentage: 48%

Afbeelding

En dooooor.............
1 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 11 Jun 2015, 20:10

We zitten nu precies op de helft van deze proefolympics.
Ideaal moment om eens samen te vatten hoe het tot dusver is verlopen.

Laat ik beginnen met de pluspunten. De sfeer en alle interactie rondom deze blind-proeverij is echt super!
Ik kom soms tijd te kort om reacties, berichten en foto's op Facebook te kunnen bekijken. Ondertussen ook weer een aantal nieuwe whisky-vrienden erbij gekregen. Al met al zit het kwa gezelligheid wel snor! :hoera :hoera

De opzet en hoe alles verloopt vanuit de organisatie is ook geweldig! De uitslagen worden op tijd gepost en ook aan het begin van de dag een inleidend verhaal met daarin (zo beweren ze zelf) wat hints. Ik zie ze nooit, maar goed...dat ligt aan mij, haha. Ben je wat later en/of vergeten je antwoorden in te sturen, je krijgt nog bij tijds een wake-up call. Alleen maar lof dus!

Ondanks dat het niet echt een wedstrijd is ben ik toch we trots op mijn eigen tussenstand. 102 punten, dat had ik vooraf nooit verwacht (aangezien ik nog maar een aantal maanden met whisky 'bezig ben').
Grappig om te zien hoe snel er verschuivingen zijn in de tussenstand. Zo sta je 5de, dan weer 20ste en daarna weer 10de. Het is niet te peilen eigenlijk. Nogmaals, het gaat niet echt om de wedstijd maar ik ben vrij competitief ingesteld dus kijk er toch iedere dag wel een paar keer naar...hahaha.

Negatief puntje heb ik ook. Van de 9 whisky die ik tot nu geproefd heb waren er 2 ronduit smerig (de mystery's). 4 whisky's waren wel oké, maar zal ze niet snel aanschaffen. 3 whisky's vond ik heerlijk en die staan ook al op mijn wenslijst (al zijn de prijzen wel boven mijn budget), maar volgens mij is 1 ervan al bijna niet meer te verkrijgen.
Kortom, van de 9 whisky's zijn er 3 goed bevallen waarvan er (hopelijk ooit) nog 2 in mijn kast komen te staan. Vrij magere oogst dus.

Om maar meteen wat discussie te voorkomen: dit negatieve is geen algemeen iets maar puur vanuit mijn eigen oogpunt EN smaak bekeken. ;)
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 11 Jun 2015, 20:37

Whisky-ettenleur schreef:
Na het inschenken was ik al meteen enthousiast! Het was een heerlijk zachte/zoete geur waarin ik iets van vanille rook.
Deze geur van vanille is me blijven achtervolgen. Bij de eerste slokken proefde ik ook alleen maar iets van vanille. De smaak was ook vrij zacht en heerlijk zoet. De korte afdronk was ook heerlijk zoet. Ik vond hem geweldig en krijgt daarom 86 punten van me. Staat op mijn wenslijst, dus hopelijk kan ik er ooit (hij ligt niet echt binnen mijn budget) nog eens een flesje aanschaffen.

En dit was de uitkomst:

Probeer de gewone Clynelish 14 dan eens, die kan je ook in een 20cl versie kopen en ligt wel binnen je budget ...
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 11 Jun 2015, 20:40

Gisteren was het wederom een mystery dag. En wederom 1 om snel te vergeten!
Niet alleen vanwege het behalen van weinig punten, maar puur vanwege de vieze geur en smaak van deze whisky.
Ook deze mystery was niet weg te krijgen en na 2 slokken ben ik daar ook maar mee gestopt!

En dit was de uitkomst:

Wat: Single malt
Land: Friesland
Merk: Frysk Hynder
Leeftijd: 7 jaar (5 punten)
Alcoholpercentage: 48%

En dooooor.............

:SadHead
Zo weet je het, nooit een frysk hinder aanschaffen ;).
0 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 11 Jun 2015, 20:46

Tom2 schreef:

En dit was de uitkomst:

Probeer de gewone Clynelish 14 dan eens, die kan je ook in een 20cl versie kopen en ligt wel binnen je budget ...

Die heb ik al staan in mijn kast. Maar die vond ik, gezien de punten die ik ervoor heb gegeven (75), toch minder van smaak dan de 17.
Ik ga wel even goed sparen en niet (nooit) tegen m'n vrouw vertellen wat die fles kost, haha. :duimop
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 11 Jun 2015, 20:49

Dat is ook een optie. ;)

PS: keep us posted, geweldig je ervaringen hier te lezen.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”