Whisky opdrinken, bewaren of verzamelen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky verzamelen of opdrinken

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 04 Mar 2015, 21:52

gerritbakker57 schreef:Ik val uit de toon in dit lijntje maar ik koop whisky's om meerdere redenen. Allereerst om van te genieten maar zowel door ze te drinken als door ze te verzamelen. Ik koop bijvoorbeeld nogal eens een IB caol ila, geweldig, mag best wat kosten maar die gaat open :Slainte Daarnaast verzamel ik leuke en mooie series zoals PE en Balvenie Tun. Misschien dat ik ze ooit nog open maak of mocht het nodig zijn, ze verkoop :o Andres wordt het een leuke erfenis voor mijn kids. Gelukkig is mijn zoon al heel aardig op weg om een whisky liefhebber te worden :P Kortom, Whisky is een geweldig leuk onderwerp waar op veel manieren van te genieten is. :goedgedaan

Ik denk er precies zo over als jij.
Vooral dat gedeelte over kinderen.
Ik vind het zelf ook mooi om sommige flessen te hebben en ze te bekijken in mijn kast.
En ik koop ook weleens flessen als investering.
Niet zozeer om aan te verdienen maar omdat ik van de winst weer mooie andere flessen kan kopen die normaal gezien buiten m'n budget zijn.
En weer omdat ze misschien later een mooie erfenis voor m'n zoon kunnen zijn.
Of hij nou wel of geen liefhebber is.
Als hij liefhebber is heeft hij een mooie verzameling en zo niet heeft hij een mooie spaarpot.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 04 Mar 2015, 22:30

Toen ik begon, dronk ik nog sneller dan er nieuwe flessen bij kwamen. Ook al bleef/blijft het bij 2 tot 3 drams per week. Kocht de standaard OB's van 12 tot 18 jaar oud en naarmate ik er over begon te lezen en me te verdiepen kwamen er andere bottelingen. Als ik nu stop met kopen en elke dag een dram drink, dan ben ik nog wel een decennium bezig heb ik zo berekend Naast mijn collectie heb ik nl. een karrevracht aan samples staan. En ik betrap mij er op dat ik die vaak het eerst aanspreek.

Ik bestel dus samples om te proeven en te drinken en hele flessen die vaak (nog) dicht blijven. Gewoon ' voor de heb', dus om te verzamelen. Bijkomend voordeel is dat een aantal van deze flessen in de toekomst wellicht wat zeldzamer worden en ik of mijn nageslacht ze ooit nog eens ten gelde kunnen maken.

Echter, staan er echt wel flessen tussen die eerdaags of iets later toch ook weer open gaan. Heb ze ook weer niet voor niets aangeschaft. Maar op dit moment heb ik simpelweg te veel open staan, wat eerst op moet.

Kortom, ik koop omdat ik een bepaalde fles wil hebben. Het leuk vind om deze in de kast te zien staan en ja, soms gaan ze open om van te genieten.
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 11 Mar 2015, 13:27

gerritbakker57 schreef:Ik val uit de toon in dit lijntje maar ik koop whisky's om meerdere redenen. Allereerst om van te genieten maar zowel door ze te drinken als door ze te verzamelen. Ik koop bijvoorbeeld nogal eens een IB caol ila, geweldig, mag best wat kosten maar die gaat open :Slainte Daarnaast verzamel ik leuke en mooie series zoals PE en Balvenie Tun. Misschien dat ik ze ooit nog open maak of mocht het nodig zijn, ze verkoop :o Andres wordt het een leuke erfenis voor mijn kids. Gelukkig is mijn zoon al heel aardig op weg om een whisky liefhebber te worden :P Kortom, Whisky is een geweldig leuk onderwerp waar op veel manieren van te genieten is. :goedgedaan

Zo sta ik er ook in (al heb ik geen zoon maar een dochter...) ;)
0 x
Afbeelding

Ter veld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ter veld » 11 Mar 2015, 13:58

ik heb de meeste flessen van mijn verzameling nog dicht zitten maar deze gaan op hun tijd wel open. De whisky hobby is voor mij het lekker genieten van een heerlijke dram waar bij ik steeds nieuwe smaken leer herkennen in mijn ontdekkings reis maar, ook zeker voor het verzamelen van flessen die ik mooi en lekker vind.
Laatst gewijzigd door Ter veld op 11 Mar 2015, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Mar 2015, 14:21

Ach, zolang je meer flessen koopt dan dat je op drinkt dan ontstaat er vanzelf een mooie verzameling :goedgedaan
2 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 11 Mar 2015, 14:25

gerritbakker57 schreef:Ach, zolang je meer flessen koopt dan dat je op drinkt dan ontstaat er vanzelf een mooie verzameling :goedgedaan

haha, zo is het maar net. :D
0 x
Afbeelding

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 12 Mar 2015, 12:55

Ben benieuwd wie het eerste die one-liner weer gaat plaatsen.

De een verzameld en de ander drinkt. Ik doe beide.
Vind het altijd een beetje sneu volk wat neerkijkt op een verzamelaar. Ik heb ook wel eens een oude fles opengetrokken die echt niet meer te zuipen was, die is letterlijk door de gootsteen gegaan. Die had ik dan weer beter dicht kunnen laten zitten.
1 x

Freggeltje
Actief lid
Actief lid

Kopen om te drinken of voor de verzameling?

Ongelezen berichtdoor Freggeltje » 01 Mei 2015, 17:26

Ik ben even benieuwd hoe jullie hier mee omgaan:

Ik koop regelmatig een fles whisky om te drinken tussen de € 40- € 80, maar kijk ook wel eens stiekem naar mooie flessen van € 150+
ik denk dan leuk om te verzamelen, maar voor een verzameling moet je ze dicht laten lijkt me, als ik eenmaal een "dure" fles heb maak ik hem ook open want ik kan de verleiding niet weerstaan om te proeven en als hij eenmaal open is.

Voorbeeld, een glenfarclas van 30 jaar is gewoon te lekker om te laten staan en gaat dus op, zij het wat langzamer dan een "goedkopere" fles

Hoe doen jullie dat met die mooie flessen die jaren blijven staan?
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: kopen om te drinken of voor de verzameling?

Ongelezen berichtdoor Tomh » 02 Mei 2015, 00:31

Hee Freggeltje, hier zijn al een aantal topics over die aansluiten op jouw vraag.
Zoals dit topic/ het topic hier.

Succes :goedgedaan .
0 x
Afbeelding

Henk78
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 02 Jun 2015, 13:54

Ik heb eigenlijk al mijn flessen gekocht met de gedachte ze ooit leeg te drinken. Dat is nog steeds niet veranderd, hoewel ik meer koop dan opdrink dus de verzameling wordt wel steeds groter. :duimop
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”