Douaneregels in Europa (EU)

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
EdwinEdens
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Douaneregels in Europa (EU)

Ongelezen berichtdoor EdwinEdens » 29 Aug 2010, 13:48

Wie o Wie kan mij vertellen hoe het zit als de besteld flessen langs de douane komen?
Had een bestelling van 500 pond in Engeland maar uiteindelijk weer weg gedrukt omdat
ik niet helder krijg wat men er hier nog boven op gooit.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Douane regels

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Aug 2010, 16:35

He,

in het algemeen geldt dat binnen de EU men 10 liter sterke drank mee mag nemen (uitzondering vwb bv. de luchtvaart; zij hebben daarnaast eigen regels)

Buiten de EU is dat maar 1 liter.

Echter... ik hoor de laatste tijd meer verhalen over buitenlandse whisky shops, die niet uitvoeren richting (bv.) Nederland omdat er problemen zouden zijn met de douane... Dat is waar jij op doelt?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Aug 2010, 19:31

Een tijdje geleden was er iets over verandering van EU Export regulations waarmee met name UK shops te doen hadden. Ik weet zeker dat er problemen waren ... maar waar ?

Ik meen dat men niet kon garanderen dat je bij aankomst in het ontvangende land geen invoerrechten moest betalen ook binnen de EU. Als ik het vind zal ik het melden.

EDIT: Ik denk dat het ook hiermee te maken had: Sticker op etiket Bowmore 12yo?, de "duty paid" sticker... maar er was iets met Luxury goods of zo :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Aug 2010, 20:00

Heb het bericht nog niet gevonden maar het ging hierover.

Dit staat al even (hoelang ? ) op de Loch Fyne site maar ook op een aantal andere UK sites.
Hier:
BELGIUM, FRANCE, GERMANY, LUXEMBOURG, NETHERLANDS

Alcohol Shipping Currently Suspended

Loch Fyne Whiskies observes EU regulation with regard to distance selling of excisable goods and does not ship alcohol products to the following countries: Austria, Belgium, Bulgaria, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, The Netherlands, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain. We can ship books, foodstuffs and ‘hardware’ for which shipping charges can be calculated from the shipping table per kilo of weight. If you wish to order these you will have to email us to start.

EDIT: Zie nu pas dat dit een link is in bovenstaande tekst: EU regulation with regard to distance selling of excisable goods. Als je er op de website op klikt krijg je de PDF. Of je er veel wijzer van wordt blijft even de vraag :Scratch
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Sep 2010, 10:57

Zie het e-pistle van Malt Maniacs Keith Wood.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Douaneregels in Europa (EU)

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Sep 2010, 13:21

Eindelijk duidelijkheid :goedgedaan

Tsja, wat zijn we blij één Europa te zijn :boos ... niet doen Piet, neem een dubbele dram, gekocht in Nederland !
0 x

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 21 Jan 2011, 18:19

ik vraag me af of nederland wel onder deze groep valt ??

wij hebben immers in 2005 tegen het EU referendum gestemd (om EU regels bindend te laten zijn), volgens mij houdt dat per definitie ook in dat de douane regels dus uiteindelijk bepaald worden tussen het land van export en nederland. wat een EU oplegd kun je dus verwerpen, of de nederlandse wet er boven verheffen.

en verder worden er door sommige buitenlandse shops toch wat dingen door elkaar gegooid, zoals de regels voor handbagage bij vliegen, geldt alleen voor wat je mee mag nemen in het vliegtuig accijns en BTW vrij.

je kan gewoon inkopen zoveel je wilt, zolang je de goederen maar inklaart (accijnzen en BTW betaald). dit kun je volgens mij zelf regelen met de belastingdienst of tegen betaling laten doen door de koerier. dit laatste gebeurd vaak automatisch, dus tenzij je kan aantonen import te hebben voldaan, krijg je vaak een factuur als het niet uit een euro land komt. die komt vaak een paar maand later :Protest
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Jan 2011, 19:56

...in ieder geval exporteerde TWE toen niet naar Nederland... Weet niet hoe het nu is.
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 04 Feb 2011, 09:32

henrihenrynl schreef:ik vraag me af of nederland wel onder deze groep valt ??

wij hebben immers in 2005 tegen het EU referendum gestemd (om EU regels bindend te laten zijn), volgens mij houdt dat per definitie ook in dat de douane regels dus uiteindelijk bepaald worden tussen het land van export en nederland. wat een EU oplegd kun je dus verwerpen, of de nederlandse wet er boven verheffen.

nadat Nederland en Frankrijk in 2005 tegen het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa hebben gestemd, hebben ze de regels die daar in staan in een "normaal" verdrag (zoals oa. Verdrag van Maastricht) in het Verdrag van Lissabon vastgelegd. Omdat het nu om een normale procedure en geen procedure voor een toekomstige grondwet ging, hoefde het volk niet geraadpleegd te worden, en zijn de nieuwe EU regels per 2009 ingegaan.
Dus Nederland valt welt degelijk onder alle EU gerelateerde regelgeving.

Bovendien heeft Nederland in haar grondwet staan dat alle verdragen voorrang hebben op nationale wetgeving, dus de EU wetgeving moet ook geimplementeerd worden.

(Ik weet verder te weinig van douanewetgeving af om er iets zinnigs over te zeggen)
0 x
Afbeelding

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 04 Feb 2011, 11:29

whitemonkey,

dankjewel voor je bijdrage, het lisbon verdag is er inderdaad voor in plaatst gekomen (sneaky way) in het lisbon verdrag zijn er gelukkig wel een paar key zaken verdwenen tov de EU grondwet voorstellen. zo zijn landen niet verplicht om EU regels te hanteren, dus dat het zo staat in het nederlands grondwet is vreemd en ongehoord, niemand gaat gebukt onder de EU wet, bovendien was de insteek voor het lisbon verdrag juist meer vrije handel. dus hier is wat vreemds aan de hand, volgens mij worden er politieke spelletjes gespeeld over de ruggen van de consument.

Ik heb inmiddels contact gehad met balvenie, een bedrijf wat er voor kiest om niet te verzenden, en ook zij zijn totaal niet blij met de regulering, maar doen er weinig aan, behalve dan hun webshop te beperken tot de UK, zelfs taxfree buiten de EU, dutyfree binnen de EU durfen ze niet meer te verzenden (wat elke nederlandse zijn goedrecht is, wordt ons bij deze ontnomen), wie speciale bottles wil moet contact opnemen met balvenie via een nederlandse distributeur, alleen via hen kunnen ze dingen aanbieden.

:Protest

Dit is de wereld op zijn op, wie gaat inkopen in england kan goederen probleemloos zelf de grens over nemen, maar wie een bestelling plaatst heeft een probleem, ook is het voor mij totaal geen punt om in eurolanden te kopen of buiten de EU taxfree te importeren, maar als het gaat om niet eurolanden zoals de UK werkt dit verdrag verstikkend.

verder is het raar/vervelend dat je iedere keer 10 of 20 euro inklaringskosten moet betalen aan de vervoerder om je belastingen te mogen betalen. handiger / zuiver, zou zijn als het postbedrijf importwaarde doorgeeft aan de IB belastingdienst of via digiD afhandeld.

:boos
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Whisky en paarse krokodillen

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Jul 2011, 21:19

In de recente WhiskyPassion staat een artikel van Marcel van Gils, Whisky en paarse krokodillen.

Hij is een maand of 4 bezig geweest om e.e.a. uit te zoeken. Zijn conclusie wijkt niet veel af van hetgeen hier al geschreven is. Samengevat:
Kortom, een lastig verhaal. Het is een brij aan voorschriften waar nauwelijks wijs is uit te worden, maar ik ben nog steeds op zoek naar die ene vraag: mag je alcohol naar Nederland laten versturen van particulier naar particulier? Ik heb diverse mensen bij de douane "off the record" gesproken, maar die wten het niet of houden zich op de vlakte, en op websotes word je niet veel wijzer. Misschien een idee om een discussie op het "Whisky Passion" forum te starten !

Ik zou zeggen om die discussie weer nieuw leven in te blazen ;)
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”