Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Apr 2010, 12:58

Piet schreef:...ook naar je klanten toe volslagen disrespect

Even los van de CV: ik las afgelopen week een artikel over Springbank waardoor ik juist wel respect kreeg voor hen. Het schijnt zo te zijn (wanneer ik het artikel geloof) dat Springbank distillers alles nog zelf doet: mouten, drogen, etc. Dat zie je niet veel meer dat het 100% in eigen beheer (cq. zelf gedaan) wordt! :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 17 Apr 2010, 18:34

Ja, ik denk dat CV in het begin bedacht was als Curriculum Vitae, maar dat Springbank distillers het wel grappig vond om het ongewis te laten. En ze hebben gelijk als ze zeggen dat het betekent wat jij wil dat het betekent. Het punt is: het maakt geen moer uit hoe een whisky heet, je zou het ook als satire kunnen zien op de gehypte namen van een aantal whisky's zonder leeftijdsaanduiding: Legend, Surf, Uigeadail, Elegancia. Wat betekenen die termen? Niets.
(het enige dat ik zeker weet is dat CV niet staat voor Centrale Verwarming 8-) )
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Apr 2010, 20:13

Zow! Gisteren op het Whisky Event in Wageningen deze geproefd. Ik moet zeggen dat ik het een hele aardige whisky vond! Geen dump van slechte vaten en als dat wel zo is, dan is bij Springbank een 'slecht' vat een vat wat goed is bij een ander. Maw: niets slechts aan! Ik heb na deze de Springbank 10yo geproefd om hem een beetje te kunnen vergelijken.

Als eerste wat ik opmerkte: buskruit. Dit zal ook die zwavel zijn waar iedereen het over heeft (ik denk dan aan het afstrijken van een lucifer). Zoet rokerig, planten.

Op de tong tonen van fruit, aarbei. Dan komt rook en wat spice. Weer dat vuurwerk. Heerlijk!

Hij staat op m'n lijstje.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Hazelburn 8 en 12 jaar oud.

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 22 Apr 2010, 17:50

Ik heb wel wat whiskies geproefd zo hier en daar, maar nog nooit 'n Hazelburn 8 cq 12 jaar oud. Is er misschien iemand op dit forum, die deze 'bijzondere whiskies' wel heeft geproefd? En zo ja, wat zijn dan de bevindingen? Goed of slecht? Hebben jullie er missschien ook tasting notes over geschreven?

Ik ben er namelijk erg nieuwsgierig naar, dus graag jullie reacties! :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hazelburn 8 en 12 jaar oud.

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 22 Apr 2010, 18:18

Misschien heb je ze al gelezen, maar er staan er een paar op onversneden.com
http://onversneden.com/track-record/
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor chris » 22 Apr 2010, 18:52

I_SPEY schreef:Ik heb wel wat whiskies geproefd zo hier en daar, maar nog nooit 'n Hazelburn 8 cq 12 jaar oud. Is er misschien iemand op dit forum, die deze 'bijzondere whiskies' wel heeft geproefd? En zo ja, wat zijn dan de bevindingen? Goed of slecht? Hebben jullie er missschien ook tasting notes over geschreven?

Ik ben er namelijk erg nieuwsgierig naar, dus graag jullie reacties! :)

I Spey,ik had de 8 jarige al bij de tasting notes staan,maar hoe meer ik hem drinkt hoe meer ik deze whisky waardeer. :goedgedaan
Ik vind het nu een genot om hem te drinken. :duimop
Slainte,Chris :schotland
Laatst gewijzigd door Piet op 22 Apr 2010, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar tasting note
0 x
Afbeelding

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 11 Jun 2010, 19:44

Toevallig heb ik de 8 jaar oude Hazelburn en die bevalt mij heel erg goed! Alleen ben ik nog niet zover dat ik een whisky goed kan omschrijven... Wel ben ik nu ook benieuwd naar de 12yo, die was volgens de slijter nog een stuk beter, maarja, ook een stuk duurder.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Jul 2010, 11:11

JayDie schreef:Alweer een "CV" uitvoering? Nu werd ik nieuwsgierig waar dit voor staat, gezien er ook een Springbank CV is (dit topic)

Serge (WhiskyFun) heeft zich er vorige week ook nog eens over gebogen...
JayDie schreef:Hij staat op m'n lijstje.

Overigens inmiddels in bezit :goedgedaan
0 x

iron_dennis
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor iron_dennis » 09 Aug 2010, 23:49

Wow vet! Een topic mijn favoriete whisky. Ik houd van de Campbeltown whisky's.
Ben een aantal maanden geleden begonnen met de Springbank 10 yo cask strength 57%
Heerlijk spul.

Wat kunnen jullie mij nog meer aanraden uit de Campbeltown?
Ik heb inmiddels
Kilkerran
Springbank (hierboven vernoemd)
Glen Sotia

gehad.

Houdt van de kruidige afdronk.

Gr,
Dennis. :duimop
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Aug 2010, 00:03

Springbank 1990 Peat Smoked van Berry's Own Selection! Ik heb al een Longrow 10yo 1993 gehad. Dat was nu niet echt mijn stijl, maar gaandeweg heb ik hem wel leren waarderen.
0 x

iron_dennis
Actief lid
Actief lid

Springbank Claret Wood

Ongelezen berichtdoor iron_dennis » 11 Aug 2010, 23:14

Ik ben van plan een fles Springbank - Claret Wood aan te gaan schaffen.
Wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 04 Sep 2010, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
0 x

saintjimmy
Senior
Senior

Re: Springbank Claret Wood

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 24 Aug 2010, 12:41

Springbank 12 yo 1997/2010 'Claret Wood' (54.4%, OB, 2360 bottles)
This one spent 9 years in refill bourbon and 3 years in bordeaux casks (original châteaux are unknown – or weren’t they château barrels?) Colour: full gold. Nose: another rather dry and vegetal version of Springbank at first nosing but there’s more happening in this one as it unfolds and becomes rounder and richer. The ‘base’ descriptors are there (flintiness, wax, grass) but there’re also notes of mint, dried figs and wet fabric (a little musty), with also oranges, walnuts and damp wood. Very ‘organic’, neither thick nor jammy - at all. With water: as often, it gets wilder and farmier, even after quite some breathing. Notes of game, farmyard, ‘old suitcase in the attic’. Mouth (neat): very creamy and very spicy at first sipping, with a lot of ginger, cumin and Chinese anise. The cumin is really big! Goes on more on kumquats, eglantine and orange marmalade, with also something slightly resinous (pine sap). Chery stem infusion. With water: excellent, with the spices even more to the front. Old style herbal liqueur, salmiak. Finish: very long, mostly on bitter oranges, ginger and cumin. Comments: funny how the claret didn’t impart any winey notes to this one. I say great news! It’s a big dram, maybe a tiny-wee tad monolithic but globally very excellent. SGP:552 - 87 points.

Bron: www.whiskyfun.com, archief 2 april 2010.
0 x
Afbeelding

saintjimmy
Senior
Senior

Re: Springbank Claret Wood

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 27 Aug 2010, 17:52

iron_dennis schreef:Ik ben van plan een fles Springbank - Claret Wood aan te gaan schaffen.
Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Heb je hem gekocht? Ben zelf ook wel benieuwd naar deze Springbank!
0 x
Afbeelding

Rogier
Actief lid
Actief lid

Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Rogier » 28 Aug 2010, 21:07

Ha allen,

Ik zit met een klein vraagstukje en wellicht kunnen jullie hier mij mee helpen; Op whiskyfun staat een review over de SB 10 Proof +/-2010 waarin deze 90 punten van Serge krijgt. (hier staat de review met een fotootje: http://www.whiskyfun.com/archivemay10-1.html#110510 Ik zoek deze whisky om eens uit te proberen en om er een aantal in te slaan als ik deze ook goed vindt.

Het lukt me vooralsnog niet om deze whisky te vinden in Nederland. Onderzoekje op internet (voor een snelle indruk google op "springbank 10 proof" en je ziet al 3-4 verschillende versies) leert mij dat er minimaal 4 verschillende verpakkingen zijn, wellicht verschillende edities (of niet), maar krijg die info niet helder uitgekristalliseerd. Whiskyexchange heeft de versie (althans met de verpakking die op whiskyfun staat) wel http://www.thewhiskyexchange.com/P-4675.aspx, maar probeer hem eerst in Nederland te vinden. Ik heb in Nederland eigenlijk alleen maar de 10yo 100 proof gezien in een beige rood/zwart omlijnde kartonnen doos, met een beige etiket op de fles met een rode rand, met een witte S in een zwart vierkantje. (mijn vermoeden is dat deze de 2004 botteling is)

Het kan zijn dat iemand hier op het forum hier alles over weet en zo uit zijn mouw het antwoord schudt, dus voor ik verder ga onderzoeken zou ik willen vragen of hier iemand meer van weet, en dit kan verhelderen.

De vraag is dus zijn het verschillende edities met jaartallen of verschillen de verpakkingen per land? En is deze te koop bij een slijter in Nederland? (of Belgie, ik woon er niet ver vandaan)

Bedankt voor eventuele input! :D
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Springbank 10yo Proof

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Aug 2010, 21:14

Jurgen's Whiskyhuis heeft deze in zijn assortiment, als je hem niet in NL moest vinden. Ik heb zelf de 'vorige' versie gehad, die met het beige etiket. Ik was hier niet van onder de indruk, helaas. Het eigenaardige op de site van whiskyhuis is dat, als je klikt op de foto van de fles, je in het nieuwe venster een andere foto ziet. Het is een fles met het nieuwe zwarte etiket. Best dus even vragen aan Jurgen om welke fles het nu precies gaat. Hier is ie:
http://www.whiskyhuis.be/catalog/produc ... ts_id=1850
EDIT: The Bonding Dram heeft hem ook, alleen staat er geen foto bij. Ook hier best informeren dus.
http://www.thebondingdram.be/Shop/tabid ... fault.aspx
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”