Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Nielsvanp
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 Aug 2014, 11:32

Re: HP12 oud of nieuw

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 25 Apr 2015, 11:24

Scotch1979 schreef:Vraagje aan HP liefhebbers

Wat geniet er jullie voorkeur de hedendaagse 12 jarige officiële botteling of de oude botteling, wat zijn de verschillen. Het lijkt me ergens logisch dat de oudere beter zal zijn maar wie zal het zeggen...
Heb de laatste tijd een paar leeftijdsloze HP gedronken maar ze vallen me toch echt wel niet mee.


Vind het niet echt logisch dat oudere 12 jaar oude whisky beter is dan de hedendaagse 12 jaar. Heb zelf alleen de moderne 12 jaar geproefd van HP dus kan er niks over zeggen maar de aanname dat het beter moet zijn lijkt mij onjuist.
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Scotch1979
Actief lid
Actief lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 Apr 2012, 11:21

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Scotch1979 » 27 Apr 2015, 22:56

De 12 jarige was toch de eerst whisky die 100/100 kreeg
0 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 28 Apr 2015, 10:15

Scotch1979 schreef:De 12 jarige was toch de eerst whisky die 100/100 kreeg


Nope, dat was de 25yo: http://www.maltmarketing.com/67-highlan ... umphs.html
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
David B
Actief lid
Actief lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Mar 2014, 11:03

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor David B » 19 Mei 2015, 20:53

Oogadal schreef:
Nickolaas schreef:
Oogadal schreef:Kan 'm zwart spuiten en van een sinaasappel kistje een Viking schip voor je figuurzagen. Dan kost ie trouwens € 425 :P


No thanks. Koop ik liever 4 a 5 andere flessen voor.


Anders ik wel... Overhypte zooi :bigsmile


Moderator, is Oogadals account gehacked? Het lijkt erop dat hij een Odin gekocht heeft, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. :P
2 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Mei 2015, 20:56

Hahaha, nee David, ik was het echt zelf! :bigsmile

Wees gerust, hij is niet voor mezelf, een vriend van me heeft de andere 3 en heeft moeite de collectie compleet te krijgen. (voor normaal geld)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
David B
Actief lid
Actief lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Mar 2014, 11:03

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor David B » 19 Mei 2015, 20:58

Haha ik dacht al.. dan heb je m wel voor een nette prijs.
Was t wachten waard iig..
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Mei 2015, 21:03

Yep, alleen was iemand anders me kennelijk net voor..., wachten het wel weer even af :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nielsvanp
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 Aug 2014, 11:32

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 19 Mei 2015, 21:04

David B schreef:Haha ik dacht al.. dan heb je m wel voor een nette prijs.
Was t wachten waard iig..


Ik dacht het ook al, straks gaat hij ook nog Finlaggan kopen.. ; )
1 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Gebruikersavatar
David B
Actief lid
Actief lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Mar 2014, 11:03

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor David B » 19 Mei 2015, 21:27

Het wachten is op een finnlagan met een houten frame
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Mei 2015, 21:41

Nielsvanp schreef:
David B schreef:Haha ik dacht al.. dan heb je m wel voor een nette prijs.
Was t wachten waard iig..


Ik dacht het ook al, straks gaat hij ook nog Finlaggan kopen.. ; )


:P :P :vies
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nannerom
Senior
Senior
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 Mar 2015, 17:36

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor nannerom » 20 Mei 2015, 00:47

Is een 40yo Highland Park een mooie investering?
Ik moet wel nog eventjes doorsparen, maar ik zie dat je hem hier en daar voor rond de 1800Euro kan krijgen.
Is dit de moeite? Of pure geldverspilling? Want als het investeren niet lukt denk ik dat een stuk versampelen ook niet zou lukken.. zou rond de.. 27Euro/cl liggen lol.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Mei 2015, 14:05

nannerom schreef:Is een 40yo Highland Park een mooie investering?
Ik moet wel nog eventjes doorsparen, maar ik zie dat je hem hier en daar voor rond de 1800Euro kan krijgen.
Is dit de moeite? Of pure geldverspilling? Want als het investeren niet lukt denk ik dat een stuk versampelen ook niet zou lukken.. zou rond de.. 27Euro/cl liggen lol.


Persoonlijk zou ik nooit "investeren" in een whisky die niet binnen je smaakprofiel valt.
En investeren in whisky blijft altijd een risico inhouden als het je ding niet is. Als de prijzen dalen ga je dan een fles openen van 1800 euro?
Bijkomend zou ik ook niet investeren in de zeer dure flessen... Deze fles is uitgekomen in 2008 en nog steeds vlot verkrijgbaar.
In die tijd is de prijs ook niet gigantisch gestegen.
0 x

Gebruikersavatar
Goodfella
Senior
Senior
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 Dec 2013, 19:56

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 20 Mei 2015, 15:53

nigel_tufnel schreef:Deze fles is uitgekomen in 2008 en nog steeds vlot verkrijgbaar.
In die tijd is de prijs ook niet gigantisch gestegen.


Niet gigantisch gestegen? Dan heb jij de prijs van die fles niet bijgehouden, want minder dan een jaar geleden was de 40yo nog verkrijgbaar voor ~1200 euro, en daarvoor zelfs net onder de 1000 euro. In een paar jaar een prijs die bijna over de kop gaat, dat redt je met een spaarrekening niet.

Over de hele linie zijn de core expressions van Highland Park flink duurder geworden. Bij de 18yo dit jaar pas, maar de 21, 25 en 30yo zijn allemaal behoorlijk in prijs gestegen. Nou is deze ontwikkeling niet exclusief voorbehouden aan HP - bijna alle whisky is in prijs gestegen - maar het moge duidelijk zijn dat ze bij Edrington niet slapen als het gaat om prijsbeleid n.a.v. vraag en aanbod. Dat is natuurlijk hun goed recht, de schoorsteen moet ook daar blijven roken.

Wat betreft investeren: resultaten uit het verleden bieden geen.... Juist. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Mei 2015, 16:06

nannerom schreef:Is een 40yo Highland Park een mooie investering?
Ik moet wel nog eventjes doorsparen, maar ik zie dat je hem hier en daar voor rond de 1800Euro kan krijgen.
Is dit de moeite? Of pure geldverspilling? Want als het investeren niet lukt denk ik dat een stuk versampelen ook niet zou lukken.. zou rond de.. 27Euro/cl liggen lol.


Het is een prima dram, overal zeer hoge ratings, dus wat dat betreft kun je 'm gerust kopen :bigsmile

De rekensom of het je wat oplevert mag je zelf maken; 5% rendement per jaar betekent dat je 'm over 10 jaar moet verkopen voor € 2700 als je 'm nu voor € 1800 koopt. Ik zie dat er op WB aangeboden wordt voor € 1650, je kunt er een bericht aan wagen en € 1300 bieden..? Maar eigenlijk had je 'm in 2008 moeten kopen.
Hoogste wat deze tot nu toe in een veiling doet is 1.000 pond. (gaat de commissie nog af hé!)

Sampelen zou je nog wel eens mee kunnen vallen, indien je de fles voor rond de 1300 kunt scoren en je krijgt een onbedwingbare neiging 'm open te trekken; voor rond de 6 tientjes doe ik mee voor een 3 cl sample en ik weet van een paar medeforummers dat ze ook zeker mee zullen doen! :bigsmile

Ik ben sowieso van mening dat beleggen, ook in whisky, is voorbehouden aan mensen die er echt verstand van hebben. Nu zie je de laatste jaren belachelijke prijsopdrijvingen doordat ineens allerlei mensen (die veelal geen zak verstand hebben van wat te kopen) vol overgave gaan beleggen in whisky's, veelal van Macallan, Highland Park en Bowmore. (daarmee wil ik jou overigens niet in een categorie plaatsen hoor :bigsmile )
De kans dat het in tranen eindigt is vrij groot, want als je niet weet wat je moet kopen is de kans dat het een succes wordt een volledige toevalstreffer. Je ziet het met de (goh, alweer) Highland Park Valhalla serie; prijzen donderen alweer in elkaar doordat de 'markt' verzadigd is. Van een marketingtruc, niet van een goede whisky want dat is het niet.
Gewoon lekkere flessen kopen en doen waar ze voor gemaakt worden; opdrinken :Party
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Mei 2015, 16:34

Goodfella schreef:
nigel_tufnel schreef:Deze fles is uitgekomen in 2008 en nog steeds vlot verkrijgbaar.
In die tijd is de prijs ook niet gigantisch gestegen.


Niet gigantisch gestegen?


Inderdaad, ik heb de prijs niet gevolgd van deze fles en neen ik vind dit niet gigantisch gestegen.
Bij het zonet opzoeken zag ik een retailprijs van 1600 dollar in 2008. Zo hard vind ik de prijs dan niet gestegen.
Gigantisch gestegen vind ik van 250 euro naar 2500 euro op 2 jaar tijd.
Trouwens als het in deze losgeslagen whiskyinvesteringstijd zo'n aanrader is,
zou hij niet meer zo makkelijk te kopen zijn volgens mij...
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lambda0 en 12 gasten