Hoe maak jij je keuze voor een volgende fles?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Hoe maak jij je keuze voor een volgende fles?

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 22 Jan 2025, 15:31

Ik zoek wat advies aangaande hoe ik beter mijn flessen (of samples) kan zoeken. Voor mij voelt het nog een beetje als een schot hagel dat soms een voltreffer heeft, maar vaak ook mis is. Vanzelfsprekend is samples the way to go, maar ook daar ervaar ik vaak dat het toch echt nog gokken is wat ik in huis haal.

De open deuren zijn te kijken naar de distillery en vat waarop het gerijpt is, leeftijd en APV zegt ook iets, maar zeker niet alles. Dus is er nog een 'geheim' dat gedeeld kan worden of is het advies, veel proeven? :bigsmile :nat
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoe maak jij je keuze voor een volgende fles?

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Jan 2025, 16:19

Dat laatste zeer zeker! ;)

Ik lees hier regelmatig dat anderen een botteling nooit kopen zonder deze eerst geproefd te hebben bij hun vaste slijterij.
Prima maar ik vermoed toch dat 90% van wat uit komt niet open staat om te proeven, ook niet bij de grotere whisky speciaalzaken.
Als ik dus een aankoop doe is dat soms een blinde gok, vaak omdat het een botteling is waar ik blind op durf te vertrouwen (ervaring met deze distillery, type vat en bottelaar) en ik kijk veelal naar beoordelingen op Whiskybase. Niet dat ik me daar volledig op blind staar maar geeft wel een indicatie of ik in de goede richting zit.
Wel belangrijk om dan te kijken naar wie een beoordeling en/of smaaknotitie heeft gegeven.
Inmiddels herken ik een lijstje namen waarin ik weet en vertrouw dat hun mening en smaak dicht(er) bij de mijne zal liggen.
1 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 22 Jan 2025, 16:31

Fat Bastard! schreef:

Ik lees hier regelmatig dat anderen....

Zo koop ik ook regelmatig, werkt voor mij het beste

Hoewel die vaste slijterij tegenwoordig ruim 100 km verder weg zit :Tongue
0 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 22 Jan 2025, 17:29

Het is zelden dat ik proef alvorens ik overga tot aankoop.
Nog nooit een fles door de gootsteen hoeven te spoelen, dat is pas echt drankmisbruik.
En ja, je krijgt weleens van die flessen die op zijn zachtst gezegd niet echt best zijn, maar in een platvinkje op de golfbaan komt zo’n fles ook gewoon leeg.

Verder kan ik me helemaal vinden in het relaas van Fat Bastard.
0 x
Afbeelding

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 22 Jan 2025, 18:58

Ik koop zonder te proeven (zou niet weten waar je de nog op de markt beschikbare flessen moet gaan proeven) op basis van whiskybase score, reviews her en der, aanbevelingen her en der (incl. hier), distillery, vattype, en een verwachte prijs kwaliteit verhouding.
Bij dat laatste is de prijs steeds bekend maar zou de kwaliteit nog anders kunnen zijn dan verwacht, for the better or for worse, waardoor de werkelijke verhouding anders uitvalt.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Jan 2025, 19:24

Het blijft toch best bijzonder dat zelfs de liefhebbers hiero het wel geloven wat betreft ‘try before you buy’… Zou het dan voor de Dudes slimmer zijn niet aan de slijters samples beschikbaar te stellen (dat doen we altijd in aangebroken fles zodat dat medicijn flesje niet in een la beland) om nog iets van de prijs af te schaven? Want dat lijkt anno 2025 belangrijker te zijn dan ooit?
Inmiddels weet ‘ons publiek’ wel wat ze qua niveau van ons mogen verwachten tenslotte.
Maar het staat ons gewoon tegen om juist dit puntje waarin de slijter zich kan onderscheiden tov het online circus weg te nemen want wat is dan nog je toegevoegde waarde als slijter/bottelaar?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 22 Jan 2025, 20:24

Ik denk dat alle factoren waar ik op let hier ook al genoemd zijn. Wat ik nog toe kan voegen, heeft misschien meer betrekking op de reactie van WhiskyDudes. Ik durf iets sneller een risico te nemen als het gaat om een fles die betaalbaar is. Je past je opgedane ervaringen en kennis toe over abv, vatsoort etc. Je leest wat recensies. Je wordt verliefd op een fles, en je schaft 'm aan. Wat uiteindelijk de waargenomen kwaliteit voor jou is, dat moet dan nog blijken. Blijkt het achteraf voor 50 euro een beetje pijn te doen, dan is dat altijd nog minder pijnlijk dan 100+ euro.

Overigens ga ik ook zelden nog naar een slijterij. Alles is daar standaard 10-20 euro duurder dan ik gewend ben. Samples bij een slijterij zullen best zinvol zijn voor sommigen. Bij mij in de buurt zit echter geen slijterij die dingen buiten de norm slijt. Af en toe woon ik een proeverij van ze bij. Dan doen ze wel even hun best om een paar flessen op tafel te zetten die enigszins buiten de norm zijn - hoewel doorgewinterde forumleden er misschien niet enthousiast van zouden worden. Op dat moment wil ik best de 30 euro entree betalen voor een plezierige ervaring van een proeverij waar je kunt kiezen uit drams van zo'n 10 flessen. Je inschrijving geeft meteen korting op aanschaf van flessen uit de proeverij. Je hebt een leuke middag en je bent wat ervaringen rijker :nat
0 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 22 Jan 2025, 20:49

pedrowhisky schreef: De open deuren zijn te kijken naar de distillery en vat waarop het gerijpt is, leeftijd en APV zegt ook iets, maar zeker niet alles. Dus is er nog een 'geheim' dat gedeeld kan worden of is het advies, veel proeven? :bigsmile :nat

Het enige 'geheim' is dat je als vanzelf steeds beter aanvoelt wat je lekker vindt naarmate je meer proeft. Welke distilleries spreken je aan, welk smaakprofiel (turf, fruitmandje, ziltig/mineralig, dikke sherry enz.) en vatrijpingen (en welke juist niet!), wil je vatsterkte of niet, met welke bottelaren heb je goede ervaringen. En natuurlijk de prijs, aanbiedingen spelen hier natuurlijk ook een rol in. En misschien nog wel het belangrijkste: je nieuwsgierigheid om een bepaalde fles te proeven!
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Jan 2025, 20:56

Slight schreef:...Overigens ga ik ook zelden nog naar een slijterij. Alles is daar standaard 10-20 euro duurder dan ik gewend ben. ...
Eigenlijk koop ik nooit online (de forumfles uitgezonderd). Bij mij in de omgeving zijn er verschillende slijters met een mooi assortiment, die advies kunnen geven en ook nog eens flessen open hebben staan als je wat zou willen proeven. Die ondersteun ik dan ook graag met mijn aankoop.

Dat ze iets duurder zijn dan de internet prijsvechters zal zo zijn, maar een fatsoenlijke slijter vraagt geen €99,95 voor een Springbank 10. Misschien ben ik nog wat ouderwets, maar voor mij heeft een dergelijke aankoop ook iets met gunnen te maken.
6 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 22 Jan 2025, 21:58

Reichenbach schreef:Bij mij in de omgeving zijn er verschillende slijters met een mooi assortiment, die advies kunnen geven en ook nog eens flessen open hebben staan als je wat zou willen proeven. Die ondersteun ik dan ook graag met mijn aankoop.

Als je dat in de buurt hebt, dan is het zeker interessant om daar regelmatig langs te gaan om het te steunen en nieuwe dingen te ontdekken. Het assortiment bij de slijterij bij mij in de buurt is hooguit 50 flessen, en die ken ik ondertussen wel.
0 x
Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 22 Jan 2025, 22:26

Hier ook geen slijter meer in de buurt. Wat ik zelf regelmatig doe is bij de grotere online shops filteren op “nieuw” of “laatst toegevoegd”. En als er dan iets interessants tevoorschijn komt (distillery / leeftijd / bottelaar) dan even de recensies op whiskybase in de gaten houden.
(en dan -indien nodig- tot aankoop overgaan:-)
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Jan 2025, 09:51

WhiskyDudes schreef:Het blijft toch best bijzonder dat zelfs de liefhebbers hiero het wel geloven wat betreft ‘try before you buy’…

Oh maar begrijp me niet verkeerd Edwin! Als je een whisky vooraf kán proeven is dat zeker van toegevoegde waarde en dus een pre.
Maar het merendeel van de flessen die ik de laatste jaren gekocht heb was dit niet voor mogelijk.
En niet alleen omdat er in de regio waar ik woon geen whisky speciaalzaken zijn maar gewoon omdat het merendeel niet beschikbaar komt om voor te proeven bij die paar slijters waar dit zou kunnen.
Dus inderdaad zijn de WhiskyDudes bottelingen uniek hiermee en zou ik zeker zo laten!
Nu nog eens een betere slijter hier in de regio zien te krijgen ;-)
2 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 23 Jan 2025, 09:57

Ik schat dat ik ca. een kwart van de flessen die ik koop nog wel vooraf kan proeven. Bij vooral Whiskybase en Van Zuylen staat over het algemeen genoeg open. Het gaat bij mij dan voornamelijk om independents.

Daarnaast: distillery, stijl, vattype, vintage, leeftijd, gaat het om een zustervat van een bij mij al bekende botteling en als laatste eventueel reviews op whiskybase of bepaalde blogs.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Jan 2025, 19:04

Fat Bastard! schreef:
WhiskyDudes schreef:Het blijft toch best bijzonder dat zelfs de liefhebbers hiero het wel geloven wat betreft ‘try before you buy’…

Oh maar begrijp me niet verkeerd Edwin! Als je een whisky vooraf kán proeven is dat zeker van toegevoegde waarde en dus een pre.
Maar het merendeel van de flessen die ik de laatste jaren gekocht heb was dit niet voor mogelijk.
En niet alleen omdat er in de regio waar ik woon geen whisky speciaalzaken zijn maar gewoon omdat het merendeel niet beschikbaar komt om voor te proeven bij die paar slijters waar dit zou kunnen.
Dus inderdaad zijn de WhiskyDudes bottelingen uniek hiermee en zou ik zeker zo laten!
Nu nog eens een betere slijter hier in de regio zien te krijgen ;-)

Jij woont natuurlijk ook echt in een uithoek hè…. :lol: Maar inderdaad, een goede, actieve slijter missen we in die hoek nog. Niet alleen daar trouwens, Noord Brabant en Limburg is ook blinde vlek op de Dudes kaart…. :cry:
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Jan 2025, 19:07

HammerHead schreef:Ik schat dat ik ca. een kwart van de flessen die ik koop nog wel vooraf kan proeven. Bij vooral Whiskybase en Van Zuylen staat over het algemeen genoeg open. Het gaat bij mij dan voornamelijk om independents.

Daarnaast: distillery, stijl, vattype, vintage, leeftijd, gaat het om een zustervat van een bij mij al bekende botteling en als laatste eventueel reviews op whiskybase of bepaalde blogs.

Een zustervat is niks meer en minder dan een vat wat buiten random is neergezet en waar de barcode meneer een opvolgend nummer op heeft gezet he. Het geeft in ieder geval geen enkel houvast dat een zustervat dezelfde kwaliteiten kan worden toegedicht als een nummer hoger of lager…..
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”