Distilleries met typische geuren of smaken

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Distilleries met typische geuren of smaken

Ongelezen berichtdoor Koning » 10 Jan 2025, 21:21

Je hebt van die distilleries die een vrij typisch profiel hebben. Na de nodige drams ervan kun je er dan misschien kenmerkende geuren of smaken uithalen zodat je direct denkt ‘ah, da’s typisch …’. Ik heb dat intussen met een aantal Schotse stokerijen, al ga ik natuurlijk wel keihard op mijn bek tijdens blinde proeverijen. Bruichladdich was de eerste in zijn soort die net wat specifieker was dan iets als ‘rokerig’ bij de meeste andere Islays, de neus doet me op een af andere manier vaak aan Hamka’s denken.

Mijn rijtje:

Ardmore: lichte zoete bloemige rook, niet medicinaal
Ben Nevis: metalig, iets dirty ook.
Benromach: sigarenkistje / lichte tabaksrook
Bruichladich: Hamka's!
Clynelish: wasachtige afdronk, soms ook al duidelijk op de neus en smaak
Edradour: Edrasour (zure muffe meuk)
Glen Elgin: typische uitbundige zoete fruitigheid die me aan Haribo-beertjes doet denken
Glenfarclas: iets aards en olieachtige kruidigheid (zeker op refill sherry)
Highland Park: zoete en kruidige aromatische peat, vrij licht en niet-medicinaal
Jura: muffig, kazig, ingeblikte perzik (officiële bottelingen)
Mortlach: stevig en iets vlezigs richting zwavelachtig
Springbank: iets industrieel, leer, mineralig/ziltig
Talisker: de befaamde chilicatch, het (groene) pepertje dat komt opzetten op de smaak
Tobermory/Ledaig: vegetaal

Benieuwd of jullie er iets van herkennen, en vooral ook wat jullie zelf voor associaties hebben met bepaalde distilleries!
6 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Distilleries met typische geuren of smaken

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Jan 2025, 23:17

Ben ik het redelijk mee eens Pascal.
Aanvulling op Bruichladdich: hamka's wat mij betreft vooral bij Port Charlottes, bij unpeated Laddie is het meer een kazige/lactose-achtige toon.
Aanvulling op Ben Nevis: 1996 vintage vaak veel tropisch fruit en juist vrijwel niet metalig.
Aanvulling op Ledaig: soms heftig creosoot/kolengas en sommige vintages hebben zeer duidelijke boerderij/koeienstal/kuilgras tonen. Vooral 1998/2001/2004/2005.

Verder voor mij:
Ardbeg: aardse/vegetale turfrook, vettig, citroen, as
Caol Ila: droge turfrook, bosbrand, ziltig, houtskool
Laphroaig: Medicinale turfrook, peper, as
Lagavulin: Vettige turfrook, fruitig, drop

Benrinnes: Tropisch, steenvruchten, vanille (iig de vintages halverwege jaren '90)
Glenburgie / Glen Elgin (dicht bij elkaar): geconfijte steen-/boomgaardvruchten, mild grassig
Glen Keith / Glentauchers (dicht bij elkaar): wit/geel boomgaard fruit, vanille, honing. Tauchers is over het algemeen net wat kruidiger.
Linkwood: fruitcake, kruidig

Kilkerran: wit fruit, mineraal, kiezels (ex bourbon gerijpte bottelingen)
Glen Scotia: toffee, harsachtig

Littlemill: Licht (wit) fruit, granig/deeg, poedersuiker, grassig, soms wat karton

Bij alle lichtere profielen is dit uitgaande van bottelingen op (refill) bourbon vaten. Bij dikke sherryvat rijpingen blijf er van die distillery profielen weinig over.
2 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 10 Jan 2025, 23:31

Bowmore-fan hier :D

Alle sherry-Bowmore: dikke vette diesel (jummie)
2 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 11 Jan 2025, 00:05

een goede tobermory is weird :) maar onmiskenbaar!
bloemkoolwaterafgietsel ( prachtig scrabblewoord ), kruidige munt, zetmelen die in de lucht hangen na een vers gerooid aardappelland

een oudere Lochside - perzikschil / en dan vooral inclusief het stoffige van de haartjes op de schil

Port Charlotte : Hansaplast
2 x
Afbeelding

Quatannens
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Quatannens » 11 Jan 2025, 07:16

Ik heb bijlange na nog niet genoeg whisky gedronken om dit al te kunnen onderscheiden. Misschien moet ik af en toe enkele bottelingen van één distilleerderij op een avond proeven om de gelijkenissen te zien.

Enkel Ledaig heeft voor mij momenteel een typisch smaakprofiel. Hoe ik dat moet beschrijven weet ik niet, maar voor mij is het niet vegetaal. Eerder vol, tanninerijk (dat het de speekselklieren zeer activeert, niet de wrange smaak bij matige rode wijn ;) ), ham?, ...
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 11 Jan 2025, 14:04

Quatannens schreef:Ik heb bijlange na nog niet genoeg whisky gedronken om dit al te kunnen onderscheiden. Misschien moet ik af en toe enkele bottelingen van één distilleerderij op een avond proeven om de gelijkenissen te zien.

Enkel Ledaig heeft voor mij momenteel een typisch smaakprofiel. Hoe ik dat moet beschrijven weet ik niet, maar voor mij is het niet vegetaal. Eerder vol, tanninerijk (dat het de speekselklieren zeer activeert, niet de wrange smaak bij matige rode wijn ;) ), ham?, ...

Het zeker een aanrader om verschillende bottelingen van de dezelfde stokerij naast elkaar in te schenken. Doe ik zelf regelmatig, en dan ga je vanzelf een rode draad zien. Probeer daarbij ook verschillende vatrijpingen uit, zeker ook een refill hogshead of een minder actief vat. Onder een laag sherry of wijn lijkt alles meer op elkaar.

Leuk om te zien hoeveel mensen aanslaan op Tobermory en met name de peated versie ervan. Het zeker een van de meer onderscheidende smaakprofielen. Vol en vettig is het zeker, het stimuleert de smaakpapillen :hoera En met vegetaal bedoel ik grofweg hetzelfde als Henri bedoelt met 'bloemkoolwaterafgietsel". En het farmy / stallige dat David noemt herken ik ook zeker.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”