Whisky uit m'n geboortejaar, 1968

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Whisky uit m'n geboortejaar, 1968

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Dec 2017, 13:46

Komend jaar word ik 50, geboortejaar 1968 dus, en het idee is gegroeid om een fles uit dat jaar op de kop te tikken en van te genieten. Echter, dit zijn niet de goedkoopste flessen dus we gaan niet over één nacht ijs. Wat gaan we doen met zo'n fles? Dicht laten? Waarom? Om over een paar jaar beter te verkopen? Zou kunnen, maar dat ligt in mijn gedachtengang. Versampelen? Nope, gaat 'm niet worden, toen ik 't voorstelde moest ik bukken.
Die fles gaat gewoon open en elk jaar drink ik er een dram van op m'n verjaardag of op andere bijzondere dagen. Heel misschien delen met een goede vriend die de whiskies ook weet te waarderen. Op die manier zou die fles een jaar of 15 a 20 mee kunnen.

Mooi, dan zijn we daar uit. Maar welke gaan we nemen? Allereerst moeten we even een budget zetten zodat het niet uit de klauw loopt. Ik had als maximum bedrag zo'n €500 in gedachten, dat moet voldoende zijn. Minder mag uiteraard ook.
Nu nog een fles vinden. Mijn bronnen zijn op dit moment Whiskybase, de marketplace van Whiskybase en Whiskyauction.com. Mijn voorkeur gaat uit naar een mooie sherrybom, omdat ik daar op dit moment het meest van geniet. Merken die me aanspreken zijn Glenfarclas, Ben Nevis, Glendronach, Benrinnes, Glenrothes, om er maar een paar te noemen. Liever geen peat.

Wat heb ik tot nu toe gevonden?

Op WB staan deze twee op de markt:

Glen Elgin 1968 GM
Bunnahabhain 1968 TWT (bij Bunna weet je nooit of 't peated is of niet. :Scratch )

Op Whiskyauction staan op dit moment deze:

Glenfarclas 1968
Macallan 1968
Glengoyne

Nadeel van de veilingen is dat de prijzen snel kunnen stijgen en het aanbod meer fluctueert.

Op beide vond ik ook de Buinnahabhain Family Silver

Waarom dit topic? Een beetje als sparring-partner. Brainstormen. Onzekerheid wegnemen. Ook met deze criteria zijn er nog genoeg keuzes te maken.

Hoe dan ook, ik wil samen met de groep hier proberen een weloverwogen keuze te maken (voor zover ie er is voor een fles drank van €500).

Thnx!
3 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky uit m'n geboortejaar, 1968

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 03 Dec 2017, 14:39

Herkenbaar topic. Ik ben gelukkig twee jaar geleden al begonnen met de zoektocht, mijn keuze viel toen ook op een Bunna.
De TWT was toen ook een optie, maar de prijs voor een halve liter vond ik toen al te hoog.

Via een forumlid kon ik de Family Silver kopen en nu ben ik aan het aftellen voordat ie eindelijk open mag.
3 maanden is nog best lang.

Let op met veilingen, gemiddeld komt er nog 1/3 van de veilingprijs bij aan kosten.
Laatst gewijzigd door Rien68 op 03 Dec 2017, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Dec 2017, 14:54

Tja, de merken die je aanspreken van het jaar '68 zijn wel erg prijzig (vooral Glenfarclas, Ben Nevis & GlenDronach).
Bunnahabhain 1968 is bijna altijd top en zelden of nooit peated.
De Bunna 1968 TWT zou ik echter niet aanschaffen.
Te prijzig voor de hoeveelheid en het is niet echt een top Bunna '68.
Dan is de Family Silver imho een betere keuze, hoewel ook hier de opmerking: er zijn er veel betere.
The Macallan zou ik sowieso schrappen. daar ga je toch teveel voor betalen en er zijn een hoop vervalsingen op de markt.
Wat wil je eigenlijk precies?
Want als je echt je smaak wilt (wat me logisch lijkt) en het moet een topfles zijn van 1968 (wat me ook logisch lijkt),
kan je dan niet beter iets meer uitgeven en echt voor 1 absolute topper gaan?
Als je hem toch elk jaar gaat drinken gedurende zo'n 15 à 20 jaar dan is imho de prijs nog te rechtvaardigen.
My 2 cents.

Bijkomende optie is ook om zoveel mogelijk top 1968 samples te verzamelen zodat je volgend jaar van alles kan proeven.
Je kan dan uiteindelijk ook proberen om deze fles nog aan te kopen.
2 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 03 Dec 2017, 15:07

Ik begrijp je helemaal. Heb dit jaar hetzelfde gehad voor mijn 50e en moest dus uit 1967 gekomen. Ben uiteindelijk op deze gestuit op een veiling: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ul-1967-ud
Ik heb hem overigens op een paar drammetjes na op de dag zelf, met een paar goede vienden behoorlijk soldaat gemaakt :bigsmile

Ik weet niet of het je kan bekoren: maar een goeie oude single grain is dan ook misschien een optie? Daarmee vergroot je het aanbod behoorlijk en de prijs is ook aantrekkelijker. Denk aan een mooie North Brittsh of Invergordon.

In iedergeval succes met zoeken en ik zal het in de gaten houden voor je...... :Pipersmile
0 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Dec 2017, 17:49

nigel_tufnel schreef:The Macallan zou ik sowieso schrappen. daar ga je toch teveel voor betalen en er zijn een hoop vervalsingen op de markt.

Die wilde ik er eigenlijk al niet eens bijzetten. Voor mijn gevoel is Macallan een beetje over 't paard getild merk, niet zoveel zin in.

nigel_tufnel schreef:Wat wil je eigenlijk precies?

Als ik dat wist, hè....

nigel_tufnel schreef:Want als je echt je smaak wilt (wat me logisch lijkt) en het moet een topfles zijn van 1968 (wat me ook logisch lijkt),
Als je hem toch elk jaar gaat drinken gedurende zo'n 15 à 20 jaar dan is imho de prijs nog te rechtvaardigen.
My 2 cents.

Tja, dat kan wel zijn, maar je moet de centen op dat moment ook wel kunnen missen. Ik hou toch even vast aan die max van €500. Sorry.

nigel_tufnel schreef:Bijkomende optie is ook om zoveel mogelijk top 1968 samples te verzamelen zodat je volgend jaar van alles kan proeven.

Ik heb al wel overwogen om te kijken of ik samples kan scoren van de flessen die ik op 't oog heb.

Thnx, alvast.
1 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Dec 2017, 20:09

FGG schreef:
nigel_tufnel schreef:Want als je echt je smaak wilt (wat me logisch lijkt) en het moet een topfles zijn van 1968 (wat me ook logisch lijkt),
My 2 cents.

Tja, dat kan wel zijn, maar je moet de centen op dat moment ook wel kunnen missen. Ik hou toch even vast aan die max van €500. Sorry.

nigel_tufnel schreef:Bijkomende optie is ook om zoveel mogelijk top 1968 samples te verzamelen zodat je volgend jaar van alles kan proeven.

Ik heb al wel overwogen om te kijken of ik samples kan scoren van de flessen die ik op 't oog heb.

Thnx, alvast.

Tuurlijk kan je je best aan je budget houden.
Ik wou je alleen de raad geven dat je beter niets koopt en spaart tot je kan kopen wat je echt wil.
Je kan beter voor je droom gaan (in de mate van het mogelijke natuurlijk) dan voor een "goedkoop" alternatief dat het toch niet echt is.

Ik vind het sowieso leuk om zoveel mogelijk samples/flessen te proeven van mijn geboortejaar of ik die fles nu op het oog heb of niet.
Met een hoop '68 samples kan je al een mooie verjaardag hebben! ;)
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 03 Dec 2017, 20:56

Enkele bedenkingen:

1)

FGG schreef:Merken die me aanspreken zijn Glenfarclas, Ben Nevis, Glendronach, Benrinnes, Glenrothes, om er maar een paar te noemen.

Heb je al meer dan 10 verschillende drams van deze merken geproefd ?
In het begin heb ik ook gedacht dat ik Benrinnes lekker vond op basis van 1 of 2 samples, ondertussen ben ik er achter dat Benrinnes minder mijn ding is. Natuurlijk weet ik ook dat jij beslissingen zal moeten maken op basis van je eigen referentiekader, en dit is niet altijd gemakkelijk als dat niet heel groot is.
(Ps. Ik acht mijn eigen kader ook verre van heel groot in vergelijking met enkele bekenden van me.)
(Pps. Je moet de vraag niet beantwoorden of zien als een vraag, gewoon eerder een vasstelling dat het moeilijk kiezen is.)
(Pps. Hou er rekening mee dat glendronach 68 bvb anders is dan glendronach 72)

2)

Ik denk dat je ook vooral naar prijs moet kijken; glenfarclas 68, glendronach 68, Macallan 68 onder de 500€...
Not gonna happen anymore! Misschien is dat een goed uitgangspunt, de prijs.

Enkele tips:

- Al eens gedacht aan Tamdhu ?
- Ik zou ook kijken naar flessen voor 2013 gebottled, deze zijn nog betaalbaar geweest en dat kan zich wel eens vertalen naar de huidige prijs.
0 x
Afbeelding

Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 03 Dec 2017, 21:29

Bekende uitdaging. Ik was een tijdje geleden al begonnen met rondkijken voor de gouden bruiloft van mijn ouders volgend jaar. Mijn conclusie was helaas al vrij snel dat de combinatie 1968 en echte topper wel een flink prijskaartje ging opleveren. Ben dus maar overgestapt op het samenstellen van een leuk samplesetje.

Maar goed, in die zoektocht kwam ik wel bij Norbert langs, die in augustus nog een Tamnavulin 1968 (deze) had binnen je budget. Wellicht dat die nog beschikbaar is.
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Dec 2017, 07:36

nigel_tufnel schreef:Ik wou je alleen de raad geven dat je beter niets koopt en spaart tot je kan kopen wat je echt wil.
Je kan beter voor je droom gaan (in de mate van het mogelijke natuurlijk) dan voor een "goedkoop" alternatief dat het toch niet echt is.

Hey natuurlijk, daarvoor heb ik 't topic geopend, om even met elkaar te sparren. Helemaal goed.

nigel_tufnel schreef:Ik vind het sowieso leuk om zoveel mogelijk samples/flessen te proeven van mijn geboortejaar of ik die fles nu op het oog heb of niet. Met een hoop '68 samples kan je al een mooie verjaardag hebben! ;)

Dan zal ik eerst door de samplelijsten moeten spitten, bij Henri zag ik al geen 68-er, en die verjaardag staat sneller voor de deur dan je denkt. (februari).

Tom2 schreef:Enkele bedenkingen

Daarvoor zijn we hier.

FGG schreef:Merken die me aanspreken zijn Glenfarclas, Ben Nevis, Glendronach, Benrinnes, Glenrothes, om er maar een paar te noemen.

Heb je al meer dan 10 verschillende drams van deze merken geproefd ? [/quote]
Niet meer dan 10, ik denk tussen de 5 en de 10.

Tom2 schreef:- Al eens gedacht aan Tamdhu ?
- Ik zou ook kijken naar flessen voor 2013 gebottled, deze zijn nog betaalbaar geweest en dat kan zich wel eens vertalen naar de huidige prijs.

Tamdhu is voor mij redelijk vreemd, ik geloof 1x mogen proeven. Ik sta uiteraard wel open voor 'vreemde' merken.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 04 Dec 2017, 13:41

nigel_tufnel schreef:Zo op het eerste zicht is er nog wat te vinden hoor:...

Redelijk aanbod, maar persoonlijk zou ik voor het gestelde budget wel een fles willen die dan ook zeker een jaar of 30 oud is...
Dan komt eigenlijk alleen de laatste Tomintoul in aanmerking.

My 0,02 ct.
0 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 04 Dec 2017, 14:44

FGG schreef:(bij Bunna weet je nooit of 't peated is of niet. :Scratch )

Bij Bunnahabhain kun je de meeste vintages wel uitsluiten hoor:

<1963: doorgaans licht geturfd (maar oude stijl peat, niet vergelijkbaar met huidige stijl)
1964-1988: Geen geturfde Bunnahabhain gemaakt
1989: Licht tot medium geturfde Bunna's
1990-1996: Geen geturfde Bunnahabhain gemaakt
1997: Medium tot zwaar geturfde Bunna's (Ken geen ongeturfde IBs van deze vintage)
1998-2002: Geen geturfde Bunnahabhain gemaakt
2003-nu: Zowel ongeturfde als geturfde Bunna's gemaakt (~65% vs 35%)

(excuus dat het een beetje off topic is)
3 x
---Op een sabbatical van whisky---

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Dec 2017, 15:51

Ruud1983 schreef:
FGG schreef:(bij Bunna weet je nooit of 't peated is of niet. :Scratch )

Bij Bunnahabhain kun je de meeste vintages wel uitsluiten hoor:

<1963: doorgaans licht geturfd (maar oude stijl peat, niet vergelijkbaar met huidige stijl)
1964-1988: Geen geturfde Bunnahabhain gemaakt
1989: Licht tot medium geturfde Bunna's
1990-1996: Geen geturfde Bunnahabhain gemaakt
1997: Medium tot zwaar geturfde Bunna's (Ken geen ongeturfde IBs van deze vintage)
1998-2002: Geen geturfde Bunnahabhain gemaakt
2003-nu: Zowel ongeturfde als geturfde Bunna's gemaakt (~65% vs 35%)

(excuus dat het een beetje off topic is)

Welnee, prima info! Thnx! :goedgedaan
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Dec 2017, 18:59

Ik zie in de shoplinks regelmatig Whiskyantique en Lion's voorbij komen. Blijkbar Italiaanse partijen. Heeft iemand ervaringen met 1 van deze?
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”