defeatless schreef:Maar waar voorheen de IB's een beetje de 'losers' van de whiskywereld waren zijn het nu ineens de 'premiums' onder de klandizie.
Ik denk een beetje kort door de bocht, ik zie dat eerder aansluiten bij een trend waarin mensen geen commercieel uitgekauwd en afgewaterd sapje willen wat door de masterblender vakkundig is ontdaan van alle karakteristieken behalve de ‘distillery’ kernwaarden.
defeatless schreef:En dat is echt niet zo heel lang geleden hoor!
Klopt. Ik heb vaten die ik een paar jaar geleden gekocht heb waar nu het 3 voudige voor gevraagd wordt.
defeatless schreef:De OB markt kan nog steeds prima voorzien in €5,- per jaar bij 40-46% en €6,- per jaar bij CS. Al wordt het wel lastiger om dit vast te houden als de whisky wat ouder aan het worden is.
Let’s agree to disagree. Jij spuugt in geturfd, maar in jouw formule is een prijs van € 30 voor een 5 yo Staoisha dus ‘de’ prijs?
Je kunt wel met je ‘formule’ aan de slag, maar het is reëler om te zeggen ‘prijs = € 25 + je jaarlijkse formule. Een IB zal altijd duurder moeten zijn als een OB, al is het alleen al door efficiency met bottelen en de grootschaligheid. (Daarom ook de ‘limited releases’ van 15.000 flessen van bijvoorbeeld een Highland Park)
En net als met beleggen zal iedereen een rendement op z’n investering willen en naarmate de waarde stijgt zul je ook zien dat het gewenste rendement stijgt. Stel je rekent met 5% rendement. Da’s over 10 jaar een factor 1.5. Maar wat als de waarde van je investering in die 10 jaar ook met een factor 2 stijgt? Reken je dan over je ‘oude’ investering over over de vervangingswaarde?
defeatless schreef:De huidige IB markt is in 1,5 - 2 jaar tijd omgeslagen van €100,- voor 21yo naar €100,-+ voor 10yo. En dat heeft echt voor het grootste gedeelte met speculatie te maken.
Ja en nee. Heeft alles te maken dat er idioten zijn die achterlijke prijzen betalen, zowel voor vaten als flessen. En de meeste idioten zitten in Azië in dit geval. Een Ardbeg 2006 met 140L whisky op 56% wordt lachend £ 40.000 voor betaald. Da’s al € 230 under bond per fles. Heb je nog niks verdient, moet het vat niet lekker, er uit komen wat je verwacht en moeten alle kosten er nog bij en de slijter wil ook graag dat elke dag het licht aangaat als ie op het knopje drukt, en ook onze Belastingdienst graait een handvol uit de ruif. Het is van de ratten besnuffeld maar schering en inslag. Degene die deze flessen kopen houden het in stand.
defeatless schreef:Ja eens, neemt niet weg dat ik €100,- nog steeds dermate veel vind voor een fles dat ik eerst wel wil proeven.
Absoluut.
defeatless schreef:Maar even een ander punt. Er wordt sinds 2007-2008 meer whisky geproduceerd dan gedronken. Die cijfers zijn de afgelopen jaren redelijk goed te herleiden. De run op oude whisky vanuit Azië kwam rond 2015 echt lekker op gang. Die hebben ondertussen echt alles wat 15+ jaar oud is opgekocht. Dus daar komt het ook vandaan dat een IB nu ook niet zo goedkoop aan vaten kan komen, de producenten moeten ook hun voorraad aanvullen.
Maar waarom er dan nog steeds niet bij de IB's met goedkope afwijkende vaten wordt gesleten is mij een raadsel, die zouden toch ondertussen wel boven moeten komen drijven. Of zou het kunnen dat er dus alleen maar gespeculeerd wordt? Als ik jou moet geloven Edwin, dan is dat dus blijkbaar vollop het geval.
Reden te meer om je vast te houden aan die vuistregel en dus niet mee te doen aan de speculatie, ergens moet je een grens trekken.
Tsja. Op een moment zal ook een belegger z’n vat moeten laten bottelen en verkocht zien te krijgen. Dat is het moment dat ie op z’n bek kan gaan, alleen de FOMO onder liefhebbers is zo groot dat het nog wel verkocht wordt ook. Zo lang dat gebeurt houdt de eind consument dit zelf in stand. Zo zag ik dat Signatory met een 1979 Ardbeg komt; € 11.900 en dan krijg je dezelfde fles en blikken koker als waar een 2014 Glenshit in gepleurd wordt. Hoezo, de deur openzetten voor fraudeurs? Als je het snel zegt, elfduizend negenhonderd euro valt het wel mee, maar in 1979 kocht je er een middenklasse auto voor….
defeatless schreef:Qua bijkomende kosten zal daar ook zeker wel een prijsstijging in zitten. Maar ik denk dat momenteel toch zeker 80% van de kosten in de aanschaf van het vat; accijns en BTW zit.
Scheelt ook hoeveel flessen je de markt in drukt. Met de kleine aantallen die ik lanceer red ik het niet als ik alleen voor bijkomende kosten (alles buiten bottelkosten, transport UK-EU en accijns) met € 10 per fles reken. Uiteindelijk moeten die samples, de bonbons, flyers, labels, Glencairn glazen, website, tastings, festivals tzt, distributie naar de slijter ook ergens uit betaald worden. Met accijns, bottelen en transport vanuit UK zit je zo op € 25 en dan komt het sapje er nog bij. Vandaar ook mijn suggestie om je formule aan te passen…..
defeatless schreef:Ook hier geldt natuurlijk dat als je als kleine jongen bij een bottellijn aankomt ze denken: die trekt €6k uit voor 200l Glenshit, dan kunnen wij ze ook wel even wat laten betalen.
Uiteraard. Alleen valt me dat bottelen an sich nog best mee, Whiskybroker heeft recent de prijs met een paar dubbies verhoogd, uit m’n hoofd zit t in de fles met seal en spuuglelijk basic label (easy on - very easy off) op net boven de € 3. Al met al is het met vaten goed opletten en soms snel zijn als er wat moois voorbij komt.