Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 13 Okt 2021, 15:42

Oogadal schreef:
Fat Bastard! schreef:
Wouterk schreef:
En ik gooi nooit meer dan 50 euro aan gasolie in mijn tank. Ik weet niet hoor, maar kost altijd t zelfde !

En je komt steed minder ver? :gnif

Makkelijk op te lossen; als je 5% minder hard rijdt kom je 10% verder. :Party

Ik ga voort achteruit rijden, loopt mn tank vol. Aldus de logica van mn 4 jarige dochter.
3 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

emerton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor emerton » 13 Okt 2021, 16:36

1447590837.png
[/img]
Bijlagen
1447590837.png
1447590837.png (119.91 KiB) 1640 keer bekeken
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Okt 2021, 18:49

defeatless schreef:Maar waar voorheen de IB's een beetje de 'losers' van de whiskywereld waren zijn het nu ineens de 'premiums' onder de klandizie.

Ik denk een beetje kort door de bocht, ik zie dat eerder aansluiten bij een trend waarin mensen geen commercieel uitgekauwd en afgewaterd sapje willen wat door de masterblender vakkundig is ontdaan van alle karakteristieken behalve de ‘distillery’ kernwaarden.
defeatless schreef:En dat is echt niet zo heel lang geleden hoor!

Klopt. Ik heb vaten die ik een paar jaar geleden gekocht heb waar nu het 3 voudige voor gevraagd wordt.
defeatless schreef:De OB markt kan nog steeds prima voorzien in €5,- per jaar bij 40-46% en €6,- per jaar bij CS. Al wordt het wel lastiger om dit vast te houden als de whisky wat ouder aan het worden is.

Let’s agree to disagree. Jij spuugt in geturfd, maar in jouw formule is een prijs van € 30 voor een 5 yo Staoisha dus ‘de’ prijs?
Je kunt wel met je ‘formule’ aan de slag, maar het is reëler om te zeggen ‘prijs = € 25 + je jaarlijkse formule. Een IB zal altijd duurder moeten zijn als een OB, al is het alleen al door efficiency met bottelen en de grootschaligheid. (Daarom ook de ‘limited releases’ van 15.000 flessen van bijvoorbeeld een Highland Park)
En net als met beleggen zal iedereen een rendement op z’n investering willen en naarmate de waarde stijgt zul je ook zien dat het gewenste rendement stijgt. Stel je rekent met 5% rendement. Da’s over 10 jaar een factor 1.5. Maar wat als de waarde van je investering in die 10 jaar ook met een factor 2 stijgt? Reken je dan over je ‘oude’ investering over over de vervangingswaarde?
defeatless schreef:De huidige IB markt is in 1,5 - 2 jaar tijd omgeslagen van €100,- voor 21yo naar €100,-+ voor 10yo. En dat heeft echt voor het grootste gedeelte met speculatie te maken.

Ja en nee. Heeft alles te maken dat er idioten zijn die achterlijke prijzen betalen, zowel voor vaten als flessen. En de meeste idioten zitten in Azië in dit geval. Een Ardbeg 2006 met 140L whisky op 56% wordt lachend £ 40.000 voor betaald. Da’s al € 230 under bond per fles. Heb je nog niks verdient, moet het vat niet lekker, er uit komen wat je verwacht en moeten alle kosten er nog bij en de slijter wil ook graag dat elke dag het licht aangaat als ie op het knopje drukt, en ook onze Belastingdienst graait een handvol uit de ruif. Het is van de ratten besnuffeld maar schering en inslag. Degene die deze flessen kopen houden het in stand.
defeatless schreef:Ja eens, neemt niet weg dat ik €100,- nog steeds dermate veel vind voor een fles dat ik eerst wel wil proeven.

Absoluut.
defeatless schreef:Maar even een ander punt. Er wordt sinds 2007-2008 meer whisky geproduceerd dan gedronken. Die cijfers zijn de afgelopen jaren redelijk goed te herleiden. De run op oude whisky vanuit Azië kwam rond 2015 echt lekker op gang. Die hebben ondertussen echt alles wat 15+ jaar oud is opgekocht. Dus daar komt het ook vandaan dat een IB nu ook niet zo goedkoop aan vaten kan komen, de producenten moeten ook hun voorraad aanvullen.
Maar waarom er dan nog steeds niet bij de IB's met goedkope afwijkende vaten wordt gesleten is mij een raadsel, die zouden toch ondertussen wel boven moeten komen drijven. Of zou het kunnen dat er dus alleen maar gespeculeerd wordt? Als ik jou moet geloven Edwin, dan is dat dus blijkbaar vollop het geval.
Reden te meer om je vast te houden aan die vuistregel en dus niet mee te doen aan de speculatie, ergens moet je een grens trekken.

Tsja. Op een moment zal ook een belegger z’n vat moeten laten bottelen en verkocht zien te krijgen. Dat is het moment dat ie op z’n bek kan gaan, alleen de FOMO onder liefhebbers is zo groot dat het nog wel verkocht wordt ook. Zo lang dat gebeurt houdt de eind consument dit zelf in stand. Zo zag ik dat Signatory met een 1979 Ardbeg komt; € 11.900 en dan krijg je dezelfde fles en blikken koker als waar een 2014 Glenshit in gepleurd wordt. Hoezo, de deur openzetten voor fraudeurs? Als je het snel zegt, elfduizend negenhonderd euro valt het wel mee, maar in 1979 kocht je er een middenklasse auto voor…. :HitHead
defeatless schreef:Qua bijkomende kosten zal daar ook zeker wel een prijsstijging in zitten. Maar ik denk dat momenteel toch zeker 80% van de kosten in de aanschaf van het vat; accijns en BTW zit.

Scheelt ook hoeveel flessen je de markt in drukt. Met de kleine aantallen die ik lanceer red ik het niet als ik alleen voor bijkomende kosten (alles buiten bottelkosten, transport UK-EU en accijns) met € 10 per fles reken. Uiteindelijk moeten die samples, de bonbons, flyers, labels, Glencairn glazen, website, tastings, festivals tzt, distributie naar de slijter ook ergens uit betaald worden. Met accijns, bottelen en transport vanuit UK zit je zo op € 25 en dan komt het sapje er nog bij. Vandaar ook mijn suggestie om je formule aan te passen….. :?
defeatless schreef:Ook hier geldt natuurlijk dat als je als kleine jongen bij een bottellijn aankomt ze denken: die trekt €6k uit voor 200l Glenshit, dan kunnen wij ze ook wel even wat laten betalen.

Uiteraard. Alleen valt me dat bottelen an sich nog best mee, Whiskybroker heeft recent de prijs met een paar dubbies verhoogd, uit m’n hoofd zit t in de fles met seal en spuuglelijk basic label (easy on - very easy off) op net boven de € 3. Al met al is het met vaten goed opletten en soms snel zijn als er wat moois voorbij komt.
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Okt 2021, 18:54

defeatless schreef:Dus daar komt het ook vandaan dat een IB nu ook niet zo goedkoop aan vaten kan komen, de producenten moeten ook hun voorraad aanvullen.
Maar waarom er dan nog steeds niet bij de IB's met goedkope afwijkende vaten wordt gesleten is mij een raadsel, die zouden toch ondertussen wel boven moeten komen drijven.

Ik denk dat tegenwoordig met om de haverklap een ‘rebranding’ er gewoon voor gezorgd wordt dat de vaten die er qua profiel naast zitten, er alsnog weer in passen ‘door het recept weer ff iets aan te passen’. Denk dat distilleries de luxe amper nog hebben om kieskeurig over de eigen voorraad te zijn omdat anders hun OB assortiment direct onder hoge druk komt te staan in termen van continuïteit. Met als gevolg meer en meer schaarste op de IB markt en dus hoge prijzen aldaar. Al zou ik gevoelsmatig denken dat er meer vaten dan ooit naar de IB markt gaan. Is voor distilleries tegenwoordig wel verdomd makkelijk cashen he: Hier heb je een rukvat, je mag onze naam niet gebruiken en laat het vooral niet bij ons verder rijpen. succes ermee :Bye
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Okt 2021, 19:28

Ach, als je een batch van 15.000 flessen hebt valt een ruk vat of wat echt niet meer op hoor, 95% van wat er gemaakt wordt gaat in refill hogsheads (geen hond weet hoeveelste fill over algemeen) dus dat levert over het algemeen geen whisky op die er heel erg ‘naast’ zit. Voor een batch van 15.000 flessen zijn er toch 50 hogsheads nodig.
Bovendien; een goed vat is duurder als de inhoud en ze hebben toch lege vaten zat. Er zijn bar weinig distilleries die afvullen op 1st fill ex sherry vaten. Heel weinig. Is ook logisch, een goed ex sherry vat koop je ook 7 x barrel voor. Wat dat betreft knap wat Aberlour nog steeds doet met de A’Bunahd.

Wat betreft aanbod vaten is het magerder als een paar jaar geleden. Alleen Diageo wil elk kwartaal nog wel wat missen, ook ouder spul. Die hadden de lege vaten staan waarschijnlijk en dachten ‘ach, laten we ze maar vullen, komt vast wel iemand voor. En anders maar niet’
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 13 Okt 2021, 19:43

Oogadal schreef:
defeatless schreef:De OB markt kan nog steeds prima voorzien in €5,- per jaar bij 40-46% en €6,- per jaar bij CS. Al wordt het wel lastiger om dit vast te houden als de whisky wat ouder aan het worden is.

Let’s agree to disagree. Jij spuugt in geturfd, maar in jouw formule is een prijs van € 30 voor een 5 yo Staoisha dus ‘de’ prijs?
Je kunt wel met je ‘formule’ aan de slag, maar het is reëler om te zeggen ‘prijs = € 25 + je jaarlijkse formule. Een IB zal altijd duurder moeten zijn als een OB, al is het alleen al door efficiency met bottelen en de grootschaligheid. (Daarom ook de ‘limited releases’ van 15.000 flessen van bijvoorbeeld een Highland Park)

Wanneer The Ultimate (via Signatory dus ongetwijfeld) anno 2021 een 13-jarige single cask Arran, first-fill bourbon op CS kan uitbrengen à +/- €62 op de Europese markt, dan is die regel toch niet zo bij de haren getrokken? Verder voldoende single cask of zeer kleine batches van de SV UCF op 46% te verkrijgen voor zelfs nog minder dan die regel.

Opnieuw: ze worden steeds zeldzamer, en ja ik weet dat Signatory één van de grootste IBs is, maar het is ook niet alsof ze er hun broek aan scheuren...
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Okt 2021, 19:56

Een uitzondering zal er altijd zijn. Ik geef ook meer een wel realistisch handvat voor 99% van de IB releases.
Maar misschien kunnen we op alle IB releases van de afgelopen 2 jaar ‘de formule’ los laten?

Overigens denk ik wel dat Van Wees zich de broek er aan scheurt, maar dan niet aan dit vat, maar wel als ze nu eenzelfde vat zouden aankopen. Maar da’s hun feestje en mijn gok.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Okt 2021, 20:35

Ik moet wel zeggen dat dit voor een buitenstaander in deze materie wel erg interessant leesvoer is. :goedgedaan
9 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Okt 2021, 22:12

Oogadal schreef:Een IB zal altijd duurder moeten zijn als een OB, al is het alleen al door efficiency met bottelen en de grootschaligheid. (Daarom ook de ‘limited releases’ van 15.000 flessen van bijvoorbeeld een Highland Park)

Dat was dus een paar jaar geleden echt niet het geval. Een IB was altijd goedkoper dan een OB, omdat ze de 'afdankertjes' kochten.

Maar om mijn punt over de prijzen nog even te staven:
Zowel jij als ik zijn volgens mij actief op een platform waar met grote regelmaat spirit langs komt.

Momenteel staat daar ruim 220.000 liter spirit in de verkoop (morgen gaat dit live, geeft het een uurtje en het is weg). Onder andere een kleine 45.000 liter Benrinnes. Kostprijs: 2,77 pond per LPA.
Koop je daar 200LPA heb je na 10 jaar toch nog zeker een ramvol hogshead over.
Dat zijn de prijzen waar de distilleries mee werken. Dan maak je mij niet wijst dat je het slecht hebt als je die voor €50,- per fles in de markt zet. Zelfs als je rendement van 5% erbij pakt niet.

Tuurlijk praat je hier over bulk en over niet fysiek in bezit en dergelijke, maar puur een papieren claim op een hoeveelheid alcohol. Maar dit is natuurlijk wel hoe er gerekend wordt bij de distillers zelf, die gaan niet op de vaatjes zelf zitten loeren, die hebben we wet van de grote getallen.

Maar desalniettemin is er dus gewoon een enorme markt voor fysieke vaatjes en die worden maar mondjesmaat uitgeleverd. En men is bereid daar grof voor te betalen, dat geldt dus blijkbaar voor alle IB's. De distilleries lachen zich een krul in de lul.
Spirit in het vat kan ik op papier namelijk makkelijk kopen, in hoeveelheden waar je U tegen zegt en tegen hele redelijke prijzen.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Okt 2021, 23:05

Ja, alleen het platform waar je aan refereert is feitelijk het financieren van de industrie…; alles wat je daar koopt verkoop je daar ook. Rendement wat je daar kunt maken is goed, maar niet extreem. Maar; altijd beter als de bank.
En natuurlijk, iedereen weet dat een fatsoenlijk vat meer kost als de inhoud, puur om te maken.

Maar; reken je ook zo als het om brood gaat? Alleen het graan telt? Want zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan… Bier; kost 20 cent de liter om te maken. Een krat van 7.2 liter kost € 12 en een 50L fust € 100.
Wat kost een ton koffie? € 200 voor 1000 kilo? Oftewel 20 cent de kilo. Maar dan stroomt t nog niet bij je door het filter he… ;)
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 14 Okt 2021, 00:03

defeatless schreef:
Oogadal schreef:Een IB zal altijd duurder moeten zijn als een OB, al is het alleen al door efficiency met bottelen en de grootschaligheid. (Daarom ook de ‘limited releases’ van 15.000 flessen van bijvoorbeeld een Highland Park)

Dat was dus een paar jaar geleden echt niet het geval. Een IB was altijd goedkoper dan een OB, omdat ze de 'afdankertjes' kochten.

Voor zover ik weet is dat een redelijke fabel, afdankertjes is ooit leuk bedacht maar veel vaten zijn op de markt beschikbaar en net zo interessant voor een Diageo als voor een IB. Dat zo'n vat ooit verkocht is de door distilleerderij wil niet zeggen dat het een afdanker is.
Er zijn genoeg voorbeelden waar er puur naar een voorraadlijst gekeken werd en dit doorverkocht is zonder dat er gekeken was wat de kwaliteit van de vaten was.

defeatless schreef:Maar om mijn punt over de prijzen nog even te staven:
Zowel jij als ik zijn volgens mij actief op een platform waar met grote regelmaat spirit langs komt.

Momenteel staat daar ruim 220.000 liter spirit in de verkoop (morgen gaat dit live, geeft het een uurtje en het is weg). Onder andere een kleine 45.000 liter Benrinnes. Kostprijs: 2,77 pond per LPA.
Koop je daar 200LPA heb je na 10 jaar toch nog zeker een ramvol hogshead over.
Dat zijn de prijzen waar de distilleries mee werken. Dan maak je mij niet wijst dat je het slecht hebt als je die voor €50,- per fles in de markt zet. Zelfs als je rendement van 5% erbij pakt niet.

Tuurlijk praat je hier over bulk en over niet fysiek in bezit en dergelijke, maar puur een papieren claim op een hoeveelheid alcohol. Maar dit is natuurlijk wel hoe er gerekend wordt bij de distillers zelf, die gaan niet op de vaatjes zelf zitten loeren, die hebben we wet van de grote getallen.

€50 is inclusief BTW, laten we daar voor het gemak eens de BTW uithalen? €41,- ex btw.

Kosten voor een fles na 10 jaar:
£3 voor bottelen
£12 aan accijns
£2 label
£2 voor de alcohol (inkoop)
£1,50 storage en verzekering

€23,95 kostprijs. Blijft er €17,05 over te verdelen voor importeur en detailhandel.

Leuk die prijzen op papier, maar wil je het in een fles stoppen of je vat ergens naartoe brengen waar je er iets mee kan doen gaat de teller lopen.
Een keer transport, re-casken, wat samples trekken en je zit per fles op £4 of £5 extra.
Dan transport naar een land waar ik de fles in de market wil zetten, tegenwoordig ook al snel £2 per fles.
We zitten nu op €32,- blijft er nog €9,- over.

Rentelasten voor de 10 jaar dat mijn geld niets oplevert, inflatie correctie en dan zou het fijn zijn dat importeur en detailhandel ook nog iets gaat verdienen. Denk dat je het wel degelijk hard te halen hebt met €50 per fles....

Met 228 miljoen flessen per jaar is het wel een ander verhaal idd. Maar dan is de impact van een €0,50 meer winst per fles ook ineens serieus.

Maar als je 2 vaatjes kunt aanbieden voor de LPA prijs, graag...
5 x

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 14 Okt 2021, 08:34

Omdat ik niet wil medoen aan de prijzengekte van IB's, koop ik uitsluitend OB. En met name de integrity- bottlings zijn bepaald niet slecht.
Het blijft voor mij puur een hobby, niet als belegging.

Ik snap niet dat sommigen honderd euri (en veel meer) uitgeven voor een fles whisky. Voor mij is het juist de kunst om voor weinig geld een lekkere dram aan te schaffen. Dat je daardoor alleen OB kunt kopen, is voor mij prima . Zelfs Ralfy heeft gezegd dat de OB soms zelfs beter (en stabieler in kwaliteit) zijn dan wat je van een IB kunt krijgen.
Daarbij komt ook dat ik weinig kennis heb van de verschillende IB's op de markt. En daarmee is een miskoop dus voorgeprogrammeerd.
Ik heb al vele reviews gezien waarbij de IB niet zo geweldig werd gevonden. Heb je veel ervaring, dan weet je natuurlijk wel, welke IB goed is. Maar dan blijven die hoge prijzen...
Laatst gewijzigd door Johnson op 14 Okt 2021, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Okt 2021, 08:40

shadowcollector schreef:
€50 is inclusief BTW, laten we daar voor het gemak eens de BTW uithalen? €41,- ex btw.

Kosten voor een fles na 10 jaar:
£3 voor bottelen
£12 aan accijns
£2 label
£2 voor de alcohol (inkoop)
£1,50 storage en verzekering

€23,95 kostprijs. Blijft er €17,05 over te verdelen voor importeur en detailhandel.

Leuk die prijzen op papier, maar wil je het in een fles stoppen of je vat ergens naartoe brengen waar je er iets mee kan doen gaat de teller lopen.
Een keer transport, re-casken, wat samples trekken en je zit per fles op £4 of £5 extra.
Dan transport naar een land waar ik de fles in de market wil zetten, tegenwoordig ook al snel £2 per fles.
We zitten nu op €32,- blijft er nog €9,- over.
En dan vergeten we voor het gemak dat het met enige regelmaat gebeurt dat een vat lekt... (en hoe raar; da's nooit degene met de laagste waarde... :(
shadowcollector schreef:Rentelasten voor de 10 jaar dat mijn geld niets oplevert, inflatie correctie en dan zou het fijn zijn dat importeur en detailhandel ook nog iets gaat verdienen. Denk dat je het wel degelijk hard te halen hebt met €50 per fles...
Als je achteruit wilt boeren dan is dit de beste manier ja...
shadowcollector schreef:Maar als je 2 vaatjes kunt aanbieden voor de LPA prijs, graag...

Check, doe mij er ook maar 50 verschillende dan. :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Okt 2021, 08:53

Johnson schreef:Omdat ik niet wil medoen aan de prijzengekte van IB's, koop ik uitsluitend OB. En met name de integrity- bottlings zijn bepaald niet slecht.
Het blijft voor mij puur een hobby, niet als belegging.

Da's een goede insteek!
Johnson schreef:Ik snap niet dat sommigen honderd euri (en veel meer) uitgeven voor een fles whisky. Voor mij is het juist de kunst om voor weinig geld een lekkere dram aan te schaffen. Dat je daardoor alleen OB kunt kopen, is voor mij prima . Zelfs Ralfy heeft gezegd dat de OB soms zelfs beter (en stabieler in kwaliteit) zijn dan wat je van een IB kunt krijgen.
Er zijn ook mensen die voor een paar schoenen die er uit zien alsof ze niet meer als € 2 productie gekost hebben lachend € 700 neertellen. Maar dat is voor ieder verschillend. En ja, het blijft de kunst om die BFYB te scoren. Mocht Ralfy gezegd hebben dat OB soms beter in kwaliteit zijn als een IB dan vind ik dat een redelijk domme opmerking. Want die IB is 'straight from the cask', dus zonder dat de master blender z'n distillery sausje er overheen gegoten heeft. OB Stabieler; ja, absoluut, maar dat is nou net de charme van een IB. Ik zie een OB meer als een Van der Valk; je weet wat je krijgt, maar spannend wordt het nooit. Terwijl een IB (tenminste, een zichzelf respecterende) je altijd een fraaie creatie voor probeert te zetten.
Johnson schreef:Daarbij komt ook dat ik weinig kennis heb van de verschillende IB's op de markt. En daarmee is een miskoop dus voorgeprogrammeerd.
Ik heb al vele reviews gezien waarbij de IB niet goed werd gevonden. Heb je veel ervaring, dan weet je natuurlijk wel, welke IB goed is. Maar dan blijven die hoge prijzen...
Een veelgemaakte 'fout' is dat aan een IB een bepaalde status wordt gehangen dat alles wat ze bottelen van hetzelfde niveau moet zijn, wat natuurlijk niet kan omdat je te maken hebt met bottelen van individuele vaten. Een miskoop kan je gebeuren als je een fles 'blind' koopt. Wat betreft reviews; trek je eigen plan, ga naar die slijter en je zult merken dat als je elkaar beter leert kennen die slijter echt niet aankomt met een IB van € 300. Mijn persoonlijke nachtmerrie zou zijn dat ik uit angst iets anders te proberen veroordeeld zou zijn tot het de rest van m'n leven drinken van OB's.... :o
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 14 Okt 2021, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 14 Okt 2021, 08:55

Ik heb eens ergens gehoord (volgens mij van Erik Molenaar);

Als je als starter miljonair wil worden in de Whisky Industrie...
...dan moet je als miljardair beginnen.

:Slainte
7 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”