Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
K-AH
Senior
Senior

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor K-AH » 14 Mar 2023, 20:25

HammerHead schreef:Opvallend dat deze flessen in Duitsland bijna 40 euro goedkoper zijn. Nu zijn de accijnzen iets lager bij onze oosterburen, maar hier is duidelijk iemand een flinke extra marge aan het afromen. Welke toko importeert dat spul?

Ook bij de laatste batch van Redbreast 12 yo CS zie je prijsverschillen van 20 à 30 euro met onze oosterburen. Hopelijk geen nieuwe trend...
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Mar 2023, 10:24

Ik vind het vooral heel erg bezopen dat slijters dit überhaupt in hun schappen willen zetten. Te idioot om los te lopen imho… alsof het een niet te missen kans is, alsof je als slijter niet meer meedoet als je dit niet in je winkel hebt. Kom nou zeg. Die gasten hebben of hun vaten veel te duur gekocht en vallen de consument daar nu mee lastig, of ze willen gewoon heel snel rijk worden. In beide krijgen ze mijn klandizie in ieder geval niet.
1 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 15 Mar 2023, 10:27

Cask1988 schreef:Ik vind het vooral heel erg bezopen dat slijters dit überhaupt in hun schappen willen zetten. Te idioot om los te lopen imho…

Het stopt pas als wij als kopers dat soort flessen ook daadwerkelijk links laten liggen. Dan bestellen slijters geen volgende batch...
3 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Mar 2023, 10:40

Koning schreef:
Cask1988 schreef:Ik vind het vooral heel erg bezopen dat slijters dit überhaupt in hun schappen willen zetten. Te idioot om los te lopen imho…

Het stopt pas als wij als kopers dat soort flessen ook daadwerkelijk links laten liggen. Dan bestellen slijters geen volgende batch...

Jup. Anderzijds zou je denken dat slijters zelf ook wel een bepaalde grens hebben die verder gaat dan ‘als de consument het niet meer wil…’
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 15 Mar 2023, 10:50

WhiskyDudes schreef:Snel zijn mensen! Nu online bij diverse slijters een viertal 2013 whisky’s van Red Cask met onbekende finish periode (vat type wel bekend) tegen vrienden prijzen. Onder andere Caol Ila 9 yo voor maar € 139,95 en Blair Athol 9 yo voor maar € 126,95. Op = op, dus snel, snel! :P

Eerdere batches hiervan ook al links laten liggen, deze nu zeker!
2 x
Afbeelding

MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 15 Mar 2023, 12:42

Cask1988 schreef:
Koning schreef:

Jup. Anderzijds zou je denken dat slijters zelf ook wel een bepaalde grens hebben die verder gaat dan ‘als de consument het niet meer wil…’

Slijters moeten natuurlijk ook gewoon geld verdienen. Zolang de consument het blijft kopen kun je het de slijter niet kwalijk nemen dat hij het blijft verkopen imo
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 15 Mar 2023, 12:45

Fat Bastard! schreef:
WhiskyDudes schreef:Snel zijn mensen! Nu online bij diverse slijters een viertal 2013 whisky’s van Red Cask met onbekende finish periode (vat type wel bekend) tegen vrienden prijzen. Onder andere Caol Ila 9 yo voor maar € 139,95 en Blair Athol 9 yo voor maar € 126,95. Op = op, dus snel, snel! :P

JA, snap de reacties wel. Ik kreeg gister ook een mail van een niet nader te noemen slijterij waarbij deze flessen gepresenteerd werden als een once in your lifetime opportunity.... Even opklik want ja, toch nieuwsgierig . Maar die nieuwsgierigheid was snel omgezet in verwarring en hoongelach. Prijs viel natuurlijk meteen op. Even casknummer in WB gegooid en toen ik de rating zag m.n. door wie tot stand gebracht was ik snel klaar. Oh ja, in DE is ie dus gewoon 40 euro goedkoper (maar nog steeds 40 euro te duur). Al met al hoop ik dat dit soort flessen lekker stof gaan vangen en op termijn niet meer afgenomen worden bij de importeur. Totale madness.
4 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 15 Mar 2023, 14:34

Wouterk schreef:
Fat Bastard! schreef:

JA, snap de reacties wel. Ik kreeg gister ook een mail van een niet nader te noemen slijterij waarbij deze flessen gepresenteerd werden als een once in your lifetime opportunity.... Even opklik want ja, toch nieuwsgierig . Maar die nieuwsgierigheid was snel omgezet in verwarring en hoongelach. Prijs viel natuurlijk meteen op. Even casknummer in WB gegooid en toen ik de rating zag m.n. door wie tot stand gebracht was ik snel klaar. Oh ja, in DE is ie dus gewoon 40 euro goedkoper (maar nog steeds 40 euro te duur). Al met al hoop ik dat dit soort flessen lekker stof gaan vangen en op termijn niet meer afgenomen worden bij de importeur. Totale madness.

Zeker! En ik denk dat we bijna op dit punt zijn gekomen, in ieder geval in West-Europa. De prijzen zijn inmiddels zo hoog, niet alleen voor het oude spul maar ook voor het jongere spul, dat de consument afhaakt. De prijsinflatie voor Schotse single malts (zeker bij de IB's) ligt al een vol decennium zoveel hoger dan de daadwerkelijke inflatie... dat kan toch niet eeuwig blijven voortduren? De interesse in Japanse whisky is uiteindelijk ook ingestort door de idiote prijzen.
1 x
Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 15 Mar 2023, 15:36

Maar wat gaat er dan gebeuren?
Prijsverlaging om de koper tegemoet te komen? Aangezien de productiekosten enorm zijn gestegen lijkt er daar weinig ruimte. Hebben tussenhandel en slijters dan wel ruimte om prijzen substantieel te verlagen? Ik weet het niet.
Veel whisky-liefhebbers hebben hun kast goed gevuld en kunnen jaren overbruggen zonder nieuwe aankopen. Wat gaat er gebeuren als de vraagkant helemaal wegvalt?
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Mar 2023, 15:39

Met de kanttekening dat onafhankelijke bottelaars het afgelopen jaar geconfronteerd zijn met vat prijzen die 3 tot 5 x zo hoog zijn als in 2021. Dus ook die kant iets net ietsje harder gestegen als de inflatie. Als je nu een 9 yo vat Caol Ila moet kopen zal het nog moeite kosten onder die € 140 te blijven. David Stirk is er eerlijk in; die heeft de laatste 1,5 jaar niks aan vaten gekocht.
En dan is er een koord waarop je zult moeten dansen, de kostenkant buiten de vaten is ook meer gestegen als de inflatie (Brexit, vervoer, lege flessen, labels etc) dus het is zoeken naar evenwicht omdat je gebottelde vaten ergens weer zult moeten aanvullen.
Zo heb ik m'n laatste Staoisha ook op € 109 retail moeten zetten en dan blijft er alsnog aanzienlijk minder aan marge (de helft ongeveer) over als het vat maar weer verkopen aan een broker die er vervolgens wel weer iemand voor vindt. Alleen ben ik geen onafhankelijke bottelaar geworden om mooie vaten maar te verpatsen voor de poen. :o
Er zijn ook mensen die m'n Staoisha te duur vinden voor z'n leeftijd, maar ik denk dat het eerlijker is de prijs af te zetten naar de kwaliteit. Ik betaal zelf liever € 150 voor een fles waar ik van kan genieten als € 80 voor een fles die de komende 5 jaar geopend en 3/4 vol in de kast staat.
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 15 Mar 2023, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 15 Mar 2023, 16:51

Het lijkt het "nieuwe normaal" te worden of al zo te zijn, (krap) 10y en €100+
Ik noem er zo maar een paar : NSS, Claxton (no. 8), flessen met klompjes ;)
En niet te vergeten de jaarlijkse limited releases van diverse distilleerderijen.
Zolang het verkoopt, zal het nog wel even zo blijven en doorgaan.

Dirk
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Mar 2023, 18:05

En als het dan allemaal in de 88-90 range zit prima, lijkt me dat niemand zich dan gefopt hoeft te voelen? Maar je ziet ook wel 83-84 voorbijkomen voor royaal over de €100 + heel jong. Alsof er daar op de marketing een dartbord hangt waar het laagste getal € 100 is. :Scratch
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 15 Mar 2023, 19:11

WhiskyDudes schreef:Er zijn ook mensen die m'n Staoisha te duur vinden voor z'n leeftijd, maar ik denk dat het eerlijker is de prijs af te zetten naar de kwaliteit. Ik betaal zelf liever € 150 voor een fles waar ik van kan genieten als € 80 voor een fles die de komende 5 jaar geopend en 3/4 vol in de kast staat.

Klopt, ik vind €110 voor 8 jaar rijping ook vrij fors. Maar de kwaliteit in de fles rechtvaardigt die prijs nog wel, net zoals dat voorheen met veel independent PC's en Ledaigs het geval was. De zaten 4-5 jaar terug al vaak rond de €10 per rijpingsjaar. Nu is dat overigens ook helemaal doorgeschoten (€350 voor een 17 jarige Ledaig uit 2005 van Whiskysponge anyone?).
3 x

francken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor francken » 15 Mar 2023, 23:43

Misschien is het inderdaad lastig waar de grens ligt, wat een slijterij in hun assortiment neemt, om tegen een acceptabele verkoopprijs voor de verkoper en koper, aan te bieden.
Claxton's is inderdaad al genoemd en ik moet bekennen dat ik daarvan nu ook twee bottelingen van heb en inderdaad niet goedkoop waren.
Maar ik weet ook dat de bekenste whiskyslijterij in Rotterdam, één of meerderer partijen Claxton's en ook Blackadder niet in hun assortiment namen, omdat hun de noodzakelijke verkoopprijs niet meer acceptabel vonden.
Maar als er toch liefhebbers hiervoor zijn en blijven...........moeilijk.
2 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 18 Mar 2023, 14:26

Ik heb het in dit topic al een paar keer eerder gezegd, maar ik zal het nog eens herhalen:

Er gaat een moment komen dat de wal het schip keert.
Ik zie daar ook al de voortekenen van, bijvoorbeeld dat flessen op CW nu soms weg gaan voor ónder de RRP in winkels
(zo ging er gisteren nog een Tamdhu Cigar Malt batch 2 weg voor 170, terwijl die in de winkel al snel 220+ doet)
Afgezien van écht exclusieve flessen, waar nog steeds een markt voor is, zie ik het zelf aan de onderkant al een beetje opdrogen.

Combineer dat met nog wat meer economische ellende (zo zou me niks verbazen als er toch echt nog wel wat banken gaan omvallen omdat het vertrouwen uit de markt is) en toch weer oplopende inflatie, en ik denk dat we gaan afstevenen op een Whisky Loch deel 2.
Er is gewoon te veel productie en te veel aanbod om de huidige prijzen nog te rechtvaardigen.
En ja, zeer exclusieve flessen vinden echt nog wel een koper. Maar dat zal echt niet meer het geval zijn voor elke distillery.
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”