WhiskyDudes schreef:fritsk schreef:Wouterk schreef:Ik vrees voor verhogingen vanuit importeur. Dan is t aan de slijter om er in mee te gaan of creatief ondernemerschap toe te passen. Uiteraard zal een slijterij deels aan t kortste eind trekken en dus duurder inkopen en verkopen echter kan n importeur geen gezond bestaansrecht hebben als meer en meer gewoon niet afgenomen wordt.
Ik hoorde mijn lokale slijter al zeggen dat hij zijn best ging doen meer grain whisky te krijgen omdat daar de prijs niveaus wat lager zijn en hij toch wat betaalbare flessen in zijn winkel wil hebben.
Je slijter kan beter kijken naar een niche en dat goed naar z’n klanten uitdragen. De tijden dat je om 09.30 het deurtje open kon doen en om 18.00 weer dicht om de muntjes te tellen ligt wel achter ons. En terecht. Klanten moet je aan je binden en dat lukt nooit met laagste prijs want er is altijd wel een idioot die nog lager kan. Of wil. Proeverijen, evenementen, Indie tastings. Daar kun je jezelf mee onderscheiden tov de dozen schuivers.
Dat bedoel ik met creatief ondernemerschap. Niet perse frauderen

maar meer het onderscheiden en waarde toevoegen.
En reken maar dat slijters echt niet alles slikken. Zie je nu ook al dat bepaalde zaken gewoon niet meer ingekocht worden. Als de laga 16 straks €110-120 rrp is..? What's next. En daar lijkt t heus op af te stevenen.
En ja, alles is duurder geworden, maar dat wil niet perse zeggen dat het 2 of 3x zo duur is geworden. En daar lijkt t wel op vwb de whiskyprijzen hier in NL. Als je naar onze oosterburen kijkt, valt het op dat prijzen daar relatief stabiel blijven, met name van de levensmiddelen, maar ook horeca. Waar kan je in NL nog fatsoenlijk uit eten & drinken voor <€50 ? Ja, het is allemaal niet goedkoper geworden, maar het lijkt erop dat de Duitser zich wat minder snel en makkelijk laat tillen