Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Aug 2020, 10:42

Dre schreef:Afwijken van de Glencairn hoeft niet direct fancy of duur te zijn. De Copita die je al noemde is een voorbeeld van (voor mij dan) een beter nosing glas dan de Glencairn, maar kan je voor een paar euro kopen, als je er tenminste geen distillery logo op hoeft ;) .
Verder is het Whiskybase tulpje ook heel erg fijn, kost ook maar een paar euro (in de shop zelf). En zelfs het Specials Nosing & Tasting glass van Royal Leerdam vind ik dan nog iets prettiger dan de Glencairn, en die kost ook maar een paar euro (wordt ook veel gebruikt bij tastings).
Eigenlijk zijn dat voornamelijk de drie typen waar ik uit drink (eigenlijk vooral de Copita en het Whiskybase tulpje), en het kost drie keer (bijna) niks.

Ben ik het zeker mee eens hoor :goedgedaan ik doelde eigenlijk vooral op die whiskyglazen van bv Peugeot Saveurs, Rocking whisky glass, Norlan en Neat. Heb allen geprobeerd maar geen van allen vond ik fijn of iets toevoegen terwijl de prijs wel hoog tot krankzinnig is. Veruit de meeste glazen die ik hier heb zijn gratis verkregen bij de distilleries en op festivals e.d. Goedkoper wordt het niet :bigsmile
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Aug 2020, 11:38

Cask1988 schreef:Ben ik het zeker mee eens hoor :goedgedaan ik doelde eigenlijk vooral op die whiskyglazen van bv Peugeot Saveurs, Rocking whisky glass, Norlan en Neat.

Helemaal eens, hier heb ik ook niets mee. Ik weet wel dat diverse ervaren whiskydrinkers inmiddels zweren bij het 1920's Blenders glas, maar naast dat ik die behoorlijk aan de prijs vind (ik meen rond de 25 euro voor de originele), vind ik hem ook gewoon niet mooi, zo'n grote ui op een pootje.
En het oog wil soms ook wel wat he, net als dat je het geinig kan vinden om een whisky (of bier) uit een glas te drinken met bijbehorend logo. Uiteindelijk is het allemaal onderdeel van de beleving, en ieder beleeft dit dan weer anders.
(Maar los daarvan kan het glas dus zeker wel ook écht verschil maken, zoals de titel van dit topic al zegt)
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Aug 2020, 12:30

Dre schreef:Ik weet wel dat diverse ervaren whiskydrinkers inmiddels zweren bij het 1920's Blenders glas, maar naast dat ik die behoorlijk aan de prijs vind (ik meen rond de 25 euro voor de originele), vind ik hem ook gewoon niet mooi, zo'n grote ui op een pootje.

Die uien vind ik inderdaad helemaal afschuwelijk om te zien. :gnif maar wat je zegt, ieder z’n ding uiteraard.
0 x
Afbeelding

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 21 Aug 2020, 15:13

Ik wil ook wel eens zo'n copita aanschaffen, maar eh, worden die vaak onder een andere naam verkocht? Ik zoek wel eens en vind dan vaak alleen doosjes van zes oid (als m'n geheugen niet in de steek laat) terwijl ik aan 1 of 2 wel genoeg heb.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Aug 2020, 15:19

SecondHandPants schreef:Ik wil ook wel eens zo'n copita aanschaffen, maar eh, worden die vaak onder een andere naam verkocht? Ik zoek wel eens en vind dan vaak alleen doosjes van zes oid (als m'n geheugen niet in de steek laat) terwijl ik aan 1 of 2 wel genoeg heb.

Toevallig weet ik dat Passion for Whisky hem los in het assortiment heeft, met eigen logo:
https://www.passievoorwhisky.nl/nl/acce ... glass.html
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Aug 2020, 15:22

Dre schreef:Toevallig weet ik dat Passion for Whisky hem los in het assortiment heeft, met eigen logo:

Zo'n beetje het enige leuke wat je aan een Corona-run hebt overgehouden? .....alhoewel, met dat logo er op :P
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Aug 2020, 16:03

Dre schreef:Toevallig weet ik dat Passion for Whisky hem los in het assortiment heeft, met eigen logo:

Dramtime & whiskysite (aka de druiventuin) heeft m ook:
https://www.dramtime.nl/glazen/whisky-glazen/Dramtime-Copita-Glas

https://www.druiventuin.nl/slijterij/copita-nosing-tasting-glas
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 21 Aug 2020, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Aug 2020, 16:05

SecondHandPants schreef:Ik wil ook wel eens zo'n copita aanschaffen, maar eh, worden die vaak onder een andere naam verkocht? Ik zoek wel eens en vind dan vaak alleen doosjes van zes oid (als m'n geheugen niet in de steek laat) terwijl ik aan 1 of 2 wel genoeg heb.

Googelen op ‘Glencairn Copita glas’ levert meer resultaten op dan alleen ‘copita glas’.

Hier heb je m ook zonder logo:
https://www.whiskeyglazenshop.nl/product/glencairn-copita-1stk/

Wel relatief duur overigens :Scratch
0 x
Afbeelding

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 21 Aug 2020, 21:25

Cask1988 schreef:

Googelen op ‘Glencairn Copita glas’ levert meer resultaten op dan alleen ‘copita glas’.

Hier heb je m ook zonder logo:
https://www.whiskeyglazenshop.nl/product/glencairn-copita-1stk/

Wel relatief duur overigens :Scratch

Zou het kunnen dat de prijs hoger is omdat deze kristalglas is?
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Aug 2020, 22:36

Demas schreef:

Alle Glencairns zijn loodvrij kristalglas als t goed is. Je hebt ook een zware versie van de Glencairn die kost iets van +/- €30 en is 2x zwaarder dan een regulier Glencairn glas. Verschil zit m in het soort ‘kristal’. Glencairn maakt gebruik van lead free crystal en cut crystal. Als t goed is heb je ‘lead crystal’ (dat is hét échte kristal). En daaronder zit ‘cut crystal’ en lead free crystal.

The difference will be in weight and the sparkle when cut. Both lead and lead-free crystal are made with sand, soda ash, and limestone with barium oxide in place of lead. ... Though it can look similar, lead crystal is the only true crystal while the non-lead crystal is a brilliant form of glass
1 x
Afbeelding

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 21 Aug 2020, 22:43

Cask1988 schreef:
Demas schreef:

Alle Glencairns zijn loodvrij kristalglas als t goed is. Je hebt ook een zware versie van de Glencairn die kost iets van +/- €30 en is 2x zwaarder dan een regulier Glencairn glas. Verschil zit m in het soort ‘kristal’. Glencairn maakt gebruik van lead free crystal en cut crystal. Als t goed is heb je ‘lead crystal’ (dat is hét échte kristal). En daaronder zit ‘cut crystal’ en lead free crystal.

The difference will be in weight and the sparkle when cut. Both lead and lead-free crystal are made with sand, soda ash, and limestone with barium oxide in place of lead. ... Though it can look similar, lead crystal is the only true crystal while the non-lead crystal is a brilliant form of glass

Allright, merci voor de uitleg. Bijgeleerd alweer :goedgedaan
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 22 Aug 2020, 19:28

Fat Bastard! schreef:

Zo'n beetje het enige leuke wat je aan een Corona-run hebt overgehouden? .....alhoewel, met dat logo er op :P

Ho ho, vergeet dat platte Teeling-petje niet he :ier :gnif
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Aug 2020, 09:32

Betrapt :oops:
Die heb ik zelfs al een paar keer gedragen om het bijna kale schedeldak (door Corona-kapsel) te beschermen :P
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 23 Aug 2020, 19:57

Fat Bastard! schreef:Betrapt :oops:
Die heb ik zelfs al een paar keer gedragen om het bijna kale schedeldak (door Corona-kapsel) te beschermen :P

Pics or it didn’t happen :hoera
2 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 18 Sep 2020, 12:29

Mag je jezelf een whisky-geek noemen als je meer dan 10 verschillende soorten whiskyglazen hebt?

Hier een selectie van mijn merkloze glazen.
Elk glas bevat de inhoud van één sampleflesje:
_DSC5186-3.jpg
_DSC5186-3.jpg (312.54 KiB) 1492 keer bekeken

SLT-A77V | 50mm Minolta | f/8 . 1/1600 . ISO-64
Gewoon, omdat op beeld vastleggen ook een kunst is...
4 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”