Soundwave schreef:Wat mij trouwens wel opvalt bij de verschillende schalen die hier op lijken dat ik zo ontzettend vaak dingen tussen de 80 en 90 zie en soms iets wat de 92 aantikt, maar nog nooit eens een echte kenner iets gewoon vol overtuiging boven de 95 zien geven. Zo van "dit is het lekkerste ooit!" Ben zo nieuwsgierig of dat oprechte kritisch oordelen is of dat men geen 10 durft te geven omdat het dan nooit meer hoger kan. Piet, wat is het hoogste cijfer dat jij iets ooit hebt gegeven? al dan niet ergens beschreven?
Dat is eigenlijk meer iets voor
Mijn top whisky tot op heden (o.b.v. méérdere borrels) Pieter.
Recent daarin mijn 92 score voor
Balvenie TUN1401 Batch No.2, 50,6%. Mijn hoogste score is, zou zijn, denk ik wel de Tomintoul 1966, 44yo, Creative Whisky Company die ik 2 jaar geleden dronk. Normaliter geef ik pas een score wanneer ik er twee proefhoeveelheden van op heb. Deze heb ik maar één keer geproefd en zou ik wellicht op 94 of 95 scoren. Er spelen eigenlijk drie factoren.
Ten eerste de prijs. Whiskies die in de 90 scoren zijn vaak oud en duur en boven mijn budget.
Ten tweede zijn ze vaak schaars (echt limited) en moeilijk verkrijgbaar, zeker als die score eenmaal bekend wordt. In het laatste geval gaat het eerste punt bovendien vaak een nóg groter probleem vormen en vis je achter het spreekwoordelijke net.
Drie "het onbekende Hemelse Whisky Paradijs". Pas wanneer je een 100-score gedronken hebt weet je hoe die smaakt. Tot dat moment van hoop doet leven, moet je iets in reserve houden.
Zo heb ik hier nog een St. Magdalene staan die ik kocht toen die nog betaalbaar was ( voor mij althans, zie
St. Magdalene 19yo 1979/1998, heeft baat bij een paar maanden ademen. ) die (ex)MaltManiac Johannes van den Heuvel scoorde op 97.... maar die is nog dicht... (iets voor
Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen)
Stel dat je nog eens iets als
15 van de duurste whiskies op een rij te drinken krijgt en je zou boven de 100 moeten scoren

Dat wil je toch niet meemaken
PS: Whisky scoren doe ik pas sinds het forum.
PS: Wellicht verplaats ik dit later...